Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VM bridgemode met extra Wireless adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Hoe kan ik een gevirtualiseerd OS in VMware player in bridge mode laten verbinden door een aparte (USB) wireless adapter?

Mijn host (desktop) is via UTP verbonden met mijn fritzbox. Ik heb een aparte (USB) wireless adapter die ik wil gebruiken om een VM een eigen/uniek IP (in het standaard gasten subnet) toe te kennen. Bij de settings in VMware player heb ik de wireless adapter al geselecteerd, maar ik slaag er vervolgens niet in om een verbinding te krijgen in de VM. Melding: geen internetverbinding.
Wat doe ik verkeerd? De constructie die ik wil gebruiken moet toch mogelijk zijn?

NB: ik wil de standaard gasten wifi gebruiken aangezien de ingebouwde guest acces op port 4 door mij ISP wordt gebruikt voor I-TV.

Host OS: Win 8.1
Vmware player 7.1.3 build-3206955
Client OS: Win 10

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-04-2016 01:08)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de USB stick niet fatsoenlijk in de VM werkt, zelfs als je andere software gebruikt (ipv VMWare bijvoorbeeld VirtualBox), kan je altijd nog de stick op je host gebruiken, die verbinding laten maken met het wireless netwerk wat je wilt maar in de adaptereigenschappen de TCP/IP protocollen uitschakelen. Dan krijg je daar geen IP op. In de VM zet je 'm dan als bridged en heb je je verbinding die je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:29
Een WiFi device in station mode (zoals je adapter) kan slechts met zijn eigen MAC-adres communiceren. Wat jij wil is dus niet mogelijk; dat VMWare het je wel laat configureren komt ongetwijfeld omdat het geen verdere kennis heeft over de capaciteiten van de netwerkadapter.

Logische oplossing zou zijn om 'm als USB-device aan je VM te geven, dan moet het gewoon werken.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Detmer

Professioneel prutser

In VMWare workstation kun je een netwerk aan een device koppelen, weet niet of VMWare player dit ook heeft?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 19:11:
Een WiFi device in station mode (zoals je adapter) kan slechts met zijn eigen MAC-adres communiceren. Wat jij wil is dus niet mogelijk; dat VMWare het je wel laat configureren komt ongetwijfeld omdat het geen verdere kennis heeft over de capaciteiten van de netwerkadapter.

Logische oplossing zou zijn om 'm als USB-device aan je VM te geven, dan moet het gewoon werken.
Wanneer ik de adapter als USB device aansluit wordt hij niet herkend in de VM. Komt dit wellicht door de beperking van de free VMware player? Zijn er trouwens ook adapters te koop (al dan niet Wi-Fi) waarmee het wel mogelijk is?

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:32:
Wanneer ik de adapter als USB device aansluit wordt hij niet herkend in de VM. Komt dit wellicht door de beperking van de free VMware player?
Nee, dat moet gewoon werken. In de device manager in je VM gekeken?

Of probeer even met de USB settings van je VM binne VMWare te spelen (geen idee wat er allemaal te kiezen valt).
Zijn er trouwens ook adapters te koop (al dan niet Wi-Fi) waarmee het wel mogelijk is?
Een ethernetadapter ;)

Via WiFi krijg je dat in de praktijk niet op een zinnige manier voor elkaar.

edit:
Blijkbaar is er een alternatieve oplossing, zie hieronder

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 16-04-2016 23:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de USB stick niet fatsoenlijk in de VM werkt, zelfs als je andere software gebruikt (ipv VMWare bijvoorbeeld VirtualBox), kan je altijd nog de stick op je host gebruiken, die verbinding laten maken met het wireless netwerk wat je wilt maar in de adaptereigenschappen de TCP/IP protocollen uitschakelen. Dan krijg je daar geen IP op. In de VM zet je 'm dan als bridged en heb je je verbinding die je wilt.

• Thralas
Hero of Time schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:30:
Dan krijg je daar geen IP op. In de VM zet je 'm dan als bridged en heb je je verbinding die je wilt.
Dat lijkt inderdaad de oplossing te zijn volgens Google.

Ben benieuwd waarom het werkt. Ik neem aan dat het uitschakelen van de host IP stack ervoor zorgt dat VMWare de frames met het (enige) fysieke adres van de WiFi-adapter krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. De door Hero of Time beschreven aanpak functioneert ook in de praktijk, zojuist gecontroleerd. De VM krijgt netjes een IP uit de range van het gasten netwerk, en is zo afgeschermd van de vertrouwde LAN omgeving. Perfect! Ik ben ook wel benieuwd hoe dit nu precies werkt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je dat wilt weten, dan hang je er toch een wifi sniffer aan? Of kijk je in de router interface om te zien welk IP bij welk MAC adres hoort. Maar wat ik in de tijd toen ik nog moderator was bij VirtualBox, was dat VB zelf 2 mogelijkheden had om te werken met wireless adapters. De eerste is proberen om met het virtuele MAC adres te verbinden met het netwerk. Als dat niet werkte, dan werd het Host MAC adres gebruikt voor alle communicatie. Dat gaat echter zo transparant, dat je op de Guest niets er van merkt en het verkeer aan de virtuele adapter lijkt te worden gestuurd. Het netwerkverkeer werd dus door de hypervisor verbouwt voordat de VM het kreeg en voordat het het netwerk op ging. En dat is ook logisch, want als je kijkt hoe er wordt besloten waar welk verkeer heen moet in een switch, snap je waarom dit gedaan wordt. Voor wifi is dat hetzelfde principe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een kijkje nemen met de voorstellen die je doet. Hoe zit het volgens jou met de beveiliging van de host verus de VM? Het kan voorkomen dat ik schadelijke files in de VM open, waar de host uiteraard vrij van moet blijven. Zorgt deze constructie voor voldoende maatregelen?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor simpele 'troep' ben je hiermee wel veilig, maar als je iets geavanceerds hebt, kan het de VM uitbreken. Dat risico is niet beperkt tot je huidige opzet, dus in die zin maakt het niet uit.

Pagina: 1