Toon posts:

Nieuwe onderdelen in oude behuizing...mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil binnenkort een nieuwe PC gaan bouwen en ben als computer n00b 8)7 me aan het oriënteren op dit briljante platform _/-\o_ .
Nu heb ik een oude pc (uit 2004) die al 3 jaar geen teken van leven meer geeft en ik vraag me af of ik de oude behuizing probleemloos kan gebruiken voor het plaatsten van nieuwe onderdelen? Of moet ik alles qua grootte gaan nameten/specificaties nalezen? Of is de wijze van bevestiging van bv moederbord, videokaart, voeding, SSD geheugen in de afgelopen 10 jaar zodanig vernieuwd dat deze niet in zo'n oude behuizing kunnen worden vast gemaakt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb als behuizing een enorme chieftec high tower (type is mij onbekend maar kwam via google op exact dezelfde uit, zie foto's op dit forum http://forum.pclab.pl/top...4%99-chieftec-high-tower/ )

Thanks alvast voor de hulp alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2016 12:45 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-04-2016 00:23)

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Hi Sotek, je zult in die oude vertrouwde Chierftek gewoon je onderdelen kunnen inbouwen. De afmetingen en standaarden (ATX) zijn niet veranderd.

Echter denk ik dat een microATX moederbord dan weer níet gaat werken omdat deze kleiner zijn zal jouw kast de montagepunten niet hebben. Zoek dus naar een gewoon, standaard ATX formaat mobo.

Kabels hebben helemaal niet z'on grote invloed op airflow en prestaties voor de gewone day-to-day user. Je zult looks en gemak inleveren als je geen nieuwe kast koopt maar dan hou je inderdaad wel vijftig piek over voor andere onderdelen. Dat is aan jou. Technisch en qua afmetingen zal je in ieder geval geen problemen ondervinden met deze grijze gigant ;)

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Kan wel denk ik, maar wil je het? Voor 50 euro heb je een sjiek nieuw kastje dat half zo groot is als die chieftec. De ruimte heb je waarschijnlijk toch niet meer nodig.

Vroeger met 2 dvd drives en 3 conventionele harde schijven was het nog handig, maar tegenwoordig heb je dat niet meer nodig.

of zelfs minder, deze kast kost 40 en wordt aangeraden in de laatste BBG

pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart
Behuizingen blijven een persoonlijke keus. In het verleden was de Cooler Master N300 vaak de basiskeus, maar die is flink in prijs gestegen. Voor 41 euro is dat gewoonweg geen interessante keus meer. Met net geen 33 euro is de BitFenix Neos dat wel. Je krijgt dan een behuizing die uiteraard veel zaken mist die luxere exemplaren wel hebben, maar wel een aantal handigheden bevat. De voeding is onder in de behuizing geplaatst (met stoffilter), er is goede airflow en standaard wordt een ventilator meegeleverd.

[ Voor 55% gewijzigd door 418O2 op 15-04-2016 12:48 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-02 18:07
Hij lijkt nogal hierop..

http://tweakers.net/price...uni-lbx-02/specificaties/

Maar TS, kijk eerst wat voor PC je gaat bouwen. Straks heb je, zoals Catch zegt, maar een klein kastje nodig. Sta je dan met je gigantische tower.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• 418O2
wat overigens ook niet positief is voor je airflow.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Passen gaat het in ieder geval doen. ;)

Bedenk wel dat je ook geen USB3.0 frontaansluitingen enzo zult hebben. Kun je er wel inmodden, maarja. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allen...als ik het goed begrijp is nieuwe apparatuur als voeding of moederbord qua grootte en bevestingswijze wel in te bouwen. Ik zaleens over nadenken over een fancy kastje, hoewel ik liever 50€ in een betere cpu of videokaart steek natuurlijk.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Brrrr zo'n oude kast waar de voeding bovenin geplaatst wordt en de binnenkant 'lelijk, oubollig' grijs is :D Verder heeft je huidige kast ook 0 ruimte voor cable management, dat bestond in die tijd nog niet helaas.

Ik kan je echt van harte aanbevelen om een andere kast te nemen.. Ik heb zelf 2 jaar geleden afscheid genomen van m'n oude kast uit 2005/2006 en het is echt een enorme verademing. Inbouwen gaat zoveel makkelijker en de airflow is met goede cable management aanzienlijk beter :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• 418O2
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:03:
Thanks allen...als ik het goed begrijp is nieuwe apparatuur als voeding of moederbord qua grootte en bevestingswijze wel in te bouwen. Ik zaleens over nadenken over een fancy kastje, hoewel ik liever 50€ in een betere cpu of videokaart steek natuurlijk.
Het is toch zonde als je nieuwe toffe hardware hebt en het om 40 euro in een antieke lelijke kast stopt. Als je nu een oldskool Lian-Li had, oke, maar deze kast is wel erg outdated :)

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:49:
[...]

Het is toch zonde als je nieuwe toffe hardware hebt en het om 40 euro in een antieke lelijke kast stopt. Als je nu een oldskool Lian-Li had, oke, maar deze kast is wel erg outdated :)
Haha true, maar de esthetiek van PC maakt mij in tegenstelling tot vele anderen op tweakers weinig uit hoor. Hij staat toch onder het bureau ;) Desondanks hartelijk dank voor je advies...

Acties:
  • Beste antwoord

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Hi Sotek, je zult in die oude vertrouwde Chierftek gewoon je onderdelen kunnen inbouwen. De afmetingen en standaarden (ATX) zijn niet veranderd.

Echter denk ik dat een microATX moederbord dan weer níet gaat werken omdat deze kleiner zijn zal jouw kast de montagepunten niet hebben. Zoek dus naar een gewoon, standaard ATX formaat mobo.

Kabels hebben helemaal niet z'on grote invloed op airflow en prestaties voor de gewone day-to-day user. Je zult looks en gemak inleveren als je geen nieuwe kast koopt maar dan hou je inderdaad wel vijftig piek over voor andere onderdelen. Dat is aan jou. Technisch en qua afmetingen zal je in ieder geval geen problemen ondervinden met deze grijze gigant ;)

Verwijderd

En als je een 2,5" SSD neemt moet je er een 2,5 naar 3,5" bracket bij kopen. (Heel af en toe zit deze standaard bij een SSD).
Pagina: 1