Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steelow12
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-04-2020
Mijn vraag

zijn er mensen die ervaring hebben met 2e hands gpu's kopen?
is dit verstandig?

Relevante software en hardware die ik gebruik

simpele pc. niks speciaal. wil iets nieuws aanschaffen
(vandaar de vraag)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb hier zelf vrij weinig over kunnen vinden.

Beste antwoord (via steelow12 op 15-04-2016 23:44)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 15:52
Tweedehands is perfect! Ik heb vier videokaarten, twee moederborden met CPU en geheugen en één voeding tweedehands gekocht. Ik heb ze al twee jaar in gebruik en ben hier heel tevreden mee.

Alleen harde schijven koop ik niet tweedehands, er is weinig aanbod omdat veel mensen extra schijven plaatsen en ze niet vervangen voor een beter model zoals bij andere onderdelen wel gebeurd. Het voordeel van tweedehands is dat de originele eigenaar het grootste deel van de afschrijving voor zijn kiezen neemt en jij voor een fractie van de nieuwprijs iets achter de feiten aan kan lopen.

Je moet vooral voor jezelf duidelijk hebben dat het risico op een miskoop aanwezig is en hoeveel je bereid bent om te verliezen in dat geval. Denk ook aan het verliezen van data als de rest van je pc in rook opgaat door een kapotte videokaart.

Bij goedkope videokaartjes laat ik ze gewoon versturen maar bij wat duurdere ben ik wel even in persoon langs gegaan om de kaart werkend te zien. Dan weet je meteen waar je moet zijn als blijkt dat iets niet in orde is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 11:36
en waarom zou je niet een 2e handse gpu kopen?

zoek er 1 met garantie en de prijsklasse die je in het hoofd hebt en succes ermee.

edit: bekijk de vraag en aanbod eens onder videokaarten.... worden er genoeg verkocht!

[ Voor 25% gewijzigd door furian88 op 15-04-2016 12:44 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-07 13:47

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

En probeer de kaart op te halen, en beoordeel hem op z'n uiterlijk/fysiek (en evt. werking, mits mogelijk). Als daarbij twijfel ontstaat afzien van de koop. (Geluid, vuiligheid, vieze PC eromheen, beschadigingen etc)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-07 12:54
Ik heb de laatste 5 jaar nog nooit een nieuwe gpu gekocht. Wel 3x 2e hands. Mijn ervaringen: Meer dan prima! Er worden ook regelmatige redelijk nieuwe kaarten verkocht die net terug komen van een RMA, je hebt dan praktisch een nieuwe kaart met flinke korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:04
Zelf draai ik ook nog op een GTX 660TI die ik grofweg 2/3 jaar geleden eens ergens op heb gepikt hier in de buurt via V&A. Ik kijk zelf echter wel naar de beoordeling van de gebruiker, en zoek iets in de buurt waar ik zelf langs kan rijden, zodat ik de kaart ook fysiek kan bekijken & eventueel testen

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ga komende ronde voor het eerst een nieuwe kopen. Gewoon omdat ik hem wil hebben op of net nadat hij uitkomt. Maar de afgelopen jaren alles tweedehands gekocht, waarom ook niet. Het is hetzelfde risico als met andere dingen (als auto's) tweedehands kopen.

Ik ga bij grafische kaarten wel altijd zelf langs. Maar mijn verkopen zijn allemaal via verzenden geweest, en mijn kopers waren gewoon ook tevreden :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53
Altijd nieuw gekocht, maar de huidige toevallig 2e hands. Was er eentje waar degene mee had willen minen (had, nooit gedaan en had er 10). Volledige garantie nog en draait nu nog steeds. Scheelde iig al 150 euro op de toen nieuw prijs.

Wel kijken naar reviews en als het kan, ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 12:47
Mijn huidige 680 is een tweede hands, gekocht bij een Tweaker via V&A. Ik ben langs gegaan, en hij had de kaart draaien in z'n pc met een nieuwe game op hoge settings. Even een half uurtje samen gespeeld om te zien dat de kaart geen crashes gaf. Meegenomen en nooit klachten mee gehad, dus zeer goede ervaring :) Gelukkig, want hij wordt op z'n vroegst pas opgevolgd door een 1080.

Ik zeg, je kunt het doen, bij voorkeur via V&A, en altijd langsgaan. Bij dure dingen zoals dit enkel met mensen met goede reviews / redelijk wat Karma handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 00:34
Mijn huidige GTX 760 heb ik ook tweedehands gekocht. De verkoper bleek op loopafstand van mijn huis te zitten. Ik heb er nu al ruim een jaar veel plezier van.

Gelukkig zijn er mensen die het geen probleem vinden om een tweedehands gpu te kopen, anders raak ik zelf mijn spullen ook niet kwijt.

Sowieso handel ik tweedehands aankopen het liefst persoonlijk af (ook als ik iets verkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

steelow12 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:27:
Mijn vraag

zijn er mensen die ervaring hebben met 2e hands gpu's kopen?
is dit verstandig?

Relevante software en hardware die ik gebruik

simpele pc. niks speciaal. wil iets nieuws aanschaffen
(vandaar de vraag)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb hier zelf vrij weinig over kunnen vinden.
Mijn laatste 3 kaarten zijn 2e hands.
Zeker op tweakers kun je zien hoe betrouwbaar verkopers zijn. Zorg dat je een kaart koopt met bon en garantie zodat je in ieder geval wat zekerheid hebt.

De laatste en huidige is een R9 280X 3GB waar ik nu nog vol plezier van heb voor een prijs veel lager dan de nieuwprijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 13:59
josje94 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:49:
Ik heb de laatste 5 jaar nog nooit een nieuwe gpu gekocht. Wel 3x 2e hands. Mijn ervaringen: Meer dan prima! Er worden ook regelmatige redelijk nieuwe kaarten verkocht die net terug komen van een RMA, je hebt dan praktisch een nieuwe kaart met flinke korting.
3 GPU's in 5 jaar is best veel. Zou betekenen dat ze nog geen 2 jaar mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-07 15:38
Gadgeteer schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:10:
[...]

3 GPU's in 5 jaar is best veel. Zou betekenen dat ze nog geen 2 jaar mee kunnen?
Of elke keer een snellere gekocht omdat de oude niet meer voldeed.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 00:34
[...]

Dit lijkt me eeen voorbarige conclusie? Wie zeg dat de GPU's voor 1 PC waren, of misschien was het wel steeds een upgrade.

Mijn ervaring is dat videokaarten best wel lang meegaan (op enkele beruchte uitzonderingen na, die op een gegeven moment even de oven in moeten). Het enige echte slijtageonderdeel aan een videokaart zijn de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 13:59
ruftman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:17:
[...]

Dit lijkt me eeen voorbarige conclusie? Wie zeg dat de GPU's voor 1 PC waren, of misschien was het wel steeds een upgrade.

Mijn ervaring is dat videokaarten best wel lang meegaan (op enkele beruchte uitzonderingen na, die op een gegeven moment even de oven in moeten). Het enige echte slijtageonderdeel aan een videokaart zijn de fans.
Was geen conclusie, dan had ik wel afgesloten met een punt of uitroepteken. :)
Was meer een ongelukkig geformuleerde vraag. Maar ik wou inderdaad weten of deze elkaar vervingen ivm defecten of als extra werden gekocht (zoek stiekem voor het eerst zelf ook een tweedehandsje als aanvulling voor mijn kaart in crossfire hoewel ik nog wel erg twijfel of ik voor een 2e hands wil gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-07 12:54
[...]

Ik koop steeds een midrange kaart van 2-3 jaar oud. Prima voor mijn eisen maar na tijdje wil je weer eens wat nieuws. Tevens geef ik ze ook nog wel eens door aan vrienden oid als ik zelf weer aan wat anders toe ben, vaak doen ze dan nog jaren dienst als Minecraft pc voor een broertje/zusje of iets dergelijks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 15:52
Tweedehands is perfect! Ik heb vier videokaarten, twee moederborden met CPU en geheugen en één voeding tweedehands gekocht. Ik heb ze al twee jaar in gebruik en ben hier heel tevreden mee.

Alleen harde schijven koop ik niet tweedehands, er is weinig aanbod omdat veel mensen extra schijven plaatsen en ze niet vervangen voor een beter model zoals bij andere onderdelen wel gebeurd. Het voordeel van tweedehands is dat de originele eigenaar het grootste deel van de afschrijving voor zijn kiezen neemt en jij voor een fractie van de nieuwprijs iets achter de feiten aan kan lopen.

Je moet vooral voor jezelf duidelijk hebben dat het risico op een miskoop aanwezig is en hoeveel je bereid bent om te verliezen in dat geval. Denk ook aan het verliezen van data als de rest van je pc in rook opgaat door een kapotte videokaart.

Bij goedkope videokaartjes laat ik ze gewoon versturen maar bij wat duurdere ben ik wel even in persoon langs gegaan om de kaart werkend te zien. Dan weet je meteen waar je moet zijn als blijkt dat iets niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn hele PC (minus kast, fans en harddisk) is tweedehands :P

- 2e hands MSI Big Bang Xpower II
- 2e hands i7-4930K
- 2e hands Inno3D GTX 780Ti iCHill
- 2e hands Crucial M550 512GB SSD
- 2e hands 32GB kitje RAM

Draait allemaal al geruime tijd overgeklokt en wel. Zolang de persoon waar je van koopt enigszins betrouwbaar is (in mijn geval ken ik de oorsprong van alle onderdelen) dan zal je er niet snel een buil aan vallen. Het is hier immers geen marktplaats. Daar komt al het tuig. Die worden hier heel snel ontdekt en uitgefilterd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

onlangs een 290x op de kop getikt voor 200. beest !! Als je een grote voeding hebt. Maar heb ook wel vaak GPUs gekocht hier op tweaks of marktplaats die gewoon niet goed waren, bijv na een uur crashen door problemen etc!!

Beter is altijd nieuw, en als je een 2e hands koopt maakt het weinig uit want het is altijd weer een gok!
Verbaasd mij altijd weer hoeveel mensen mankerende hardware verkopen. Ik koop alleen nog maar nieuw spul tegenwoordig.

[ Voor 81% gewijzigd door A87 op 15-04-2016 21:49 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Persoonlijk vind ik een nieuwe GPU veel te duur. Ik zit niet 8 uur per dag te gamen, dus dan is 4-600 euro ook niet te redhtvaardigen heh.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steelow12
hardstikke bedankt allemaal voor de vele reacties!
hier kan ik dus uit concluderen dat een 2e hands gpu geen kwaad kan?
ik zat zelf te denken aan een msi gtx 980 (ti)

enig idee of deze kaart nog lang mee gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Het is prima maar mijn kaart is een bekend model voor bitcoin mining en de lager in de ventilator is stuck dus de ventilator loopt soms aan of doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
steelow12 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:44:
hardstikke bedankt allemaal voor de vele reacties!
hier kan ik dus uit concluderen dat een 2e hands gpu geen kwaad kan?
ik zat zelf te denken aan een msi gtx 980 (ti)

enig idee of deze kaart nog lang mee gaat?
Je zegt zelf weinig te weten van pc's en dat je een simpele pc hebt.
Ik neem dan aan dat je een vooraf inelkaar gebouwde pc gekocht hebt. Hier wordt 'altijd' (lees: vaak) op onderdelen bezuinigd. Vaak zit er een baggere voeding in en vaak ook een redelijk budget cpu.

Bekijk dus eerst of je voeding de videokaart wel aankan, en of je cpu niet een bottleneck gaat vormen voor de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steelow12
ik heb er niet heel veel verstand van maar de basis dingen weet ik wel. ik heb inderdaad de pc die ik nu gebruik, zo gekocht (niet in onderdelen) dit is inmiddels 8 jaar geleden. toen was ik een stuk jonger en had ik al helemaal geen verstand van hardware. nu ben ik van plan zelf een pc te gaan bouwen met de hulp van een vriend. ik heb al een soort build samen gesteld. ik zat alleen te twijfelen tussen: Nieuw msi gtx 970 of tweedehands msi 980 (ti)

alle andere onderdelen vallen naar mijn mening goed samen in de build

Build:

GPU: msi gtx 970 of 980 (ti)
mobo: asus z170 pro gaming
CPU: i5 6600k
Ram: hyperx fury 2x4gb ddr4
case: NZXT s340???? niet zeker
cpu koeler: coolermaster 212 evo

onderdelen die ik al heb:
voeding 600w
hdd 1tb
ssd 120gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
ik hoop dat dat niet een 8 jaar oude voeding is uit je oude pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steelow12
nee die heb ik later aangeschaft toen ik mijn videokaart heb vervangen

zit nu een corsair cx600w in
met een r9 270 2gb.

zoals ik al zei niks speciaals qua gpu.

voeding moet het wel aan kunnen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Een 2e hands 290 heb je voor +/- 200 euro en presteerd op 1440p gelijk aan een GTX970.
Dit zeg ik niet vaak, maar als je nog een maandje wacht zal je zien dat er veel meer kaarten worden verkocht omdat de nieuwe series eraan komen van AMD en Nvidia. Early adopters gaan dan massaal hun kaart de deur uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steelow12
hier heb ik ook nog aan zitten denken. wachten op de nieuwe generatie kaarten? of is deze pasal serie op het begin "overprized"?

ik denk toch dat ik voor de nvidia kaart ga springt er in mijn ogen net iets boven de r9 390 uit.
beide kaarten hebben hun eigen kracht in verschillende opzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De 290 is net iets trager dan een GTX970, de R9 390 is sneller dan de R9 290(x) en GTX970.
Op hoge resoluties ben je beter af met de 390 en in DX12 is hij ook sneller.

De enige reden om voor een 970 te gaan ten opzichte van een 390 is stroomgebruik tijdens load. Wat zich pas na enkele jaren terugbetaalt.
Als de 970 in de spellen die jij speelt erboven uit schiet dan moet je natuurlijk gewoon voor die kaart gaan maar gemiddelt genomen is het gewoon een tragere kaart die minder toekomst bestendig is doordat hij maar 4gb (3.5gb) geheugen heeft itt 8gb.
https://www.techpowerup.c...hire/R9_390_Nitro/23.html
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Sapphire/R9_390_Nitro/images/perfrel_2560_1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Sapphire/R9_390_Nitro/images/perfrel_1920_1080.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kan uit ervaring spreken dat R9 390s inderdaad vlotte jongetjes zijn, die ook graag een slok stroom lusten. Mijn exemplaar laat zich trouwens goed undervolten op stock speed, dat scheelt toch even 50W onder load (gemeten verbruik uit de muur) en wat warmte. Hij is voor mij eigenlijk wat overkill ook...

GTX970 is verder ook een kaart met goede papieren. Prestaties zijn ook prima als ik de reviews mag geloven. Ik heb er geen, waardoor ik er verder weinig over kan zeggen.

Ik denk dat het ook belangrijk is wat je precies speelt en op welke resolutie. Zeker wanneer de resolutie omhoog gaat is de R9 390 de betere kaart. Tot FullHD maakt het echter weer niet zo heel veel uit volgens mij.

Tweedehands een R9 290 kan trouwens ook interessant zijn als je hem voor 200 ~ 230 euro kunt krijgen. Is eigenlijk dezelfde chip als de 390, maar heeft minder geheugen (4GB vs 8GB) wat ook iets lager geklokt is. Geheugenbandbreedte is er op de R9 290 en 390 ten overvloedde, waardoor je van dat verschil doorgaans niets tot weinig van merkt. Met een lichte overklok op de GPU zijn de prestaties aardig gelijk te trekken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1