Buitenboord maakt hoge toeren in z'n vrij

Pagina: 1
Acties:
  • 5.865 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345999

Topicstarter
Hoi,

Door te Googlen op mijn probleem zag ik dat in deze categorie ook buitenboordmotoren worden besproken. Maar ik vermoed dat mijn probleem net zo goed over een brommer of scooter zou kunnen gaan.

Wanneer ik mijn 2006 Mercury viertakt 5PK in z'n vrij / neutral zet, maakt 'ie erg hoge toeren. Dit is vervelend wanneer je achter iemand ligt en netjes ligt te wachten, maar de hoge toeren een hoop lawaai produceren.

Ik heb geprobeerd de toevoer wat af te stellen maar dat maakt geen verschil.

Zit het in de carborateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit er inderdaad niet zo'n idle-toevoerschroefje die je dicht kan draaien? Om toeren te maken heeft ie sowieso brandstof nodig, dus als je die indamt, gaat ie minder snel draaien, lijkt me :)

En in de versnelling draait ie dus wel rustig?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 10:21
Herken het probleem bij sommige diesels van +/- 10j en ouder. Deze hebben wel eens een moderne vorm van choke voor in de winter, wat uiteraard het verbruik en stationair toerental verhoogt. Probleem voor sommige rijders echter: de bediening hiervoor zit vaak verdoken in het dash of onder het stuur, waardoor dezen geen weet hebben van de optie...

Dus: is het werkelijk enkel in stationair? want dan denk ik aan een gelijkaardige uitdaging of aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:23
Ik zou inderdaad beginnen met het (laten) schoonmaken van de carburateur...Misschien zit de stationair sproeier verstopt. Het klinkt misschien raar, maar je motor kan hoog in toeren gaan lopen door te weinig benzine. Dit merk je bijvoorbeeld ook als je het brandstofkraantje dicht draait met draaiende motor, vlak voor de benzine echt op is, loopt ie even hoog in toeren voor ie uit valt.

Het is sowieso ook aan te raden om de carburateur leeg te laten draaien als je de motor langere periode niet gebruikt om aankoeken van brandstofresten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

In zo'n buitenboordje zit al zeker niks automatisch bij mijn weten. Dus idd carb schoonmaken, als dat niet helpt kijken of hij nergens geen valse lucht aanzuigt via het benzinecircuit. alle leidingen eens controleren en spannertjes aandraaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Op deze motor zit een schroef om de minimale positie van de gashendel af te stellen. Dit kan je zien bewegen als je de gashendel draait (gas geven dus) en de kap open hebt. Heb je die al afgesteld met een kruiskop schroevendraaier? Of bedoel je dat met de toevoer?

[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 15-04-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

freelh schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:24:
Herken het probleem bij sommige diesels van +/- 10j en ouder. Deze hebben wel eens een moderne vorm van choke voor in de winter, wat uiteraard het verbruik en stationair toerental verhoogt. Probleem voor sommige rijders echter: de bediening hiervoor zit vaak verdoken in het dash of onder het stuur, waardoor dezen geen weet hebben van de optie...

Dus: is het werkelijk enkel in stationair? want dan denk ik aan een gelijkaardige uitdaging of aanpassing.
een choke op een diesel? Diesel motoren werken volgens compressie en niet mengsel verhouding zoals bij benzine motoren. Oke ze hebben hulpmiddelen zoals voorgloeiers, maar een choke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345999

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie reactie. Pas afgelopen weekend er weer naar kunnen kijken (en ik kreeg geen notificatiemailtjes van GoT :/ ).

Het bleek een suf mechanisch probleem te zijn. Er was sprake van een verbogen metalen aansluitstaaf tussen de interne mechaniek van de stuurknuppel (waar de staaldraden op uitkomen) en de carburateur. Hierdoor bleef hij een stukje hangen en ging 'ie niet helemaal dicht. En alleen in z'n vrij (geen weerstand van het water) was dit te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YesWeCan20
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08-2020
Interessant: Wat bedoel je met "verbogen metalen aansluitstaaf tussen de interne mechaniek van de stuurknuppel (waar de staaldraden op uitkomen) en de carburateur"- bedoel je dat de gashandel open bleef staan?? of dat de shoke verkeerd komt te staan???

2)
Heeft iemand dit probleem van hoge toerental in de vrij wel eens kunnen relateren aan versleten zuigerveren oid (en te weinig compressie druk / weinig PK) of iets anders versleten - koppakking) - dus bij een 2takt motor bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Welkom op GoT. Het is niet de bedoeling een topic na 4 jaar omhoog te schoppen en het topic te kapen. Maak een nieuw topic aan met daarin je probleem en wat je zelf al geprobeerd hebt. :) Deze mag in coma blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.