Reboot and select proper boot device - HDD vanzelf gewist?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 15:25
Het enige wat ik gedaan heb is de CPU fan vervangen. Vervolgens krijg ik de melding: Reboot and select proper boot device...
Alle bekabeling nagekeken meermaals, alles in orde. Windows 7 cd erin om te kijken of ik zodoende iets kan herstellen, maar ook hierbij krijg ik de melding dat dit niet lukt bij deze windows versie. En ja er staat (stond?) wel degelijk Windows 7 op. Toen heb ik de hdd eens extern aan 2 andere systemen gehangen. Vervolgens gekeken in schijfbeheer en het is opeens een lege partitie. Ook in de verkenner wordt die verder niet herkend. Schiet mij maar lek. Maar dit kan m.i. niks te maken hebben met de CPU fan.

Edit: O ja en de schijf wordt wel herkend in de BIOS.

Iemand enig idee, of wordt het een "Tja, gewoon maar windows opnieuw installeren"?

[ Voor 3% gewijzigd door Blueflame_Core op 15-04-2016 01:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
Windows 7 cd erin om te kijken of ik zodoende iets kan herstellen, maar ook hierbij krijg ik de melding dat dit niet lukt bij deze windows versie.
Wat heb je precies voor herstel uitgevoerd?
De 2 andere system zijn ook windows 7? Hoe had je de disk extern aangesloten?

De melding reboot and select boot device wil nog wel eens tevoorschijn komen als de batterij op het moederbord even onderbroken is (tikje op verkeerde plek op moederbord), meestal is dan het juiste boot device opnieuw aanwijzen voldoende. Windows herstelopties zijn echter een stuk rigoreuzer en dat kan misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou even wat verder kijken naar wat je HDD bevat, een output van fdisk of parted kan wat meer informatie verschaffen. Opstarten met een Live Linux systeem of Gparted Live is handig om de data te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
base_ schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 01:50:
[...]

Wat heb je precies voor herstel uitgevoerd?
De 2 andere system zijn ook windows 7? Hoe had je de disk extern aangesloten?

De melding reboot and select boot device wil nog wel eens tevoorschijn komen als de batterij op het moederbord even onderbroken is (tikje op verkeerde plek op moederbord), meestal is dan het juiste boot device opnieuw aanwijzen voldoende. Windows herstelopties zijn echter een stuk rigoreuzer en dat kan misgaan.
Nee de ene was windows 7 de andere windows 10. Aangesloten d.m.v. een Sharkoon Drivelink (werkt altijd).
De batterij had ik al nagekeken en de juiste bootdevice ook geselecteerd maar gaf geen resultaat helaas.
johnkeates schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 02:00:
Ik zou even wat verder kijken naar wat je HDD bevat, een output van fdisk of parted kan wat meer informatie verschaffen. Opstarten met een Live Linux systeem of Gparted Live is handig om de data te verzamelen.
Heb met gparted live geen ervaring, maar inmiddels wel draaiend op de betreffende pc. In gparted geeft die aan "Ongebruikt 931.51 GB", dus er moet 70 gig ergens verstopt zitten. Hoe ik dit kan herstellen weet ik helaas niet.

Edit: Kan ik met "testdisk" verder komen? Dit schijnt een optie te zijn voor non-bootable discs.

Edit2: Ben nu zo ver dat ik in het venster van Gparted (soort schijfbeheer) 3 dingen heb staan, nl.:
/dev/sda1 | Fat 32 | Grootte: 100.00 MiB | Gebruikt: 21,95MiB | Vrij: 78,06MiB | Vlaggen: msftdata

Ongebruikt | Ongebruikt | Grootte: 128.00 MiB | Gebruikt: ---- | Vrij: ----

/dev/sda2 | NTFS | Grootte: 931.29 GiB | Gebruikt: 49.54 GiB | Vrij: 881.75 GiB | Vlaggen: msftdata
a

Als iemand weet wat nu te doen dan hoor ik het graag, want ik heb geen idee meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Blueflame_Core op 15-04-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Blueflame_Core schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:51:
Heb met gparted live geen ervaring, maar inmiddels wel draaiend op de betreffende pc. In gparted geeft die aan "Ongebruikt 931.51 GB", dus er moet 70 gig ergens verstopt zitten. Hoe ik dit kan herstellen weet ik helaas niet.

Edit: Kan ik met "testdisk" verder komen? Dit schijnt een optie te zijn voor non-bootable discs.

Edit2: Ben nu zo ver dat ik in het venster van Gparted (soort schijfbeheer) 3 dingen heb staan, nl.:
/dev/sda1 | Fat 32 | Grootte: 100.00 MiB | Gebruikt: 21,95MiB | Vrij: 78,06MiB | Vlaggen: msftdata

Ongebruikt | Ongebruikt | Grootte: 128.00 MiB | Gebruikt: ---- | Vrij: ----

/dev/sda2 | NTFS | Grootte: 931.29 GiB | Gebruikt: 49.54 GiB | Vrij: 881.75 GiB | Vlaggen: msftdata
a

Als iemand weet wat nu te doen dan hoor ik het graag, want ik heb geen idee meer.
1TB harde schijven zijn nooit 1000GB groot. Een 1TB schijf is vaak 900+ GB groot.

Ik denk ergens dat je OS disk overleden is. Zeker als deze niet meer herkend wordt in andere systemen. Je kan nog proberen te testen, maar ik vermoed dat je er weinig meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Heb je toevallig een verklaring hoe dit kan? Kan me toch echt slecht voorstellen dat dit te maken heeft met het plaatsen van een nieuwe CPU fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is niet zo dat je data gewist is, maar je partitie tabel was/is naar de klote

D'r zit niets anders op dan verschillende recovery tooltjes te proberen die a) je partitie tabel terug kunnen toveren en b) je BCD kunnen herstellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ja sorry dit zegt me niet zo veel. Ik voeg even wat foto's bij, zodat jullie een betere indruk krijgen wat ik te zien krijg in Gparted.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img922/7234/vPeewF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img923/6770/sauXJV.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img921/8617/trq632.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Het werkt weer!!!!!

De oplossing:

Met Gparted heb ik de FAT32 partitie vergroot tot het maximaal toelaatbare. Vervolgens opnieuw opgestart met de Windows 7 installatieschijf erin en gekozen voor reparatie > opstartherstel. Computer weer opnieuw opgestart en hij was weer bij de les!!
De oorzaak blijft me nog steeds een raadsel, maar wat zal het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Testdisk had daar inderdaad je partitietabel weer teruggevonden. Door hem te resizen werd door gparted een nieuwe (werkende) tabel geschreven naar je harde schijf. Windows opstartherstel heeft daarna de bootloader waarschijnlijk opnieuw geïnstalleerd of misschien alleen de vlaggen of bootrecord opnieuw ingesteld, waarna alles weer goed is ;)

Voor de zekerheid zou ik toch even de SMART waardes hier posten voor het geval je schijf aan het overlijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Dit had dan wel wat eerder bevestigd mogen worden want ben nu al uren en uren aan het zoeken en kl*ten geweest, maar toch bedankt :P. De HDD zal ik zeker even testen, maar verwacht er geen rare dingen van omdat de boel nog niet heel oud is, maar goed dat zegt ook niks natuurlijk.
Pagina: 1