Verhuizen naar een andere provincie, hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02 06:24
Ik woon nu in de stad (Den Haag) en het word me een beetje teduur, ook ben ik niet een stads mens.

Ik zou daarom graag in een rustigere provincie willen wonen waar de woningen ook goedkoper zijn.

Alleen hoe moet dit? Waar moet ik heen voor advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat voor advies zoek je precies?

Het is een kwestie van woonruimte zoeken en vervolgens verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
1. Je stapt de auto in en gaat de provinciegrens over.
2. Je zoekt een leuk huis.
3. Je koopt/huurt het huis.
4. Je schrijft je in bij de gemeente.
5. ... Profit!

Je moet het jezelf niet moeilijker maken..

Tenzij je werkeloos bent én geen geld hebt, dan is het een ander verhaal.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoppa
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 01:13:
1. Je stapt de auto in en gaat de provinciegrens over.
2. Je zoekt een leuk huis.
3. Je koopt/huurt het huis.
4. Je schrijft je in bij de gemeente.
5. ... Profit!

Je moet het jezelf niet moeilijker maken..

Tenzij je werkeloos bent én geen geld hebt, dan is het een ander verhaal.
Huurwoningen worden eerst aan de mensen gegeven die al in die provincie wonen of asielzoekers, dus kan niet simpelweg erheen rijden en me inschrijven voor een huis lijkt me.

Ik huur nu een huis van 600 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
shoppa schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 01:44:
[...]

Huurwoningen worden eerst aan de mensen gegeven die al in die provincie wonen of asielzoekers, dus kan niet simpelweg erheen rijden en me inschrijven voor een huis lijkt me.

Huurwoningen worden niet aan asielzoekers 'gegeven'
Er is gewoon een quota waar de gemeente aan moet voldoen.

Als je op zoek gaat naar een huurwoning moet je jezelf inschrijven als zoekende.
De ene gemeente heeft langere wachtlijsten dan anderen, daar ontkom je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Huurwoningen worden eerst aan de mensen gegeven die al in die provincie wonen of asielzoekers
Woningbouwverenigingen hanteren, zover ik weet, allemaal verschillende regels. Soms wordt iedereen gelijk behandelt en is er alleen een lijst met urgente gevallen, soms moet je een relatie met de regio hebben (je hebt er bijvoorbeeld naaste familie of een baan), dat zul je gewoon na moeten gaan. Daarnaast weet ik ook niet of er in alle regio's uberhaupt wel wachtlijsten zijn.

Neem gewoon contact op met woningbouwverenigingen in een regio die jou aanspreekt en vraag naar de regels. Zij hebben ook vast wel een website waar het op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
downtime schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 02:07:
[...]

Woningbouwverenigingen hanteren, zover ik weet, allemaal verschillende regels. Soms wordt iedereen gelijk behandelt en is er alleen een lijst met urgente gevallen, soms moet je een relatie met de regio hebben (je hebt er bijvoorbeeld naaste familie of een baan), dat zul je gewoon na moeten gaan. Daarnaast weet ik ook niet of er in alle regio's uberhaupt wel wachtlijsten zijn.

Neem gewoon contact op met woningbouwverenigingen in een regio die jou aanspreekt en vraag naar de regels. Zij hebben ook vast wel een website waar het op staat.
Thanks zal dit proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Verwachten dat je dingen zoals een huis gewoon cadeau gaat krijgen maakt het wel wat lastiger inderdaad. Maar geen makelaar stuurt je de deur uit omdat je uit de stad komt hoor.

Als er andere dingen spelen kan je die misschien beter in de TS noemen. Bij het lijstje van LED kan nog toegevoegd kan worden hoe het qua werk zit. Goedkoper wonen om vervolgens het gespaarde geld aan vervoerkosten kwijt te zijn schiet niet echt op.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:07
Als je in een huurwoning woont bij een woningbouwcorporatie dan kan je eventueel ook gebruik maken van woningruil. Als iemand uit Halle-Heide graag in Den Haag wil wonen en jij graag in Halle-Heide, dan kunnen jullie ruilen van woning. Jullie moeten dan wel beide voldoen aan de eisen die de corporatie stelt en dat moet eerst onderzocht worden. Het is wel de enige manier om onder de lange wachttijden uit te komen.

http://www.woningruil.nl/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Ga gewoon lekker op (huur) huizen jacht en kijk wat er op je pad komt.
Ik woon zelf in het zuiden des lands, Maastricht. Ik kan je alvast verklappen dat huizen in deze regio niet direct onder de €600,- zitten. Tenminste niet als je iets fatsoenlijks wil hebben.

wellicht handiger om eerst uit te zoeken of je ook ander werk kunt krijgen en dan een huis zoeken in de regio bij de (nieuwe) werkgever?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Heb je uberhaubt werk ? ik vind je vraag zo kort door de bocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:01
FreshMaker schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 02:01:
[...]

Huurwoningen worden niet aan asielzoekers 'gegeven'
Er is gewoon een quota waar de gemeente aan moet voldoen.

Als je op zoek gaat naar een huurwoning moet je jezelf inschrijven als zoekende.
De ene gemeente heeft langere wachtlijsten dan anderen, daar ontkom je niet aan.
ander belangrijk punt, LED-maniak bedoelt denk ik inschrijven de gemeente om je adreswijziging doot e geven. Gemeenten hebben over het algemeen weinig huurhuizen in bezit. De situatie is in principe simpel. Wil je een woning huren in NL dan heb je de volgende opties:

- sociale huur via woningbouwcooperaties (niet gemeentes) --> vaak goedkoop, maar meeste werken met inschrijfsystemen waardoor je jaren ingeschreven moet staan voor je in aanmerking komt en het maakt ook nog uit hoeveel je verdiend (salaris)
- particuliere huur -> vaak duurder, wel zonder voorwaarden als inschrijfduur etc. Te vinden via marktplaats, jaap.nl, pararius etc en vaak makelaars ook wel
- anti-kraak --> goedkoop maar onzeker, kan lastig zijn om er tussen te komen

Dus, bedenk waar je heen wilt en verken je opties. Dat je nu in een andere provincie woont maakt echt niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Patientzero schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:15:
Heb je uberhaubt werk ? ik vind je vraag zo kort door de bocht..
lijkt mij inderdaad een belangrijk punt om te vermelden.
Even van Den Haag naar bijv. Noor Brabant of Limburg verhuizen is 1 punt.
Nu moet je nog een plan hebben om je eigen te onderhouden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik kom uit een dorpje in Limburg en voor 600 euro huur je een appartement(je), geen huis. Dan moet je denk ik al meer richting de krimpregios zoeken, daar is het vaak wel een heel stuk betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 20:39

pietje63

RTFM

I-King schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:28:
Ik kom uit een dorpje in Limburg en voor 600 euro huur je een appartement(je), geen huis. Dan moet je denk ik al meer richting de krimpregios zoeken, daar is het vaak wel een heel stuk betaalbaarder.
Wat jij een appartement(je) noemt, noemt TS (in vergelijking tot wat je voor € 600 in Den Haag al krijgen) wellicht een riant appartement. Of hij moet nu een erg goede deal hebben met woningbouw.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:41
Ben ik echt de eerste die gaat vragen: wat heb je zelf al gevonden en waar heb je zelf al gezocht?

Dit topic en de vraagstelling is dusdanig wereldvreemd dat ik echt niet snap dat er zoveel behulpzame Tweakers zijn die met goed advies komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 23:02
[...]
Dat geld alleen voor sociale huur wooningen. Vrije sector woningen mag iedereen die aan de inkomens eis (meestal 3-5 keer de kale huur = bruto maand inkomen) voldoet een huis huren. Vrije sector begint op dit moment vanaf 701€.
Als 600€ je te duur wordt dan zul je je waarschijnlijk dus moeten 'inschrijven' voor een sociale huur woning waar inderdaad allerlij regeltjes aan verbonden zijn.

Zoals gezegd: Werk je? Zo ja waar? En hoe ver wil je reizen voor je werk?

Ik ben in 2011 van het Westland (net onder Den Haag) verhuist naar een huur appartement in Harderwijk. Alleen voldeet ik niet aan de inkomens eis, maar samen met een vriend hadden we ruimschoots het inkomen wat nodig was. Toen ik in Harderwijk ben gaan wonen heb ik nog een half jaar in Den Haag gewerkt en dit (met de motor) op en neer gereden. Ondertussen was mijn werkgever (detacheerder) op zoek naar iets dichter bij huis, omdat dit te lang duurde heb ik zelf in die tijd iets in Amersfoort gevonden. Ben dan ook 2 jaar terug van huur woning harderwijk verhuist naar koop woning Amersfoort.

Dus, zolang je genoeg vast inkomen hebt (alleen of samen) dan kun je overal naartoe verhuizen waar je maar wilt.

Als je in aanmerking wil blijven komen voor (huur)toeslag... Dan zul je door alle regeltjes heen moeten komen voordat je in aanmerking komt.

(Voor de optie koop zijn er ook een aantal gemeentes die starters willen aantrekken door een starterslening aan te bieden voor mensen die er (nog) niet wonen en/of werken, misschien een idee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook hier in Algemene Zaken geld een verwachte minimum eigen inzet. "ik wil verhuizen, hoe moet dat" voldoet daar niet aan.

Ga eerst zelf maar eens op onderzoek uit (je hebt hier al wat handvatten gekregen). Dit topic gaat op slot.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.