Dat geld alleen voor sociale huur wooningen. Vrije sector woningen mag iedereen die aan de inkomens eis (meestal 3-5 keer de kale huur = bruto maand inkomen) voldoet een huis huren. Vrije sector begint op dit moment vanaf 701€.
Ik huur nu een huis van 600 euro per maand.
Als 600€ je te duur wordt dan zul je je waarschijnlijk dus moeten 'inschrijven' voor een sociale huur woning waar inderdaad allerlij regeltjes aan verbonden zijn.
Zoals gezegd: Werk je? Zo ja waar? En hoe ver wil je reizen voor je werk?
Ik ben in 2011 van het Westland (net onder Den Haag) verhuist naar een huur appartement in Harderwijk. Alleen voldeet ik niet aan de inkomens eis, maar samen met een vriend hadden we ruimschoots het inkomen wat nodig was. Toen ik in Harderwijk ben gaan wonen heb ik nog een half jaar in Den Haag gewerkt en dit (met de motor) op en neer gereden. Ondertussen was mijn werkgever (detacheerder) op zoek naar iets dichter bij huis, omdat dit te lang duurde heb ik zelf in die tijd iets in Amersfoort gevonden. Ben dan ook 2 jaar terug van huur woning harderwijk verhuist naar koop woning Amersfoort.
Dus, zolang je genoeg vast inkomen hebt (alleen of samen) dan kun je overal naartoe verhuizen waar je maar wilt.
Als je in aanmerking wil blijven komen voor (huur)toeslag... Dan zul je door alle regeltjes heen moeten komen voordat je in aanmerking komt.
(Voor de optie koop zijn er ook een aantal gemeentes die starters willen aantrekken door een starterslening aan te bieden voor mensen die er (nog) niet wonen en/of werken, misschien een idee?)