Toon posts:

ECC "workstation" met een beetje gaming.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga ‘m vooral gebruiken om mee te internetten, YouTube, films en muziek mee af te spelen. Ik wil er wel Half Life 2: Deathmatch en CS:Source mee spelen, in de toekomst andere schietspellen, maar ik weet nog niet welke.

Ik ga er primair Linux op draaien en als 2e OS Windows 8.1/10 voor games die niet onder Linux draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget, incl nieuwe monitor, is €1.200 met ~150 marge. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Soundcard: Focusrite Saffire 6 USB
SSD: Sandisk 840 Pro
Behuizing (tevens voetenbank)
Tobo + muis
Windows 8.1 licentie

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit wordt m’n primaire machine, snelheid, betrouwbaarheid en energie-efficiëntie vind ik belangrijk. Vandaar de keuze voor een M.2 NVMe module, onderdelen die ECC ondersteunen en een 80 plus gold voeding.

Het moederbord omdat deze een goede prijs/prestatieverhouding heeft en de chipset betere ondersteuning biedt voor virtualisatie, naast 2 extra SATA poorten t.o.v. de Intel C232 chipset.

128GB NVMe voor dualboot Linux/Windows lijkt me genoeg, een 128GB Sandisk SSD 840 PRO heb ik nog liggen, die ik wellicht voor apps en games ga gebruiken en een 1TB HDD voor opslag. Hierbij gaat mijn voorkeur uit naar HGST.

De Iiyama G-Master GB2788HS-B1 ondersteunt AMD FreeSync technologie, dat in een ander topic is aangeraden voor HL:2 en CS:Source. Vandaar dat ik voor een AMD videokaart kies.

Het gekozen geheugen ondersteunt ECC en staat op de QVL lijst van MSI. De Intel Core i3-6300T ondersteunt ECC.

Een Noctua NH-U9B SE2 maakt weinig herrie en weet volgens mij wel raad met de CPU TDP van 35W.

Deze voeding is aangeraden, vanuit het grote voedingen topic.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD videokaart
HGST HDD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik twijfel vooral over de videokaart, wellicht is deze zwaar overkill voor HL:2 en CS:Source. Daar zou ik graag advies over willen, een zware videokaart kan altijd nog.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Volgens mij is dit een best aardig systeem, maar twijfel over de videokaart. Verdere tips/feedback over deze build zijn welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300T Boxed€ 144,90€ 144,90
1MSI C236A WORKSTATION€ 160,30€ 160,30
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 198,95€ 198,95
1HGST Ultrastar A7K2000 (SATA 6Gb/s), 1TB€ 80,42€ 80,42
1Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart€ 369,76€ 369,76
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB8A, 82mm€ 9,99€ 9,99
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 43,67€ 43,67
1Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold€ 91,95€ 91,95
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.234,79

• SWworld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Zoveel geld voor zo'n traag systeem... dat vind ik nou echt zonde van mijn geld

Ik betaalde nog geen 700 euro voor een super systeem.

Intel i5-4460
Gigabyte moederbord B85N Phoenix
S12 II Bronze voeding 430Watt
8GB 2 bankjes van 4GB
Kaart GTX 970 ipv een waardeloos AMD kaart die energie slurpt
SSD 256 Gb

En dit is zonder beeldscherm en toetsenbord en muis die had ik nog

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 12:05
Om heel eerlijk te zijn wordt me niet helemaal duidelijk waarom je kiest voor ECC geheugen. Zover ik weet vergroot dit niet de betrouwbaarheid van de hardware zelf, maar zorgt het ervoor dat er ook echt precies in het geheugen komt te staan wat je wilt. Alleen nuttig voor specifieke toepassingen waar je echt geen foute data uit je geheugen wilt halen. Voor jouw doeleinden is dit volgens mij totaal overbodig.

Verder heb je het over energie-efficiëntie. De AMD kaart die je hebt gekozen is dit totaal niet. Dan kan je beter voor een vergelijkbare Nvidia gaan. Je betaalt iets meer, maar het is wel zuiniger. Of je zou hem helemaal weg kunnen laten, want half life 2 en cs:source draaien prima op de interne GPU van de processor. Enige nadeel is dat je geen freesync hebt, maar hoe belangrijk is dat bij spellen die je makkelijk met 120 fps constant kan spelen.

Als ik kijk naar de dingen die jij met de pc wilt gaan doen ben je volgens mij al klaar met een pc van rond de 500 euro (exclusief randapparatuur). Alles daarboven is volgens mij overkill.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

onzinallemaal schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:08:
Zoveel geld voor zo'n traag systeem... dat vind ik nou echt zonde van mijn geld

Ik betaalde nog geen 700 euro voor een super systeem.

Intel i5-4460
Gigabyte moederbord B85N Phoenix
S12 II Bronze voeding 430Watt
8GB 2 bankjes van 4GB
Kaart GTX 970 ipv een waardeloos AMD kaart die energie slurpt
SSD 256 Gb

En dit is zonder beeldscherm en toetsenbord en muis die had ik nog
Zeg anders ga je even ergens anders "onzin" reacties plaatsen. Hier komt de TS niet verder mee.

Jouw lijstje voldoet helemaal niet aan de eisen van de TS.
Ten eerste bied jouw lijst geen ECC ondersteuning, wat een belangrijke eis van de TS is.
En waar "waardeloos AMD kaart" op slaat weet ik niet, maar het is een waardeloze zin. Zo kan ik ook een balletje opgooien dat een GTX970 juist nVidia geldklopperij is voor een gecastreerde GPU. Zegt net zoveel. Bovendien is de vraag van de TS een AMD videokaart en geen nVidia.

Qua systeem ziet het er al aardig uit. Moederbord ziet er leuk uit trouwens.
ECC geheugen kan ik begrijpen voor een werkstation, al heeft het mij zelf nog nooit gehinderd. Op een server vind ik het wel een must. Wat is de reden dat je voor ECC kiest? Puur betrouwbaarheid zodat je een valkussen hebt mocht de hardware falen? Of is er een andere reden? Bijv. dat een bepaalde betrouwbaarheid werktechnisch wordt vereist?

Wat ik zeker wil aanhalen is de videokaart. De AMD Radeon R9 380 kan ik icm Linux nog niet aanraden. De support voor Tonga is, ook in de nieuwe AMDGPU driver, nog ondermaats. Zelfs met het nieuwste van het nieuwste is het de ervaring nog vrij wisselend. Al verwacht ik wel dat deze zal verbeteren met de tijd.
Op dit moment is men druk bezig Polaris support in die AMDGPU driver te stoppen trouwens.
Daar zou je qua videokaart op kunnen wachten.
Ik mis welke distributie je wilt gaan draaien, want dat kan wat inzicht geven in de gebruikte kernel en daarmee de hardwareondersteuning. Als je zekerheid wilt qua performance, goede werking icm Linux dan moet ik nog een nVidia of Intel aanraden op dit moment. Zeker als er ook op Linux een game gedraaid moet worden is nVidia nog koning.
Hopelijk komt daar verandering in, maar dat is op dit moment nog niet het geval.

Voor CS:Source en HL2 is de setup in ieder geval al overkill ;)
Dat zou je mogelijk ook al op een moderne IGP kunnen spelen. Ik verwacht dat de huidige Intel HD Graphics 530, zoals in die i3, dat zonder problemen zal doen.

Mogelijk kun je met het oog op de toekomst nog omhoog met de CPU. Is er een specifieke reden dat je voor een T variant hebt gekozen? Dat is namelijk eentje met een laag TDP.
Iets anders om in het hoofd te houden is dat Skylake nog niet in de laagste powerstates gaat onder Linux. Zie https://mjg59.dreamwidth.org/41713.html. Al is dat probleem meer laptop-specifiek en iets waar je op een desktop minder tot geen last van zult hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 14-04-2016 23:33 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• SWworld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Sinds wanneer mogen mensen hun mening niet meer droppen?
Goed dat ik het weet...

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 16:09
onzinallemaal schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:04:
Goed dat ik het weet...
Goede naam ook, past precies bij je houding die je aanhoud. Het is prima dat je je mening geeft, maar verwacht niet dat een ander er iets meer doet. Bovendien zijn je argumenten waardeloos zonder bronnen. Je noemt je eigen lijstje die totaal een andere kijk heeft op het feit wat TS aan het doen is.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

onzinallemaal schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:04:
Goed dat ik het weet...
Dat mag wel, maar de specificaties van jouw computer zijn hier net zo min relevant als het feit dat de shampoo die ik vandaag heb gekocht in de aanbieding was.

Ontopic: een 128 GB ssd is wel aan de kleine kant, zeker voor een dualboot. Grotere ssd's zijn voor zover ik weet ook nog net iets sneller. Ik zou zeker voor minimaal 256 kiezen. Zelfde geldt voor ram, 8GB is niet heel riant. Als je 2x 8GB neemt is de kans veel groter dat je chips uit dezelfde batch krijgt. Past wel bij een computer waarbij over de details is nagedacht :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zoals hierboven wordt gezegd vraag ik me af of je echt baat gaat hebben aan ECC; als je dit niet hebt is het moederbord van bang/buck keuze ineens een dure onlogische geworden.

Wat wil je precies gaan doen waar je denkt ECC nodig voor te hebben? Het maakt je PC niet sneller of betrouwbaarder, het biedt alleen voordelen in bepaalde applicaties.

genoeg over ECC; je hebt namelijk een mooi groot 27" 144Hz scherm uitgekozen. Echter, je GPU gaat op FHD geen 144 fps halen, en dus zal je winst daarbij minimaal zijn, terwijl je er wel veel extra voor betaald. Kijk even of je meer budget vrij kan maken voor je GPU, of ga een stapje terug in scherm. Dit geldt wel voor de wat zwaardere spellen, met CS:Source bijvoorbeeld zal hij weinig problemen hebben om behoorlijk framerates neer te zetten.
de 6300T vind ik maar een raar ding om eerlijk te zijn, de TDP is erg laag, maar ik zou toch iets met meer power gaan kiezen als je echt op workstationuse doelt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het maakt je pc wel betrouwbaarder, dat is het hele idee van ecc, maar ik zie ook niet waarom je met internet, youtube en muziek ecc zou willen. Er worden dagelijks op miljoenen pc's veel serieuzere dingen gedaan zonder ecc. Ik zou dat geld zeker in wat meer cpu power stoppen, of in je zak houden.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog eens goed nadenken of ik per se ECC geheugen wil.

Een paar jaar terug zijn een aantal van mijn bestanden corrupt geraakt, door brak geheugen. Vandaar dat ik een voorkeur heb voor een ECC setup. Op de 1TB HDD gaan een hoop foto's staan, waarbij ik niet op silent data corruption zit te wachten.

Maar goed, ik zou ook een losse NAS aan kunnen schaffen/bouwen die ZFS/ButterFS ondersteunt en ik daarmee mijn foto's e.d. veilig kan stellen.

Gisterenavond HL:2 geïnstalleerd op mijn Core i3 3225 systeem, de IGP hield het met gemak bij. Dat had ik niet verwacht.

/me bedankt iedereen voor de input en gaat terug naar de tekentafel.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Het scherm dat je hebt gekozen is zijn geld absoluut niet waard. Voor 27" zou ik een 1440p aanschaffen, al helemaal gezien je meer dan 300 euro uit wilt geven aan een monitor pricewatch: Hannspree HQ271HPG Zwart.
Pagina: 1