Toon posts:

Wat is beter: PIII 600MHz of PIII 650MHz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dat je bij de 600 6x100 hebt bij de 650 5x133?
Dus dan kan je toch beter de 600 (100MHz) nemen in het kader van overclocken omdat de multiplier gelocked is?

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02
650= 6,5*100
600= 6,0*100 (of 4,5*133) en dan heb je ook nog varianten met 256KB of 512KB L2 cache.

Koop wat in je budget ligt zou ik zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
Qua prijs maakt het bijna niets uit, maar ivm overclocken wat is verstandiger om te nemen?
Wat betekend trouwens de E of EB achter je proc?

• Martijnos
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
Neem zeker de 650e!! Is zeer goed te overklokken mits je een er een met cbo stepping neemt. Op deze pagina staan de nummers die je nodig hebt:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

Het s- specificatie nummer moet je controleren op de box als je een retail processor neemt en op de processor zelf als je Oem neemt. Moet je gewoon vragen bij de winkel. Daar doen ze als het goed is niet moeilijk over.
Ik raad je aan om de FC-PGA te nemen, omdat slot 1 eruit gaat, wordt een beetje moeilijk met het vinden van goede moederborden in de toekomst.
Oh ja E is 100mhz bussnelheid en eb 133 bussnelheid. E moet je nemen als je flink wil gaan overklokken.
900 mhz moet je kunnen halen met de 650e cbo. Neem wel een goede cooler. Een Golden orb of een Alpha.

Succes!!

"Choose life"

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 07:25

troje

was here!

E = enhanced (dus nieuwe core)
B = bus (dus hogere bus, 133Mhz)

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-04 06:29
Met dat E en EB gedoe zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik dacht in ieder geval dat je aan die letters een coppermine-proc kon herkennen met, correct me if im wrong, wat ik waarschijnlijk ben, een .18 micron core.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
denk eens goed na. 100 mhz is natuurlijk veel relaxer met overclokken. kun je nog tussen de 100 en 133 zitten waarschijnlijk. bij de 133 mhz versie haal je veel moeilijker die 166 mhz met een mobo met z'n ander componenten. daarom is voor overclokken een lage bus en een hoge multiplier het hoogst. met andere woorden die celly2 is een hardstikke fijn ding met z'n 66 mhz bus

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Martijnos >

Heb hier een 650E met cb0 stepping maar wat houdt dat nu in cb0 stepping en waarom is de ene beter als de ander?
Of vraag ik nu teveel.
(Draai nu op 6,5*120=780 hoger wil mijn Matrox G400 niet.)

• Martijnos
HBM

Cbo is de verbeterde stepping. Dat wil zeggen dat Intel in staat is geweest om betere yields te verkrijgen. Wat voor ons overklokkers van belang is dat deze processoren aanzienlijk beter te overklokken zijn dan de oude stepping ca2.
Natuurlijk is er dan ook nog de invloed van de week waarin ze geproduceerd zijn. De ene week overklokt nu eenmaal beter dan de andere. Je week kan je aflezen op de processor. Het is het derde en vierde cijfer van de cijferreeks van 8 cijfers (voor het streepje).
Op http://www.overclockers.com/ kom je wellicht in de cpu database een 650e tegen uit dezelfde week.
Maar het belangrijkste is toch wel de cbo stepping. Wat voor geheugen, moederbord en cooler heb je? Met goed pc-133 (corsair, mushin, infineon) moet je toch aardig in de buurt komen van 900 mhz. Maar ja, dat moet je videokaart wel trekken als je geen agp divider hebt (bx moederbord).

P.S. ik moet eigenlijk leren voor m'n hertentamens, maar zoals je ziet, heb ik meer zin te ouwehoeren over hardware :)

"Choose life"

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Martijnos>

MSI BX master
2*128 PC133 SDRAM merk?
koeler bestaat uit Koellichaam met 2 Fannetjes merk ?
WD153BA HD (op ATA66 aangesloten)
Diamond Fireport 40 UW scsi (CD-R,CD-Rom,DVD,Zip)
NCR810 scsi (scanner)
Matrox G400 DH 32Mb
xWave 6000 sound (Yamaha 744 chipset)
Compex 10/100 ethernet PCI

Loopt stabiel op 133FSB indien ik mijn papst fan aansluit en deze over de G400 laat blazen. Maakt alleen zo'n herrie

• Martijnos
Hmmmm, je matrox hoort niet voor problemen te zorgen volgens Anandtech en vele andere bronnen: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1270&p=9 Waarschijnlijk is de koeler die je nu gebruikt niet goed genoeg om hem makkelijk op 866 te laten draaien en misschien die 900 te halen. Als je echt nog wat hoger wil is een Golden orb of Alpha aan te raden. Probeer het eens stap voor stap. Als windows blijft hangen, verhoog dan het voltage eens (begin eens met 1,70 of 1.75).
Minder dan 866 zou ik persoonlijk niet accepteren van de 650e cbo. Maar ja, wie ben ik, misschien ben je nu wel tevreden....

"Choose life"

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Bedankt voor de tips.
Echter op dit moment heb ik genoeg power voor de dingen welke ik met mijn PC doe.
De PC staat trouwens in een computer kast achter deurtjes heb wel twee fan's draaien 1 voor de aanvoer (bodem kast) en 1 voor de afvoer (achterwand net achter PSU fan.
kast is natuurlijk van zijpanelen ontdaan.
CPU nu max 37C bij kamertemp van 24C bij spelen van quake3.
Omdat ik zelf zoiets heb dat 40C teveel is draait hij daarom op 780.
Pagina: 1