Advies bij aanschaf nieuw 2.1 systeem om later uit te bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Sinds kort een eigen huisje dus daar hoort ook een nieuw geluidsinstallatie bij. Heb nu wel een Logitech Z5500, maar deze is toch iets meer gericht op gaming dan daadwerkelijk muziek en films.

Ik zoek een?
Ben op zoek naar een 2.1 set die later uitgebreid kan worden naar een 5.1 set. Er moet ook nog een nieuwe receiver worden aangeschaft.

Wat is je budget?
Het budget is op dit moment zo rond de 1.000 euro. Zit wel wat rek in, maar volgens mij is dat niet nodig.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk muziek en films. Er zal ook eens een spelletje op worden gespeeld maar dat is minder vaak dan films/muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf dacht ik aan de volgende set:
- 2 x pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart)
- 1 x pricewatch: Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)
- 1 x pricewatch: Denon AVR-X1200W

Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat dit allemaal een beetje goed samen? De eis van vriendinlief is dat het allemaal niet te groot mag zijn. Daarom is de keuze gevallen op boekenplank speakers van Q Acoustics. Volgens het grote internet zouden dit één van de beste speakers moeten zijn in deze prijs klasse.

Zelf twijfel ik ook nog een beetje over de receiver. Kan weinig verschil ontdekken tussen deze en de 2200W, behalve dat de prijs natuurlijk omhoog gaat. Maar of wij dat prijs verschil gaan merken? Ik vraag het mij ten zeerste af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou je aanraden om niet op basis van wat je op internet leest speakers te kopen. Ga hiermee nooit uit van het advies van anderen, reviews, specs, etc.

Elk merk en type speaker klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon mooi vindt klinken, vindt jij misschien wel helemaal niets.

Neem je vriendin mee naar een hifi-zaak (geen dozenschuiver als Mediamarkt, BCC). Zorg voor een stapel cd's met muziek uit jullie genres en ga gewoon even zitten om de verschillende mogelijkheden die binnen het budget te vergelijken. Het zal je verbazen hoeveel verschil er zal zijn. Dan pik je er vanzelf het type uit die jullie het prettigste vinden klinken.

Wat betreft de receiver niet te moeilijk doen. Kies het model dat de aansluitmogelijkheden en features heeft die je zoekt en je zit al snel goed. Verschil in geluidskwaliteit maak je voornamelijk met de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Begin met een 3.0 of 3.1.

Je center speaker is zeer belangrijk voor films en TV kijken om er voor te zorgen dat de stemmen uit het scherm komen.

Een sub or rears kan je altijd bijkopen.
Die center mag gerust een stuk goedkoper zijn omdat die niet laag moet kunnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Tommie12 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 12:26:
Begin met een 3.0 of 3.1.

Je center speaker is zeer belangrijk voor films en TV kijken om er voor te zorgen dat de stemmen uit het scherm komen.

Een sub or rears kan je altijd bijkopen.
Die center mag gerust een stuk goedkoper zijn omdat die niet laag moet kunnen.
Bespaar daarentegen niet op de center. zoals je al aangeeft zorgt deze ervoor dat de stemmen voornamelijk uit komen. Deze wil je zeker in dezelfde kwaliteit categorie als de fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Een speaker wordt vooral duur (en groot) onwillen van de laagweergave.

Ik gebruik tot volle tevredenheid een KEF eitje. Dat is geen topspeaker, maar wel degelijk en goed afgewerkt.
Het ziet er ook nog mooi uit naar mijn smaak.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
De noodzaak voor een center is er vooral wanneer speakers relatief ver uit elkaar staan. De ideale afstand tussen beide frontspeakers, is gelijk aan de afstand tot de luisterpositie. Is de afstand tussen de frontspeakers kleiner dan zo'n 50% van de luisterafstand, dan kun je mogelijk ook goed wegkomen zonder center. Als je wél voor een center gaat, is kwaliteit idd belangrijk. De center neemt namelijk de voornaamste geluiden voor zijn rekening. Mijn ervaring is dat de frontspeakers bij toevoeging van een center soort van degraderen tot surround weergave.

Ik heb ooit eens op meerdere locaties gelezen dat de beste centerspeaker gelijk is aan de frontspeakers (dus drie dezelfde speakers op een rijtje). Dit zou de beste integratie geven qua klank. Of het praktisch is, is een ander verhaal. Ik heb er zelf iig geen ervaring mee en het kan zomaar zijn dat het om 5.1 muziekweergave ging.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 15-04-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:24
Ik zou zeker gaan luisteren bij een goede winkel. Toevallig heb ik dat laatst zelf ook voor het eerst gedaan en het verschil per speaker verbaasde me enorm.Uiteindelijk kwam ik uit op de Q acoustics concept 20.

En als receiver heb ik de denon avr x1200w. Prima ding maar als je veel met de remote app wil gaan doen zou ik voor yamaha gaan.
De app van denon werkt redelijk maar echt goed is die niet vrij lange laadtijden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Bedankt voor al jullie adviezen. Ik denk inderdaad dat gaan luisteren bij een goede winkel de allerbeste optie is. Zij kunnen mij vast ook het verschil laten horen tussen een 2.1 en een 3.0 set.

Nu nog even een goede winkel vinden in de kop van Noord-Holland. Iemand ervaringen met winkel in bijvoorbeeld Hoorn of wellicht Enkhuizen?
Pagina: 1