Toon posts:

Windows start niet meer met nieuw moederbord, CPU en GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik besloten mijn oude PC'tje te voorzien van een bescheiden update. Ik heb het volgende gekocht:

Moederbord: Gigabyte 990FXA-UD5 (tweedehands)
CPU: AMD FX 6300 Black Edition(nieuw)
GPU: MSI GTX 750ti (nieuw)

En dit heb ik van mijn oude systeem behouden:

Geheugen: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 (2 x 4GB)
Voeding: Corsair Builder Series CX430, 430 Watt
Schijfstation: LG GH24NS90 Super Multi
Harde schijf: WD Caviar Blue WD5000AAKX
Kast: Cooler Master K280

Na de implementatie van het geheel start Windows 7 echter niet meer. Het begint goed, ik krijg het Gigabyte-scherm te zien, maar vervolgens krijg ik de melding dat Windows niet gestart kan worden. Ik kan dan kiezen uit de optie om Windows normaal te starten en uit de optie om een systeemherstel te doen. Wanneer ik Windows op de normale manier probeer te starten, krijg ik enkele seconden een ladend Windows-logo te zien en valt vervolgens de PC uit. Als ik voor systeemherstel kies krijg ik, nadat Windows geprobeerd heeft te herstellen, de melding dat de PC niet automatisch hersteld kan worden. En als ik vanaf de Windows-cd in het installatiescherm probeer te komen, dan valt de pc vrijwel direct uit.

Ik heb de batterij uit het moederbord gehaald en na een tijdje weer teruggeplaatst, maar dat heeft geen effect. Heb ook twee keer met één geheugen stripje geprobeerd, maar ook dat geeft hetzelfde probleem. Idem dito met de oude GPU. De oude CPU heb ik nog niet geprobeerd, want helaas is er wat koelpasta tussen de pinnetjes gekomen, dus dat riskeer ik liever niet. Alle draadjes en stekkertjes op het moederbord heb ik ook al tig keer bekeken, maar ik zie daar niks wat verkeerd zou kunnen zitten.

Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat de CX430 een ware troepvoeding is zou ik de temperaturen even goed in de gaten houden. Gebruik je de stock koeler van AMD? Zat daar al pasta op of heb je zelf nieuwe aangebracht?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:01
Koelpasta tussen de pinnetjes in de cpu socket op het moederbord lijkt mij sowieso niet heel goed.My bad: ging er onterecht vanuit dat dat tegenwoordig toch de standaard zou zijn..

Een schone (frisse verse nieuwe) installatie lijkt mij bij een nieuw moederbord, cpu en gpu op zijn minst noodzakelijk. (zo veel essentiële nieuwe hardware is altijd lastig voor een OS.)

Daarnaast zou ik toch ook kijken naar een vergeten cpu of gpu power aansluiting.

[ Voor 12% gewijzigd door nachtnet op 14-04-2016 22:14 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

nachtnet schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:11:
Koelpasta tussen de pinnetjes in de cpu socket op het moederbord lijkt mij sowieso niet heel goed.

Een schone (frisse verse nieuwe) installatie lijkt mij bij een nieuw moederbord, cpu en gpu op zijn minst noodzakelijk. (zo veel essentiële nieuwe hardware is altijd lastig voor een OS.)

Daarnaast zou ik toch ook kijken naar een vergeten cpu of gpu power aansluiting.
Bij AMD heeft de socket geen pinnetjes, en zonder de goede aansluitingen krijg je ook geen beeld.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-01 22:50

edwinjm

Webdeveloper

Gebruikt je nieuwe moederbord UEFI in plaats van BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:10:
Los van het feit dat de CX430 een ware troepvoeding is zou ik de temperaturen even goed in de gaten houden. Gebruik je de stock koeler van AMD? Zat daar al pasta op of heb je zelf nieuwe aangebracht?
Een jaartje terug heb ik een nieuwe koeler gehaald in de winkel, maar ik weet helaas niet meer welk type dat exact is. Het staat niet op de koeler zelf. Het is een vrij fors ding in ieder geval. De koelpasta heb ik overigens van de stock koeler geschraapt en weer opnieuw aangebracht.
nachtnet schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:11:
Koelpasta tussen de pinnetjes in de cpu socket op het moederbord lijkt mij sowieso niet heel goed.

De pasta zit tussen de pinnetjes van mijn oude CPU, niet in de socket zelf gelukkig. Waarschijnlijk ben ik wat te onhandig geweest bij het verwijderen. De CPU is overigens aangesloten met zo'n witte 8-pin. De GPU heeft geen aansluiting; die heeft voldoende aan het PCI-E slot (kennelijk :p).

Bedankt voor jullie reacties!.

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Koelpasta eraf schrapen en opnieuw gebruiken is niet zo'n heel goed idee.

Deze droogt met de tijd uit en werkt dan niet meer zo best, ik zou zoiezo beide oppervlaktes, CPU en cooler goed schoonmaken en er nieuwe pasta op aan brengen.

En je hebt dus je moederbord, CPU en GPU vervangen maar WIndows niet opnieuw geïnstalleerd?
Dat vind Windows ook niet zo leuk zoals nachtnet als zegt, door de vele nieuwe hardware op het nieuwe moederbord.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 13:53
Wat je zou kunnen proberen ipv een volledig nieuwe installatie, is een upgrade naar dezeflde versie van Windows, Windows 7 dus. Dat de nieuwe versie niet daadwerkelijk nieuwer maakt niet uit. Op die manier blijven al je programma's staan inclusie data maar je windows wordt "opgefrist". :P
Als dit niet werkt kun je altijd nog een schone installatie doen.

Verwijderd

Topicstarter
edwinjm schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:16:
Gebruikt je nieuwe moederbord UEFI in plaats van BIOS?
Ik moest even opzoeken wat het is, maar als ik het zo lees allemaal gebruikt het hybrid UEFI.
Roel_1983 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:27:
Koelpasta eraf schrapen en opnieuw gebruiken is niet zo'n heel goed idee.

Deze droogt met de tijd uit en werkt dan niet meer zo best, ik zou zoiezo beide oppervlaktes, CPU en cooler goed schoonmaken en er nieuwe pasta op aan brengen.

En je hebt dus je moederbord, CPU en GPU vervangen maar WIndows niet opnieuw geïnstalleerd?
Dat vind Windows ook niet zo leuk zoals nachtnet als zegt, door de vele nieuwe hardware op het nieuwe moederbord.
Dat Windows op zijn zachtst gezegd not amused is klopt inderdaad. Maar ik krijg helaas niet de mogelijkheid om opnieuw te installeren. Als ik de Windows-cd plaats en dan op een toets druk om de cd te booten, dan krijg ik heel even dat scherm te zien dat er bestanden geladen/voorbereid worden en dan valt de PC direct patsboem uit.

Maar als ik het goed begrijp kan het best zijn dit allemaal een koelpasta probleem is?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:22:
[...]

Een jaartje terug heb ik een nieuwe koeler gehaald in de winkel, maar ik weet helaas niet meer welk type dat exact is. Het staat niet op de koeler zelf. Het is een vrij fors ding in ieder geval. De koelpasta heb ik overigens van de stock koeler geschraapt en weer opnieuw aangebracht.
NOOIT ik herhaal NOOIT koelpasta hergebruiken. Altijd bij verwijderen van de koeler CPU + koeler schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen. De reden dat je systeem uitvalt is hoogstwaarschijnlijk beveiliging omdat je processor over zijn maximale temperatuur walst. Koelpasta is minstens zo belangrijk als het blok waar het onder zit.

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:49:
NOOIT ik herhaal NOOIT koelpasta hergebruiken. Altijd bij verwijderen van de koeler CPU + koeler schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen. De reden dat je systeem uitvalt is hoogstwaarschijnlijk beveiliging omdat je processor over zijn maximale temperatuur walst. Koelpasta is minstens zo belangrijk als het blok waar het onder zit.
Hmm, oke. Maar dat we even op één lijn zitten: ik heb de koelpasta van de stock koeler gehaald die ik bij mijn nieuwe CPU kreeg. Daar waren al twee van die streepjes op aangebracht, dus ik dacht dat is nog nieuw en kan ik wel gebruiken. Geen goed plan dus?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is sowieso al geen hoge kwaliteit spul, maar door het eraf te halen komt er lucht in de massa terecht en dat heeft een negatieve impact op de koelprestaties. Ik zou zeggen, kijk eens naar je temps in de BIOS net nadat de pc is uitgevallen. Dan zal er geen 35-40 graden staan maar eerder ergens in de 60 of hoger.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost door de oude koelpasta te verwijderen en nieuwe aan te brengen. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1