Moederbord tray van polyester?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Goedenavond mede tweakers,

Ik ben van plan binnen een half jaar aan mijn zelfbouw case te beginnen, ik ben van plan om een zwarte gitaarkoffer om te bouwen tot een game PC, geïnspireerd door mijn voorliefde voor gamen, tech en een passie voor muziek. De koffer zelf zal zeer waarschijnlijk (dik) leer zijn met een binnenkant van die lange fluelen haren (hoe je dat ook noemt 8)7 ). Hier kan natuurlijk geen moederbord op vastgeschroefd worden, dus begon ik te denken..
Ik wil mijn huidige kast óf bewaren voor een build voor mijn vriendin, óf ik gooi em in de verkoop. Hoe dan ook, ik kan de moederbord tray er niet uit slijpen om te gebruiken.
Toen kreeg ik het volgende idee, wat nou als ik hem maak van polyester?! Ik werk in een composietbedrijf, dus alles wat ik nodig heb is voorhanden! Polyester geleid ook geen stroom, dus dat zit ook wel snor.

Het enige waar ik momenteel mee zit (en waar ik net aan dacht onder de douche.....waar dat hok al niet goed voor is _/-\o_ ) is dat polyester wel veel statische geleiding kan hebben. Als je bijvoorbeeld een groot product van zijn mal af trekt moet je niet te dicht in de buurt komen anders krijg je een verschrikkelijke opdonder (leuk om te zien bij anderen, minder om zelf mee te maken :X ). Hoe kleiner het oppervlak, hoe minder dit effect natuurlijk.

Om een langdradig verhaal kort te maken: Zou het kunnen dat een moederbord tray van polyester zichelf statisch maakt door de aanwezigheid van zoveel elektra in de buurt dat deze zich zou kunnen ontladen en mogelijk schade veroorzaken aan het moederbord en/of andere componenten?

Dank voor het meedenken alvast!

Met vriendelijke groet,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoeft allemaal geen probleem te zijn, kasten van plexiglas (PMMA) werken ook. Terwijl dat ook best statisch kan zijn.
Maar wellicht kun je wat koperen draadjes in het polyester verwerken? Of een laagje aluminium folie. Zou helemaal net zijn als je die dan weer verbind met de mobo standoffs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
Ik denk dat het integreren van een koperdraar in de polyester best een goed idee zou zijn! wel bloot uiteraard zodat het contact maakt met binnen en buitenkant en vervolgens naar de PSU leiden om het te aarden...
Denk dat aluminium folie inderdaad ook wel zou kunnen, maar omdat dat tussen de glasmatten gaat zitten kunnen die minder contact met elkaar maken waardoor je de algehele sterkte in de constructie verminderd.

Ondanks het feit dat ik er misschien geen last van zou krijgen, neem ik liever het zekere voor het onzekere in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32
Die opbouw van statische elektriciteit heeft te maken met het uiteen halen van de mal en het polyester product.(heeft een wetenschappelijke naam, maar kan er niet opkomen :))

http://www.school-for-cha...c_causes.htm#.Vw_1tz_s8ik

dit ontstaat ook bij het loshalen van een deklaag van een stuk acrylaat.

zolang de energie niet weg kan, blijft deze op het oppervlakte zitten, en als jij deze aanraakt gaat het via je hand naar de grond :)
normaal ontlaad dit zich zelf na een bepaalde tijd, door luchtvochtigheid en stof in de lucht.

Polyester zal vanuit zichzelf geen lading opbouwen, maar de PC kast misschien wel, en daarom moet de inbouw kast wel ge-aard zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door absrnd op 14-04-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
absrnd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:52:
Die opbouw van statische elektriciteit heeft te maken met het uiteen halen van de mal en het polyester product.(heeft een wetenschappelijke naam, maar kan er niet opkomen :))

http://www.school-for-cha...c_causes.htm#.Vw_1tz_s8ik

dit ontstaat ook bij het loshalen van een deklaag van een stuk acrylaat.

zolang de energie niet weg kan, blijft deze op het oppervlakte zitten, en als jij deze aanraakt gaat het via je hand naar de grond :)
normaal ontlaad dit zich zelf na een bepaalde tijd, door luchtvochtigheid en stof in de lucht.

Polyester zal vanuit zichzelf geen lading opbouwen, maar de PC kast misschien wel, en daarom moet de inbouw kast wel ge-aard zijn :)
Dank voor de uitleg, zo leert men nog eens wat ^^ maar dan ga ik er inderdaad gewoon voor zorgen dat het mobo tray geaard is met een draad aan de psu om aan de safe side te zitten.
Heb vandaag het idee gekregen te gaan experimenteren met grafeen in het polyester, dus ik heb nog een interessante tijd voor me :)