Vraag

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:41

Coehinator

Hocus Pocus!

Topicstarter
Goed eerst even de situatie:

In ons studentencomplex hebben wij de beschikking over ons eigen videokanaal. Over dit kanaal zouden films en andere content afgespeeld kunnen worden.

Er zijn twee gebouwen, en 1 centraal punt waar de analoge TV verbinding binnenkomt. Vanuit daar zit er een Konig SAT-MOD4 tussen, en vanuit dit kastje gaat het naar de voorversterker en vervolgens naar de splitter die alles splitst naar de gebouwen en naar de kamers.
Analoge TV werkt gewoon goed, zonder ruis, prima.
Ook hebben we een [url="Ook hebben we het kastje van Speaka op de plank liggen. Als we dit in de plaats zetten van de Konig. Echter worden de andere kanalen met dit kastje erg slecht. Denk voor de connectoren die niet zo best zijn.

Maar nu willen we het videokanaal weer werkend krijgen. Op het moduleer kastje van Konig kan het kanaal ingesteld worden. Maar op vrije kanalen stoort hij verschrikkelijk, en soms komt het geluid erdoor, maar echt een waardeloos beeld. Andere kanalen worden niet of nauwelijks aangetast, bij bepaalde kanalen.
De Konig kan ingesteld worden van kanaal 21 tot 69. op kanaal 51 werkt commedy central niet meer, en op kanaal 36, is nog het beste, met soms een stotter geluid, en soms een beetje verandering in het korrelige beeld. Tot zover via de Konig

Maar als we de Konig vervangen door de Speaka, worden alle kanalen slecht. Maar wellicht ligt dit aan de connectoren. En ook krijgen we ons videokanaal hier niet goed op. Wel kunnen we via een veel lagere frequentie uitzenden.

Onze beeldbron is een computer met een VGA naar S-video adapter, die dan vervolgens weer in de gele cinch ingang gaat van de Konig of de Speaka.
Deze kabels ga ik binnenkort eens vervangen, om te kijken of het beter gaat.

Mijn vraag, wat kan hier mis gaan? Ik weet dat dit misschien niet een goede constructie is omdat de analoge kabel druk bezet is. Maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft? Nog Tips?
(fotos kunnen op verzoek gemaakt worden)

Beste antwoord (via Coehinator op 18-05-2016 13:39)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57
Coehinator schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:14:
Heel erg bedankt voor je zeer informatieve post!

[...]

Als ik het opzoek in de analoge tv kanalen van ziggo, staat er bij kanaal 51 "geen uitzending"
Tot op heden geeft dit wel het beste resultaat, maar nog altijd geen beeld en geluid.
Het zou inderdaad erg mooi zijn als ik de modulator kon dempen, echter kan ik het uitstuursignaal van die konig niet aanpassen, waar ik dat bij andere modulators wel zie.
Je kan ook losse dempers kopen, zowel vast als regelbaar.
Adhv de gebruikte splitters en specs van de modulator kun je al wel schatten hoeveel demping je nodig hebt. Een regelbare is makkelijker, maar niet perse nodig als je het goed berekend.
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Internet gaat via glasvezel, en er hangt wel een modem aan voor wat interne netwerkjes, maar dat word al gesplitst in de wanddoos, dus daarna kan ik makkelijk het internet wegfilteren.
Moet alleen even kijken wat voor filter ik dan nodig heb.
Uitzoeken, maar dat blijft lastig, immers, wie zegt dat de frequenties die nu gebruikt worden zo blijven bij ee herindeling van de band door de provider..
Dit gaat inderdaad nog een groot probleem worden, ik ga eens zoeken naar een andere modulator voor niet teveel geld, waar ik het uitgangssignaal kan aanpassen.
Dempertjes dus zoals hierboven, bv https://www.conrad.nl/nl/...egelaar-szu-3-940262.html
Nou, in het gebouw heeft het altijd goed gefunctioneerd, maar sinds ziggo de lege kanalen in gebruik heeft genomen is het gestopt met werken. Dat vinden wij nog altijd jammer. In het gebouw gebruikt niemand digitale TV, Alleen maar analoog. Dus het is voor de eindgebruiker de kortste klap om gewoon een kanaal op de TV aan te zetten en te gaan kijken.

Mocht het écht niet meer lukken met de huidige kabel, en het budget, (wat echt laag is) moeten we inderdaad iets verzinnen met een stream, alleen verwacht ik niet dat daar veel animo voor is binnen de gebruikers.

Ik hoop dat als ik het docsis signaal wegfilter, dat ik dan weer wat analoge kanalen vrij heb. Maar dan moet ik wel zeker weten dat er niemand een los ziggo abonnement heeft lopen via die kabel. (wat ook eigenlijk niet is toegestaan vanaf de verhuurder)
Kabelinternet verwacht ik dan niet, aangezien ziggo vermoedelijk geen meerdere aansluitingen (administratief) kan verwerken op 1 adres. Daarnaast moet de installatie ook retourgeschikt zijn, en ik betwijfel dat.

In dat geval is het idd prima mogelijk, mits je dus een vrije frequentie vind. Dat zal je grootste uitdaging worden zonder meetapparatuur.

Als ik even kijk wat hier in gebruik is is dat redelijk 'random' over de hele frequentieband. Hier begint het op kanaal 6, oplopend tot kanaal 62+. Tussenliggend filteren is wel lastig.

Wat mogelijk een optie is om een filter te plaatsen en daarmee >820Mhz wegfilteren en je eigen kanaal op 1 van de hoogste frequenties zetten (bv kanaal 68). Rond de 800-820 zou ik niet pakken, dan zit je weer in het 4G spectrum. Helemaal achterin de band heb je nog enigszins kans, en dat is nog te doen met een filtertje.

Alle reacties

• DJSmiley
Lastig te zeggen. Je kan prima een extra kanaal toevoegen, maar het wel essentieel om te weten welke frequentie je kan gebruiken.

Probleem is alleen dat je dat niet kan zien zonder dat je exact weet welke frequenties je provider gebruikt.
Er zijn 2 manieren om daar achter te komen: Meten of informeren. Ik betwijfel echter of je die info krijgt. Vermoedelijk snappen ze je vraag niet, of geven ze je die info niet.

Meten kun je met een spectrumanalyzer doen. Je kan ook 'handmatig' een lijst samenstellen, met een DVB-C kaart kun je alle gebruikte frequenties achterhalen. Vermoedelijk heb je met 3 signalen te maken: analoog, dvb-c en docsis downstreamkanalen. Pas als je dat weet, weet je ook wat vrij is.
Je meet dan niet alle (mogelijke) signaalsoorten, maar je komt een heel eind, aangezien de bovenstaande 3 het meest aannemelijk zijn.

Vroeger was er een 'videorecorder' signaal, dat was een frequentie die gereserveerd was voor intern gebruik en dus niet benut werd door andere signalen, maar dat is tegenwoordig ook in gebruik.

Andere optie is om zelf eea te gaan filteren. Als je geen kabelinternet gebruikt in het achterliggende netwerk kun je een bandpass filter gebruiken om docsis downstreams weg te filteren, en in plaats daarvan je eigen modulator te zetten.

Uiteraard kan het ook nog goed zijn dat er andere modulatietechnieken gebruikt worden. Met een spectrumanalyzer kun je het exacte gebruik in kaart brengen.

Wat je ook doet, je zal de signalen ook het juiste nivo moeten geven. Je kan niet zomaar een modulator aan de ingang knuppen. Los van het feit dat je signaal ook 'terug' het coaxnetwerk op gaat heb je ook verschillende signaalnivo's (een modulator zend vaak een stuk harder uit dan het inkomende signaal van je kabelaar). Wil je dat gaan combineren dan zul je wel de juiste splitters/dempers moeten toepassen.

Als je een eigen DVB-S headend hebt staan is het een stuk makkelijker, je hebt dan alleen je eigen kanalen en niets te maken met docsis downstreams.

De vraag is echter: Waarom... Anno 2016 een videosignaal analoog willen aanbieden (en ook nog eens via elcheapo Konig rommel of vergelijkbaar) is niet iets wat ik zou aanraden.

Als je het perse wilt kun je beter op een radiomarkt oid een Profline modulator halen. Dan heb je iig geen fatsoenlijke basis. Maar het blijft oude analoge techniek.

Ik denk dat je, als je perse iets intern wilt doen, je beter je kan richten op een iptv-gebaseerde oplossing. Vermoedelijk is die hele coax infra ook oud, en als je pech hebt ook gebouwd met slechte bekabeling waardoor 4G instraling een issue is.

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:22:
Lastig te zeggen. Je kan prima een extra kanaal toevoegen, maar het wel essentieel om te weten welke frequentie je kan gebruiken.

Probleem is alleen dat je dat niet kan zien zonder dat je exact weet welke frequenties je provider gebruikt.
Er zijn 2 manieren om daar achter te komen: Meten of informeren. Ik betwijfel echter of je die info krijgt. Vermoedelijk snappen ze je vraag niet, of geven ze je die info niet.
Als ik het opzoek in de analoge tv kanalen van ziggo, staat er bij kanaal 51 "geen uitzending"
Tot op heden geeft dit wel het beste resultaat, maar nog altijd geen beeld en geluid.
Het zou inderdaad erg mooi zijn als ik de modulator kon dempen, echter kan ik het uitstuursignaal van die konig niet aanpassen, waar ik dat bij andere modulators wel zie.
Andere optie is om zelf eea te gaan filteren. Als je geen kabelinternet gebruikt in het achterliggende netwerk kun je een bandpass filter gebruiken om docsis downstreams weg te filteren, en in plaats daarvan je eigen modulator te zetten.
Daar zat ik ook aan te denken. Internet gaat via glasvezel, en er hangt wel een modem aan voor wat interne netwerkjes, maar dat word al gesplitst in de wanddoos, dus daarna kan ik makkelijk het internet wegfilteren.
Wat je ook doet, je zal de signalen ook het juiste nivo moeten geven. Je kan niet zomaar een modulator aan de ingang knuppen. Los van het feit dat je signaal ook 'terug' het coaxnetwerk op gaat heb je ook verschillende signaalnivo's (een modulator zend vaak een stuk harder uit dan het inkomende signaal van je kabelaar). Wil je dat gaan combineren dan zul je wel de juiste splitters/dempers moeten toepassen.
Dit gaat inderdaad nog een groot probleem worden, ik ga eens zoeken naar een andere modulator voor niet teveel geld, waar ik het uitgangssignaal kan aanpassen.
De vraag is echter: Waarom... Anno 2016 een videosignaal analoog willen aanbieden (en ook nog eens via elcheapo Konig rommel of vergelijkbaar) is niet iets wat ik zou aanraden.
Als je het perse wilt kun je beter op een radiomarkt oid een Profline modulator halen. Dan heb je iig geen fatsoenlijke basis. Maar het blijft oude analoge techniek.

Ik denk dat je, als je perse iets intern wilt doen, je beter je kan richten op een iptv-gebaseerde oplossing. Vermoedelijk is die hele coax infra ook oud, en als je pech hebt ook gebouwd met slechte bekabeling waardoor 4G instraling een issue is.
Nou, in het gebouw heeft het altijd goed gefunctioneerd, maar sinds ziggo de lege kanalen in gebruik heeft genomen is het gestopt met werken. Dat vinden wij nog altijd jammer. In het gebouw gebruikt niemand digitale TV, Alleen maar analoog. Dus het is voor de eindgebruiker de kortste klap om gewoon een kanaal op de TV aan te zetten en te gaan kijken.

Mocht het écht niet meer lukken met de huidige kabel, en het budget, (wat echt laag is) moeten we inderdaad iets verzinnen met een stream, alleen verwacht ik niet dat daar veel animo voor is binnen de gebruikers.

Ik hoop dat als ik het docsis signaal wegfilter, dat ik dan weer wat analoge kanalen vrij heb. Maar dan moet ik wel zeker weten dat er niemand een los ziggo abonnement heeft lopen via die kabel. (wat ook eigenlijk niet is toegestaan vanaf de verhuurder)

Acties:
  • Beste antwoord

• DJSmiley
Coehinator schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:14:

[...]

Je kan ook losse dempers kopen, zowel vast als regelbaar.
Adhv de gebruikte splitters en specs van de modulator kun je al wel schatten hoeveel demping je nodig hebt. Een regelbare is makkelijker, maar niet perse nodig als je het goed berekend.
[...]

Uitzoeken, maar dat blijft lastig, immers, wie zegt dat de frequenties die nu gebruikt worden zo blijven bij ee herindeling van de band door de provider..
Dempertjes dus zoals hierboven, bv https://www.conrad.nl/nl/...egelaar-szu-3-940262.html

Kabelinternet verwacht ik dan niet, aangezien ziggo vermoedelijk geen meerdere aansluitingen (administratief) kan verwerken op 1 adres. Daarnaast moet de installatie ook retourgeschikt zijn, en ik betwijfel dat.

In dat geval is het idd prima mogelijk, mits je dus een vrije frequentie vind. Dat zal je grootste uitdaging worden zonder meetapparatuur.

Als ik even kijk wat hier in gebruik is is dat redelijk 'random' over de hele frequentieband. Hier begint het op kanaal 6, oplopend tot kanaal 62+. Tussenliggend filteren is wel lastig.

Wat mogelijk een optie is om een filter te plaatsen en daarmee >820Mhz wegfilteren en je eigen kanaal op 1 van de hoogste frequenties zetten (bv kanaal 68). Rond de 800-820 zou ik niet pakken, dan zit je weer in het 4G spectrum. Helemaal achterin de band heb je nog enigszins kans, en dat is nog te doen met een filtertje.

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:03:

[...]

Juist, dus filteren is eigenlijk erg lastig, en als ik kijk naar de prijzen van dergelijke filters, vind ik dat te veel. Ook omdat ziggo kan beslissen de frequenties weer te wijzigen en dan zit je weer met het probleem. Als ik op ziggo's website de frequenties opzoek, kom ik op het volgende tabelletje:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70221077/temp/ziggofreq.PNG

Dus uit dit tabelletje op te maken, is 51 vrij? Dan hoef ik alleen nog maar het uitgangssignaal te dempen vanaf te modulator, en dan moet het in feite werken?

Met een demper, demp je dus alles wat uit de modulator komt, dus ook de overige kanalen. Krijg je dan niet een te laag signaal op de normale kanalen?
Vanmiddag post ik foto's van de installatie.

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Topicstarter
Hier nog een foto:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70221077/temp/20160418_195120.jpg

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een jaar geleden kreeg iedereen hier bij UPC gratis een scartkabel op aanvraag, omdat UPC iedereen van dat kanaal 36 af wilde hebben (ivm frequentiegebruik)... Die golflengte zal nu dus ook niet meer goed werken.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, ik ben gisteren weer aan de slag gegaan, en heb met een andere modulator, die speaka, een kanaal gevonden waar het beeld goed op is. Ook de andere kanalen worden niet aangetast.

kortom, het werkt. Hij staat op kanaal S35 wat neer komt op 415.25 MHz.
De kwaliteit valt me echt alles mee! We gaan er nog even goed gebruik van maken.
Pagina: 1