Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk - Accespoint vervangen door een oude router? netwer

Pagina: 1
Acties:

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-11 21:04
Hallo forumleden,

Heb namelijk een groot probleem hier bij mij thuis.
Aangezien ik zojuist verhuisd ben naar een nieuwbouw woning, heb ik mijn woning BLAUW beton.. Oftewel zwaar geissoleerd beton.

Heb beneden een Netgear Router ( A ) aangesloten achter de modem.

De Netgear Router ( A ) heeft een standaard IP adres
code:
1
192.186.1.1

Probleem hiervan is, is dat de wifi signaal niet naar de 2de verdieping komt, vanwege de BLAUW beton. Mijn aanpak is om een 2de Router ( B ) aan te sluiten ivp een Accespoint.

Het zit zo;

Er bevinden 3 slaapkamers op de 2de verdieping.
Elk kamer heeft een Netwerk-kabel. In de werkkamer wil ik de router ( B ) aansluiten. Met een STATISCH adres
code:
1
192.186.1.2

Daarnaast wil ik de DHCP uitschakelen op router ( B ). Maar waar de router ( B ) zich bevindt, wil ik ook de computer op aansluiten op één van de poorten van router ( B )
Nu komt mijn vraag... is dit een probleem in de netwerk? is dit mogelijk?

- 'Waarom geen acces point' Nou, een accespoint heeft alleen 1 utp aansluiting met daarbij wifi. Aangezien ook extra device aangesluiten moet worden doormiddel van een kabel, anders moet ik een kabel missen.
- Heb de utp kabel van de werkkamer in de router gestopt, Niet de WAN stekkertje, maar één van de LAN stekker. Hier heb ik de verwarring.. moet hij nou in de WAN of in de LAN bij Router ( B )?

Moet ik de DHCP op de 2de router uitschakelen? of zie ik iets over het hoofd... _/-\o_

Hoor graag jullie expert kennis hierop.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Probook8979 op 14-04-2016 18:34 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
een router is eigenlijk een combinatie van een router, accespoint en switch.

Als je het router deel uitschakelt (= wan poort niet gebruiken en DHCP uit) hou je dus een accespoint met 4 lan poorten over (om het maar even simpel uit te leggen). 1 LAN poort gebruik je om hem aan te sluiten op je router, de overige 3 zijn gewoon bruikbaar voor bedraad lan (en kun je dus gebruiken voor je PC en nog 2 andere apparaten).

dus in het kort
Router ( A ) (is neem ik aan als router in gebruik) op ip 192.168.1.1, even controleren of de DHCP pool begint vanaf 192.168.1.10 (of hoger) (belangrijk dat in elk geval 192.168.1.2 NIET in de DHCP pool zit omdat je ander een IP conflict gaat krijgen).

Router ( B ) instellen op vast ip 192.168.1.2
DHCP uitschakelen
WAN poort NIET gebruiken.

Lan kabel aansluiten van een LAN poort op router ( A ), naar een LAN poort op router ( B ) (overige LAN poorten op router ( A & B) kun je dan gewoon gebruiken voor bedraad netwerk, dus daarop kun je ook je PC bedraad aansluiten. (Mocht het nodig zijn kan je ook rustig vanaf router ( A ) of ( B ) met een LAN kabel naar je huidige accespoint voor nog meer WiFi, mocht dat nodig zijn)

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door VVV-007 op 14-04-2016 19:03 . Reden: Router 1,2 veranderd in A,B ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04

Nox

Noxiuz

Gebruik op router B de volgende instellingen:

- Geen DHCP
- Statisch IP-adres (192.168.1.2 is goed)
- Geen WAN aansluiting gebruiken, gebruik een switchpoort als 'uplink' naar router A
- Zelfde SSID/password op ander kanaal

Als je op router A de DHCP-range of DHCP-start op 192.168.1.10 instelt heb je nog 7 statische IP adressen over. Als je een statisch adres claimt in de dhcp range kan je wel eens vage dingen krijgen.

En verf je beton GRIJS, dan heb je net wat beter bereik.

EDIT:

Oh best wel spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 14-04-2016 23:40 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Probook8979
VVV-007 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:56:
een router is eigenlijk een combinatie van een router, accespoint en switch.

Als je het router deel uitschakelt (= wan poort niet gebruiken en DHCP uit) hou je dus een accespoint met 4 lan poorten over (om het maar even simpel uit te leggen). 1 LAN poort gebruik je om hem aan te sluiten op je router, de overige 3 zijn gewoon bruikbaar voor bedraad lan (en kun je dus gebruiken voor je PC en nog 2 andere apparaten).

dus in het kort
Router ( A ) (is neem ik aan als router in gebruik) op ip 192.168.1.1, even controleren of de DHCP pool begint vanaf 192.168.1.10 (of hoger) (belangrijk dat in elk geval 192.168.1.2 NIET in de DHCP pool zit omdat je ander een IP conflict gaat krijgen).

Router ( B ) instellen op vast ip 192.168.1.2
DHCP uitschakelen
WAN poort NIET gebruiken.

Lan kabel aansluiten van een LAN poort op router ( A ), naar een LAN poort op router ( B ) (overige LAN poorten op router ( A & B) kun je dan gewoon gebruiken voor bedraad netwerk, dus daarop kun je ook je PC bedraad aansluiten. (Mocht het nodig zijn kan je ook rustig vanaf router ( A ) of ( B ) met een LAN kabel naar je huidige accespoint voor nog meer WiFi, mocht dat nodig zijn)

Succes!
Ten1e dankjewel voor je input/uitleg buddy:)F , Yup Router ( A ) zit in de 192.168.1.1, heeft een vaste IP adres. Alleen de pool begint vanaf de 192.168.1.2 . Router ( B ) heeft 'n VASTE ip adres als 192.168.1.2 .Dus hoe kan 192.168.1.2 uitgegeven worden door de DHCP? Want de router ( B ) heeft toch al een vaste IP adres wat al uitgegeven is, daarnaast ziet router ( A ) toch dat router ( B ) de IP adres heeft 192.168.1.2?

Of zie ik iets over het hoofd? 8)7
NoxiuZ schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:39:
Gebruik op router B de volgende instellingen:

- Geen DHCP
- Statisch IP-adres (192.168.1.2 is goed)
- Geen WAN aansluiting gebruiken, gebruik een switchpoort als 'uplink' naar router A
- Zelfde SSID/password op ander kanaal

Als je op router A de DHCP-range of DHCP-start op 192.168.1.10 instelt heb je nog 7 statische IP adressen over. Als je een statisch adres claimt in de dhcp range kan je wel eens vage dingen krijgen.

En verf je beton GRIJS, dan heb je net wat beter bereik.

EDIT:

Oh best wel spuit11
Ook voor jou, bedankt voor je input/uitleg buddy :)F.
Waarom gebruik je geen WAN poortje? en wanneer gebruik je weer het WAN poortje? Als je er al bij Router ( A ) het in gebruikt hebt.

Lees hierboven, maar je router ( A ) ziet toch dat router ( B ) een statisch 192.168.1.2 heeft?
Router ( A ) range staat insteld 192.168.1.2 tot 192.168.1.254, dan zou hij toch automatisch zien dat router ( B ) 1.2 uitgeven is of bezet is?

Haha, kon ik het maar...dan had ik dit probleem niet. |:(

• VVV-007
Jou Router (A) weet niet dat router ( B ) IP 192.168.1.2 al in gebruik heeft omdat router (A) die niet heeft uit gegeven aan router ( B ) je stelt het immers zelf in.

Daarom moet je dus in router (A) de DHCP pool aanpassen zodat 192.168.1.2 daar niet meer in zit. Je kunt de DHCP pool zien als adressen waarvan jij tegen Router (A) zegt "deze adressen zijn vrij en mag jij uitdelen".
Dan moet je dus niet 'stiekem' zelf een adres uit die pool gaan gebruiken want dat levert problemen op.

Wat de WAN poort betreft,
Deze gebruik je om 2 verschillende netwerken te koppelen. (Vaak je privé netwerk aan internet ( via je modem)) Dat Doe je al bij router A. Router B moet gewoon onderdeel zijn van je eigen netwerk + accespoint zijn. Vandaar dus alleen LAN poorten gebruiken.

PS sommige routers hebben een speciale Accespoint modus waarbij de WAN poort als extra LAN poort functioneert, maar als je het niet zeker weet of aan 4 poorten genoeg hebt kun je het beste gewoon de LAN poorten gebruiken (met DHCP uit) en de WAN poort leeg laten want dat werkt altijd.

[ Voor 0% gewijzigd door VVV-007 op 16-04-2016 00:01 . Reden: Spaties om Smiley te voorkomen ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Je kan WAN het beste zien als een scheiding met een richtingsverkeer tussen 2 netwerken. Je kan van de lan naar buiten praten via de wan maar niet vanuit de wan naar binnen praten.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Probook8979
Dankjewel mannen,

Heb nog een vraag.. Moet de router ( B ), andere Feq. hebben dan als router ( A )? De SSID en de wachtwoord is het zelfde,, Maar wat is pracktish? oftewel beter? of maakt dat geen ene flikker uit?

Want hij staat bij Router ( A ) op automatisch,

[ Voor 10% gewijzigd door Probook8979 op 22-04-2016 17:47 ]

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 13:14
Sluit de router in de meterkast aan. op verdieping een en twee plaats je een Wifi versterker die je als access point gebruikt. Deze kost nu 49 euro bij KPN en Telfort en werkt ook met andere ISP's.

De Wifi versterker heeft 1 ingang voor je utp kabel en 4 poorten voor je pc ets etc. Met de WPC functie stelt de AP zichzelf in maar kan ook handmatig.

Je kan elke AP een apart naam geven en op verschillende kanalen zetten. Check met Inssider hoe het is gesteld in je directe omgeving met de kanalen.

Wifi versterker is dualband, 2,4 en 5GHz.

Thuisnetwerk:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t0HhU7R.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Mandrake466 op 22-04-2016 19:06 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Nox

Nox

Noxiuz

Gebruik geen wifiversterkers, dat is de grootste zooi die je kan krijgen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probook8979 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:28:
[...]

- 'Waarom geen acces point' Nou, een accespoint heeft alleen 1 utp aansluiting met daarbij wifi. Aangezien ook extra device aangesluiten moet worden doormiddel van een kabel, anders moet ik een kabel missen.
Hoe kom je hier nou bij :?

Je hebt AP's met een enkele UTP aansluiting, maar ook meer meerdere. Omgekeerd heeft een router per definitie minimaal twee interfaces, maar hoeft het niet meer dan dat te hebben.

Er zijn genoeg AP's met vier of vijf UTP poorten. Scheelt ongein
- Heb de utp kabel van de werkkamer in de router gestopt, Niet de WAN stekkertje, maar één van de LAN stekker. Hier heb ik de verwarring.. moet hij nou in de WAN of in de LAN bij Router ( B )?
Als je dat ding echt als AP ingesteld hebt zou het niet moeten uitmaken, maar als die optie ontbreekt en je aan het kludgen bent kun je beter LAN nemen.
Moet ik de DHCP op de 2de router uitschakelen? of zie ik iets over het hoofd... _/-\o_
Is het handig twee verschillende adresseringen in je netwerk te hebben? Nee he... dus uitschakelen.
NoxiuZ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:40:
Gebruik geen wifiversterkers, dat is de grootste zooi die je kan krijgen.
"WiFi versterker" is in het geheel geen technische term en kan alles betekenen.

Valt in dit geval best mee. Dit zijn gewoon AP's, bedraad aan te sluiten en werken vervolgens prima. 3x3 WiFi-ac, band steering en DFS. En dat voor erg schappelijke prijs.

Enige wat ontbreekt is management, wat wel een issue wordt met zoveel AP's in huis. Dat is vragen om sticky clients :o

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 22-04-2016 20:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Nox

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:46:
[...]

Hoe kom je hier nou bij :?

Je hebt AP's met een enkele UTP aansluiting, maar ook meer meerdere. Omgekeerd heeft een router per definitie minimaal twee interfaces, maar hoeft het niet meer dan dat te hebben.

Er zijn genoeg AP's met vier of vijf UTP poorten. Scheelt ongein

[...]

Als je dat ding echt als AP ingesteld hebt zou het niet moeten uitmaken, maar als die optie ontbreekt en je aan het kludgen bent kun je beter LAN nemen.

[...]

Is het handig twee verschillende adresseringen in je netwerk te hebben? Nee he... dus uitschakelen.

[...]

"WiFi versterker" is in het geheel geen technische term en kan alles betekenen.

Valt in dit geval best mee. Dit zijn gewoon AP's, bedraad aan te sluiten en werken vervolgens prima. 3x3 WiFi-ac, band steering en DFS. En dat voor erg schappelijke prijs.

Enige wat ontbreekt is management, wat wel een issue wordt met zoveel AP's in huis. Dat is vragen om sticky clients :o
Eehm ohja, AP's. Doorgaans bedoelen ze met wifiversterkers repeaters...

Sticky clients.. Tja. Missçhien vermogen terugschroeven naar 50%.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 04:18:
[...]

Eehm ohja, AP's. Doorgaans bedoelen ze met wifiversterkers repeaters...
Leve digibete corporate communication-types die namen voor dit soort zooi verzinnen :X
Sticky clients.. Tja. Missçhien vermogen terugschroeven naar 50%.
Kan, maar dan verlies je weer performance en riskeer je blackspots zonder dat je overlap uitbant.

Ideale opossing bestaat op dit moment gewoon niet. Het is ofwel portemonnaie trekken voor proprietary managed oplossing (Ubiquiti met UniFi AC Lite icm CloudKey momenteel goedkoopste optie) danwel rommelen met losse AP's die niet met elkaar praten. FOSS wordt er gewerkt aan managed oplossingen, maar niets wat je als leek 'gewoon' kunt neerzetten (integratie in xWRT oid) en het werkt :'(

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
Probook8979 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:27:
Dankjewel mannen,

Heb nog een vraag.. Moet de router ( B ), andere Feq. hebben dan als router ( A )? De SSID en de wachtwoord is het zelfde,, Maar wat is pracktish? oftewel beter? of maakt dat geen ene flikker uit?

Want hij staat bij Router ( A ) op automatisch,
Als je het zelfde SSID en wachtwoord gebruikt kun je het beste zelf verschillende frequenties kiezen. Gebruik hiervoor bij voorkeur kanaal 1,6 en 11 omdat deze geen overlap hebben met elkaar

zet bijvoorbeeld router ( A ) op kanaal 1 en Router ( B ) op kanaal 6 (je kan ook 1 en 11 of 6 en 11 gebruiken) kijk hiervoor eventueel even naar welke kanalen het minst druk zijn met andere wifi netwerken.
dion_b schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:46:

Daar heb je op zich gelijk aan, maar sinds ik een router heb gezien welke wel een accespoint instelling had in de setup maar je zelfs daarbij nog niet de WAN poort kon gebruiken adviseer ik maar gewoon om de WAN poort helemaal niet te gebruiken, omdat het dan altijd goed gaat. Daarbij komt het denk ik niet al te vaak voor dat iemand die extra poort op het AP nodig heeft... Bovendien is vind ik makkelijker om gewoon te adviseren om het zo te doen (DHCP uit + juist IP instellen (buiten DHCP range van de router) en WAN leeg) omdat dit op elke "router" werkt om hem als AP te gebruiken, of ze nou wel of geen AP mode optie hebben. Er zijn er genoeg vooral goedkopere die zo'n optie niet hebben en op deze manier hoef ik niet voor elk type router op te zoeken of ze de optie hebben en als ze hem wel hebben, hoe je deze moet instellen/activeren. Tuurlijk kun je dan ook adviseren "koop een AP" maar ja als ze al iets hebben wat ook werkt(met de juiste instelling), waarom dat dan niet gewoon gebruiken. Voor sommige mensen 50 euro veel geld wat ze liever aan iets anders uit geven. Mocht het niet afdoende zijn of als men meer opties wil (zoals 5ghz ondersteuning wat veel oudere routers niet hebben) dan kan er altijd nog een AP gekocht worden.

• Probook8979
Dankjewel mannen,

Hierbij is mijn probleem opgelost. Geef jullie allemaal +1.

Alleen ik heb nu een ander probleem wat ik al een tijdje heb (voor de accespoint vervangen).

Heb een HP notebook, waarbij de laptop om de bepaald uur een '' timeout'' krijgt. Oftewel heb dan geen verbinding meer met de router (Wifisignaal met een geel uitroepteken erop).

Dit probleem heb ik alleen thuis, niet op school netwerk of ergens anders, dus het komt bij mij thuis, en is niet afkomstig van de laptop. Dit probleem komt om de anderhalf/2 uur.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? en hoe is het traceerbaar om het uit te lezen waar het precies mis gaat?
Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee dat telkens alleen bij de wifi verbinding weg valt. Op de iDevices en andere laptops hebben er geen problemen mee.

[ Voor 88% gewijzigd door Probook8979 op 03-05-2016 10:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi dat het opgelost is. Wat was uitendelijk de oplossing voor je?

Mbt je nieuwe probleem:
Wegvallende verbinding na bepaalde, reproduceerbare tijd klinkt als iets met instellingen, meestal zou ik DHCP verwachten. Wat is de DHCP lease time? Probeer daar eens mee te spelen.

Ander setting om te bekijken (deze keer bij WiFi) is WMM Power Save. WMM zelf is noodzakelijk, WMM Power Save kan soms averechts werken. Als je dat uit kunt zetten, probeer dat eens. Staat het nu al uit, probeer het eens aan te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1