Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PCI-kaart past niet meer in behuizing na toevoeging 2e GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb een extra GPU in mijn systeem geplaatst, maar helaas passen hierdoor mijn PCI-geluidskaarten niet meer. Mijn moederbord (Gigabyte MA790X-UD4P) heeft de twee PCI-slots die ik nodig heb onderaan zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3038/1122_m.jpg

Doordat er nu een grote videokaart in het oranjeslot zit, passen mijn geluidskaarten niet meer. Het betreft een E-MU 1212m die bestaat uit twee PCB's die met elkaar verbonden zijn met een ribbon-kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img.alicdn.com/imgextra/i6/T1fKVHXh4eXXcgbwHX_085301.jpg

Ik heb het tussentijds 'opgelost' met een PCI-riserkabel, maar het gaat natuurlijk niet lang duren voordat dit fout gaat. Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MOIHqvS.jpg?1

Ik ben nu aan het zoeken naar een nieuwe case (max een euro of 50) waar dit wel gaat passen, maar dat verloopt moeizaam. Veel kasten die ik zie willen de voeding onderin hebben, en bij andere kasten zijn er geen duidelijke foto's op basis waarvan ik kan beoordelen of e.e.a. voor mij gaat werken...

Ik zat zelf te denken om een lange riserkabel te kopen en de kaarten te mounten in een projectbox, maar voor het geld dat daarin gaat zitten kan ik een nieuwe kast kopen. Het werk dat erin zal gaan zitten nog even buiten overweging gelaten.

De tweede kaart (die geen PCI-slot nodig heeft) zou misschien tussen de twee GPU's passen, maar dat zal de nu al slechte airflow zeker niet ten goede komen.

Hebben jullie misschien raad? Zal ik met een EATX kast sowieso goed zitten?

Beste antwoord (via Sefyu op 09-05-2016 01:04)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt een HD4870 bijgeplaatst enkel voor een derde monitor?
Waarom niet een tweedehands kaart van twee of drie generaties nieuwer dan? Zelfs met gamen gaat dat een stuk sneller kunnen.

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zal in een EATX kast makkelijk passen, enige waar je dan rekening mee moet houden is de lengte van de kabels van je voeding, zeker als die onderin zit wil het nog wel eens lastig zijn om de kabels aan te sluiten en als het dan lukt verpest het vaak de airflow...
Mis btw een crossfire brugje op de foto's? ;)

Fixing things to the breaking point...

• Sefyu
  • Niet online
De EATX-kasten die ik zie (pricewatch: Codegen Q3343-A11, pricewatch: Inter-Tech AOC-01 (88881002) zijn even hoog als mijn huidige kast (~425mm), dat gaat niet werken dus. Volgens mij is EATX breder en niet langer.

Wb CrossFire, dat werkt niet met drie schermen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sefyu schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:26:
De EATX-kasten die ik zie (pricewatch: Codegen Q3343-A11, pricewatch: Inter-Tech AOC-01 (88881002) zijn even hoog als mijn huidige kast (~425mm), dat gaat niet werken dus. Volgens mij is EATX breder en niet langer.

Wb CrossFire, dat werkt niet met drie schermen.
Det lijken me geen echte atx kasten :) Je moeten in de PW even selecteren op hoeveelheid pci-slots.

Hmm ik zou zweren dat dat kon maarja..

Iig wil je een pci-slotje meer aan de onderkant, en het lijkt er op dat je dat niet voor 50 euro kunt vinden..

Die flatcable is niet onder de gpu's door te trekken zodat je de extra kaart boven de eerste gpu kunt stoppen?

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 14-04-2016 17:38 ]

specs

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Lijken meer ATX kasten, dacht dat EATX altijd 10 PCI sloten hebben maar pricewatch denkt er anders over :/
CrossFire werkt btw prima met drie schermen, hier twee 6870's, enige wat je nodig hebt is een displayport adapter (of displayport scherm) zoals deze, de kaarten lijken op 6800 serie en die hebben normaal 2x DVI, 1x HDMI en 1x DP en je kan van de DVI en HDMI poorten max 2 tegelijk gebruiken + de Displayport.

Fixing things to the breaking point...

• Sefyu
  • Niet online
Die ribbonkabel onder de gpu's door zou misschien wel kunnen, maar dan wordt de airflow van beide kaarten bijna helemaal geblokkeerd. En ik moet de boel al zonder zijpaneel draaien als ik zonder herrie wil werken.

Ik nog even de PW verder doorgespit, maar alleen de dure Lian-Li's van 70cm+ hebben ruimte voor meer dan 8 PCI-kaarten. Het gros is 7, en een enkeling heeft er 8. Ik denk dat er niks anders op zit dan een externe case te maken...
RGAT schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:43:

CrossFire werkt btw prima met drie schermen
Het zijn twee oude HD4870's, met elk twee DVI-poorten en een S-video-poort. Dat gaat dus niet.

Ik besef me net trouwens hoe verwonderlijk het is dat mijn systeem werkt met die voeding van niks die erin zit. Een Phenom II X4 965 met een TDP van 125W, vijf harde schijven en 2x een HD4870. En dat op een Antec Earthwatts 500W die ik bijna zeven (!!!) jaar geleden tweedehands heb gekocht van een andere Tweaker :D

Antec ftw

[ Voor 19% gewijzigd door Sefyu op 14-04-2016 23:57 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er een reden dat je een dergelijk specifieke geluidskaart gebruikt? Bedoel, als je vooral gamed met de PC, kun je tegenwoordig ook goed af met onboard geluid en is het niet nodig om een PCI kaart te gebruiken voor geluid. :) Wordt de PC ook iets zuiniger van ook. :)

Welke resolutie draaien jouw monitoren op? Wellicht kan je op 1 DVI poort een splitter doen, zodat je twee schermen kan aansturen via DVI? :)

Wellicht had het verstandiger geweest om een nieuwe GPU te halen, die wel meer dan twee schermen kan aansturen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 14-04-2016 23:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• wagenveld
  • Niet online
Waarom niet een tweedehands kaart van twee of drie generaties nieuwer dan? Zelfs met gamen gaat dat een stuk sneller kunnen.

• Sefyu
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:57:
Is er een reden dat je een dergelijk specifieke geluidskaart gebruikt?
Yep, het is een ASIO-kaart voor muziekproductie.
Welke resolutie draaien jouw monitoren op? Wellicht kan je op 1 DVI poort een splitter doen, zodat je twee schermen kan aansturen via DVI? :)
Alledrie op 1920x1080. Een splitter is geen optie, want daarmee verlies ik 1/3e van de ruimte die ik heb.
Wellicht had het verstandiger geweest om een nieuwe GPU te halen, die wel meer dan twee schermen kan aansturen. :)
Gezien dit probleem me meer geld gaat kosten dan verwacht, misschien wel ja :P

Maar met de informatie die ik toen had, was dat geen logische optie. Die tweede 4870 heb ik op de kop getikt voor iets van 40 euro. Daar haal ik geen kaart voor met drie uitgangen en minimaal dezelfde performance.
wagenveld schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:57:
Waarom niet een tweedehands kaart van twee of drie generaties nieuwer dan?
Budget.

[ Voor 47% gewijzigd door Sefyu op 15-04-2016 00:05 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zou ik denk ik de 2e GPU vervangen voor een el cheapo, bijvoorbeeld de pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP), of, met iets recentere GPU (volgens mij althans): pricewatch: XFX Radeon R5 230 2GB Core Edition LP. Tenzij het je te doen is om Crossfire e.d.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 15-04-2016 00:10 ]

• wagenveld
  • Niet online
Geintje toch, er staan 6850/6870 kaarten in VA voor 50 euro?
Vooropgesteld dat je een spelletje af en toe speelt, anders met hierboven.

[ Voor 38% gewijzigd door wagenveld op 15-04-2016 00:05 ]

• Sefyu
  • Niet online
Gek, toen ik destijds (paar maanden terug) regelmatig in V&A keek kwam ik geen 6850's en dergelijke kaarten tegen. Zo eentje zou idd beide kaarten kunnen vervangen.

• Sefyu
  • Niet online
Ik ben uiteindelijk voor een GTX 660 2GB gegaan via de V&A, dat werkt nu top. Een stuk sneller, koeler en stiller dan de 4870.

Bedankt voor het meedenken, allemaal.

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Mag ik vragen waarom je een geluidskaart gebruikt ipv het geluid digitaal naar een externe versterker zodat je geen statische interference hebt in je muziek? Lijkt mij de superieure oplossing, zowel voor de kwaliteit van het geluid als passend in de kast

• Sefyu
  • Niet online
Wat je zegt slaat nergens op? Hoe wil je zonder geluidskaart, on-board dan wel dedicated, uberhaupt audio ergens heen sturen?

En ik heb verder nog nooit een 'interne' versterker gezien die je in je pc-kast monteert.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat ParaVince doelt op een external usb/spdif DAC.

• Sefyu
  • Niet online
Interferentie op signalen van een interne kaart die via S/PDIF, coax, of gebalanceerde kabels is bullshit.
Pagina: 1