Upgrade advies gevraagd voor een Mini ITX moederbord HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mtx123
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-08-2022
Mijn huidige configuratie :

PowerCube - SPM210B-300W-PFC
Mobo: ASUS E35M1-I DeLuxe
Memory: 2 x Kingston ValueRam 2GB DDR3-1066 CL7 (DDR3)
Harddisk: Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
Optical drive: Samsung SH-S223C Black
Windows 10 (was windows 7 OEM)

voldoet helaas niet meer..

Belangrijkste toepassing die niet lekker loopt, is het terugkijken van security camera beelden
op mijn Synology DS213 NAS.
De Synology website stelt de volgende CPU eisen voor een soepel draaiend Surveillance systeem:

Intel Core i5-4690 4 core 3.5 GHz minimum 8 GB memory DDR3

Verder is het van belang dat het een energie zuinige configuratie blijft, de pc staat nogal veel uren per dag aan.

Is het een goed idee om alleen het moederbord (plus memory en Windows license) te upgraden ?
Of is dat verkeerde zuinigheid ?

Wat is een goede suggestie voor een moederbord, voor deze toepassing (ik zie echt door de bomen het bos niet meer) ?

Beste antwoord (via mtx123 op 12-07-2016 09:21)

Verwijderd

Dan zou ik eerder kijken naar een Celeron oid. En als stroomverbuik zo belangrijk is meteen die erg inefficiënte Spire baggervoeding die met de behuizing meegekomen is vervangen voor een degelijker exemplaar. Je vermeld geen budget maar zo zou ik het adviseren.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,26€ 33,26
1MSI H81I€ 66,01€ 66,01
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 27,95€ 27,95
1be quiet! System Power B8 300W€ 29,90€ 29,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,12

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt het hierover?
https://www.synology.com/...illance_Station_Live_View

Live view is wat anders toch als gewoon de opnames terugkijken? En ze hebben het hier over een x aantal streams tegelijkertijd. Lijkt me dan toch eerder dat het offloaden van de specifieke video codec die Synology gebruikt bij gewoon afspelen niet goed gaat, dat zou dan puur een software probleem kunnen zijn (codecs, speler, etc).

Dat gezegd hebbende is zo'n E350 wel erg traag hoor, dus die zou je zeker kunnen upgraden naar bijvoorbeeld:
pricewatch: ASRock N3150-ITX

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Dan zou ik eerder kijken naar een Celeron oid. En als stroomverbuik zo belangrijk is meteen die erg inefficiënte Spire baggervoeding die met de behuizing meegekomen is vervangen voor een degelijker exemplaar. Je vermeld geen budget maar zo zou ik het adviseren.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H81I€ 66,01€ 66,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,12

• mtx123
@wagenveld en @ACB2401:
Bedankt voor de feedback, ik heb nu wat meer richting gekregen om verder te zoeken.
Inderdaad is er verschil tussen live view en het terugkijken van beelden. Maar voor beide akties log ik in op de NAS, en open 1 en dezelfde applicatie (Surveillance Station) om die te bedienen.
Live view is ook traag, maar daar ligt niet mijn eerste prio. Dat doe ik nl meestal vanaf een pad die elders in huis hangt (even kijken wie er aan de deur staat bijvoorbeeld).
Het terugzoeken en kijken van opgenomen beelden gaat irritant traag. Terwijl de NAS geen 100% CPU of 100% memory usage aangeeft. Daarom hoop ik het met een snellere pc te kunnen verbeteren.
Ik ga ook checken of ik iets kan vinden over codecs e.d., bijvoorbeeld door daar gericht naar te zoeken op het Synology forum.
Blijft nog staan dat ik waarschijnlijk ook een nieuwe Windows (OEM) moet aanschaffen, omdat de licentie gekoppeld is aan het moederbord, voor zover ik heb begrepen.

• mtx123
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:26:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H81I€ 66,01€ 66,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,12
stel dat ik deze configuratie als uitgangspunt neem, kan ik dan nog voordeel in prestatie behalen door bijv een Intel i3 processor te kiezen i.p.v. de Celeron ? Of zou ik dan tegen andere beperkingen aanlopen van bijv het moederbord of het geheugen ?
Verder zit ik eraan te denken om een SSD voor het besturingssysteem te installeren, en de data op de bestaande HD te laten staan (of eventueel op de NAS). Kan ik daar nog eens snelheids voordeel mee behalen ?

• mtx123
Het heeft allemaal even geduurd, maar dit is ie geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 174,95€ 174,95
1MSI H81I€ 63,-€ 63,-
1WD Green WD10EZRX€ 51,50€ 51,50
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 42,83€ 42,83
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 33,95€ 33,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,18

Dus de processor nog een maatje groter genomen dan ik eigenlijk van plan was,
en ook een SSD toegevoegd
Nu heb ik de standaard voeding uit de Powercube nog niet vervangen, dat staat nog op de to do lijst.
O ja, ik zie dat er 2 x 4 GB RAM in de loijst staat , dit is 2 x 8 GB geworden.
En de Optical R/W drive heb ik overgezet vanaf de vorige pc.
Windows 10 geinstalleerd, van alle drivers die ik kon vinden een laatste update geinstalleerd.
Het systeem boot erg snel, de video camera's live bekijken gaat zonder haperingen, en het terugzoeken van beelden gaat redelijk snel,
ik denk dat daar de Synology DS213 NAS processor de beperkende factor nu is.

Maar... toch nog niet tevreden, want ik heb regelmatig ( ca 5 keer per dag) last van BSOD problemen, waarbij het systeem zichzelf reboot.
Er is niet 1 error, maar het lijkt elke keer iets anders te zijn.
Ik ga het forum afsnuffelen, en eventueel daar een nieuw topic voor openen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Probeer al om te beginnen in het BIOS C6/C7 powerstates uit te zetten, je voeding is daar momenteel niet compatibel mee wat voor onstabiliteit kan zorgen.

BSOD's kunnen verder door nog wel wat andere zaken veroorzaakt worden, maar die voeding is bij mij toch al een eerste verdachte.

• mtx123
Gisteren de C powerstates in de BIOS uitgezet, vrij snel daarna toch weer BSOD en reboots gezien.

Andere akties die ik heb gedaan:
Drivers van BIOS, SSD en al wat ik tegenkwam nogmaals ge-update.

-Ik had inmiddels ook al BSOD viewer van Nirsoft geinstalleerd, deze kijkt in de minidump files van Windows, en iedere keer, zonder uitzondering, wordt deze vermeld:
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+14f4d0
Nou heb ik zonder na te denken een keer CCleaner gedraaid, en nu zijn helaas ook alle minidump files weg.
Het rare is, dat ik een tijdje geleden een laptop (HP Pavilion) heb ge-upgrade van WIN8-->WIN10, en deze heeft ook last van BSOD, met verwijzing naar precies dezelfde driver + adres als hierboven...
riekt zeer sterk naar Windows 10

- Memtest gedraaid, deze gaf op 1 adres een fout (na lange tijd)
- de 2 ram bars van plaats verwisseld, de kast open laten staan (temperatuur ?)
- weer memtest gedraaid, een aantal uren, geen errors.
Het lijkt erop dat de pc nu 5 uur BSOD vrij is. Ben benieuwd..

Mocht het weer optereden, dan zal ik een nieuw topic openen.

Verwijderd

Dus je gebruikt de voeding die in de Spire behuizing zit? Dat is ook een Spire, van de slechtste kwaliteit en een gevaar voor het systeem. Het is te hopen dat het mobo of ram nog niet beschadigd geraakt is door buiten de ATX specificaties vallende spanningen en/of extreem hoge ripple.

• mtx123
Na deze aktie:
- de 2 ram bars van plaats verwisseld, de kast open laten staan (temperatuur ?)
heb ik geen enkele keer een BSOD meer gezien.
Case closed :P
Pagina: 1