AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Voor dat vermogen en kleine surround boxen lijkt me 1.5mm wel voldoende. Voor de 2 zuilen zou ik echter 2.5mm gebruiken.
1.5 is meer dan genoeg.
Zeker bij lengtes van 8m maakt een 2.5 kabel geen enkel merkbaar verschil.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bespaar je de moeite. Ooit zelf gedaan maar nooit verschil kunnen ontdekken.
1.5mm is voldoende voor een dergelijke setup.
1.5mm is voldoende voor een dergelijke setup.
Des te langer des te dikkere kabel benodigd is toch voor een bepaald vermogen?Tommie12 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:39:
1.5 is meer dan genoeg.
Verwijderd
Zóveel werk en dan toch voor een klungeloplossing kiezen waar je later niet meer bij kunt??C00P schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:20:
Ik ben grondig aan het renoveren, boxkabel in de muur aan het steken enz.
Maar overlaats hoorde ik dat je best 2.5mm dikke boxkabel kan steken?
Nu heb ik al overal 1.5 gelegd, maar het licht nog open dus ik kan er nog wel een kabel langs leggen zodat ik 3 mm heb.
Als het een echte koperen kabel is dan moet het kunnen, liever zou ik voor het wegwerken in de muur minimaal een goede koperen kabel van 2,5mm2 kiezen.De langste afstanden zijn voor de rear boxen (5.1 opstelling) ik schat zo een 8 m.
De boxen die ik heb zijn jamo 426
Is 1.5 mm te weinig?
Voor alles dus.
Het gaat om oppervlakte dus 4 kabels van 1.5mm zijn gelijk aan een 3mm kabel.C00P schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:20:
Nu heb ik al overal 1.5 gelegd, maar het ligt nog open dus ik kan er nog wel een kabel langs leggen zodat ik 3 mm heb.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Volgens mij is die 1,5mm prima hoor. Waarschijnlijk is nieuwe kabel er naast trekken jammer geld en moeite.
De wijzen komen uit het Oosten!
Klopt, al zal de TS waarschijnlijk 1,5 mm^2 bedoelen.Juup schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:08:
Het gaat om oppervlakte dus 4 kabels van 1.5mm zijn gelijk aan een 3mm kabel.
Als het nu toch open ligt zou ik het maar aanpassen, anders blijf je er misschien nog over malen en dan kan je er niks meer aan doen.
Dat klopt, maar de vermogens/lengtes waarbij dat uit gaat maken haal je over het algemeen niet in een hifi systeem.ToFast schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:42:
[...]
Des te langer des te dikkere kabel benodigd is toch voor een bepaald vermogen?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Maak netjes een PVC buisje in de muur, dan kun je achteraf zovaak als je wilt de kabel vervangen door een betere.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
We hebben net een dagenlange discussie hierover achter de rug, in het hifi kabels gesmeedt door elfen bij maanlicht topic. Of ja discussie... We waren het er eigenlijk allemaal over eens dat 1,5mm^2 of eigenlijk zelfs 0,75mm^2 voldoende moet zijn voor huiskamer doeleinden.
Het is ook niet zo dat bij de dunnere kabels er kwaliteit verloren gaat. Het blijkt namelijk alleen extra weerstand te geven, wat neerkomt op iets minder volume output. Echter zou dat in extreme gevallen 10% verlies kunnen betekenen. Wetende dat normaal huiskamer volume, zelden meer dan 1watt per kanaal bedraagt, corrigeer je dit potentiële verlies eenvoudig met de volumeknop. Je zal het echter niet eens horen, aangezien een halvering I vermogen betekent dat het volume 3db lager ligt. De meesten horen pas miniem verschil bij 6db.
Voor de warmteontwikkeling hoef je schijnbaar ook niet te doen. Door de kabel zou zo'n 0,5 tot 2 ampère lopen, gelijk aan de oplaadkabel van je telefoon en die is zeker geen 2,5mm^2
1,5mm^2 zou geschikt zijn tot 16 ampère
2,5mm^2 is geschikt tot 25 ampère
Het is ook niet zo dat bij de dunnere kabels er kwaliteit verloren gaat. Het blijkt namelijk alleen extra weerstand te geven, wat neerkomt op iets minder volume output. Echter zou dat in extreme gevallen 10% verlies kunnen betekenen. Wetende dat normaal huiskamer volume, zelden meer dan 1watt per kanaal bedraagt, corrigeer je dit potentiële verlies eenvoudig met de volumeknop. Je zal het echter niet eens horen, aangezien een halvering I vermogen betekent dat het volume 3db lager ligt. De meesten horen pas miniem verschil bij 6db.
Voor de warmteontwikkeling hoef je schijnbaar ook niet te doen. Door de kabel zou zo'n 0,5 tot 2 ampère lopen, gelijk aan de oplaadkabel van je telefoon en die is zeker geen 2,5mm^2
1,5mm^2 zou geschikt zijn tot 16 ampère
2,5mm^2 is geschikt tot 25 ampère
Alles is wel gezegd lijkt me. Verdere discussie kan in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 aangezien dat topic specifiek voor dit onderwerp is aangemaakt.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()