Toon posts:

Meer handige progs voor linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu al een tijdje linux redhat 7.1 als internet share bak en webserver met 1 hit per dag.

Ik heb net even Webmin geinstalleerd en ben weer eens erg verbaasd van de functionaliteit. :9~

Ik vroeg me af of er nog meer van die handige progs zijn.

Zoals een netwerkmonitor die alles echt WEL goed logd. Loggen is een must. geen IPtraf ofzo. Liefst eentje die ook de ergste attacks eruit haalt, zover mogelijk. :)

En iemand die mij het licht kan laten zien wat betreft de configuratie en installatie van Qmail? Ik vind het erg onduidelijk. Ik gebruik nu nog Sendmail.

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Petuhr

FreeBSD

Kijk eens op FreshMeat

Oowja, geloof dat Webmin een beetje 'lek' was...

Verwijderd

Topicstarter
Wel veilig als je Webmin naar 1 NIC laat luisteren...dan kan er theoretisch niks mis gaan.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Etherape
Galeon
Sylpheed
Root-portal
Downloader for X

Zo, dat zijn er een paar die ik gebruik en echt X-treem handig vind.

edit:
Typen ik can goet

Verwijderd

Topicstarter
Yep dat zijn stoere progs alleen ik zit op de server haast nooit in X en er staat alleen KDE op.

Netwerk monitoren met logging voor de terminal? Wie o Wie ?

Verwijderd

logging voor de terminal?

Daar is maar een goede voor: "dmesg" (of "tail -0f dmesg")

Verwijderd

:( :( :(

Lees verder hieronder... :P

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 00:26 schreef Agijsbro het volgende:

[..]
Ik heb die root-portal gedownload onder Mandrake8.0, maar ik krijg een error dat met betrekking tot dependencie libstdc++-libc6.1-2.so.3. Terwijl ik die wel heb, alleen een nieuwere versie. Hoe los ik dat op? :?

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 24 juni 2001 00:28 schreef Agijsbro het volgende:
Ik heb die root-portal gedownload onder Mandrake8.0, maar ik krijg een error dat met betrekking tot dependencie libstdc++-libc6.1-2.so.3. Terwijl ik die wel heb, alleen een nieuwere versie. Hoe los ik dat op? :?
cd /usr/lib; ln -s libstdc++-3-libc6.2-2-2.10.0.so libstdc++-libc6.1-2.so.3

Verder zijn logcheck, snort, ntop en nessus handig.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 23 juni 2001 21:20 schreef wrecker het volgende:
Yep dat zijn stoere progs alleen ik zit op de server haast nooit in X en er staat alleen KDE op.

Netwerk monitoren met logging voor de terminal? Wie o Wie ?
Beetje omslachtige oplossing misschien. Maar je kunt squid (proxy server) installeren, en dan dus Internetten vanaf de clients via de proxy-server. Dan kun je met YALSP (of een andere log-analyser) heel mooi zien hoeveel data verkeer er wordt opgevraagd. van wie dit komt, naar welke top-domains, etc, etc.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

IP-Chains kan ook een hele berg zooi loggen. Voor de gein log ik de Sub7 poort, komen regelmatig wel eens mensen die dat aan het scannen zijn.
Jotti heeft een proggie dat mensen die aan het portscannen zijn in de banlist deponeert ook heel handig. Voor de server is verder MySQL leuk natuurlijk. Courier IMAP voor de mail en dan PHPGroupWare :D
Verders is SSH of Telnet natuurlijk een must voor het beheer, maar das logisch ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Hmm, heet dat proggie van Jotti misschien 'portsentry' ??

Verder, voor de echt paranoide beheerder, snplog. Dit bestaaat uit 3 tools: tcplogd, udplogd & icmplogd. Alle (ja, alle) connecties worden dan in je syslog kort gelogd:
code:
1
2
3
Jun 21 23:56:20 deepspace tcplogd[12548]: http connection from si3000.inktomi.com:56645
Jun 21 23:56:38 deepspace tcplogd[12548]: 6667 connection from cx51000-b.okcne1.ok.home.com:3196
Jun 21 23:57:02 deepspace tcplogd[12548]: 6667 connection from dsl027-181-164.sfo1.dsl.speakeasy.net:1375

Dan natuurlijk nog de tool 'logcheck' die je messages log grept op alles wat niet normaal is. Het kost een tijdje om een goede lijst regular expressions op te bouwen, maar dan weet je ook echt _alles_ wat er gebeurt.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Pagina: 1