Toon posts:

Ik wil mijn PC upgraden, klaar zijn voor 1440p [800 eur]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag aankomende maand mijn PC gaan upgraden zodat hij klaar is voor 1440p. 4K is absoluut geen must voorlopig, daar ga ik zeker de komende 2-3 jaar niet naar omkijken. Voorlopig zit ik nog op 1080p, en ik wil daar nog wel heel even blijven. Ik ga waarschijnlijk aan het einde van het jaar even kijken naar een 1440p scherm.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk om te gamen. Vooral RPG's (Witcher 3 <3) en games met goede storytelling. Ook games als GTA V pakken mij. Extreem hoge FPS heb ik dus niet nodig voor bijvoorbeeld online shooters. Ik speel wel World of Warcraft, maar dat is absoluut niet moeilijk te runnen en daar heb je geen extreem hoge FPS voor nodig.

Ik wil mijn processor een klein beetje overklokken, dat doe ik nu ook al tot 4ghz. Mijn videokaart overklokken doe ik niet echt. Ik heb het tot nog toe alleen bij The Witcher gedaan omdat ik net iets performance tekort kwam.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik mijn PC het beste upgraden om hem klaar te stomen voor 1440P? Ik heb trouwens weinig zin om te wachten op de nieuwe GPU's, dus houdt die voorlopig maar buiten beschouwing.
Ik heb daarnaast een budget van plusminus 800 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is mijn huidge build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-C43 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G750M€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 77,95

Ik weet niet zeker welke ram sticks ik precies heb, en welke case. Ik weet dat het 8GB dual channel DDR3 RAM is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wat benchmarks gezocht, en de r9 390 lijkt het minimale voor 1440p. Voor de rest weet ik niet helemaal wat ik minimaal nodig ga hebben.

Alle reacties

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Als je geen enorme nadruk legt op een steady 60 fps zou je in dit geval een GPU upgrade moeten doen: een AMD fury/nano of een GTX 980 TI is dan je beste keuze.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb op het moment ook een 1440p systeem. met een R390 en i5 Skylake. Draait als een zonnetje.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
ik heb nu een 3770k in cominatie met een asus r9 fury, draait alles als een zonnetje op 1440p maxed.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:10
even wachten tot juni en polaris/pascal halen:P

Verwijderd

Topicstarter
Zou een normale Fury compatible zijn met mijn huidige voeding? Ik dacht dat ik te kort zou komen aan kracht.

EDIT: Ik zie net dat ik geen 750m heb, maar een 650m. Dus de voeding bedraagt 650w.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2016 15:13 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Dus je gaat aan het einde van het jaar pas een 1440p scherm kopen?
Waarom dan nu al upgraden, terwijl de nieuwe generatie videokaarten voor de deur staan?
Kun je veel beter nog wachten tot je ook daadwerkelijk dat scherm gaat kopen, dan gelijk een nieuwe videokaart er bij aanschaffen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:19:
Dus je gaat aan het einde van het jaar pas een 1440p scherm kopen?
Waarom dan nu al upgraden, terwijl de nieuwe generatie videokaarten voor de deur staan?
Kun je veel beter nog wachten tot je ook daadwerkelijk dat scherm gaat kopen, dan gelijk een nieuwe videokaart er bij aanschaffen.
Ik kom nu al iets performance tekort voor wat ik wil. Een paar procent verschil in performance maakt mij niets uit. Mocht ik nog geld over hebben na het halen van de GPU kan ik het scherm misschien direct halen. Allicht kan ik mijn budget verhogen tot 1000 euro, maar dat weet ik nog niet zeker.

Plus, ik kan niet met geld omgaan haha. Ik ga dit halen van mijn vakantiegeld. Mij kennende heb ik het binnen een maand aan andere dingen uitgegeven. :+

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:27:
[...]

Ik kom nu al iets performance tekort voor wat ik wil. Een paar procent verschil in performance maakt mij niets uit. Mocht ik nog geld over hebben na het halen van de GPU kan ik het scherm misschien direct halen. Allicht kan ik mijn budget verhogen tot 1000 euro, maar dat weet ik nog niet zeker.

Plus, ik kan niet met geld omgaan haha. Ik ga dit halen van mijn vakantiegeld. Mij kennende heb ik het binnen een maand aan andere dingen uitgegeven. :+
Tja dat is prijstechnisch gezien helemaal niet interessant en slim. Maar goed, dan kun je met jouw budget voor een pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G gaan.

Verder is 16GB RAM hedendaags geen overbodige luxe meer, maar aangezien je nog op een oud platform zit kun je beter wachten met uitbreiden. Ik zou je aanraden om ergens volgend jaar, als de nieuwe Intel processors er zijn (of AMD moet heel erg verassen met Zen), je processor + moederbord + RAM ook van een upgrade te voorzien.

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:45:
[...]

Tja dat is prijstechnisch gezien helemaal niet interessant en slim. Maar goed, dan kun je met jouw budget voor een pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G gaan.

Verder is 16GB RAM hedendaags geen overbodige luxe meer, maar aangezien je nog op een oud platform zit kun je beter wachten met uitbreiden. Ik zou je aanraden om ergens volgend jaar, als de nieuwe Intel processors er zijn (of AMD moet heel erg verassen met Zen), je processor + moederbord + RAM ook van een upgrade te voorzien.
Waarom kan ik het beste voor de 980Ti gaan en niet bijvoorbeeld voor een Fury X? Wat zijn de argumenten voor een 980Ti? Van wat ik de laatste tijd zie, heb je met bijvoorbeeld een Fury X betere DX12 support. Ik weet natuurlijk niet wanneer DX12 mainstream gaat en of Nvidia de 980Ti nog betere DX12 support gaat krijgen.

Bedankt voor je advies omtrent de overige componenten trouwens, daar zat ik nog het meeste over te twijfelen.

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:52:
[...]

Waarom kan ik het beste voor de 980Ti gaan en niet bijvoorbeeld voor een Fury X? Wat zijn de argumenten voor een 980Ti? Van wat ik de laatste tijd zie, heb je met bijvoorbeeld een Fury X betere DX12 support. Ik weet natuurlijk niet wanneer DX12 mainstream gaat en of Nvidia de 980Ti nog betere DX12 support gaat krijgen.
...
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 980 Ti op basis van merkvoorkeur. Begonnen met Nvidia, nu nog steeds heel tevreden. De software van Nvidia vind ik veel fijner werken, zeker in combinatie met mijn monitor (met Nvidia in twee klikken overklokken, bij AMD via externe programma's). GeForce Experience in zijn algemeenheid vind ik overzichtelijker dan de AMD software waarvan ik nog steeds de naam niet weet (lijkt wel elke maand te veranderen?). Heb laatst een poosje een AMD kaart er in gehad en man wat was ik blij toen ik weer terug kon naar GeForce.

Voel je vrij om een Fury X te halen, het zijn allebei beesten van kaarten. Deze link is wel interessant om te bekijken voor 980 Ti vs Fury X.

Pagina: 1