Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SNMP monitoring isp adapter in FreeNAS

Pagina: 1
Acties:

• chr1st14n
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-11 13:04
Voor een lanparty hebben wij een klein esxi clustertje draaien met daaronder een storage server waar FreeNAS op draait. De esxi servers zijn verbonden via een 4Gbit/s FC verbinding met de server. Omdat wij in de storageserver genoeg fiberpoorten hebben zitten hebben we de ESXi server rechtstreeks aangesloten op de storageserver.

Nu monitoren wij de rest van het netwerk met behulp van Observium en hebben we een mooie netwerktekening in weathermaps staan. alles word gemonitored via SNMP (niet via de agent)

Maar nu vroeg ik mij af of het ook mogelijk was om de fiber kaarten/poorten te monitoren en om deze in observium te krijgen. FreeNAS zelf maakt wel mooie grafieken voor deze adapters bij Reporting en het onder het tabje Target. Hier staan de isp0 tot isp4 (dit zijn de fiber adapters).

Nu ben ik al even aan het zoeken, maar heb nog niks kunnen vinden waarmee dit zal gaan werken.

En nu hoop ik dat er hier iemand is die mij hier verder mee kan helpen :)

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX5070 Ti] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
Kan wel, maar dan zal je op de FreeNAS server toch wel met SNMP aan de slag moeten gaan. Je kan de SNMP "service" activeren op het control-panel denk ik.

Je zal ook de MIB's moeten opladen in Observium indien mogelijk.

Op je FreeNAS box kan je kijken in /usr/local/share/snmp/mibs waar deze MIB's zouden moeten staan bijvoorbeeld.
MIB's zijn de definities zodat je SNMP tool Observium weet wat hij kan pollen etc.

NOTE : http://observium.org/docs/supported_devices/

FreeNAS is niet officieel supported met Observium ? Deze link kan mischien van een oude versie oid zijn ... anyway ... je moet dat toch wel even onderzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door jvanhambelgium op 15-04-2016 08:20 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon met snmpwalk eens kijken wat je standaard terug krijgt van die server, wellicht staan de FC HBA's er al tussen.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
Je zou kunnen proberen met een

snmpwalk -v 2c -c community ip.van.de.freenas .iso

Dan krijg je *alle* mogelijke output die de SNMP-agent op de FreeNAS kan uitspuwen.
Ik denk dat FreeNAS niet de NET-SNMP gebruikt maar eerder bsnmpd (als in FreeBSD SNMP)

Met de SNMP service op de FreeNAS actief en een walk door IF-MIB (.1.3.6.1.2.1.2. ) heb je normal wel de verschillende mogelijke interfaces die je gaat zien.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..