Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Android BETA discussie topic
title
Welkom op het android beta discussie en ervaringen topic, in dit topic kan je info vinden over android, en in het speciaal de nieuwste android beta's. Er mag over alle android functies, applicaties, benchmarks, problemen, ETC gepraat worden mits de betreffende android versie de nieuwste beta is (op het moment van schrijven Android N)

Android N
De nieuwe versie van android zal android 7 zijn, dit nieuws is gelekt door samsung. In zijn broncode van zijn MultiWindow SDK 1.3.1 stond de volgende tekst
This version has been released with Android N(7.0) compatibility".
de grote vraag die nog heerst is wat de naam van android n zal zijn, wellicht android Nutella? Nectar? Noodle? Of andere voedsel namen http://nounsstarting.com/food-that-starts-with-n/

Aanmelden voor BETA relases
Aanmelden kan via deze link en is momenteel aleen te installeren op de volgende apparaten:
  • Nexus 6, Nexus 9, Nexus 5X, Nexus 6P, Nexus Player
  • Pixel c
  • General Mobile 4G (Android One)
het word volgens een webpagina van google ook uitgebracht op niet-nexus toestellen. er is nog niet bekend welke.
Schakel voor het updaten oem-ontgrendeling in (in het ontwikkelaarsmenu) zodat je de het apparaat terug kan zetten op een stabiele relase.

Android N nieuwe functies
Vanaf developer preview 1
  • Multiscreen
  • Schaalbare schermen (waarschijnlijk voor grote schermen)
  • Verbeterde doze
  • Niew instellingen menu
  • Items groter of kleiner maken (instellingen -> weergave -> weergave grootte
  • Sneller apps installeren en optimaliseren door middel van ART
  • Nieuw multitaskmenu + functie om ale apps tegelijk te sluiten
  • Verbeterd nummer blokkeersysteem
  • Informatie bij nood op vergrendelscherm
  • Niewe applicatie drawer
  • Databesparingsmodus
Vanaf developer preview 2
  • Vulkan ondersteuning
  • Launcher snelkoppelingen
  • Emoji Unicode 9
  • Nieuwe launcher mappen

FAQ
ik omtvang na het aanmelden geen OTA update.

Het kan even duren voordat de OTA update beschikbaar is om te downloaden, dit kan varieeren tussen een paar minuten tot een hele dag.

Voor aanvullingen, tips of verbeteringen zie ik graag een DM.

[ Voor 30% gewijzigd door ard1998 op 17-04-2016 18:48 . Reden: toevoeging apparaten voor android BETA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mooie topic start!

offtopic:
Misschien is het handig om de tekst nog even na te lopen. Sommige zinnen beginnen wel en sommige beginnen niet met een hoofdletter. Hetzelfde geldt voor je opsommingen.

Het is misschien ook handig om te vermelden dat je je alleen kan aanmelden als je een van de volgende devices hebt:
  • Nexus 6, Nexus 9, Nexus 5X, Nexus 6P, Nexus Player
  • Pixel C
  • General Mobile 4G (Android One)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
bedankt voor de tips. ik heb het toegevoegd.

om alvast wat hout op het vuur te gooien. Ik vind de nieuwe mappen in android n developer preview 2 minder mooi dan hoe ik ze gezien heb in developer preview 1 en android M, maar het is wel wat meer in de ronde stijl van google's andere applicaties (bijvoorbeeld: google chrome en instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
Ik ervaar de developer preview 2 als een zeer stabiel OS. Nog geen problemen mee gehad. Ik wil iedereen met een van de apparaten aanbevelen om mits zij het risico durven te nemen, in te stappen in de android beta's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik zou best wel graag die Beta willen draaien. Alleen werken veel apps wel? Heb buiten mijn Nexus6P geen andere device waar ik het op kan testen. :(

En een beta is niet echt handig voor dagelijks gebruik.

Edit: Ik dus de Android N beta downloaden. Alles gaat goed. Bezig met installeren, ook bijna klaar. Zwart scherm en ik krijg een fout melding. Telefoon opnieuw opgestart en nog op Android M. Geen N en ik krijg de OTA update ook niet meer. 8)7 |:(

[ Voor 37% gewijzigd door Grudgie op 16-04-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
Grudgie schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:54:
Ik zou best wel graag die Beta willen draaien. Alleen werken veel apps wel? Heb buiten mijn Nexus6P geen andere device waar ik het op kan testen. :(

En een beta is niet echt handig voor dagelijks gebruik.

Edit: Ik dus de Android N beta downloaden. Alles gaat goed. Bezig met installeren, ook bijna klaar. Zwart scherm en ik krijg een fout melding. Telefoon opnieuw opgestart en nog op Android M. Geen N en ik krijg de OTA update ook niet meer. 8)7 |:(
het kan even duren voordat je de OTA update binnenkrijgt, bij mij duurde dit ruim een halve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik kreeg de OTA direct binnen op mijn Nexus 5X. Ongeveer 11**MB.

Ik heb deze na 2 dagen er wel afgegooid. Hij was nog niet stabiel genoeg in mijn opzicht. Maar dat kan ook absoluut liggen aan de apps die ik gebruik. (Good for Enterprise bijvoorbeeld, de slechtste app ooit gemaakt...)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
ik denk dat het aan de app lag, ik heb zelf nog geen gapps os systeem applicaties meegemaakt die crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Heb hem voor de 2e keer binnengekregen en toen ging het installeren wel goed. Draai hem nu een dag en vind hem goed draaien. Geen rare crashes of dingen gehad. Lijkt of mijn batterij ook langer uithoudt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
Dit zijn toch helegaar geen bèta's maar eerder RC's? (Release candidates)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:58
Op mijn Nexus 9 zijn er toch flink wat apps die niet lekker werken op Android N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
ASW1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:43:
Dit zijn toch helegaar geen bèta's maar eerder RC's? (Release candidates)
Volgens deze pagina zijn Developer preview 2 en 3 beta http://developer.android.com/preview/overview.html#timeline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanstraalen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 14:13
Kunnen we de derde preview weer rond de 14e verwachten? Ik verwacht hem in ieder geval wel voor de Google I/O van dit jaar, die van plaats van 18-20 mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Moet zeggen dat t me vooralsnog reuze mee valt. Installatie fluitje van n cent en vooralsnog werken alleen de Ryanair en Sygic app niet bij mij (Nexus 6p). FC beide zodra ik ze start. Notificaties ben ik nog niet uit of ik t prettig vind maar werkt wel. Quick setting is echt flink verbeterd en het inveegmenu (geen idee hoe officiele benaming is maar bediel dat je altijd de hoofdxategorieen kunt benaderen door links vanaf scherm te vegen) in instellingen menu is superhandig.

Wel vreemde bug in Google Agenda. Op kalender corresponderen dagen met datum (dus woensdag 11 mei) maar zodra ik nieuwe afspraak maak wordt t in kalender ineens weergegeven als dinsdag 11 mei.

Iemand trouwens de auto nachtmodus aan de praat gekregen? Was er wel benieuwd naar.

Alles maar netjes gemeld, blijft n beta he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:37
Inmiddels zelf ook Android N op mijn 6P. Alleen worden developer instellingen gereset bij een reboot en werkt Fingersecurity soms niet. Voor de rest vind in Android N smooth werken, zelfs multi screen werkt zonder problemen.
Delirius schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:47:

Iemand trouwens de auto nachtmodus aan de praat gekregen? Was er wel benieuwd naar.

Alles maar netjes gemeld, blijft n beta he....
Deze probleem heb ik ook! Mijn oplossing was om het gewoon in de Quick settings een toggle te zetten voor de nachtmodus.

[ Voor 45% gewijzigd door karimmm op 21-05-2016 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Het valt me op dat Maps geheel in het Engels blijft staan als de OS-taal op Nederlands wordt gezet...
De fingerprint sensor lijkt trager te zijn, in ieder geval een grotere vertraging na het aanraken.

Verder is het zeker al daily-driver-waardig. (Nexus 6P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Sjoop1985 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 08:22:
Het valt me op dat Maps geheel in het Engels blijft staan als de OS-taal op Nederlands wordt gezet...
Zelfde issue hier, vreemde is dat met developer preview 2 alles netjes in NL was maar sinds laatste update (blijf m maar preview 3 noemen :) ) is t naar engels geswitcht.

Google keyboard is sinds preview 3 wel minder stabiel, al bevallen de aanpassingen me wel! Blijft handig om cijferrij weer direct in beeld te hebben, maar fc nog regelmatig....
Delirius schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:47:
Wel vreemde bug in Google Agenda. Op kalender corresponderen dagen met datum (dus woensdag 11 mei) maar zodra ik nieuwe afspraak maak wordt t in kalender ineens weergegeven als dinsdag 11 mei.
Deze is overigens wel opgelost in preview 3

[ Voor 41% gewijzigd door Delirius op 21-05-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Laguna

Connaisseur

Poll: Wat wordt de naam van Android N?
Nerds
Nougat
Nutella
Nuts
Nespresso (what else?)
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=397038&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Laguna schreef op zondag 22 mei 2016 @ 08:52:
Poll: Wat wordt de naam van Android N?
Nerds
Nougat
Nutella
Nuts
Nespresso (what else?)
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Leuke poll! Ik heb vanwege de fun maar op Nespresso gedrukt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn er al mensen met meer ervaring met de Developer Preview 4? Het lijkt er op dat dit al een heel eind richting de final versie gaat en ook steeds meer geschikt is voor dagelijks gebruik. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 07:32
Ik heb momenteel de DP4 al even draaien. Voor een beta vind ik hem behoorlijk stabiel. Gisteren wilde ik de splitscreen functie laten zien aan mijn neef en kreeg ik een force close op android system gevolgd door terug naar het lockscreen. Dit is in DP4 volgens mij de eerste keer dat ik zoiets heb gemerkt.

Ik heb het gevoel dat de standby tijd nog niet echt optimaal is, hopelijk verbetert dit nog. Heb het al meer gehoord dat de accuduur nog niet als optimaal ervaren wordt.

Daarbij blijven de seconden in de taakbalk en batterijpercentage niet goed staan. Als je terug gaat naar settings en system iu tuner dan verdwijnen ze weer.

Google Maps (en hier en daar wat settings) is ook nog steeds half Engels/Nederlands maar dat hoort bij de beta.

(niet echt beta probleem)
Enige punt wat ik nog steeds heb is dat de slomo functie van de camera pas werkt na reboot en laatst haperde dat ook al. Nu schijnt google sinds begin juni te weten van deze bug (is al sinds december 2015 bekend), nu hopen dat het gefixed wordt :)

Al met al vind ik de beta in ieder geval rete snel en behoorlijk stabiel. Ondanks de paar puntjes ben ik erg tevreden in ieder geval. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik draai al een tijdje de previews op mijn Nexus 6P, maar ik heb nog geen update gekregen naar de laatste developer preview. Terwijl op de 18e werd geschreven:
If you are already enrolled in the Android Beta program, your devices will get the Developer Preview 5 update right away, no action is needed on your part.
Meer mensen hier 'last' van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik heb hem hier ook nog niet gehad op mijn Nexus 6P. Je kan hem natuurlijk altijd sideloaden.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ard1998
bij mij werkt de laatste beta uitstekend, geen problemen gezien sinds beta 4. okniet met externe apparatuur. ben benieuw wat android O gaat brengen. ook geen problemen met externe appratuur, waaronder het draadloze toetsenbord waarmee ik dit op mijn nexus 5x typ

[ Voor 27% gewijzigd door ard1998 op 20-07-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Je kan DP5 ook zelf downloaden van de site en zelf flashen. :)

Loop al mee vanaf begin met de DP versies en vind het bij elke versie steeds fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Hier ook nog geen DP5 ontvangen. Ik las ergens op XDA dat er iets mis was met de OTA server oid. Hoe en wat exact weet ik niet, wat een user die het riep.

Sideloaden kan natuurlijk altijd, maar ik wacht eerst maar eens op de OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
En de OTA is er ook, nu aan het binnenhengelen op mijn 6p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01
Heb dp5 sinds een paar dagen op mijn 5x staan nu. Werkt prima. Weinig op aan te merken. Batterij in doze modus gaat lekker lang mee vergeleken met MM. Enige vervelende is dat de Horizon app van Ziggo niet werkt. Verbaast me ook weer niets, bij Ziggo is het altijd een drama qua up to date software en api's.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maverick schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:00:
Heb dp5 sinds een paar dagen op mijn 5x staan nu. Werkt prima. Weinig op aan te merken. Batterij in doze modus gaat lekker lang mee vergeleken met MM. Enige vervelende is dat de Horizon app van Ziggo niet werkt. Verbaast me ook weer niets, bij Ziggo is het altijd een drama qua up to date software en api's.
Wat gaat er mis dan in de Ziggo app?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01
DennusB schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:17:
[...]

Wat gaat er mis dan in de Ziggo app?
zodra ik een stream open loopt hij vast.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Heb hem ook binnen sinds gisteren! De Easteregg is gaaf! *Miauw*

Ik denk dat ik hem wel even opnieuw handmatig Flash. Schijnt toch beter te zijn. Eens kijken of Doze wat beter werkt, valt mij wat tegen maar heb ook een smartwatch, dat werkt niet mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56
Ik zit nu op purenexus welke me uitstekend bevalt, maar ik heb een Nexus 6p en ben tweaker dus wil ik het nieuwste van het nieuwste testen, echter een paar vragen :

1.Als ik Ota updates ga doen, wist hij alles van mijn vorige installatie, maar eens ingelogd op play market kan ik alles automatisch terug installeren?

2. Kun je rooten met Android n?

3. Kan ik een huidige backup maken en deze restoren als N mij niet bevalt?

4. Wat is gemiddelde sot met N, modaal gebruik?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbotloh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
Dag, mijn Nexus 5x wordt niet herkent op de beta side .
Is wel mijn primaire account en de n5 is ook zichtbaar in play Store. Storing of kan ik wat anders doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

C00P schreef op zondag 24 juli 2016 @ 01:43:
Ik zit nu op purenexus welke me uitstekend bevalt, maar ik heb een Nexus 6p en ben tweaker dus wil ik het nieuwste van het nieuwste testen, echter een paar vragen :

1.Als ik Ota updates ga doen, wist hij alles van mijn vorige installatie, maar eens ingelogd op play market kan ik alles automatisch terug installeren?

2. Kun je rooten met Android n?

1. Voordat je Android N kan gebruiken moet je eerst naar stock terug gaan en je aanmelden voor die beta test, dan pas kan je Android N gebruiken.

2. Ja

3. Dat weet ik niet.

4. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
C00P schreef op zondag 24 juli 2016 @ 01:43:

1 - Ik zou Android N DP5 in ieder geval handmatig pushen via fastboot. Zelf eerst OTA gedaan maar daarna via Fastboot een snellere en zuinigere telefoon terug gekregen (DP1 t/m DP4 alleen maar OTA gedaan)

3 - Als je op purenexus zit heb je custom rom en custom bootloader. Naar mijn idee (ervaring van de HTC One m7) zou je met huidige setup een Nandroid backup moeten kunnen maken. Als je terug wilt van DP5 stock zou je eerst terug moeten naar Marshmellow > daarna opnieuw unlock de bootloader / nieuwe bootloader > en recover je Nandroid backup.

4 - Heel lastig te zeggen...zoals heel vaak bij screen on time. Als ik veel rondrij en de telefoon niet veel aan heb dan zit ik rond de 3 / 3,5 uur screen on time. Ik heb een smartwatch dus bluetooth trekt wat stroom en door het vele rijden wissel ik veel van GSM mast. Verder staan alle locatie voorzieningen aan. Zit ik thuis (sterk wifi en GSM / 4G signaal) en gebruik ik de telefoon redelijk veel dan haal ik zo'n 4,5 tot 5 uur screen on time. Mijn helderheid staat altijd halverwege maar ben veel buiten waardoor de helderheid wil aardig omhoog schiet. (gisteren met de google photo's wakelock haalde ik zo'n 1,5 tot 2 uur screen on time...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56
Thanx mannen.

Nu deze bèta toch bijna kompleet is en goed stabiel draait, mogen we een custom N rom verwachten? Pure nexus eroverheen zou toch een geweldige rom zijn om te draaien of niet?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 21:35
Hebben anderen er ook last van dat na een tijdje de schermrotatie niet meer werkt? Een reboot lost dit op..

Ik draai DP5

Home Assistant configuratie

• djpsycho82
TheFes schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:09:
Hebben anderen er ook last van dat na een tijdje de schermrotatie niet meer werkt? Een reboot lost dit op..

Ik draai DP5
Heb dit 1 keer meegemaakt tijdens foto's maken. Na reboot loste dit op en heb het sindsdien niet weer meegemaakt.

• TheFes
djpsycho82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 09:35:
[...]

Heb dit 1 keer meegemaakt tijdens foto's maken. Na reboot loste dit op en heb het sindsdien niet weer meegemaakt.
Hmm, ik heb het eigenlijk na elke reboot wel weer na een dag of zo. Beetje onhandig wel.. Hopelijk wordt het met de final opgelost :)

• djpsycho82
TheFes schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:04:
[...]

Hmm, ik heb het eigenlijk na elke reboot wel weer na een dag of zo. Beetje onhandig wel.. Hopelijk wordt het met de final opgelost :)
Je zou hem opnieuw kunnen flashen. Als je via OTA heb geupdate beveel ik aan om het via fastboot te doen. Mijn ervaring is daarmee een stuk positiever vooral in snelheid en accuduur scheelt dit. Maar kan ook best zijn dat wanneer je opnieuw flashed deze bug weg is.

• TheFes
djpsycho82 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:22:
[...]

Je zou hem opnieuw kunnen flashen. Als je via OTA heb geupdate beveel ik aan om het via fastboot te doen. Mijn ervaring is daarmee een stuk positiever vooral in snelheid en accuduur scheelt dit. Maar kan ook best zijn dat wanneer je opnieuw flashed deze bug weg is.
Heb je dan via fastboot geflashed met behoud van de huidige instellingen, of met een factory reset? Heb niet zo'n zin om alles weer te gaan installeren/in te stellen (al hoewel dat al een stuk makkelijker is en sneller gaat tegenwoordig)

• djpsycho82
Heb complete Factory reset gedaan. Is wel even een heisa ja. Je kan natuurlijk ook even wachten tot Android N officieel uit is, duurt niet zo lang meer. Dan zou ik sowieso een clean install doen. Alleen zit je dan wel dat rotatie probleem voor een paar weken (hopelijk een paar weken :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Daar is hij dan! Android N! Voor zover geen verschil gemerkt met DP5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
Ik ook niet gewoon zeer stabiel. Op weg naar android O