Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel: grafiek van opbrengsten met verschillende looptijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een excel bestand met daarin een overzicht van een maandelijkse opbrengst van diverse projecten. Elk project heeft een verschillende looptijd. Van elk project heb ik de maandelijkse opbrengst plus nog de resterende looptijd. Ik wil nu de totaal opbrengst van alle projecten samen in een grafiek weergeven.

Even als voorbeeld:
project 1, maandelijkse opbrengst 1000 euro nog resterende looptijd 6 maanden
project 2, 500 euro, 3 maanden
project 3, 1500 euro, 2 maanden

Maand 1 is de verwachte opbrengst: 1000+500+1500 = 3000
Maand 2 3000
Maand 3 1500
maand 4 1000
Maand 5 1000
Maand 6 1000

En deze laatste bedragen wil ik dus in een grafiek zien. Ik heb geen idee hoe ik dat op een makkelijke manier voor elkaar krijg (let wel het zijn >100 projecten en er komen steeds projecten bij), dus een overzicht van elk project met de verwachte opbrengst uitgewerkt per maand is niet handig.

Info die nu in excel staat/beschikbaar is:
- projectnaam
- maandelijkse opbrengst
- resterende looptijd

Beste antwoord (via BB-One op 15-04-2016 09:33)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Even zoeken op de aangegeven som.als, of de Engelse versie sumif, en je komt een heel eind:
code:
1
=SUMIF($C$2:$C$7;">="&F3;$B$2:$B$6)

Hierin is C2:C7 de kolom met resterende looptijden, F3 het nummer van de maand (voor in je grafiek) en in B2:B7 staat de opbrengst per maand.

Wat betekent mijn avatar?

Alle reacties

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Men neme de getallen 1 tot n. Combineer dat met som.als() en je bent er.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• BB-One
Lustucru schreef op donderdag 14 april 2016 @ 23:51:
Men neme de getallen 1 tot n. Combineer dat met som.als() en je bent er.
Deze volg ik niet, sorry.
Ik heb per project de volgende info beschikbaar in mijn excel bestand:
- projectnaam
- maandelijkse opbrengst
- resterende looptijd in maanden

Ik heb nu een apart tabblad gemaakt waarbij ik voor de resterende periode de opbrengst per project moet knippen en plakken en daar wordt nu een grafiek van gemaakt. probleem is dat als er en project bij komt je dit extra tabblad ook moet vullen met info.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Even zoeken op de aangegeven som.als, of de Engelse versie sumif, en je komt een heel eind:
code:
1
=SUMIF($C$2:$C$7;">="&F3;$B$2:$B$6)

Hierin is C2:C7 de kolom met resterende looptijden, F3 het nummer van de maand (voor in je grafiek) en in B2:B7 staat de opbrengst per maand.

Wat betekent mijn avatar?

• BB-One
Thanks, dit werkt. Heb dan nu nog wel een extra tabblad moeten invoegen en ik had gehoopt dit direct in een grafiek te kunnen zetten. Maar zoals gezegd dit werkt heel goed!