Hulp nodig bij geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een andere geluidskaart voor mijn PC.

Momenteel heb ik een stereo setup met een subwoofer.
Met de onboard geluidskaart kan ik de subwoofer inschakelen, echter denkt de geluidskaart/PC dan dat ik ook een center speaker heb, ondanks dat ik deze uitschakel. Hierdoor mis ik een hoop geluid tijdens het gebruik van de subwoofer.
Dit kan ik niet oplossen dus zoek ik de oplossing in een andere geluidskaart.

Nu mijn vraag:
Welke geluidskaart raden jullie aan voor een 2.1 setup?
Hij moet dus stereo inclusief subwoofer/LFE kunnen uitzenden zonder dat ik geluid mis omdat er ook een center kanaal wordt gedetecteerd.

Mijn moederbord is een MSI P67S-C43 (B3) en ik draai Windows 8.1 64bit.

Alvast bedankt voor de hulp!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aparte setup :)
Meestal sluit je de sub aan op je versterker, niet je geluidskaart.

Met wat speel je de films af ?
Want met vlc bv kun je gewoon zelf bepalen welke kanalen je aanzet.

En heb je wel de drivers voor je kaar geinstalleerd ?
Meestal kunnen die veel meer dan de default drivers van windows.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Loei123
Sorry, dit heb ik niet aangegeven:
Dit is een setup bij een PC, ik gebruik dit dus voornamelijk voor gaming/multimedia gebruikt.
De subwoofer heeft zelf geen ingebouwde crossover omdat deze ook inderdaad bij een set hoort.

Desondanks heb ik het nu wel aan de praat, alleen nog niet zoals ik wil.
Ik zoek dus een geluidskaart die 2.1 kan aansturen en een softwarematige crossover heeft.

Het betreft een set Hercules XPS 80 speakers i.c.m. een subwoofer van een Sony HT-DDW760.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:39

FCC

Bij Realtek heb je een instelling om je frontspeakers op volledig bereik of niet in te stellen. Wellicht kan je daar iets mee doen zodat je wel stereo blijft draaien maar dat je kaart toch signaal naar de sub stuurt.. (Gokje hoor)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• Loei123
Ik heb al ontzettend veel met de instellingen gespeeld, ook de meest onlogische dingen maar geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.

Een andere geluidskaart lijkt mij de enige/simpelste oplossing.
Het hoeft dan ook geen dure te zijn, als mij maar fatsoenlijk 2.1 kan aansturen.

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:39

FCC

Dan moet je zoeken naar een kaart met dedicated sub-out (en kijken of de aansluiting overeenkomt met je Sony-sub).

Waar een wil is, is een stopcontact....

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nog wat onduidelijk hoe die sub dan zit, heb je die via het Sony setje doorgelust of heb je een 3,5mm jack naar 2x tulp rechtstreeks op de sub? In dat laatste geval is het wel logisch dat je center herkent wordt aangezien je beide aansluit. Die jack is normaal stereo maar sluit zo 1 kanaal op de sub en 1 kanaal op de center van de geluidskaart aan.

• Loei123
Dat laatste is inderdaad het geval.
Binnen de software zit er ook een vinkje voor het swappen van de center/sub, aangezien die beiden op dezelfde 3,5mm poort zouden worden aangestuurd.
Het spelen met het vinkje resulteert in of geen sub of het probleem zoals eerder omschreven.

Dat laatste wat je zegt klinkt ook wel logisch, ik heb alles wel op een ongebruikelijke manier aangesloten natuurlijk.

• wagenveld
  • Niet online
Wat je dan nog kunt proberen is een mono jackplug zoals dit:
http://www.allekabels.nl/...jack-tulp-kabel-mono.html

Je geluidskaart zou dan maar 1 kanaal moeten zien, en aangezien je ze kunt omdraaien in de software hoef je niet uit te zoeken op welk kanaal de sub zit :)

• Loei123
Ik heb er ook inderdaad zo'n splitter op zitten.
Zou de kabel die je linkt de oplossing zijn?

• wagenveld
  • Niet online
Geen idee, maar die mono jack gaat dan in je geluidskaart dus die kan dan in elk geval maar 1 kanaal detecteren, of sub, of center en niet beide.

• Loei123
Ga ik proberen. Dank!

• wagenveld
  • Niet online
Laat nog even weten of de theorie werkt :)

• Loei123
Ik zit nog nu lichtelijk te twijfelen :$

Mijn setup moet binnenkort naar zolder en ik wil dan wat meer ruimte op mijn bureau overhouden.
Ik twijfel dus om terug te gaan naar de melkpakjes van de home-cinema set en dan alles op de receiver aan te sluiten.
Moet ik alleen nog uitzoeken waar ik de receiver dan laat...

Als ik toch de kabel probeer laat ik weten of het werkt!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:13:
Welke geluidskaart raden jullie aan voor een 2.1 setup?
Dit hoort thuis in Componenten Aankoopadvies. Een verhuizing die kant op dus.

• Loei123
Ik heb het even uitgezocht, maar momenteel is het al met 1 enkele kabel aangesloten d.m.v. een verloopje.
Dit is dus niet de oplossing.

Dus nu wordt het of een geluidskaart met een dedicated subwoofer out (zijn die er wel?).
Of weer gebruik maken van de receiver en de Hercules XPS 80 gaan verkopen :P

Iemand nog tips?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Loei123 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:50:
Ik heb het even uitgezocht, maar momenteel is het al met 1 enkele kabel aangesloten d.m.v. een verloopje.
Dit is dus niet de oplossing.

Dus nu wordt het of een geluidskaart met een dedicated subwoofer out (zijn die er wel?).
Of weer gebruik maken van de receiver en de Hercules XPS 80 gaan verkopen :P

Iemand nog tips?
dit is niet hetzelfde :)
Afbeeldingslocatie: http://static.rcgroups.net/forums/attachments/1/2/6/0/8/7/a2255998-250-mono%20vs%20stereo.jpg?d=1230989019

Een mono stekker heeft 1 aansluiting minder. kan zijn dat je geluidskaart dat verschil ziet

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• wagenveld
  • Niet online
Dat is inderdaad mijn punt.

• Loei123
Ah oke, helder.
Ik ga vanavond eens bekijken wat er precies in zit ;)

Bedankt voor de opheldering!

• Loei123
Het is een monostekker.

Ik denk dat ik maar terug ga vallen op de home cinema receiver met de bijbehorende subwoofer en melkpakjes.
Deze heeft een optische aansluiting die op mijn moederbord kan, kan er weinig meer mis gaan denk ik. :)
Pagina: 1