Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
Ik heb deze Gigabyte 800w-voeding:
pricewatch: Gigabyte Odin Pro 800W

Moederbord is een Asus Z87 Pro, met MSI GTX 980Ti, i4770K op 4,3 Ghz, Windows 10.1, 3 SSD's en 2 conventionele harde schijven. Laatste bios geïnstalleerd, evenals laatste drivers van de GTX

De voeding is bijna 5 jaar oud. sinds een paar dagen sluit de computer na een minuut of vijf gamen plotseling af en herstart, met de mededeling dat er een Power Supply Surge is geconstateerd en dat ik setup moet draaien. Het aan en uitzetten van de Power Surge-optie in de bios heeft niet geholpen.
Ik heb tijdens het gamen op een tweede monitor ook de AIDA-stresstest mee laten kijken, en de temperaturen kwamen niet boven de 45 graden uit.

Alle kabel-aansluitingen nog eens gecheckt maar geen afwijkingen gevonden. Is mijn voeding aan het overlijden? :?

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:33
Ik zou zeggen, wissel hem eens met een andere voeding (er is vast nog wel een Tweaker hier die zo'n ding heeft om even te testen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eigenlijk zou je een realtime meting moeten doen van de spanningen die de voeding er uit gooit. Grote kans dat daar iets fout gaat. Dit zijn afwijkingen die je bij licht gebruik niet tegenkomt en bij zwaar gebruik best vlot aan de orde zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinhard
Ik zit me nu af te vragen of er een stekker los zat bij de aansluiting van een tweede monitor op mijn videokaart. Straks weer even uitgeprobeerd en toen niks aan de hand, terwijl het gisteravond voortdurend raak was.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinhard
Het was dus een los contact. Nu dus een voeding over. Kon dezelfde fout ook bij de nieuwe reproduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Top dat je het eff meld, foutje is zo gemaakt. Ik heb ook wel eens een voeding RMA gezonden omdat deze een knetterend geluid maakte. Gelukkig kwam ik er netoptijd achter dat het probleem in me (hergebruikte) voedingskabel zat.
Top dat je het bespreekt, kunnen we allemaal wat van leren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kamp momenteel met hetzelfde probleem. Vorige week heb ik een aantal nieuwe componenten voor mijn pc-upgrade besteld en ik wilde wat besparen op de voeding en dus besloot ik een tweedehands Corsair CX600M aan te schaffen (achteraf niet slim om dit 2ehands aan te schaffen, omdat de garantie vervalt als je niet de originele koper bent).

Eenmaal in mijn PC geïnstalleerd werkte de voeding prima, totdat ik een spel (The Witcher 3) opstartte en mijn systeem binnen 5 minuten crashte. Vervolgens kwam de ASUS anti-surge melding die me vertelde dat het systeem is uitgeschakeld vanwege een power-surge. Een test met een voeding van een andere PC (een CX500) gaf geen crash (alhoewel de test niet langer dan 10 minuten duurde). Binnenkort wil ik nog een andere voeding lenen om te kijken of de melding op langere termijn zich nog voordoet.

Nu lees ik op internet veel verhalen dat deze feature overgevoelig is, maar om het volledig te negeren lijkt me ook niet slim. Iemand hier ervaringen mee. Hoe kan ik trouwens testen of mijn voeding instabiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:37:
Nu lees ik op internet veel verhalen dat deze feature overgevoelig is, maar om het volledig te negeren lijkt me ook niet slim. Iemand hier ervaringen mee. Hoe kan ik trouwens testen of mijn voeding instabiel is?
Ik had na de eerste paar keer de optie uitgeschakeld in de bios. Het systeem crashte alsnog. Heb dus trouwens nu wel een voeding voor je in de aanbieding. Degene die ik vervangen heb. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reinhard schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:33:
[...]

Ik had na de eerste paar keer de optie uitgeschakeld in de bios. Het systeem crashte alsnog.
Dit was bij mij inderdaad ook het geval. Na wat meer met de opties in de BIOS te spelen lijkt het erop dat het probleem niet bij de voeding ligt, maar bij de standaardinstellingen van de BIOS. Het ASUS moederbord dat ik heb (Z170-P D3) blijkt de standaardopties zo in te stellen dat er flink wordt ge-overclocked. Standaard staat de turbo CPU boost aan etc. Ik heb alles nu handmatig verlaagd naar normale waardes en nu heeft het systeem de hele nacht probleemloos aangestaan. Misschien zou je dit ook eens kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:29:
[...]

Dit was bij mij inderdaad ook het geval. Na wat meer met de opties in de BIOS te spelen lijkt het erop dat het probleem niet bij de voeding ligt, maar bij de standaardinstellingen van de BIOS. Het ASUS moederbord dat ik heb (Z170-P D3) blijkt de standaardopties zo in te stellen dat er flink wordt ge-overclocked. Standaard staat de turbo CPU boost aan etc. Ik heb alles nu handmatig verlaagd naar normale waardes en nu heeft het systeem de hele nacht probleemloos aangestaan. Misschien zou je dit ook eens kunnen bekijken.
Ik heb de overclock wel nodig voor wat ik doe. Gebruik nu een Corsair RM850i en die biedt toch net weer wat meer mogelijkheden dan de oorspronkelijke Gigabyte. die gaat hier dus nu in de verkoop. Is weer een leermomentje geweest :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, bij mij bleek het toch echt een onstabiele voeding te zijn. Heb deze laten testen en daar waren ze er snel uit: hij is niet goed en zorgt voor power-surges. Nu een nieuwe aangeschaft en het systeem werkt weer prima. Geen tweedehands zooi meer kopen dus....
Pagina: 1