Sapphire Vapor-X 280X thermal throttling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb al een lange tijd een Sapphire Vapor-X 280X videokaart. Het probleem, wat zich volgens mij al voor doet sinds aankoop, is dat hij aan thermal throttling doet, en dit zeer snel. Hij is stock overclocked van 950 naar 1070 MHz door Sapphire, maar hij gaat tijdens gamen snel terug naar 950 MHz (de stock van reference kaarten).

Dit probleem merkte ik voor het eerst op bij het installeren van een nieuwe koeling, aangezien een van de twee fans die meegeleverd werden niet meer werkte en de videokaart al buiten garantie was. Na wat verder zoekwerk bleek dat beide VRM sensoren een temperatuur tussen de 90 à 100 graden celsius zitten. De kaart voelt ook zeer warm aan (als is de main gpu temp 60 - 75 graden). Op internet is er een en ander over te vinden dan een nieuwere bios dit probleem voort brengt en het dus opgelost kan worden door te downgraden. Echter werken veel van die links niet meer om de bios te downloaden en het moet ook de exact juiste bios zijn (memory merk etc.).

Wat ook opvalt is dat men altijd aangeeft dat bios versie 015.039.xxx dit probleem niet zou hebben, en men dan ook downgrade naar deze versie. Echter heb ik deze versie, en ook dat exacte probleem. Ik heb ook al geprobeerd een bios te flashen, echter wil dat videokaart dan niet meer booten.

Ik vraag me nu af of er hier op Tweakers nog mensen zijn met dit probleem en dit hebben kunnen oplossen. Indien ja, zou ik zeer graag een linkje met een bios-versie hebben die dit probleem zou oplossen. Kaart is helaas niet meer in garantie, dus herstelling met kosten is een beetje teveel voor een kaart van een jaar of 2 oud.

Link waar het probleem uitgelegd wordt met oplossing: http://www.overclock.net/...ottling-problem-good-news

[ Voor 5% gewijzigd door Qlii256 op 13-04-2016 23:06 ]

Alle reacties

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Uberhaupt lijkt he tmij raar dat het de bios versie is..
Hoe zit het met je fans? Draaien die wel hard genoeg? En doen ze het uberhaupt wel? Een andere optie is ook even je videokaart weer stofvrij maken, en de drivers updaten ;)

Verwijderd

Wat is het merk en type van de voeding?

• Qlii256
Fans draaien, 100% zetten helpt ook niet. Stofvrij en nieuwe koelpasta helpen niet. Het zijn ook enkel de twee vrm sensoren die de hoge temperaturen aangeven. De GPU sensor komt m et boven de 80. Verder is er wel degelijk wat over te vinden ivm een bios probleem, zoek op sapphire vapor-x 280x vrm temp

• Qlii256
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 07:27:
Wat is het merk en type van de voeding?
Ik zie niet in wat de voeding hiermee te maken heeft

• robogeeka
Qlii256 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:17:
[...]

Ik zie niet in wat de voeding hiermee te maken heeft
/offtopic probeer de comments in 1 post te houden ;)

/ontopic
De voeding kan verkeerde signalen doorgeven waardoor bijv de vrm's overbelast raken. Koelpasta had uberhaupt niet geworden, want daar zit geen koelpasta op. Ook staat er in je openingspost dat je een nieuwe koeling hebt geinstalleerd, ik neem aan op je cpu? En zo ja, hoe is de airflow nu in je case? Wat voor case heb je, en hoe staan de fans daarin? Ik denk niet dat dit een bios probleem is. Zelf heb ik precies dezelfde kaart. Mijn vrm's werden ook pittig heet nadat ik er een overclock bovenop deed, maar mijn kaart is leuk gemod waardoor hij lekker koel blijft (vrm's @65 en core 50). Zou je kunnen opzoeken welke vrm's heet worden?

• Qlii256
Ik weet dat het beter is te reageren in een post, maar ik zit via mobiel en had te laat gezien dat er 2 reacties waren.

De koeler die ik vernieuwd heb is op mijn GPU en niet de CPU. De VRMs hebben een kleine koelblok maar dat is verder alles. Dat de voeding een verkeerd signiaal zou sturen lijkt me sterk aangezien een andere videokaart wel werkt.

De GPU terug op stock reference kaart snelheid plaatsen helpt niet veel, na korte tijd warmen de VRMs opnieuw tot 100 graden. De case die ik heb is een CM690 III met 1 front en 1 rear fan. Het betreft hier ook de VRMs van de GPU en niet die van de CPU op het moederbord.

Verder wil ik er nog even op wijzen dat je op Google nogal wat topics terug vind met hetzelfde probleem en dit komt door een foutieve bios.

• robogeeka
Qlii256 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:22:
Ik weet dat het beter is te reageren in een post, maar ik zit via mobiel en had te laat gezien dat er 2 reacties waren.

De koeler die ik vernieuwd heb is op mijn GPU en niet de CPU. De VRMs hebben een kleine koelblok maar dat is verder alles. Dat de voeding een verkeerd signiaal zou sturen lijkt me sterk aangezien een andere videokaart wel werkt.

De GPU terug op stock reference kaart snelheid plaatsen helpt niet veel, na korte tijd warmen de VRMs opnieuw tot 100 graden. De case die ik heb is een CM690 III met 1 front en 1 rear fan. Het betreft hier ook de VRMs van de GPU en niet die van de CPU op het moederbord.

Verder wil ik er nog even op wijzen dat je op Google nogal wat topics terug vind met hetzelfde probleem en dit komt door een foutieve bios.
Je hebt ons dan ook niet verteld dat je al een andere voeding geprobeert hebt. Wij kunnen niet kijken in een glazen bol en precies zien wat jij hebt gedaan ;). Aangezien ik zelf last had van te hoge temp van vrm's (ja op mijn gpu, ik weet dat het een gpu is aangezien ik dezelfde heb zoals eerder vermeld), en dat te maken had met een ruk airflow in de case dacht in dat dit ook een probleem kon zijn ;) ik geef ook alleen maar ideetjes. Wees iets specifieker met' een andere koeler erop' dit kan ook nog eens het probleem zijn namelijk. Overigens heeft jou kaart een dual bios, switch hem eens. Ook zie ik niet staan hoe oud de kaart is, en of je hier last van had voor of na een update of iets.

• Qlii256
Even mijn situatie nu schetsen. Ik heb 2 fans gericht op de VRM's van de videokaart. Een zit vooraan de case, die rechtstreeks blaast op de videokaart (geen kabels of drives in de weg) en een aan het zijpaneel van de case, die vlak naast de VRM's zit te blazen. Beide zijn intake, dus koele lucht meteen op die videokaart (in de buurt van de VRM's). Daarnaast zet ik de videokaart-fans op 100 % en is er een outtake case-fan aan de achterkant (rear) van de case.

@robogeeka: Ik heb geen andere voeding geplaatst en heb dit ook nergens vermeld?

Ik heb al 4 verschillende bios'versie geprobeerd die wel booten, maar het probleem niet oplossen. De kaart downclocken van de 1070 core naar 950 of zelfs 850 (wat lager is dan de stock reference kaarten) helpt niet echt. De VRM's gaan van 25 graden naar 98 - 102 graden. Zelfs met alle ventilatoren (dus ook die 2 casefans die meteen gericht zijn op die VRM's) op 100 % snelheid.

Ik denk dat er toch wat stuk is aan de videokaart zelf (of de VRM's) en kan mij ook niet herinneren hoe lang dit probleem zich al voort doet. Zoals eerder vermeld ben ik er pas op gekomen (mijn broer, want dit is mijn broer zijn pc) toen de ventilator van de videokaart vernieuwd moest worden. De temperatuur van de VRM's bleek toen ook al te hoog, en ik merkte op dat maar 1 van de 2 fans die op de videokaart zaten meer werkte, tenzij op hogere snelheid (schijnt een probleem te zijn met deze Sapphire fans dat de controller niet meer goed werkt). Dan een nieuwe set gekocht die op die videokaart past, met tevens een grotere koelblok en 3 i.p.v. 2 fans.

Het duurt maar heel even, en vanaf een van de twee VRM's de 75 graden bereikt begint hij de thermal throtthellen. Dit is merkbaar in games, aangezien de frames plots wat omlaag gaan (core gaat van 1070 naar 950).

Ik denk dat er dus niets anders meer op zit dan er te leren mee leven (geen wereldprobleem, I know :)). Want het richten van 2 fans op 100 % snelheid recht op die VRM's en weinig tot niets verschil maken wil toch zeggen dat er totaal iets niet klopt. Dat de voeding teveel stroom zou leveren lijkt me wel sterk, als kan ik je wel vertellen welke dit is: Cooler Master G650M. De nieuwe ventilator op de videokaart is Accelero Xtreme IV 280(X).

Ik hoop hiermee voldoende info gegeven te hebben en heb stiekem nog een kleine hoop dat iemand mij toch verder kan helpen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 23:05

Nemesizz

Untouchable

Want het richten van 2 fans op 100 % snelheid recht op die VRM's en weinig tot niets verschil maken wil toch zeggen dat er totaal iets niet klopt
Heatsinks (gedeelte dat op de VRM's hoort te drukken) die geen goed contact maakt?

Wat ik zo zie in de afbeeldingen van google (soms een beetje rot zoeken omdat er verschillende model koelers zijn), zit de VRM heatsink meteen aan de gewone GPU heatsink, en zitten er een paar thermal pads tussen. Als die op een of andere manier geen goed contact (meer) maken kan het verklaren waarom ze zo snel zo warm worden.

Misschien dat je kan zien aan de zijkant van de kaart (net onder de koeler door kijken...weet niet zeker of het kan) of het VRM gedeelte wel goed contact maakt.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:05

Trygve

Redacteur
De stelling dat een nieuwere bios op een 280X voor thermal throttling zorgt en een oude bios juist niet is veel te kort door de bocht. Het zit 'm waarschijnlijk eerder in de gebruikte hardware, met name de gebruikte componenten voor de energievoorziening:
The newer Tahiti cards are commonly built on cheaper components than they originally were.
Their VRM components have been replaced with a cheaper ones with worse electrical properties, the amount of the power components have been reduced and the VRM controller has been replaced with a cheaper, dumb, analog controller. Some of the vendors have even reduced the layers of the PCB in order to lower the manufacturing costs (XFX).

In this case there is nothing the bios can do.
The card is lowering it's clocks / usage (throttling) in order to reduce the power consumption as the VRM overheats.
When the VRM reaches a thermal trip point it will send a signal (VR HOT) to the GPU which will immediately take actions to reduce the power consumption and that way to lower the VRM temperature (and prevent it from failing).

The only way to fix this issue is to lower the power consumption (by lowering the VDDC and the frequency) and / or increasing the cooling (fan rpm / additional fans) until the VRM temperatures stabilize to safe levels (<85°C preferred).
bron

Uit bovenstaande quote redeneer ik vervolgens verder dat bij een 280x met een nieuwere bios het waarschijnlijker is dat er VRM-componenten zijn gebruikt van lagere kwaliteit.

Het goede nieuws is dat er waarschijnlijk wel wat aan te doen valt: de bios van je videokaart customizen. Als je deze guide volgt kun je het voltage met VBE7 op 1070 MHz verlagen en gelijkstellen aan het voltage op 950 MHz. Bij AtiWinFlash kun je gewoon de gui gebruiken ipv commands intikken. Maak wel eerst een backup van je bios! Mocht het misgaan, de kaart heeft een dual bios switch, wel handig bij dit soort acties. Overigens is mijn ervaring dat er over de 'bios' UEFI (blauwe lampje van schakelaar uit) niet heen valt te flashen, die is beschermd. De legacy bios (blauwe lampje van schakelaar aan) valt wel te customizen.

Tenslotte blijft het belangrijkste, of je nou gaat undervolten of niet, om te controleren of de VRM koeler wel echt goed vastzit en dat alle fans op de gpu-koeler draaien.

• Qlii256
De thermal pads op de VRMs zitten er nog alsook de koelblok want die heb ik eens losgemaakt en opnieuw bevestigd. Wat er wel is is dat er aan de bovenkant van de GPU nog een extra heat spreader (koelblok) op hoort met die nieuwe koeler, maar dit past niet in de case omdat het PCI-e slot hoog zit en die extra blok zou tegen het ram zitten.

Ik zet hem er nu even op, want hij heeft extra thermal pads aan de achterkant en die heb ik nu op de VRMs en memory. Ik stop hem vervolgens in een andere pc en zal zo mijn bevindingen melden.

EDIT:

De extra koeling lijkt niet veel te helpen op de VRM temperaturen. Alhoewel hij ook warm krijgt en er dus direct een fan naast zit, dus moet toch wel wat helpen op z'n geheel lijkt me. Ik heb nog wat zitten testen en heb zonet even het power limit met MSI Afterburner op +10 gezet, en raad een, daarmee stopt hij meteen met throttling...

Ik had dit al geprobeerd, maar toen bleek niets te helpen (misschien toch THERMAL throttling toen). Maar nu bleek dat hij net niet genoeg stroom had, of in elk geval op z'n limit zat. Ik ga nog wat langer de FurMark benchmark laten draaien en kijken of er nog drops zijn. De VRM's blijven toch van 95 tot 103 graden gaan (ik zal eens een langdurige benchmark laten lopen om te kijken wat de werkelijke maximum temperatuur is), ik vraag mij af of dit wel 'veilig' is? Vooral de levensduur van de kaart lijkt mij hierdoor enigszins achteruit te gaan. Ik weet dat die VRM's meestal wel tot 120 graden kunnen, maar het blijft toch warm... De core blijft tijdens benchmark op 71 graden zitten, dat is best goed te noemen vind ik. Mijn NVIDIA GTX 970 van MSI doet het toch een stuk beter dan deze AMD van m'n broer (is ook een heel stuk nieuwer), maar die koeling hoor je amper en gaat pas aan vanaf 60 graden...

In elk geval zeer bedankt voor de hulp en de duidelijke uitleg! Ik hoop dat het verhogen van de power limit dan ook echt definitief geholpen heeft. Ik vraag mij wel af hoe dit kan/komt. Hij is door Sapphire overclocked van 950 naar 1070 core klok, dan zou je toch denken dat ze ook de power limit goed zetten? Volgens MSI Afterburner is de default 0.

[ Voor 61% gewijzigd door Qlii256 op 14-04-2016 21:26 ]

• Qlii256
Ik heb nog een ander probleem waar ik weinig over terug vindt. Namelijk dat de videokaart soms niet naar z'n overklok-snelheid gaat op zowel de core als de memory. Hij blijft bij core naar 950 MHz gaan terwijl hij overklokt is naar 1250 MHz, en ja hij is hierop stabiel en de temperaturen helpen daarbij niets. Want als dit gebeurt helpt ook downklokken niet, het lijkt wel alsof alles genegeerd wordt.

Na een paar reboots werkt het plots weer zoals het zou moeten. Ik gebruik MSI Afterburner, maar had gezien dat er precies wat conflicten waren met AMD Overdrive wat je nu niet meer kan uitschakelen in de nieuwe software? Ik heb Afterburner verwijderd en stel de overklok nu in via AMD Overdrive, maar helaas blijf ik dit probleem verkrijgen. Pas na 1 of 2 reboots doet hij het weer goed, tot ik nog eens de pc herstart. Op internet las ik toch hier en daar van gelijkaardige problemen, maar nergens was een werkende oplossing te vinden. De safe bios (UEFI) is uitgeschakeld, en dit kan ik zien omdat het lampje niet brandt waar dat knopje zit, in die safe bios kan ik ook niet overklokken, maar dan is het ook zo als je b.v. de core clock verhoogt dat het meteen terug springt naar de default, en dit is dus niet het geval als hij niet hoger wil dan 950 MHz bij mij. Je kan dus wel de core klok perfect verhogen of verlagen, alleen blijft hij altijd naar 950 MHz, maakt niet of of je hem b.v. op 800 MHz zet.
Pagina: 1