Op dit moment maak ik gebruik van Windows (8.1) Bestandsgeschiedenis. Deze ingebouwde Windows optie maakt met een instelbare interval incrementele kopieën op bestandsniveau.
Als bestemming voor die kopieën kan ik een (externe) hardeschijf of netwerklocatie opgeven. Momenteel gebruik ik een netwerklocatie (USB-stick in router, SMB share), dit werkt aardig goed. Probleem hierbij is dat Windows voor Bestandsgeschiedenis de zelfde netwerk credentials gebruikt als de ingelogde Windows gebruiker.
In het geval van een cryptolocker kan deze dus ook probleemloos bij de Bestandsgeschiedenis locatie komen, welke deze vorm van backup aardig nutteloos maakt...
Nu zoek ik een gelijkwaarde tool met de volgende uitbreidingen:
Als bestemming voor die kopieën kan ik een (externe) hardeschijf of netwerklocatie opgeven. Momenteel gebruik ik een netwerklocatie (USB-stick in router, SMB share), dit werkt aardig goed. Probleem hierbij is dat Windows voor Bestandsgeschiedenis de zelfde netwerk credentials gebruikt als de ingelogde Windows gebruiker.
In het geval van een cryptolocker kan deze dus ook probleemloos bij de Bestandsgeschiedenis locatie komen, welke deze vorm van backup aardig nutteloos maakt...
Nu zoek ik een gelijkwaarde tool met de volgende uitbreidingen:
- Kopieën wegschrijven naar netwerk-share zonder dat de Windows gebruiker hier bij kan. Mag ook via FTP gaan
- Werken op bestandsniveau, ik moet dus direct bij de bestanden kunnen. Geen 'onleesbare' container welke enkel met speciale software te openen is.
- Automatisch beheren van de beschikbare opslagruimte (oude kopieën verwijderen als er ruimte gebrek ontstaat).
- Betrouwbaar (Windows Bestandsgeschiedenis blijft wel eens op een bestand 'hangen' waardoor er onopgemerkt er helemaal geen kopieren meer worden gemaakt (en geen notificatie mogelijkheden)).
- Onder de 50,-