Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyvan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-10-2024
Hello all,

Momenteel heb ben ik bezig met het inbouwen van me pc in een bureau (ja zo fancy ding met glasplaatje en alles) echter ben ik nu op het punt van koeling aangekomen, nu vertelde een collega van me dat de case fans in een normale kast er alleen voor zijn omdat de kast anders te snel op warmt door te weinig ruimte.

Nu is de bak waar ik me onderdelen aan het inbouwen ben 150 x 65 x 15 cm (ja gewoon vierkant geen rare vormen of verdikkingen, het is wel allemaal zwart geverfd). Ik dacht zelf dat als ik voor gewone ventilatoren ging dat ik enorm veel fans nodig heb om de gehele bak gekoeld te houden. |:( Terwijl als het zo is dat case fans voornamelijk bedoeld zijn omdat de ruimte te klein is ik het met een viertal fans in push pull setup wel zou moeten redden? _/-\o_

Wat zijn jullie gedachten hierover en zo ja, wat voor fans zouden jullie aanraden? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Plaats eerst eens wat foto's van je build, dat praat wat makkelijker. Verder heeft elke PC koeling nodig, die warme lucht moet toch ergens heen? Een intake en een outtake fan zijn in de meeste gevallen voldoende.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyvan
dat elke pc koeling nodig had was ik inderdaad van op de hoogte ;) al was ik meer bang dat ik voor waterkoeling zou moeten gaan kijken omdat ik het met lucht gewoon niet zou redden.

verder ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vZ75KwI.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door cyvan op 13-04-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dus je gaat nog gaten maken voor fans in deze bak? Lijkt mij wel dat is juist mooi, dan kun je nadenken hoe je de airflow wil en dergelijke. Ik weet er verder niet veel fan, maar het lijkt mij wel leuk om alles zelf te kunnen kiezen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyvan
ja ;) ik ga nog gaten maken voor de fans ;) maar zat meer met de grote van de bak of het mogelijk is om hem gekoeld te houden met lucht. anders moet ik toch gaan kijken voor waterkoeling of iets dergelijks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:33
Luxicon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:06:
... Ik weet er verder niet veel fan...
:+ :+

/clownmodus-off

Je hoeft niet actief te koelen, maar je moet er enkel voor zorgen dat er een luchtflow (verversing van lucht) in de bak ontstaat.

De fans op de videokaart en processor zorgen dat de warmte van de componenten naar de bak wordt afgegeven. Het is jouw taak om die warme lucht te vervangen voor koelere lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
[CCiP] L3p's D3SK
YouTube: Raz3r D3sk - Final video - Gaming desk pc build by L3p

Ga eens bij hem langs.

en ik zou lekker met 180/200mm fans werken als dat kan. worden ze lekker stil van. gooi er een waterkoeling bij en het is feest:P(maar niet de meeste portemonnees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyvan
die linkjes zijn inderdaad leuke builds alleen zijn ze allemaal water gekoeld. zoals ik al eerder aangaf zat ik al te denken aan waterkoeling :p alleen is die prijs inderdaad niet leuk :+ zeker omdat ik dan een custom loop zou plaatsen in plaats van zo all in one ding.

maar als het mogelijk is wat ik toch wel veel om me heen hoor hou ik het op lucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Op lucht is geen enkel probleem, hoe groter die bak, hoe makkelijker te koelen met lucht. Low rpm fans gebruiken.. kan nog stiller dan in een pc case.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thipje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-07 15:39

Thipje

Consultant IT & Innovation

loki504 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:44:
[CCiP] L3p's D3SK
YouTube: Raz3r D3sk - Final video - Gaming desk pc build by L3p

Ga eens bij hem langs.

en ik zou lekker met 180/200mm fans werken als dat kan. worden ze lekker stil van. gooi er een waterkoeling bij en het is feest:P(maar niet de meeste portemonnees)
Die gebruiker gaat er alleen wel vanuit dat het bureau al is voorbereid voor dit soort zaken, zoals deze Red Harbingen Cross PC Case (of desk), die je hier http://tweakers.net/price...harbinger-cross-desk.html kunt vinden.

Verder heb ik zelf ook geen ervaring met extreem grote computer kasten, maar over het algemeen geldt dat hoe groter de kast, hoe makkelijker de airflow uit zichzelf goed verloopt. Zo kun je in een Corsair 900D alleen intake fans gebruiken en dan blijft je systeem alsnog erg koel. Als je wat extremer gaat (naar SLI met 3 of 4 kaarten, wat het niet waard is maar dat is een ander topic) dan is het wel degelijk verstandig om een goede push-pull setup te hebben in je kast.

In het geval van jou (cyvan) is het allereerst verstandig om alles goed uit te lijnen en daarna te kijken of de zichtbare kabels de natuurlijke airflow beïnvloeden. Pas daarna zou ik als ik jou was beginnen met het uitlijnen van de gaten voor ventilatoren.

NZXT S340 (Wit) - MSI Krait Gaming X370 - AMD Ryzen 5 1600 - G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4 - MSI Geforce GTX 1080 FE - 250GB Samsung 960 NVMe SSD - 250GB Samsung 850 EVO SSD - 120GB Kingston SSD - 1TB WD Blue HDD - 4x NZXT FN V2 White - Corsair RM750x

Pagina: 1