• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-01 17:32
Ik gebruik een Asus P8Z77-V Pro. Op m'n fan headers heb ik 3 identieke be quiet! PWM fans (intake op 1 en 2, exhaust op 3). De fans zijn met Fan Xpert 2 geprofiled en geregeld. Bij het profilen waren de fans zo goed als identiek (regelbaar bereik vanaf zo'n 40%). De exhaust fan gaf wat 'geflutter' (wellicht door de CPU fan) en daarom is die op een fixed RPM gezet.

Na Windows 10 install wat issues gehad met fan control (na hibernate) en daarom Fan Xpert eraf gehad en opnieuw geïnstalleerd. Bij de fan tuning kwam de exhaust fan toen op een regelbaar bereik vanaf zo'n 55%. Ik dacht toen dat dat aan de fan lag, stukje slijtage of algemeen degradatie...kan gebeuren dacht ik.

Afgelopen weekend is m'n exhaust fan tijdens het gamen helemaal stilgevallen (ik merkte het aan fan geluid van m'n CPU, die ging hoger dan normaal door de hoge temperatuur). Wat zitten tunen aan de fan en die ging wel weer draaien...meteen een nieuwe besteld want ik ging uit van defect.

Vanmorgen dacht ik, toch even checken, en de fan op de 4e PWM header aangesloten. Na tuning kwam de fan weer uit op een regelbaar bereik vanaf 40%. Teruggeplaatst op header 3 en toen vanaf 80%! Het ligt dus aan de PWM header en als ik de tune tabel bekijk, aan de startup. Ik heb waardes tot aan de 30%, dan valt de fan stil, maar opstarten gebeurt pas vanaf 80%.

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt? Het lijkt erop dat de header langzaam afgetakeld is...toch niet iets wat je op me moederbord graag ziet (liever een fan die het begeeft).

<GOT> Zarhrezz#2885

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Staat je fan header niet ingesteld om op basis van de spanning te werken in plaats van PWM?

• Zarhrezz
Admiral Freebee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:08:
Staat je fan header niet ingesteld om op basis van de spanning te werken in plaats van PWM?
De BIOS ben ik al jaren niet geweest (ik neem aan dat als dit instelbaar is, het daar is) en het zou wel heel vreemd zijn als dan zoiets voor één van de vier headers zou veranderen.

Daarnaast had die fan dan eerder nooit op 40% kunnen starten. Het bord is zo'n 4 jaar in gebruik, pas de laatste maanden dat dit speelt. Ook zou het raar zijn dat de fan bij verlagen van de RPM dan pas bij 30% stil zou vallen...zo laag kun je met spanningsregeling toch niet zakken voordat een fan stil valt?

<GOT> Zarhrezz#2885

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je regelt op basis van de spanning dan is het juist meestal zo dat je lager kan gaan eenmaal dat de ventilator draait dan als hij vanuit stilstand moet vertrekken.

Ik ken de software niet die je gebruikt maar sommige software kan de bios instellingen overrulen. Ik zou eens proberen met Speedfan. Daar kan je nogal veel met instellen in de opties.

• Zarhrezz
Admiral Freebee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:30:
Als je regelt op basis van de spanning dan is het juist meestal zo dat je lager kan gaan eenmaal dat de ventilator draait dan als hij vanuit stilstand moet vertrekken.

Ik ken de software niet die je gebruikt maar sommige software kan de bios instellingen overrulen. Ik zou eens proberen met Speedfan. Daar kan je nogal veel met instellen in de opties.
Het is de Asus fan control utility.

De fans worden niet op basis van voltage geregeld gezien het fan % waarbij ze stilvallen, 26% voor alle drie de fans (dat zou net boven de 3V zijn bij voltage regeling...no way dat een fan dan blijft draaien). Startup ligt ook op 41%, net onder de 5V voor start-up. Ook dat is al erg twijfelachtig op voltage regeling. Ze worden dus wel op PWM gestuurd. Het rare is alleen dat header 3 de fan niet goed meer gestart krijgt (80% nodig terwijl dat veel lager was, in het begin ook 41%, een maand geleden zo'n 55%) maar dat de fan nog steeds pas stilvalt op 26% bij het profilen.

<GOT> Zarhrezz#2885

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat die percentages arbitrair gekozen zijn en dat 50% dus niet met 6V moet overeenkomen. Vandaar mijn advies om eens andere software te gebruiken.

• Zarhrezz
Admiral Freebee schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:03:
Ik denk dat die percentages arbitrair gekozen zijn en dat 50% dus niet met 6V moet overeenkomen. Vandaar mijn advies om eens andere software te gebruiken.
Die percentages zijn niet arbitrair. Wat Fan Xpert doet in de profiling is het volgende:
  1. Fan aansturen op 100%
  2. Fan percentage langzaam verlagen en de (gemiddelde) RPM per stapje bijhouden. Dit wordt gedaan tot het moment dat de fan stilvalt.
  3. Vanaf 0% stapsgewijs de aansturing verhogen totdat de fan start en stabiel blijft draaien. Dit levert het start-up percentage en door Fan Xpert wordt dit als ondergrens gebruikt voor het regelbaar bereik.
Zie bijvoorbeeld hier voor wat screenshots.

Wat er dus aan de hand is, is dat de grafieken van de 3 fans er hetzelfde uitzien (gelijke minimum en maximum speed) maar dat voor een fan op header 3 de "Fan will run when Fan Power is higher than:" rond de 80% is terwijl dit op de andere headers zo'n 40% is.

Los van of er sprake is van PWM of voltage regulatie is er dus iets raars aan de hand op header 3. Met voltage regulatie is het effect niet te verklaren; de relatie tussen voltage en start-up speed is dan zodanig direct dat 80% speed voor start-up een 30% voor stilvallen uitsluit. Dat kan eigenlijk alleen bij PWM (er wordt dan immers altijd 12V geleverd).

Ik kan Speedfan er als test wel eens opzetten, maar ik ben geen groot fan van die software. In het verleden wel mee gewerkt, maar door de aard ervan kunnen er conflicten optreden met andere monitoring en control (zoals Fan Xpert en Afterburner). Op zich kun je er meer geavanceerd mee regelen dan met Fan Xpert, maar voordeel van Fan Xpert is de profiling zodat je niet zelf hoeft uit te vinden wat het regelbaar bereik is, wat de start-up speed is, etc.

<GOT> Zarhrezz#2885

Pagina: 1