Mindere SSD als secundaire schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08
Na lang wachten, en meerdere keren besloten hebben om nog langer te wachten, ga ik toch beginnen met de bouw van mijn nieuwe systeem. Nee, ik zal niet vragen welke SSD ik moet nemen, alhoewel de vraag er dicht bij in de buurt ligt.

Ik heb in mijn huidige systeem een 250GiB SSD en een 1TiB HDD. Mijn nieuwe systeem wordt er eentje zonder bewegende onderdelen, dus de HDD moet vervangen worden door een SSD.

Mijn secundaire schijf bevat mijn muziek, bestanden die ik niet vaak aanspreek, en wordt gebruikt om naar te downloaden en films/series van af te kijken.

Ik weet dat voor de primaire schijf, men een goede SSD wilt zoals een Samsung of Crucial. Maar hoe zit het met de secundaire schijf? Zou bijvoorbeeld een Kingston SSDNow V300 voldoen? Of is die dusdanig slecht, dat zelfs voor bovengenoemde taken het niet te overwegen is?

Uiteraard heb ik naar benchmarks gekeken (van Tweakers) maar die vertellen mij niet veel meer dan wat de snelste SSD is en welke de langzaamste; ik heb geen flauw idee hoe al die getallen zich vertalen naar dagelijks gebruik voor een secundaire schijf.

Dus, kan ik zelfs een goedkopere, langzamere SSD nemen als secundaire schijf, of moet ik ook daarvoor iets beters hebben?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Beste antwoord (via NitroX infinity op 13-04-2016 18:00)

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:50:
IMHO word het merkbaar verschil tussen moderne "goede" en "slechte" SSD hier nog al eens overdreven.
Qua prestaties is dat zeker zo. Maar qua betrouwbaar zou ik zeggen van niet; er is een heel groot verschil tussen een goede en slechte SSD op dit gebied. En dan heb ik het niet over permanent defect raken, maar vooral ook over corruptie. Dat komt inderdaad voor met op Sandforce gebaseerde SSDs zoals de Kingston V300. Dit terwijl het prijsverschil met een goede SSD vrij minimaal is. Een Crucial MX100/MX200 kost maar net iets meer.

Je betaalt natuurlijk ook vooral voor de NAND chips. Ik vind het zonde als je dan gaat bezuinigen op de controllerchip. Dat maakt of het een goede of slechte SSD is. Ik zou er dus zeker niet op bezuinigen, die paar euro.

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-01 15:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

IMHO word het merkbaar verschil tussen moderne "goede" en "slechte" SSD hier nog al eens overdreven.
Maar zelfs een "slechte" ssd draait al rondjes om een HDD. Dus dat kan prima
Zowiezo als het om mp3's en films gaat, zou ik me er totaal niet druk over maken. Dat ga je echt niet merken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:50:
Qua prestaties is dat zeker zo. Maar qua betrouwbaar zou ik zeggen van niet; er is een heel groot verschil tussen een goede en slechte SSD op dit gebied. En dan heb ik het niet over permanent defect raken, maar vooral ook over corruptie. Dat komt inderdaad voor met op Sandforce gebaseerde SSDs zoals de Kingston V300. Dit terwijl het prijsverschil met een goede SSD vrij minimaal is. Een Crucial MX100/MX200 kost maar net iets meer.

Je betaalt natuurlijk ook vooral voor de NAND chips. Ik vind het zonde als je dan gaat bezuinigen op de controllerchip. Dat maakt of het een goede of slechte SSD is. Ik zou er dus zeker niet op bezuinigen, die paar euro.

• NitroX infinity
Dus SandForce controllers ontwijken vanwege betrouwbaarheid?

Zijn er nog andere controllers die onbetrouwbaar zijn? Toshiba, Phison, Marvell, Silicon Motion?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 01:16

JT

VETAK y0

Andere insteek: bewegende onderdelen uit je systeem kan ook door de aanschaf van een NAS + HDD. Downloaden kan dan ook op je NAS en met een NAS kun je natuurlijk nog veel meer. Bijvoorbeeld films/muziek streamen zonder dat je PC aan hoeft te staan. Wellicht is dat een overweging waard?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• NitroX infinity
Het doel is om geen bewegende onderdelen meer te hebben, niet om ze te verplaatsen. Plus een NAS past gewoon niet bij me, een pc met 1TiB secundaire schijf is meer dan genoeg voor me, voorlopig. Streamen doe ik niet, ik kijk en luister naar alles wat ik binnenhaal op mijn pc.

Pagina: 1