Stiller maken Carbide 88r

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12-2025
Beste tweakers, onlangs heb ik een nieuwe PC gekocht welke erg goed bevalt op één punt na. Hij maakt me net wat teveel herrie.

Het gaat om de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,85€ 198,85
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,95€ 54,95
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 206,95€ 206,95
1Corsair Carbide 88R€ 45,95€ 45,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 685,61

Momenteel heb ik dus een stock CPU koeler en de standaard casefan die met de kast meekwam. Beide zijn nou niet echt stil te noemen. Zou het helpen om de cpu koeler / fan te vervangen door het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
2Scythe Slip Stream 120 DB, 500 rpm€ 6,95€ 13,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,85

Concreet heb ik de volgende vragen:

1. Hebben de lage RPM casefans voldoende capaciteit om mijn kast koel te houden?
2. Zijn er stilleren alternatieven m.b.t. casefans binnen een vergelijkbaar budget? (mag er ook 1 zijn als dit voldoende is)
3. De mugen cpu koeler krijgt goede reviews maar lijkt me misschien wat overkill - ik ga niet overclocken. Zijn er alternatieven die net zo stil zijn en afdoende koelcapaciteit hebben?

Budget voor het hele verhaal ligt op maximaal €50,-

Alle reacties

Verwijderd

De 88R komt standaard met 1 casefan. Plaats aan de voorkant van de kast een casefan als de pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm en knoop die met pricewatch: Akasa PWM fan splitter aan de achterste casefan en het moederbord (het moederbord heeft slecht 1 casefanheader), regel via de software het toerental naar een acceptabel niveau en kijk wat de temperatuur van de videokaart en cpu doen onder load.
Op de cpu kan je een pricewatch: Cryorig M9i monteren. Koelt goed en stil.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe heb je de rpm nu ingesteld van de casefan?
Je kan er wat mee experimenteren: zet de rpm lager en kijk dan wat dit scheelt qua geluid, en of de temperatuur nog binnen de perken blijft.

Verder is het belangrijk dat je zeker weet waar het geluid vandaan komt. Ik ken genoeg mensen die klagen over hun casefan (want die zie je direct) terwijl het geluid van de grafische kaart bleek te komen.

edit, ik zeg dit omdat uit een review een van de pluspunten van deze kast is; De ventilator is heel stil

review van ABC2401

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 13-04-2016 13:30 ]

Verwijderd

In 88R die ik gereviewd heb zit alleen een Pentium G4400 welke veel minder warmte produceert dan bovengenoemd systeem. Een systeem dat maximaal 250w verbruikt vraagt om een behuizing met 2fans.

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik merk dat onder load het systeem goed warm wordt maar dat de casefan meestal niet draait. Die is dus inderdaad niet de oorzaak van het lawaai. Dit is vooral de videokaart en de processor. In idle situaties is het vrijwel alleen de processorkoeler die je hoort. Ik ga eens wat spelen met de instellingen van de casefan maar ik denk dat vooral de processorkoeler een upgrade nodig heeft.

Verwijderd

Is de casefan wel aangesloten?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:15
(jarig!)
Hahah als de case fan niet draait dan heb je het probleem al.. Ik zou toch het advies van ABC2401 opvolgen. De stockkoeler is niet stil daar kun je niet omheen en een wat betere airflow komt alleen maar ten goede van de warmte afvoer.

Verwijderd

Deze PC is best wel stil, vooral idle moet je hem amper horen. Ik ga er dan ook vanuit dat je of een koeler niet goed gemonteerd zit of je één of meerdere fans op full speed laat draaien.
Pagina: 1