Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Motorvoertuig invoeren vanuit een EU-land naar Nederland toe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-11 14:37
Beste alle,

Mijn vraag:
Ik zit met een vraag betreft het invoeren van een motorvoertuig naar Nederland vanuit een ''Wel EU-land''- Duitsland. Ik ga binnenkort trouwen en mijn vrouw woont zelf nog in Duitsland en komt naar Nederland toe.

Maar zij heeft een bezitting zoals een auto en die wilt ze misschien meenemen. Mocht dat het geval zijn dan weet ik uit eigen ervaring dat er vaak ''BPM'' over betaald moet worden als je een auto wilt invoeren.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
Nu heb ik een aantal opties voorzij zien gaan zoals ''verhuisboedel- om BPM niet te hoeven te betalen'' etc maar bij de RDW ben ik niet echt geholpen want het is alleen voor de voertuig voor het overzetten naar een Nederlands kenteken, en bij de douane ook niet omdat Duitsland een ''EU-land'' is ze er niks mee te maken hebben.

Dus nu mijn vraag aan jullie, waar moet ik zijn als ik een motorvoertuig wilt invoeren in Nederland.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Theduke1989

Beste antwoord (via theduke1989 op 13-04-2016 18:58)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Let wel op: uitlenen is niet toegestaan. Ik herinner me een verhaal van een Nederlander die een boete kreeg omdat hij in de Duitse auto van zijn vriendin medicijnen ging halen in Nederland (zij was ziek en kon niet rijden). Nu is dat uiteindelijk voor de rechter gekomen die het niet redelijk vond om voor 1 rit zo'n hoge boete uit te schrijven (alsnog BPM betalen), maar je kunt er flink gezeik mee krijgen.

Het zou dus betekenen dat jij ook niet in de auto mag rijden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*knip* LMGTFY linkjes zijn niet de bedoeling. Help iemand of post niet.

[ Voor 147% gewijzigd door gambieter op 13-04-2016 11:58 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar het Vervoer subforum waar dit veel beter past :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

http://www.belastingdiens..._met_buitenlands_kenteken
Dit geeft aan dat je sowieso BPM moet betalen (ongeacht welke kentekenplaten op de auto zitten). Dan kom je denk ik hier uit:
https://www.rijksoverheid...rland-importeren-invoeren
En daarvoor moet je dus bij de RDW zijn.

Hoe het precies werkt als je er Duitse platen op laat zitten maar wel BPM betaalt kan ik zo snel niet vinden.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voor de BPM geldt het volgende (voor een Nederlander, voor buitenlander kan dit afwijken maar verwacht dat dit hetzelfde is:

http://www.autobelastinge...atie/57/bpm-en-buitenland
Verhuisboedelvrijstelling

Wanneer u vanuit het buitenland naar Nederland verhuist is het onder sommige omstandigheden mogelijk een vrijstelling van belastingen en douanerechten te verkrijgen. Deze vrijstelling wordt ook wel de verhuisboedelvrijstelling genoemd. Voor alle goederen die u meeneemt vanaf uw woonadres in het buitenland komt u in aanmerking voor een vrijstelling van belastingen en douanerechten. Ook de auto kan onder deze vrijstelling vallen. Om van deze vrijstelling gebruik te mogen maken moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet minimaal een jaar in het buitenland hebben gewoond en u moet uw auto tenminste een half jaar in uw bezit en in gebruik hebben gehad. Eenmaal in Nederland aangekomen moet u tenminste een jaar de auto persoonlijk blijven gebruiken. Binnen dit jaar in Nederland mag de auto niet worden verkocht, uitgeleend verhuurd of verpacht worden. Op het moment dat de douane constateert dat u dit wel doet krijgt u alsnog een naheffing van invoerrechten, BPM en eventueel BTW.
Als je er Duitse platen op laat zitten dan mag je er als Nederlander niet mee rijden in Nederland

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• theduke1989
YakuzA schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:18:
Voor de BPM geldt het volgende (voor een Nederlander, voor buitenlander kan dit afwijken maar verwacht dat dit hetzelfde is:

http://www.autobelastinge...atie/57/bpm-en-buitenland

[...]

Als je er Duitse platen op laat zitten dan mag je er als Nederlander niet mee rijden in Nederland
We willen uiteraard er NLD-kentekenplaten opzetten. Betreft de voorwaarde.
1. Minimaal 1 jaar in het buitenland gewoond te hebben (ze is daar geboren)
2. De auto minimaal 6 maanden in bezit heeft hem al een aantal jaar.
3. Minimaal 1 jaar de auto gebruiken nja daarom voeren we hem ook in, om juist er gebruik van te maken.

Dus dan komt het wel goed voor de vrijstelling om geen BPM te hoeven betalen!
Bedankt, nu even kijken waar ik dit allemaal moet aanvragen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Grrrrrene
  • Niet online
Let wel op: uitlenen is niet toegestaan. Ik herinner me een verhaal van een Nederlander die een boete kreeg omdat hij in de Duitse auto van zijn vriendin medicijnen ging halen in Nederland (zij was ziek en kon niet rijden). Nu is dat uiteindelijk voor de rechter gekomen die het niet redelijk vond om voor 1 rit zo'n hoge boete uit te schrijven (alsnog BPM betalen), maar je kunt er flink gezeik mee krijgen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:55:

Dat is correct. Mijn neef mag bijvoorbeeld ook niet in de auto van mijn oom in NL rijden. Beetje zeurderige regel, maar wel begrijpelijk.

• theduke1989
Doelen jullie op dat er een lange proces tussen zit waardoor je dus nog steeds op de ''duitse kenteken'' rijdt?
Want ik wil de auto uiteindelijk gewoon op een Nederlandse kenteken hebben. Dus zodra ik goedkeuring heb van de belastingdienst heb ik net opgemerkt dat alles daar geregeld moet worden. Ik meteen naar de RDW ga en deze over te zetten naar een Nederlands kenteken.

Maar begrijp uit jullie context dat er ook nog eens een extra bedrag op de kenteken (rdw) betaald moet worden.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

418O2 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:56:
[...]

Dat is correct. Mijn neef mag bijvoorbeeld ook niet in de auto van mijn oom in NL rijden. Beetje zeurderige regel, maar wel begrijpelijk.
Even ter verduidlijking voor TS: dit is alleen zolang de auto nog niet voorzien is van NL kenteken. Daarna mag iedereen er in rijden (vziw).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• theduke1989
Is nog een hele klus zoals ik het lees, heb even verder zitten kijken:

http://download.belasting...rhuizing_bpm0502z5fol.pdf

http://download.belasting...unningh_bpm0132z18fol.pdf

http://download.belasting...melding_bpm0141b33fol.pdf

http://download.belasting..._melding_bpm0151t33pl.pdf

Deze documenten moet ik invullen en opsturen. En kan dus tot 8 weken duren het hele proces!
Maar de gene die het hebben ingevoerd hebben jullie dit als verhuisboedel ingevoerd of niet? Want moest je alsnog BPM er over betalen of dat niet??

• Grrrrrene
  • Niet online
noes schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:53:
[...]

Even ter verduidlijking voor TS: dit is alleen zolang de auto nog niet voorzien is van NL kenteken. Daarna mag iedereen er in rijden (vziw).
Dat staat haaks op wat de belastingdienst schrijft:
Binnen dit jaar in Nederland mag de auto niet worden verkocht, uitgeleend verhuurd of verpacht worden.
Er staat niet dat je ermee mag doen wat je wil zodra er gele kentekenplaten op zitten. Ik zou er in ieder geval heel voorzichtig mee zijn en er een telefoontje (of beter: een brief, zodat je hun verklaring zwart op wit hebt) aan wagen. De boetes op dit soort geintjes zijn niet misselijk.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

Ik vraag me af in hoeverre je echtgenoot valt onder het uitlenen. Als je toch getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan is alles dat van jou is van haar, en omgekeerd. Je kunt niet je "eigen" auto lenen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

theduke1989 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 18:44:
Is nog een hele klus zoals ik het lees, heb even verder zitten kijken:

http://download.belasting...rhuizing_bpm0502z5fol.pdf

http://download.belasting...unningh_bpm0132z18fol.pdf

http://download.belasting...melding_bpm0141b33fol.pdf

http://download.belasting..._melding_bpm0151t33pl.pdf

Deze documenten moet ik invullen en opsturen. En kan dus tot 8 weken duren het hele proces!
Maar de gene die het hebben ingevoerd hebben jullie dit als verhuisboedel ingevoerd of niet? Want moest je alsnog BPM er over betalen of dat niet??
Het staat toch allemaal duidelijk op de site van de belastingdienst? Als je de formulieren invult en vrijstelling krijgt, heb je dus vrijstelling en nee, dan hoef je geen BPM te betalen. Anders zou je weinig hebben aan die vrijstelling van het betalen van BPM.

Hoe oud is de auto eigenlijk? Heb je al gekeken wat je normaal aan BPM zou moeten betalen? http://www.autoweek.nl/bpmcalculator

Voor Nederlanders die uit het buitenland terugkeren naar Nederland en hun auto BPM vrij mee willen nemen is het heel lastig om aan alle eisen te voldoen. Als je in de afgelopen twee jaar een keer een postkaart naar Nederland gestuurd hebt claimt de belastingdienst dat je nog steeds banden met Nederland had en daarom geen recht hebt op vrijstelling. Maar voor je vrouw lijkt het me zeker mogelijk dat ze er recht op heeft.
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:06:
[...]

Dat staat haaks op wat de belastingdienst schrijft:

[...]

Er staat niet dat je ermee mag doen wat je wil zodra er gele kentekenplaten op zitten. Ik zou er in ieder geval heel voorzichtig mee zijn en er een telefoontje (of beter: een brief, zodat je hun verklaring zwart op wit hebt) aan wagen. De boetes op dit soort geintjes zijn niet misselijk.
Je moet de auto voor dat gebruiken waarvoor je hem eerst ook gebruikte. Ze willen dus voorkomen dat je op die manier goedkoop een auto importeert en daardoor een economisch voordeel hebt bij verkoop/verhuur/etc.

[ Voor 30% gewijzigd door fsfikke op 13-04-2016 21:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Grrrrrene
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:41:
Ik vraag me af in hoeverre je echtgenoot valt onder het uitlenen. Als je toch getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan is alles dat van jou is van haar, en omgekeerd. Je kunt niet je "eigen" auto lenen.
Klinkt allemaal heel logisch, maar gezien de boete die er op overtreding staat is het misschien verstandig het na te vragen (en zwart op wit vastleggen) in plaats van op de "vzviw" en "ik vraag me af" van willekeurige forumbezoekers af te gaan :)

fsfikke: uitlenen suggereert dat je hem zonder tegenprestatie aan iemand meegeeft, dus niet om er geld aan te verdienen. Maar goed, ik snap jullie redenaties en zo denk ik er ook over, maar even navragen kost geen drol en kan je een hoop ellende schelen :)

• theduke1989
Maar je kan dus een boete krijgen. Zodra ik getrouwd ben en zij op papieren Nederlands staat ingeschreven en met de auto rijdt? Ook als we nog geen vaste woning hebben? En zij tijdelijk heen en weer moet vanuit Duitsland.

• 418O2
  • Laatst online: 21:39
theduke1989 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:07:
Maar je kan dus een boete krijgen. Zodra ik getrouwd ben en zij op papieren Nederlands staat ingeschreven en met de auto rijdt? Ook als we nog geen vaste woning hebben? En zij tijdelijk heen en weer moet vanuit Duitsland.
Het gaat er om dat er een NL kenteken op zit. Of de eigenaar in NL woont maakt niet uit. Hoewel ik me afvraag of je een auto op naam kan zetten als je niet in NL woont, maar dat is een andere vraag.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

Grrrrrene schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:03:
[...]

Klinkt allemaal heel logisch, maar gezien de boete die er op overtreding staat is het misschien verstandig het na te vragen (en zwart op wit vastleggen) in plaats van op de "vzviw" en "ik vraag me af" van willekeurige forumbezoekers af te gaan :)

fsfikke: uitlenen suggereert dat je hem zonder tegenprestatie aan iemand meegeeft, dus niet om er geld aan te verdienen. Maar goed, ik snap jullie redenaties en zo denk ik er ook over, maar even navragen kost geen drol en kan je een hoop ellende schelen :)
Oh nee, ik had het niet bedoeld als in "het zal wel mogen", ik vraag het me gewoon oprecht af (en zou dus ook graag het antwoord hiervan terug zien als TS dit inderdaad navraagt bij de desbetreffende instantie, in dit geval gok ik de RDW).

Verwijderd

Zolang de auto in Duitsland geregistreerd staat en de eigenaar ook in Duitsland wonende is en staat ingeschreven, geen probleem. Misschien haar bij dr ouders weer even laten wonen, totdat alles geregeld is. Trouwen maakt verder niet uit, mits ze niet bij jou op je adres staat ingeschreven.

En je kunt gewoon BPM ontheffing aanvragen voor 2 weken, zodat je de auto hierheen kunt rijden en op NL kenteken kunt zetten, zonder gedonder te krijgen.

http://www.belastingdiens...to_of_motor_in_nederland/

En op NL kenteken zetten is niet zo moeilijk, en als die 19,5 jaar oud is kost het je geen BPM. Alleen invoerrechten en op kenteken zetten. Ik ben altijd in totaal rond de 175 euro kwijt inclusief kentekenplaten. En heb al uit Frankrijk, Belgie, Zweden, Duitsland en Polen geimporteerd. Zweden is wel het makkelijkst, hun geldige APK wordt hier zelfs overgenomen, omdat onze APK op die van Zweden is gebaseerd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 08:39:
[...]
Zweden is wel het makkelijkst, hun geldige APK wordt hier zelfs overgenomen, omdat onze APK op die van Zweden is gebaseerd.
Doen ze met de Duitse TÜV gelukkig ook, die is ook een stuk grondiger dan de Nederlandse APK.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Elke APK die in Europa is afgegeven is geldig in heel europa, dus een schade wagen die in litouwen APK heeft gekregen krijgt bij import naar Nederland direct APK. En ja daar kun je dus mee sjoemelen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe oud is de auto in kwestie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• theduke1989
Het is een Peugot 208 uit 2008. Met ongeveer 70.000 km op de teller!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is verkopen in Duitsland en een andere kopen in NL niet veel eenvoudiger en wellicht ook voordeliger voor zo'n oude en relatief goedkope auto?

• Ligone
  • Laatst online: 18-11 19:29

Ligone

Moeha!

Die documenten die je gevonden hebt zijn de juiste, van zodra zij ingeschreven is in nederland kan zij die documenten invullen. Als je je vrijstelling gekregen hebt gaat zij met de wagen naar een RDW keuringscentra . Kort erna krijgt ze het kentekenbewijs en kan je platen laten maken. BPM moet niet betaald worden.

Ik geloof niet dat het officieel is maar je krijgt ongeveer 6 maanden tijd om je wagen op nederlandse papieren te zetten. na 6 maand heb je een boete bij controle.

Zo heb ik vorig jaar 3 wagens meegenomen van belgië naar nederland als verhuisboedel!

Ik leg telkens de nadruk op "zij" want jij mag er niet mee rijden. Zelfs niet als ze er naast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 17-04-2016 09:19 ]

• theduke1989
Ligone schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:17:

Ik leg telkens de nadruk op "zij" want jij mag er niet mee rijden. Zelfs niet als ze er naast zit.
Dat is wel erg extreem ja.

Dus belangrijkste is dat ze de vrijstelling krijgt voor BPM te betalen. Zodra ze dit heeft is het vrijwel makkelijk allemaal om het in te voeren.

Mooi dan weet ik dat!

Verwijderd

Dirk33 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:41:
Elke APK die in Europa is afgegeven is geldig in heel europa, dus een schade wagen die in litouwen APK heeft gekregen krijgt bij import naar Nederland direct APK. En ja daar kun je dus mee sjoemelen.
Dat valt vies tegen, de Duitse/Belgische APK mag dan misschien beter zijn (al laat ik dat liever in het midden), maar in Nederland is de APK op die uit Zweden gebaseerd. En die worden veel makkelijker overgenomen dan andere. Spreek uit ervaring, een Franse APK kijken ze je helemaal debiel aan. En als er geen einddatum van de APK op staat vermeld nemen ze het al helemaal niet over.

En dan mag op internet het anders staan en dat ze alle EU landen over nemen, maar ik spreek uit ervaring en de praktijk is anders 8)

• Ligone
  • Laatst online: 18-11 19:29

Ligone

Moeha!

Jup, in nederland namen ze mijn keuring over van de belgische. Omgekeerd werkt dit dus niet. Integendeel: tegen dat je een voertuig ingevoerd hebt in België heb je 3 keer bij de keuring gestaan! :D
Pagina: 1