Luidspreker zowel als surround en Zone B aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 10:26
Mijn vraag:

Ik wil mijn surroundspeakers zowel als surrounds en mainspeakers kunnen gebruiken. Zeg maar stereo geluid over 4 speakers. Mijn surround receiver heeft wel een dergelijke functie, maar ze vonden het nodig om voor de surrounds een verplichte crossover te geven. Omdat ik geen subwoofer in het systeem heb houdt dit in dat alles onder de 40Hz naar de fronts wordt gestuurd. Dit klinkt voor geen meter geeft een raar geluidsbeeld.
Nu wil het geval dat mijn receiver ook nog een Zone B heeft. Deze geeft als hij is ingeschakeld een kopie van de fronts weer zonder crossover of andere fratsen. Dat geeft dan ook het gewenste resultaat.

Maar dit betekent dus dat ik telkens de surroundspeakers moet ompluggen als ik wissel tussen gewoon muziek luisteren en surroundsound gebruiken.

Wat ik mij afvroeg is of ik 't geheel zo kan bedraden als op de tekening zonder iets op te blazen/slopen.
Als Zone B wordt ingeschakeld hoor je in de versterker iets van een relay klikken en worden de surround uitgangen buiten werking gesteld. Omgekeerd uiteraard gebeurt dit ook. Hieruit neem ik aan dat zowel voor Zone B als Surround dezelfde versterker/eindtrap wordt gebruikt en dus de ongebruikte uitgangen worden afgekoppeld?

Als leuk extraatje wil ik Zone B met omgekeerde fase aansluiten (te zien op schema). Dit omdat er anders in het midden van de kamer een gigantische verhoging van de bastonen is.

Goed, in het kort herhalend is de vraag dus of iemand weet of ik zondermeer alles kan aansluiten zoals in het schema zonder dat er iets kapot gaat.

Schema

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Receiver: Jamo AVR-693 / Front speakers: Jamo Concert V / Rear Speakers: Jamo Concert II

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Hoewel ik niet al te slecht ben in Google gebruiken ben ik eigenlijk niets relevants tegengekomen.
Voornamlijk juist het antwoord op 2 speakers op 1 uitgang aansluiten. Wat het tegenovergestelde is van wat ik wil.
Ook nog dat je niet 2 versterkers tegelijk op 1 speaker moet aansluiten. Dan gaat 1 van die versterkers naar de haaien. Maarja., nergens iets over of wat ik wil doen mogelijk is.

En natuurlijk gewoon de fysieke speakerswitch. Maar kost behoorlijk wat als ik het zo zag en is weer een extra handeling. Dus liever op de manier die ik nu verzin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 15:20
Het lijkt mij dat de surround uitgangen gewoon actief blijven wanneer je zone B inschakelt. Dit zou dus niet gaan werken zonder je uitgangen te slopen.
Een simpele speaker switch kun je eenvoudig maken met twee dubbel polige schakelaars, of als je het mooi wil doen met een schakelaar en een 4 polig relais. Dit hoeft niet meer dan 20 euro te kosten en is relatief simpel te maken.