Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetswitch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 18:44
Mijn vraag
Moet ik een internetswitch aanschaffen?

De kpn box staat in de meterkast. In de woonkamer zit 1 internetaansluiting (al helemaal voorgelegd). Op deze internetaansluiting kan enkel 1 internetkabel worden aangesloten. Ik wil graag mijn tv box en ps4 beide hierop aansluiten. Is het dan aan te raden om een internetswitch aan te schaffen?

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja.

Zo'n ding heet gewoon een switch trouwens, internet heeft er weinig mee te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11 18:44
Super bedankt. Maakt het nog uit waaraan deze switch moet voldoen of geven ze allemaal even snel de data door?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Elke gigabit switch zal voldoen. Er zit wel snelheidsverschil in maar ze zijn allemaal ruim snel genoeg om aan jouw eisen te voldoen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Tsurany schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:50:
Elke gigabit switch zal voldoen. Er zit wel snelheidsverschil in maar ze zijn allemaal ruim snel genoeg om aan jouw eisen te voldoen.
Hangt wel een beetje ervan af welke provider hij heeft..., bij glasvezel ben je meestal een switch nodig die vlans ondersteund en bij ziggo niet.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42
Mocht je ooit nog een access point aan die switch hangen is het wel handig als deze IGMP-snooping ondersteunt, anders maakt het niet uit.

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:15
Welke Experiabox heb je nu? Niet alle experiaboxen hebben 'flexpoorten'.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
aaaido schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:43:
Mijn vraag
Moet ik een internetswitch aanschaffen?

De kpn box staat in de meterkast. In de woonkamer zit 1 internetaansluiting (al helemaal voorgelegd). Op deze internetaansluiting kan enkel 1 internetkabel worden aangesloten. Ik wil graag mijn tv box en ps4 beide hierop aansluiten. Is het dan aan te raden om een internetswitch aan te schaffen?
Hoi,

Een switch is inderdaad een oplossing. Als je even een berichtje inschiet op het KPN Forum kan je meestal een gratis switch krijgen. (Ga naar het Forum)

Alhoewel deze switches geen IGMP Snooping ondersteunen is het zeker te proberen. Mocht je wel problemen met TV krijgen zet dan je PS4 helemaal uit of schaf een andere switch aan. (Lees meer over IGMP Snooping)
(Een pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E is een goed voorbeeld van een goede switch met IGMP Snooping)
LightStar schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:22:
[...]
Hangt wel een beetje ervan af welke provider hij heeft..., bij glasvezel ben je meestal een switch nodig die vlans ondersteund en bij ziggo niet.
Nee hoor. KPN, Telfort (soms?) en XS4all kunnen met Routed ITV werken waardoor er niets meer met VLANs werkt.
DiedB schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:35:
Welke Experiabox heb je nu? Niet alle experiaboxen hebben 'flexpoorten'.
Mocht je geen Experiabox V10, V9, V8 of H220N hebben, dan werkt dit inderdaad niet. Maar dan kan je deze Experiabox ook gratis omwisselen via het forum (linkje bovenaan dit bericht)

[ Voor 12% gewijzigd door RobinF op 12-04-2016 20:45 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

KPN doet routed iptv dus dat is niet nodig. IGMP snooping enkel nodig als er een wireless accesspoint aan komt te hangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RobinF
Tsurany schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:50:
[...]

KPN doet routed iptv dus dat is niet nodig. IGMP snooping enkel nodig als er een wireless accesspoint aan komt te hangen.
Enkel nodig met sommige accesspoints. Heeft volgensmij te maken met hoe het Accesspoint werkt qua LAN poort naar WiFi verbinding

Verder is het ook nodig wanneer je apparaten aansluit waarvan de netwerkkaart 10Mbit half-duplex doet (in standby bijvoorbeeld)

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 15:06
RobinF schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:38:

[...]

Nee hoor. KPN, Telfort (soms?) en XS4all kunnen met Routed ITV werken waardoor er niets meer met VLANs werkt.

[...]
Dat dacht ik ook, ik heb een €10 sitecom 10/100 switchje waar mijn KPN tuner en verschillende netwerkapparatuur op aangesloten zijn, werkt prima.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Nee hoor, de VLANs komen op de router binnen, in je LAN heb je geen VLANs meer.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:10:
[...]

Nee hoor, de VLANs komen op de router binnen, in je LAN heb je geen VLANs meer.
Waarvoor heb je anders managed switches als vlans er niet meer zijn in je normale LAN ?

Je kan namelijk per poort een VLAN toewijzen, ideaal als je je netwerk wilt verdelen.

• Gravit0n
  • Niet online
LightStar schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:26:
[...]

Waarvoor heb je anders managed switches als vlans er niet meer zijn in je normale LAN ?

Je kan namelijk per poort een VLAN toewijzen, ideaal als je je netwerk wilt verdelen.
Is dat relevant voor de TS?
Hij wil met een enkele kabel in zijn woonkamer meerdere machines aansluiten, heb je absoluut geen vlans voor nodig. Creeeren van meerdere broadcast domains is ook niet nodig.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:43

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:44:
[...]

Is dat relevant voor de TS?
Hij wil met een enkele kabel in zijn woonkamer meerdere machines aansluiten, heb je absoluut geen vlans voor nodig. Creeeren van meerdere broadcast domains is ook niet nodig.
idd, absoluut overbodig in dit scenario.

Aan de TS: Vrijwel iedere 1GB/s switch zal voldoen (met IGMP-snooping indien je die TV box wil aansluiten). Je kan ook lager gaan naar bijvoorbeeld een 100mb/s switch, maar 1GB/s is tegenwoordig de norm en bijna even duur als de goedkopere, slome variant.

Al die termen als VLAN's zijn naar jou toe irrelevant en maken dit alles ingewikkeld. Zeker voor iemand die een switch een internetswitch noemt ;) (no offence, maar het zegt wel dat jij gewoon een huis-tuin en keuken gebruiker bent die helemaal geen ingewikkelde dingen wil doen. Je wil gewoon wat extra poortjes erbij hebben.)

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 13-04-2016 12:02 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Gravit0n
  • Niet online
Yariva schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:56:
[...]

idd, absoluut overbodig in dit scenario.

Aan de TS: Vrijwel iedere 1GB/s switch zal voldoen. Je kan ook lager gaan naar bijvoorbeeld een 100mb/s switch, maar 1GB/s is tegenwoordig de norm en bijna even duur als de goedkopere, slome variant.

Al die termen als VLAN's en IGMP-snooping zijn naar jou toe irrelevant en maken dit alles ingewikkeld. Zeker voor iemand die een switch een internetswitch noemt ;) (no offence, maar het zegt wel dat jij gewoon een huis-tuin en keuken gebruiker bent die helemaal geen ingewikkelde dingen wil doen. Je wil gewoon wat extra poortjes erbij hebben.)
IGMP snooping moet er wel inzitten! Anders kun je problemen krijgen met iptv (haperingen etc). :)

• RobinF
Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:02:
[...]

IGMP snooping moet er wel inzitten! Anders kun je problemen krijgen met iptv (haperingen etc). :)
Jep, zie ook mijn eerdere bericht. Maar ik verwacht dat deze kans erg klein is aangezien TS een ps4 er op wil aansluiten

• Gravit0n
  • Niet online
RobinF schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:05:
[...]

Jep, zie ook mijn eerdere bericht. Maar ik verwacht dat deze kans erg klein is aangezien TS een ps4 er op wil aansluiten
Klopt, maar hij wil ook z'n iptv decoder erop aansluiten. :)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:43

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:02:
[...]

Excuus idd, ik las enkel de TV zelf (smart tv of wat dan ook.) Heb de post zelf even aangepast.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11 15:50

Supercop

electronics is my game

Houd er rekening mee dat als je je tv en ps4 op dezelfde kabel uit je switch aansluit je je wifi verbinding lam kunt leggen, je hebt dan echt dat IGMP nodig

Ik heb zelf telfort en diverse experts over de vloer gehad omdat het een "onverklaarbaar" probleem zou zijn wat inmiddels wel te verklaren is. TV-box en andere apparatuur nooit op dezelfde kabel uit je experia box aansluiten, dat geeft gigantisch veel problemen omdat je tv signaal dan als het ware rond blijft circuleren op je internet kabel, ze noemen dat multicast, wat in essentie prima is, maar ze hebben vanaf de een bepaalde glasvezel modem, gekozen om tv en internet te combineren. Je kunt prima 2 boxen op 1 kabel aansluiten, maar zodra ik ook mijn sonos er op aansluit, had ik geen wifi meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Supercop op 13-04-2016 12:07 ]

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:57
Om je eigenlijke vraag te beantwoorden: Ja, je hebt een switch nodig
Gezien je aangeeft een TV decoder te willen combineren met andere apparaten is een switch vereist die IGMP snooping doet.

Een bewezen apparaat: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Meer uitleg vanaf het KPN forum: http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301

Dus bovenstaande switch aanschaffen, aansluiten en niet meer naar omkijken.

Succes!

• Gravit0n
  • Niet online
Supercop schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:06:
Houd er rekening mee dat als je je tv en ps4 op dezelfde kabel uit je switch aansluit je je wifi verbinding lam kunt leggen, je hebt dan echt dat IGMP nodig

Ik heb zelf telfort en diverse experts over de vloer gehad omdat het een "onverklaarbaar" probleem zou zijn wat inmiddels wel te verklaren is. TV-box en andere apparatuur nooit op dezelfde kabel uit je experia box aansluiten, dat geeft gigantisch veel problemen omdat je tv signaal dan als het ware rond blijft circuleren op je internet kabel, ze noemen dat multicast, wat in essentie prima is, maar ze hebben vanaf de een bepaalde glasvezel modem, gekozen om tv en internet te combineren. Je kunt prima 2 boxen op 1 kabel aansluiten, maar zodra ik ook mijn sonos er op aansluit, had ik geen wifi meer.
Dat komt doordat wanneer je een machine op dezelfde switch hebt zitten die stand-by staat en half duplex 10Mb praat, automatisch alle poorten waarnaar het multicast verkeer wordt geforward ook 10Mb half duplex gaan staan.

IGMP snooping zorgt ervoor dat het multicast verkeer alleen geforward wordt naar poorten waar daadwerkelijk een machine aanwezig is welke lid is van de multicast groep, waardoor een poort naar een machine die stand-by staat niet meer wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gravit0n op 13-04-2016 12:26 ]

• RobinF
Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:32:
[...]

Klopt, maar hij wil ook z'n iptv decoder erop aansluiten. :)
Precies. En daarom is IGMP Snooping niet nodig. Tenzij de PS4 z'n netwerkkaart op 10Mbit half-duplex zet, maar v.z.i.w. is dat niet zo. Verder worden er ook geen Accesspoints op aangesloten dus is er ook geen kans dat WiFi platgelegd wordt.

Daarom nogmaals aan TS, bekijk m'n eerste bericht in dit topic en vraag even zo'n gratis switch aan.

• Gravit0n
  • Niet online
RobinF schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:35:
[...]

Precies. En daarom is IGMP Snooping niet nodig. Tenzij de PS4 z'n netwerkkaart op 10Mbit half-duplex zet, maar v.z.i.w. is dat niet zo. Verder worden er ook geen Accesspoints op aangesloten dus is er ook geen kans dat WiFi platgelegd wordt.

Daarom nogmaals aan TS, bekijk m'n eerste bericht in dit topic en vraag even zo'n gratis switch aan.
Als die switch gratis is prima, anders zou ik wel zoeken naar een switch die snooping ondersteunt. Je weet niet wat voor veranderingen in de toekomst kunnen plaatsvinden.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gravit0n schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:51:
[...]

Als die switch gratis is prima, anders zou ik wel zoeken naar een switch die snooping ondersteunt. Je weet niet wat voor veranderingen in de toekomst kunnen plaatsvinden.
Tja, dat kan hij tegen die tijd natuurlijk ook bekijken. Nu die gratis switch scoren, kijken of het werkt zoals verwacht, en zo niet alsnog een switch aanschaffen (inderdaad met IGMP snooping, zoals jij ook aangeeft). Werkt het wel, zo laten en voor de toekomst in de gaten houden dat een andere switch misschien nodig is. Maar als dat zo is, zullen er tegen die tijd wel meer mensen een nieuwe switch willen hebben en de fora er vol mee lopen.
Voordelen zijn duidelijk: nu hoeft hij geen geld uit te geven, misschien dat tegen de tijd dat hij er wel een nodig heeft de prijzen wat gedaald zijn of zijn behoeftes veranderd (bijvoorbeeld door de aanleg van glasvezel of een overstap naar de kabel :) ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1