Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Ha allemaal!
Ik heb een mooie casus voor jullie...

Mijn pc startte nog wel op maar gaf geen beeld. GFX vervangen hielp helaas niet, geheugen eruit ook niet. Op advies van paradigit de batterij uit het mobo gehaald en vervangen maar het ding deed nog steeds niets. Opsturen was het advies, maarja geen garantie meer dus dat ging niet. Of wel?
MSI is erg coulant en wil het mobo voor me vervangen.

Mijn vader vertelde me echter dat het wel eens de powersupply kon zijn. En ja hoor 220 euro en wat ge-aan-sluit verder zie ik nu windows weer.

Eind goed al goed? Nope, just the start...

Voor windows startte gaf de pc aan dat "all settings were returned to default" en eenmaal opgestart vond windows dat de raid schijf maar moest worden geformatteerd. Een lichte paniek maakte zich van mij meester en snel zette ik de pc uit.

Ik heb nu dus 6 schijven van 2 tb in een soort raid wat niet meer wordt herkent als dusdanig. Het type raid weet ik niet Wel dat het 1 schijf was van... 6TB. Mirror denk ik dus...

De setup
mobo: X79A GD65 8D mobo
HD: 6x seagate 2TB in een of ander raid format
1x SSD 120gb met windhoos

Kan ik via de bios ongestraft een configuratie maken en hopen dat het goed komt of heb ik inderdaad een NAS nodig met 7TB ruimte (6 hd's voor de mirror, 1hd voor t NAS os) a heel erg belachelijk veel Euro?

Welke info is nodig voor een goed antwoord?

I could really use some good advice...

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij, <-- belangrijk voorbehoud, ik weet het niet zeker, kan je als je exact dezelfde raid aanmaakt met exact dezelfde schijfvolgorde en exact dezelfde absoluut alles kwa instellingen de raid weer in gebruik nemen.
Als je die informatie echter niet hebt, waar het gezien je post op lijkt, ben je wel een beetje het haasje ben ik bang.
Om met 6 schijven van 2TB tot een RAID van 6TB te komen heb je verschillende opties dus op die basis alleen kan je het niet gokken... waarschijnlijk wordt er het een en ander mirrored ja maar dat is onvoldoende informatie.

Dat gezegd hebbende, moet je RAID niet gewoon weer even enkel aanzetten in de BIOS?
Ik heb in het verleden ook eens een soortgelijk issue gehad en toen ik mijn moederbord vertelde dat ik wat met RAID wil gaan doen was alles automatisch weer oké.
Daar ging echter geen gerommel met een CMOS batterij of andere BIOS reset aan vooraf.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 20:09
Mogelijk is de SATA-instelling in je BIOS door de reset van RAID naar AHCI gesprongen en zie je 6 losse schijven. Als je die weer op RAID zet heb je mogelijk (veel RAID-controllers zetten de array-config [ook] ergens op de HDD zelf) direct je RAID-array weer terug :)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 12-04-2016 19:00 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Ha Paul, dank voor je reply!
In windows zie ik nog steeds 1 schijf. Kan dat wel als de BIOS naar AHCI is gesprongen?

Alpha, ook jij bedankt voor je hulp zo snel!
Ik ben bang dat als ik instellingen aanpas ik de schijven vernaggel... Gaat deze niet schrijven naar de disks als ik daar iets aan zet?

Was vergeten te zeggen dat Paradigit toentertijd de raid ingesteld heeft, niet ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:04:
Ha Paul, dank voor je reply!
In windows zie ik nog steeds 1 schijf. Kan dat wel als de BIOS naar AHCI is gesprongen?

Alpha, ook jij bedankt voor je hulp zo snel!
Ik ben bang dat als ik instellingen aanpas ik de schijven vernaggel... Gaat deze niet schrijven naar de disks als ik daar iets aan zet?

Was vergeten te zeggen dat Paradigit toentertijd de raid ingesteld heeft, niet ikzelf.
Ja, als je met de configuratie gaat rommelen gaat hij het e.e.a. beschrijven. Daarom moet je exact weten wat je RAID was om een kans te maken hem opnieuw te kunnen bouwen...
Slecht dat je deze informatie niet van Paradigit hebt gekregen... een RAID configuratie waar je de details niet van kent is driewerf ruk.

Maar wat bedoel je met Windows ziet één schijf. Heb je het over Windows Verkenner of Windows Schijfbeheer?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Ik zal ze nog eens bellen, wie weet hebben ze het nog in de details bij mijn order gezet toen.
Ik heb de info iig niet hier op de bon staan.

Windows verkenner.

http://s28.postimg.org/wn42zcexp/IMG_5157.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door niquil op 12-04-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zie je dan als je in schijfbeheer gaat kijken?
(in Windows 10 te bereiken door met de rechtermuis op de start button te klikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat zie je als je bij het opstarten op Ctrl-I drukt wanner hij bezig is met de Intel RSTe ("Press <CTRL-I> to enter Configuration Utility")?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Als ik het zo goed zie wordt het in Windows gewoon herkend als losse schijven.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows ziet meerdere schijven zo te zien. Heb je al gechecked of wat we eerder riepen, gewoon weer je sata instelling op RAID zetten, je probleem wellicht oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
In de verkenner zie ik alleen nog mijn vertrouwde E schijf. Hier nog een pica:
http://s22.postimg.org/ixt922qzl/IMG_5159_1.jpg

Nee dat heb ik nog niet durven doen. Moet ik niet eerst een image maken?

Ik ben niet zo bang geweest sinds mijn eerste keer bergklimmen...

[ Voor 36% gewijzigd door niquil op 12-04-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om naar te doen maar backups maken ben je te laat mee...
Verander maar gewoon die instelling, zolang je alleen van AHCI naar RAID gaat en niet daadwerkelijk met configuraties gaat sleutelen schat ik je kansen positief in.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je hebt 6 (!) schijven in RAID en je weet niet in welke raid config? Wie heeft dat dan in Raid gezet? En wie heeft je uberhaupt 6 schijven aangesmeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Megamind schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:42:
Je hebt 6 (!) schijven in RAID en je weet niet in welke raid config? Wie heeft dat dan in Raid gezet? En wie heeft je uberhaupt 6 schijven aangesmeerd?
Wie heeft jou leren lezen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
http://s9.postimg.org/k7afyspgf/IMG_5160_1.jpg
http://s30.postimg.org/epapsxsg1/IMG_5161_1.jpg

k deze twee fotos van de bios geven die de info die jullie bedoelen? Ik zie geen raid optie staan wel ide. Tja backups... ik wilde alles in de cloud zetten maar paradigit gaf aan dat dit net zo veilig en op de lange duur goedkoper was. Raid 5 wás de backup...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het eens.

En RAID is nooit een backup... je zou eigenlijk de persoon je dat wijs heeft gemaakt verantwoordelijk moeten kunnen houden voor je eventuele dataverlies nu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:01

mace

Sapere Aude

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:44:
ik wilde alles in de cloud zetten maar paradigit gaf aan dat dit net zo veilig en op de lange duur goedkoper was. Raid 5 wás de backup...
:F

Wat een lutsers. RAID is absoluut geen backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ipv external, nu eens kijken bij de normale AHCI. Bovenste op plaatje 1.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
volgens mij zie ik het nu. op de eerste foto zie je twee maal ahci staan. bij de bovenste kan ik raid kiezen. Dat ga ik doen. bij de onderste staat IDE of ahci. (nu ahci) wat stel ik daar in ? Dusbij external sata controller mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

F.West98 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:28:
Als ik het zo goed zie wordt het in Windows gewoon herkend als losse schijven.
Ja, nu wel ja :P

Het klinkt inderdaad aannemelijk dat de setup fakeRAID was, en dat de setting in de BIOS van RAID terug naar AHCI is gesprongen.

Heeft TS nou al gekeken of dat zo is?

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:48:
volgens mij zie ik het nu. op de eerste foto zie je twee maal ahci staan. bij de bovenste kan ik raid kiezen. Dat ga ik doen. bij de onderste staat IDE of ahci. (nu ahci) wat stel ik daar in ? Dusbij external sata controller mode
Ah, je bent er net mee bezig :P

De externe moet je inderdaad niet hebben, dat gaat over de eSATA-poort. Die kun je niet in RAID zetten. Zet de interne dus eens op RAID.

Ik vraag me echter wel af of je daarmee je array terugkrijgt... Ik heb niet veel verstand van fakeRAID maar het zou me niets verbazen als de configuratie van je array gewoon weg is.

[ Voor 48% gewijzigd door Compizfox op 12-04-2016 19:51 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

External zegt het al eigenlijk. Maar je handeling is correct. Gewoon eens kijken of ie nu wel goed start (met raid)

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
disk 1 en 6 non member disk raid failed more to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:48:
[...]
Het klinkt inderdaad aannemelijk dat de setup fakeRAID was, en dat de setting in de BIOS van RAID terug naar AHCI is gesprongen.

Heeft TS nou al gekeken of dat zo is?
Dit. En vooral niet panieken en vooral niet formatteren. Je data is er gewoon nog. Als het niet met Windows' Intel drivers lukt, kan het wel met Linux of BSD pseudo RAID. Je data is er gewoon nog, tenzij je stomme dingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
http://s15.postimg.org/mtzdawzln/IMG_5164_1.jpg
Nu begrijp ik de control I ook.
@Cypher, stomme dingen ben ik een kei in, maar soms mislukt dat. Hopelijk nu ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:55:
@Cypher, stomme dingen ben ik een kei in, maar soms mislukt dat. Hopelijk nu ook!
Kijk, hij herkent nu de oude RAID-setup tenminste weer. RAID5 dus.

Die twee schijven die hij niet herkent, die heb je toch niet geformatteerd hè?

Trouwens, 6x 2 TB in RAID5, zou dat niet een array van netto 10 GB moeten opleveren? Of bestaat de array eigenlijk uit maar 4 schijven, en staan die andere schijven niet in RAID? Dat zou wel kloppen met 6 TB netto...

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 12-04-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
nee, ik doe niets waarvan ik denk dat het schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:58:
nee, ik doe niets waarvan ik denk dat het schrijft.
Nu kijken of je met de intel drivers/tools het hele zaakje kan rebuilden

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Met 2 gefaalde disks ga je het niet kunnen rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Even tussen de regels door, als dit lukt bestel ik voor de helpers tot nu toe een slagroomtaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Raid 5 met 6 disks en niet kunnen rebuilden?

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 00:52
aangezien je raid array failed zegt en niet degraded denk ik dat je het beste je data kan overzetten op tijdelijke storage daarna je raid array opnieuw aanmaken en je data terugzetten.

Op het moment dat je van een non-member disk een member disk maakt wordt hij geformatteerd.
En aangezien je array failed is kan je niet rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nhanssen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:00:
6 schijven in RAID5, waarvan twee gefaald, dat kun je niet rebuilden nee.

Maar ik denk dat die twee non-RAID schijven er gewoon niet bij horen, aangezien TS ook zei dat het om een array van 6 TB gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

nhanssen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:00:
Ja, want er zijn 2 disks gefailed en RAID 5 kan maar 1 disk failure herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:00:
Met 2 gefaalde disks ga je het niet kunnen rebuilden.
Hier ben ik ook bang voor. RAID 5 heeft maar een fault tolerance van 1 schijf.
Er is toch iets met die HDD's gebeurd in de tussentijd lijkt het op...
Compizfox schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:01:
[...]

6 schijven in RAID5, waarvan twee gefaald, dat kun je niet rebuilden nee.

Maar ik denk dat die twee non-RAID schijven er gewoon niet bij horen, aangezien TS ook zei dat het om een array van 6 TB gaat.
Volgens zijn "controller" hoort het een RAID te zijn van 8TB?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Je kan proberen die 2 schijven om te wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen gewoon bad sectors zijn. Je kunt in Windows de SMART uitlezen met CrystalDiskInfo om dit te verifiëren. Maar pas op: als Windows je vraagt om de schijven 'te initialiseren' moet je dit absoluut NIET doen! Als je dat wel doet, worden je schijven eigenlijk opnieuw geformatteerd door middel van het schrijven van een nieuwe partitietabel, en dat vernietigt data op de betreffende schijven. Dit wil je absoluut niet!

Je RIAD5 is officiëel failed omdat er twee disks niet meer als onderdeel van de RAID array worden gezien. Dit kun je zelf handmatig oplossen door de betreffende disks weer onderdeel te laten worden van de array. Dit betekent wel dat je met Linux/BSD software RAID moet gaan werken.

Je kunt om te beginnen eens een Ubuntu Linux USB stick gaan maken, en daarmee booten. Open dan Nautilus (de 'directory browser / file manager') eens en kijk of je RAID5 al automatisch wordt gedetecteerd. Ook kun je met Linux veilig de SMART uitlezen. Heb je geen ervaring met Linux of BSD dan wil ik je hier wel bij helpen - ik heb alleen niet zo heel veel tijd. Maar we kunnen best eens afspreken voor een recoverypoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:02:
[...]
Volgens zijn "controller" hoor het een RAID te zijn van 8TB?
Dat zou de "bruto"-size kunnen zijn. 4x 2 TB is 8 TB, maar één schijf (dus 2 TB) daarvan gaat op aan parity, waardoor je met 4x 2 TB uitkomt op 6 TB netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Frapant, maar stel dat 2 schijven hot spares waren en 4x2tb = 6 tb in raid 5 is, lijkt me wel mogelijk. Kan me natuurlijk vergissen.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
ik ben uit dat laatste scherm gegaan zonder op te slaan of aan te passen.

Nu geeft windows dit aan:
http://s21.postimg.org/q34k24r9z/IMG_5165_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Windows hoef je niet naar te kijken totdat de raid controller zelf aangeeft dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
En nu, was dat het? Is het echt gedaan met mijn data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 20:15:
En nu, was dat het? Is het echt gedaan met mijn data?
Kunnen gewoon bad sectors zijn. Je kunt in Windows de SMART uitlezen met CrystalDiskInfo om dit te verifiëren. Maar pas op: als Windows je vraagt om de schijven 'te initialiseren' moet je dit absoluut NIET doen! Als je dat wel doet, worden je schijven eigenlijk opnieuw geformatteerd door middel van het schrijven van een nieuwe partitietabel, en dat vernietigt data op de betreffende schijven. Dit wil je absoluut niet!

Je RIAD5 is officiëel failed omdat er twee disks niet meer als onderdeel van de RAID array worden gezien. Dit kun je zelf handmatig oplossen door de betreffende disks weer onderdeel te laten worden van de array. Dit betekent wel dat je met Linux/BSD software RAID moet gaan werken.

Je kunt om te beginnen eens een Ubuntu Linux USB stick gaan maken, en daarmee booten. Open dan Nautilus (de 'directory browser / file manager') eens en kijk of je RAID5 al automatisch wordt gedetecteerd. Ook kun je met Linux veilig de SMART uitlezen. Heb je geen ervaring met Linux of BSD dan wil ik je hier wel bij helpen - ik heb alleen niet zo heel veel tijd. Maar we kunnen best eens afspreken voor een recoverypoging.
O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 00:52
Wat je ziet in disk management is dat schijf 1 een member disk uit je raid array was.
Schijf 2 was waarschijnlijk de hot spare en schijf 3 je failed raid array.

Naar mijn mening kan je je raid array niet rebuilden en zoals ik al eerder zei wordt een schijf geformatteerd bij het toevoegen aan een raid array.

Kan je op je E: schijf op dit moment wel gewoon data zien?

Als dat wel het geval is kan je raid weer uitzetten en je data van je schijven afhalen en je raid array opnieuw aanmaken en je data terugzetten.

Edit @niquil Dan zou ik inderdaad advies van Damic opvolgens of je moet zelf met recovery tools aan de gang gaan die op internet zijn te vinden daar heb ik zelf geen ervaring mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazvv op 12-04-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
De E: schijf is in windows nu niet meer zichtbaar. Eerder was er ook geen data te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
PM gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Stil in één keer hier... ;w Cypher where are you?
Ik heb een usb drive van 8 gb in mn poortje en zojuist universal usb installer gedowned. Daarnaast heb ik ubuntu-14.04.4-desktop-amd64 gedownload en de opstartusbdisk gemaakt.

I have just risen one nerd level yessssssss :)))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
niquil schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:55:
Ok, hier staan vier hele belangrijke dingen:
- Het is RAID 5
- De stripe size is 128 KB
- De controller vindt dat de schijven 1.8 TB zijn (de harddiskfabrikant zegt 2*1012 bytes, de rest van de wereld vindt het dan 1.8*240 TiB)
- De controller vindt dat de netto grootte 8.6 TiB is: 1.8 = 4.7. Er zal nog wel wat overhead (of veiligheidsmarge) vanaf gaan, dus alle zes de schijven doen mee.

Er zijn diverse sites met tips om non-raid disks weer als member te krijgen, en in principe zeggen ze allemaal hetzelfde: Maak de array opnieuw aan met dezelfde settings (wat in dit topic ook al eerder werd aangegeven)

Op http://www.overclock.net/...aid-non-member-disk-error staat een vrij uitgebreide uitleg inclusief manier om te testen of het goed is gegaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niquil
Paul schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:07:
[...]
Op http://www.overclock.net/...aid-non-member-disk-error staat een vrij uitgebreide uitleg inclusief manier om te testen of het goed is gegaan :)
Ha Paul!
246 posts? :-) lekker compact

Zal het doornemen. Wordt w.s. dit weekend, ben doodmoe nu en morgen weer vroeg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Alles staat in de eerste post :P De rest zijn vooral mensen waarbij het ook werkt (en een paar waar het niet werkt, dus mogelijk wil je inderdaad minimaal een deel van het topic eerst lezen :P ).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:52
@ Topic starter heb je ook al eens gekeken naar het programma Runtime Raid Reconstrutor?
Dan kan je proberen of deze je data nog kan benaderen...
Pagina: 1