Ik zou graag mijn huidige systeem (2008-2014) updaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 09:54
Mijn vraag
Mijn huidige desktop bestaat uit allerlei componenten die tussen 2008 en 2014 zijn aangekocht.
De pc doet het op zich nog prima, maar met het oog op de toekomst zou ik graag weer een vers(er) systeem hebben.
Concreet zou mijn vraag zijn: welke componenten "moet" ik upgraden, en welke gaan nu nog prima mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een overzicht van de huidige hardware:
  • 2014: ASUS P8Z77-V LX
  • 2011: Intel Core i5 2500K
  • 2011: Kingston ValueRAM 2 x 4 GB DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600
  • 2011: NVIDIA GeForce GTX 460
  • 2008: Cooler Master Real PowerPro Modular,520Watt
  • 2008: Cooler Master Elite 333 Tower
Ik gebruik mijn pc voor van alles en nog wat, voor af en toe (high end) gamen, spelen met VR / Oculus Rift, maar ook gewoon internet, films en dergelijke. Wel maak ik bij het film kijken gebruik van het Smooth Video Project, wat een vrij intensief proces is.

Keuzes
Ik probeer nu uit te zoeken of het nuttig is de CPU te vervangen voor een recentere, of dat overclocken voldoende nieuwe prestaties geeft.
De videokaart is oud, en sowieso wel aan vervanging toe.
Prik ik er een of twee extra reepjes geheugen (nog 8GB? of meer) bij, of kan ik beter twee nieuwe reepjes van elk bijvoorbeeld 8 GB kopen?
Of verkoop ik de hele boel, en begin met een vers systeem?

Budget
Beetje afhankelijk van de impact, maar max. iets van €600,- tot €700,-.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je krijgt van mij meteen de gouden tip: ga pas upgraden als je het nodig hebt. Waar je nu een x bedrag aan kwijt bent, koop je morgen voor minder (of voor hetzelfde bedrag méér). Zonde om nu up te graden als je nog tevreden bent.
maar met het oog op de toekomst zou ik graag weer een vers(er) systeem hebben.
Is imo dan ook by far de slechte reden om te upgraden ;).

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 12-04-2016 17:50 ]

Verwijderd

Wat versta je onder high-end gamen, want met een GTX 460 kom je niet ver.

Heb je al een ssd?

CPU, mobo en ram voldoet allemaal nog. Kijk wel even wat je maximale geheugengebruik is. Als dat richting de 8gb gaat is 8gb erbij prikken geen verkeerde zet.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming + pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB en je kunt weer flink vooruit.
De rest upgraden lijkt voorlopig nog niet nodig.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Luther
Misschien had ik m'n vraag iets minder twijfelend moeten stellen, maar zeker m'n videokaart heeft wel zeker een update nodig. En als ik dan toch ga updaten, is het dan nuttig de rest van het systeem aan te pakken.

Dus: een nieuwe grafische kaart is een goede keuze, meer geheugen is optioneel.
De SSD zit er al in.

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
Als je kunt, zou ik nog even wachten tot de nieuwe GPU's van Nvidia en AMD komen. Zouden ergens rond juni uit moeten komen.

Kun je niet wachten, dan zou ik of een 390 halen. Is gelijk aan de 970 op 1080p, doet het een stukje beter op 1440p. En onder DX12 een heel stuk beter.

Wat ik nog zou vervangen is de voeding. Die is ondertussen gewoon oud, en ik zag dat ie maar tot 400 watt op de 12v lijn heeft.

Wat misschien leuk is om te vervangen, de kast. Dan ben je toch weer even bezig met alles overzetten etc.

Je CPU hoef je nog niet te upgraden. Ik heb zelf ook nog een 2500k, die op 4,5 Ghz loopt. En dat gaat allemaal nog prima.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

spelen met VR / Oculus Rift met een GTX 470 ?

Volgens de specs van Oculus mag je dan met heel wat anders aankomen.

https://www.oculus.com/en-us/blog/powering-the-rift/

Je moederbord met 1155 socket beperkt je momenteel om over te gaan op Skylake. De vraag is, moet je dat willen?

Want dan mag dus in 1 keer je processor, moederbord en waarschijnlijk je geheugen (naar DDR4) over de kop.

[ Voor 39% gewijzigd door flipkipse op 13-04-2016 11:24 ]

Certified Google Teacher.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
http://www.eurogamer.net/...pgrade-your-core-i5-2500k

Als ik dit artikel noet geloven begint je cpu ook al uets te oud te worden voor high end gaming. Vooral met he huidige 1333 MHz ram. De vraag is maar net hoeveel je wikt uitgeven.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:37

Racing_Reporter

Contentmaker

Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:26:

Als ik dit artikel noet geloven begint je cpu ook al uets te oud te worden voor high end gaming. Vooral met he huidige 1333 MHz ram. De vraag is maar net hoeveel je wikt uitgeven.
En dat is complete onzin, mijn 2500K trekt alles nog prima qua CPU-intensieve taken. Tuurlijk, het kan sneller, maar de gaten zijn niet zo dramatisch dat het nu al een upgrade verantwoordt richting een nieuw platform. De 2500K is qua value een van de beste cpu's die er zijn geweest omdat je er zelfs nu na 4 jaar en flinke stappen in vereiste power toch nog heel veel voor terugkrijgt. Ik zou nog wachten, maar met VR vooral investeren in een nieuwe flinke GPU, want die 460 is dus wel echt bejaard ;)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Als je de grote impact zou willen, moet je dus de moederbord + CPU + werkgeheugen upgraden.

Met dit budget zou je dan op een i5 6400 cpu komen.
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

Je moederbord komt dan ongeveer op:
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Werkgeheugen kan max naar 2133Mhz door het moederbord door je B150,
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Dan heb je dus de upgrade van de processor ondergaan. Alleen dan heb je het probleem dat je voeding niet C6 en C7 powerstate compatible is.

Wil je dan ook nog een nieuwe videokaart. Kan je beter je oude systeem verkopen en opnieuw beginnen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flipkipse op 13-04-2016 11:43 ]

Certified Google Teacher.

• Zeara
Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:26:

Er zal zeker een performance increase zijn met een skylake tov een 2500k. Maar het zou fijn zijn als een duidelijkere/eerlijkere test zouden maken... Dan betwijfel ik of de verschillen zoveel groter zijn en of dat het geld uberhaupt waard is.

Dus de 6500 met 2133 Mhz geheugen gebruiken en niet minimaal 2600 Mhz... Wie neemt er een 6500 met 2600 Mhz geheugen... Dan moet je al overstappen op een Z170 boordje, dan kun je net zo goed een 6600k nemen...
flipkipse schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:40:
Als je de grote impact zou willen, moet je dus de moederbord + CPU + werkgeheugen upgraden.

Met dit budget zou je dan op een i5 6400 cpu komen.
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

Je moederbord komt dan ongeveer op:
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Werkgeheugen kan max naar 2133Mhz door het moederbord door je B150,
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Echt niet... De 2500k is nog meer dan prima. TS gaat veel meer hebben aan een eventuele GPU upgrade.

Je gaat mij niet vertellen dat een 2500k op 4,5 Ghz langzamer is dan een 6400... Die maar max op 3.3 loopt... Uitgaande dat de TS natuurlijk zijn 2500k OCed heeft. En anders moet ie dat zo snel mogelijk doen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Zeara op 13-04-2016 11:43 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Even een praktijktest met verschillende games:

YouTube: Core i5 6600K Skylake Benchmarks vs i5 4690K/ 3770K/ 2500K/ FX-8350

Nogmaals, ik zou dat niet doen en je huidige systeem (CPU/moederbord) oproken tot ie platgaat, daarna pas kopen. Eventueel kan je er 8GB bijsteken, ook al lijkt het me niet extreem nuttig (ik heb hier mogelijk een blinde vlek, RAM requirements is niet m'n specialiteit).

[ Voor 35% gewijzigd door Racing_Reporter op 13-04-2016 11:53 ]

• Ardjee
Racing_Reporter schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:39:
[...]

En dat is complete onzin, mijn 2500K trekt alles nog prima qua CPU-intensieve taken. Tuurlijk, het kan sneller, maar de gaten zijn niet zo dramatisch dat het nu al een upgrade verantwoordt richting een nieuw platform. De 2500K is qua value een van de beste cpu's die er zijn geweest omdat je er zelfs nu na 4 jaar en flinke stappen in vereiste power toch nog heel veel voor terugkrijgt. Ik zou nog wachten, maar met VR vooral investeren in een nieuwe flinke GPU, want die 460 is dus wel echt bejaard ;)
En hoezo is dat artikel onzin? Omdat voor jouw applicaties de 2500K voloet, moet het maar voor iedereen voldoen? Ik heb jou geen benchmaks zien posten die dit weerleggen.

Dat voor een mid range game systeem de 2500K nog voldoet kan ik mij prima in vinden, en dat TS momenteel voornamelijk baat heeft bij een GPU upgrade ook. Maar om te stellen dat zijn huidige CPU nog prima is voor al zijn eisen (VR en high end gaming), nee, dat gaat er absoluut niet meer in. Momenteel ben ik de vergelijking tussen 1333 MHz, 1600 MHz en 1866 Mhz kwijt, maar daarin bleek de 2500K met 1333 MHz geheugen nog een stuk peformance kwijtraken. Iig genoeg performance kwijt om onder de 60 fps te dippen, iets wat ik nou geen high end gaming kan noemen.
Zeara schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:41:
[...]

Er zal zeker een performance increase zijn met een skylake tov een 2500k. Maar het zou fijn zijn als een duidelijkere/eerlijkere test zouden maken... Dan betwijfel ik of de verschillen zoveel groter zijn en of dat het geld uberhaupt waard is.

Dus de 6500 met 2133 Mhz geheugen gebruiken en niet minimaal 2600 Mhz... Wie neemt er een 6500 met 2600 Mhz geheugen... Dan moet je al overstappen op een Z170 boordje, dan kun je net zo goed een 6600k nemen...

[...]

Echt niet... De 2500k is nog meer dan prima. TS gaat veel meer hebben aan een eventuele GPU upgrade.

Je gaat mij niet vertellen dat een 2500k op 4,5 Ghz langzamer is dan een 6400... Die maar max op 3.3 loopt... Uitgaande dat de TS natuurlijk zijn 2500k OCed heeft. En anders moet ie dat zo snel mogelijk doen ;)
Het artikel haalde ik meer aan omdat TS nog 1333 Mhz geheugen had. Ik dacht dat het artikel ook nog 1333 MHz meenam (dat was helaas ergens anders). Dat een i5 2500k met oc sneller is dan een 6400 zal per situatie verschillen. Zolang de TS geen OC draait is zijn 2500K toch snel zo'n 30% trager. Weliswaar geen enorme verschil, maar wel het veschil tussen een steady 60 fps of niet.

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 10:09
Ik zou je processor lekker laten zitten, gaat nog prima mee. Echter je GPU en PSU zou ik vervangen, denk hierbij aan iets zwaarder, 780(ti)/980(ti) en 700/800 watt PSU. Tot slot raad ik je aan een SSD aan te schaffen.

Bijvoorbeeld:
GPU: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G
PSU: pricewatch: Corsair RM750x
SSD: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

GPU 400,-
PSU 116,80
SSD 89,75
-------------------- +
€606,55

[ Voor 50% gewijzigd door Reaver op 13-04-2016 12:33 ]

• Ardjee
Reaver schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:29:
Ik zou je processor lekker laten zitten, gaat nog prima mee. Echter je GPU en PSU zou ik vervangen, denk hierbij aan iets zwaarder, 780(ti)/980(ti) en 700/800 watt PSU. Tot slot raad ik je aan een SSD aan te schaffen.
800 watt voeding? Raad je hem een triple crossfire set aan? Een goede 450 watt voeding is meer dan genoeg voor een quadcore en high end GPU. 500 wanneer er ook een overclock aanwezig is.

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 10:09
Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:33:
[...]

800 watt voeding? Raad je hem een triple crossfire set aan? Een goede 450 watt voeding is meer dan genoeg voor een quadcore en high end GPU. 500 wanneer er ook een overclock aanwezig is.
Als je in de toekomst nog in SLI wil draaien ofzo, heb je iig genoeg

• Ardjee
Reaver schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:34:
[...]

Als je in de toekomst nog in SLI wil draaien ofzo, heb je iig genoeg
Upgaden door een tweede kaart er naast te prikken is 99% van de tijd geen goede upgradepad. De prestaties schalen niet 100%, je bent erg afhankelijk van support voor sli/crossfire van de developer EN GPU fabrikant, je hebt betere airflow nodig in je case, etc. Gemakkelijker en betrouwbaarder is upgraden door een sterkere gpu te kopen wanneer de huidige niet mee voldoet (zoals nu bijv.)

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:22:
[...]

En hoezo is dat artikel onzin? Omdat voor jouw applicaties de 2500K voloet, moet het maar voor iedereen voldoen? Ik heb jou geen benchmaks zien posten die dit weerleggen.

Dat voor een mid range game systeem de 2500K nog voldoet kan ik mij prima in vinden, en dat TS momenteel voornamelijk baat heeft bij een GPU upgrade ook. Maar om te stellen dat zijn huidige CPU nog prima is voor al zijn eisen (VR en high end gaming), nee, dat gaat er absoluut niet meer in. Momenteel ben ik de vergelijking tussen 1333 MHz, 1600 MHz en 1866 Mhz kwijt, maar daarin bleek de 2500K met 1333 MHz geheugen nog een stuk peformance kwijtraken. Iig genoeg performance kwijt om onder de 60 fps te dippen, iets wat ik nou geen high end gaming kan noemen.
[...]

Het artikel haalde ik meer aan omdat TS nog 1333 Mhz geheugen had. Ik dacht dat het artikel ook nog 1333 MHz meenam (dat was helaas ergens anders). Dat een i5 2500k met oc sneller is dan een 6400 zal per situatie verschillen. Zolang de TS geen OC draait is zijn 2500K toch snel zo'n 30% trager. Weliswaar geen enorme verschil, maar wel het veschil tussen een steady 60 fps of niet.
Vertel, hoeveel gaat het schelen in de praktijk met een 6600K of 6400? Wat ik las op Anandtech uit m'n hoofd is niet genoeg om het verschil tussen een onspeelbare en speelbare ervaring te maken. Mijn applicaties zijn redelijk wat videobewerking en moderne games, dus praktijkervaring. En ja, ik weet het, met videobewerking kan het sneller, maar goed geld is ook een dingetje.

Hyperthreading mis je wel op deze cpu, maar in de praktijk scheelt dat nog steeds niet waanzinnig veel. Enkele weken geleden had ik een test gezien waar uit kwam dat de sweet spot nog steeds op vier cores ligt, maar dat zes cores ook welkom zijn en wat toevoegen. Echter kan je nog altijd goed uit de voeten met een vlotte quadcore.

VR is misschien een ander verhaal, dat zal ik eens opzoeken.

• Ardjee
Racing_Reporter schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:39:
[...]

Vertel, hoeveel gaat het schelen in de praktijk met een 6600K of 6400? Wat ik las op Anandtech uit m'n hoofd is niet genoeg om het verschil tussen een onspeelbare en speelbare ervaring te maken. Mijn applicaties zijn redelijk wat videobewerking en moderne games, dus praktijkervaring. En ja, ik weet het, met videobewerking kan het sneller, maar goed geld is ook een dingetje.

Hyperthreading mis je wel op deze cpu, maar in de praktijk scheelt dat nog steeds niet waanzinnig veel. Enkele weken geleden had ik een test gezien waar uit kwam dat de sweet spot nog steeds op vier cores ligt, maar dat zes cores ook welkom zijn en wat toevoegen. Echter kan je nog altijd goed uit de voeten met een vlotte quadcore.

VR is misschien een ander verhaal, dat zal ik eens opzoeken.
Waar heb ik het in mijn verhaal over een 6400 en 6600K? Wat ik oorspronkelijk wou vertellen met mijn link is dat een i5 2500K ondertussen niet echt meer geschikt is voo high end gaming. Als de TS ech met VR aan de slag wilt is ondertussen een compleet nieuw systeem geen hele gekke idee meer. Mocht TS tevreden zijn met iets mindere performance, dan is een GPU upgrade de meest logische stap.

• Zeara
Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:46:
[...]

Waar heb ik het in mijn verhaal over een 6400 en 6600K? Wat ik oorspronkelijk wou vertellen met mijn link is dat een i5 2500K ondertussen niet echt meer geschikt is voo high end gaming. Als de TS ech met VR aan de slag wilt is ondertussen een compleet nieuw systeem geen hele gekke idee meer. Mocht TS tevreden zijn met iets mindere performance, dan is een GPU upgrade de meest logische stap.
De vraag is, en die is natuurlijk aan de TS, is het voor die 5-10 fps winst waard om zoveel geld uit te geven...

Een GPU upgrade brengt veel meer. CPU zou ik pas daarna naar kijken, zelfs eigenlijk pas als Zen er is.

• Ardjee
Agreed, maar de vraag is maar net wat de TS wilt bereiken met zijn upgade. Als die echt VR ready wilt zijn ben ik bang dat zijn huidige CPU ook niet meer gaat voldoen. Wilt die voor minimale kosten maximale prestatiewinst dan raad ik aan om een GPU upgrade uit te voeren.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:46:
[...]

[...]

[...]

Uit je eigen link is de average FPS overal behalve in GTA V 60 FPS, maar minimum FPS staat er niet bij. Frametimes, ditto. M.a.w. die test is waardeloos, want ik ben wel benieuwd hoe hard de 6500K en 2500K instorten tov elkaar in de meest intensieve scenario's.
Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:03:
Agreed, maar de vraag is maar net wat de TS wilt bereiken met zijn upgade. Als die echt VR ready wilt zijn ben ik bang dat zijn huidige CPU ook niet meer gaat voldoen. Wilt die voor minimale kosten maximale prestatiewinst dan raad ik aan om een GPU upgrade uit te voeren.
Fijn dat we hetzelfde zeggen ;) (costwise)

Edit: even googlen op 2500K VR gaming en je bent op zich een eind met gebruikerservaringen. Conclusie: als je de 2500K een beetje opkietelt (met een aftermarket-koeler) dan moet het wel te doen zijn, net zo goed als de huidige generaties. Dat zou ik dan doen, de goedkoopste oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Racing_Reporter op 13-04-2016 13:12 ]

• Luther
Dank jullie voor jullie input!

Als ik dit zo lees is de cpu nog prima, en heb ik het meeste aan een gpu update.
Ik zal dan voor nu een nieuwe kast halen, een nieuwe koeler en een nieuwe gpu.
En leren overclocken :)

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Wat ga je doen met de voeding trouwens?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat voor een mid range game systeem de 2500K nog voldoet kan ik mij prima in vinden, en dat TS momenteel voornamelijk baat heeft bij een GPU upgrade ook. Maar om te stellen dat zijn huidige CPU nog prima is voor al zijn eisen (VR en high end gaming), nee, dat gaat er absoluut niet meer in.
Maat van mij heeft een i5 2500 met R9 290 en kwam gewoon in het groene deel uit na het draaien van http://store.steampowered.com/app/323910/?l=dutch. :)
Pagina: 1