• maxkruijssen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-11-2025
hallo mijn naam is max,

ik heb mijn eigen gaming pc gebouwd met daarin:
intel core i5-4690k
msi z97 gaming 3
msi radeon r9 290 gaming 4gb

nu heb ik een probleem ik heb alle drivers geïnstalleerd
maar mijn beeld ziet er niet mooi uit en het beeldscherm (resolutie is te groot)
de startbalk is niet goed te zien en in chrome zie ik de tabbladen niet, en zoals ik net al aangaf het ziet er niet uit als HD of Full- HD terwijl mijn graphishe kaart 4k aankan.

kunnen jullie me helpen aan de juiste resolutie?
alvast bedankt!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

wat is de resolutie van je beeldscherm?

• Jelmer505
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-12-2022
Ha Max,

Wat voor beeldscherm heb je? Want elk beeldscherm heeft namelijk een preferred resolution. Het ligt dus totaal aan welk beeldscherm je heb wat voor resolutie die preferred heeft.

Cheers,
Jelmer

*edit typo

[ Voor 11% gewijzigd door Jelmer505 op 12-04-2016 16:05 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:05
Er is geen 'juiste' resolutie. Resolutie is meer persoonlijke smaak/ wat jij prettig vind.

Er is echter wel een soort van voorkeurs resolutie. Die is vooral afhankelijk van je monitor. Dus... wel merk + type monitor heb je?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Room42
  • Niet online
hallo max misschien wel aardig om wat interpunctie te gebruiken je zou kunnen kijken of je schaling aan hebt staat mogelijk anders zou je even naar de specificaties van je beelscherm moeten kijken wat de resolutie is en zo en in windows control panel kijken naar de resolutie die ingesteld staat succes

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• maxkruijssen
oops sorry beeldscherm vergeten te vertellen :)
ik gebruik een samsung tv welk nummer weet ik niet en de resolutie is 1920x1080

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Nou daar is je antwoord :)

Nickname does not reflect reality

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 08:33
Ah, een TV. Kijk eens in de TV of je ergens Overscan uit kunt zetten :) Waarschijnlijk is dit het probleem.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Klinkt als over overscan of een zoom modus. Controleer eens of je televisie misschien in zo'n overscan of zoom modus staat.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• maxkruijssen
ja die heb ik dus aanstaan maar de resolutie is te groot

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Had je voor de grap al gekeken waar je überhaupt je vraag stelt? Je zit hier in een forum voor grafisch ontwerpers, niet voor beeldschermen of tv's...

Graphics >> Televisies & Beamers

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 12-04-2016 16:08 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Room42
  • Niet online
maxkruijssen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:06:
als de resolutie te groot is zou je tekst heel klein zijn dus hoe ziet het eruit als je kijkt het lijkt juist eerder dat je resolutie te laag is of je in windows schaling aan hebt staan bijvoorbeeld 125% waarom gebruik je geen hoofdletters en interpunctie

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 12-04-2016 16:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:58
maxkruijssen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:06:
Zet je resolutie op 1920*1080. Op de TV zet je overscan uit. Dan zou het goed moeten gaan.
Als het dan nog steeds lelijk is moet je wat verder weg gaan zitten. 8)

don't mind me

• maxkruijssen
oke waar zou ik overwatch kunnen vinden?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is een beeldmodus optie. Zit bij mijn Samsung volgens mij op de afstandsbediening.
Kijk even in de handleiding? Zoek zelf even op internet?
Of kijk rond in het menu of je iets in die trant tegenkomt?

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:58
Op de afstandsbediening van je TV. Vaak heeft een TV meerdere modussen. Standaard, Zoom, Overscan etc. Hier moet je even tussen wisselen. Je ziet vanzelf de goede

don't mind me

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

ChojinZ schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:04:
Er is geen 'juiste' resolutie. Resolutie is meer persoonlijke smaak/ wat jij prettig vind.

Er is echter wel een soort van voorkeurs resolutie. Die is vooral afhankelijk van je monitor. Dus... wel merk + type monitor heb je?
Tenzij je van wazig beeld houdt, is er wel een juiste resolutie ;) Zelfs al zou het geen wazig beeld opleveren (zoals vroeger, bij CRTs), dan is er nog geen reden om een lagere resolutie te kiezen dan de resolutie van je beeldscherm. Hoger = beter.

maxkruijssen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:08:
oke waar zou ik overwatch kunnen vinden?
Voor Overwatch kun je terecht bij Blizzard, maar dat is nogal off-topic.

De functie die je zoekt is overscan. Dat moet uit.

De resolutie is trouwens niet "te groot". Het is je TV die het beeld inzoomt, wat niet moet.

[ Voor 43% gewijzigd door Compizfox op 12-04-2016 16:14 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Room42
  • Niet online
ChojinZ schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:04:

Dit verhaal was vroeger van toepassing op CRT-monitoren. Vanaf LCD is het altijd zo geweest dat er een vaste, native resolutie is. Alle andere resoluties leveren per definitie een onscherper beeld op dan de native resolutie :)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De optie heet just scan, waarna je opzoek bent.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Even gekeken op de Samsung TV, ben toevallig thuis:
Bij mij zit de optie onder Menu > Picture > Screen Adjustment
Die staat hier op "Screen Fit" bij jou mogelijk op "Zoom".

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 12-04-2016 16:14 ]

• maxkruijssen
Ja hert werkt bedankt Ultraman

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 16:32
Als je TV via HDMI zit aangesloten kan het ook zijn dat je in de AMD software de overscan moet aanpassen.
Je moet dan even kijken in het progamma "AMD Radeon Settings" (klein rood icoontje rechtsonderin).
Dan "Display" klikken en dan bovenin kiezen voor "Additional Settings" en dan kan je links onder "My Digital Flat Panels" de overscan aanpassen.
AMD kiest voor alles wat met HDMI aangesloten wordt voor een standaard overscan, geen idee waarom maar ik heb er ook een tijd naar moeten zoeken :)

Edit: Nevermind haha, voor future reference dan maar

[ Voor 5% gewijzigd door wilmardo op 12-04-2016 16:16 ]

• maxkruijssen
En natuurlijk alle anderen

• ChojinZ
Compizfox schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:10:
[...]

Tenzij je van wazig beeld houdt, is er wel een juiste resolutie ;) Zelfs al zou het geen wazig beeld opleveren (zoals vroeger, bij CRTs), dan is er nog geen reden om een lagere resolutie te kiezen dan de resolutie van je beeldscherm. Hoger = beter.
Room42 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:12:
[...]

Dit verhaal was vroeger van toepassing op CRT-monitoren. Vanaf LCD is het altijd zo geweest dat er een vaste, native resolutie is. Alle andere resoluties leveren per definitie een onscherper beeld op dan de native resolutie :)
Misschien op goedkope schermen van 5 jaar geleden maar het overgrote deel van de huidige scalers in monitoren zijn dermate goed dat wazige beeld ontzettend mee valt. Ik kan er in ieder geval goed mee leven en zie het nauwelijks.

Ik ken zat gebruikers (vaak al wat ouder) die het liefst 1366*768 draaien op een 1080p monitor (24") omdat ze het grote lettertype prettig vinden.
Onzin. Is puur een voorkeurs dingetje. Voor mij persoonlijk 1440p >4k op een 27 inch monitor..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Room42
  • Niet online
Hoe dan ook is het beeld minder scherp dan als je native draait. Daarna kun je binnen het OS schaling instellen maar het is afhankelijk van het OS werkt dit goed of niet.

• ChojinZ
Room42 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:18:
[...]

Hoe dan ook is het beeld minder scherp dan als je native draait. Daarna kun je binnen het OS schaling instellen maar het is afhankelijk van het OS werkt dit goed of niet.
Klopt, maar dat heb ook niet ontkend. Sterker nog, dat is de 'voorkeur' waar ik het over heb. ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

ChojinZ schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:12:
[...]

[...]

Misschien op goedkope schermen van 5 jaar geleden maar het overgrote deel van de huidige scalers in monitoren zijn dermate goed dat wazige beeld ontzettend mee valt. Ik kan er in ieder geval goed mee leven en zie het nauwelijks.

Ik ken zat gebruikers (vaak al wat ouder) die het liefst 1366*768 draaien op een 1080p monitor (24") omdat ze het grote lettertype prettig vinden.

[...]
Onzin. Is puur een voorkeurs dingetje. Voor mij persoonlijk 1440p >4k op een 27 inch monitor..
Een voorkeursdingetje? :? Een hogere resolutie is gewoon beter, klaar. Je hebt meer pixels waardoor je, tja, een hogere resolutie hebt. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat een hogere resolutie voor een scherper, meer gedetailleerd en mooier beeld zorgt.

Je koopt toch geen 4K-monitor om hem in 1440p te gebruiken? :? Je koopt toch ook geen camera met 20 MP om foto's te gaan schieten in 5 MP?

Als de UI te klein is dan zou je de UI-scaling moeten gebruiken. Die verlaagt je resolutie niet, maar maakt de UI-elementen gewoon groter.

Het scheelt alleen niet dat dit in Windows vaak alsnog voor wazig beeld zorgt, trouwens. Correcte implementaties zouden moeten zorgen dat het beeld gewoon scherp blijft, waardoor je én grote UI-elementen hebt zodat het niet te klein is, én je van je hoge resolutie kunt genieten.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 12-04-2016 17:22 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• ChojinZ
Compizfox schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:20:
[...]

Een voorkeursdingetje? :? Een hogere resolutie is gewoon beter, klaar. Je hebt meer pixels waardoor je, tja, een hogere resolutie hebt. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat een hogere resolutie voor een scherper, meer gedetailleerd en mooier beeld zorgt.
Het feit dat onze meningen hierover verschillen geeft al duidelijk aan dat het hier om voorkeur gaat. ;)

Pagina: 1