Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: Voorloper van Model 3 :-)

Pagina: 1
Acties:

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:45
Momenteel rijd ik als leasert een Golf Variant met adaptive cruise control, DSG, Dynaudio, CarNet (online verkeersinfo), etc. Ofwel: Ik houd van luxe en comfort, digitale gadgets, een goed audiosysteem en heb redelijk wat ruimte nodig voor ons kleine gezinnetje.

De situatie is dat ik van baan ga veranderen en daardoor mijn leaseauto moet inleveren. Geen enkel probleem! Als dit in 2018 zou gebeuren zou ik een Tesla Model 3 kopen en verder nergens over klagen. Maar het is nog geen 2018, dus ik zal een auto moeten aanschaffen ter overbrugging.

Eisen:
- Lage afschrijving en onderhouds/verbruikskosten i.v.m. veel kilometers (45 dkm per jaar)
- Goede stoelen
- Ruimte voor 5 personen en wat bagage
- Automaat

Wensen:
- Adaptive cruise control
- Goede geluidsinstallatie
- Online diensten (verkeersinfo, Spotify, etc.)

No-go areas:
- Hybride met CVT
- Auto's met het uiterlijk van een Prius

Mijn budget voor aanschaf is in principe maximaal ca. € 25K, maar zoals gezegd: het gaat om de totale gebruikskosten (afschrijving, onderhoud, brandstof). Alle vormen van "aanschaf" zijn voor mij een optie, van full operational lease tot aankoop nieuw/occasion.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën!

Opties waar ik zelf aan denk:
- BMW 318dA / 320 dA occasion uit ca. 2013
- Volvo V70 D4 occasion uit ca. 2013
- Overnemen Golfje van de leasemaatschappij (nu 60dkm op de teller)
- Tesla Model S van Marktplaats (budget moet dan verhoogd worden, maar het gaat om totale gebruikskosten...)

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:56
Waarom niet een elektrische auto om alvast te wennen. Aangezien je van baan veranderd verwacht ik dat je flink minder gaat rijden. Maar je vermeld niet hoeveel ;).
Je kan alvast een laadpaal aanschaffen, de populaire laadpalen zoeken. Hoe gaat het met vakanties etc. Ik bedoel de Model 3 heeft een fijne actieradius, maar niet als je naar Zuid Frankrijk wilt. Ik zou kiezen voor een Leaf of een i3 met rex. Dat laatste geeft je nog wat zekerheid in de overgangsperiode, en een vergelijkbare range.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tja, overnemen Golf is misschien qua budget wel het meest interessant: je bent zelf de 'eerste eigenaar' en weet van nieuw af aan hoe er mee gereden is en hoe deze onderhouden. Als je verder blij bent met je Golf is dat wel een optie om te overwegen.

That said, ik rijd BMW en raad je zeker aan de BMW 3 serie eens te rijden, rijdt erg lekker (en dat is ook wat waard).

De goedkoopste Tesla S die op autoscout staat kost 60k. Budget moet dan wel minstens verdubbeld worden.

@L-VIS: ik denk dat de i3 en Leaf niet groot genoeg zijn voor TS met gezin.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 12-04-2016 13:00 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Roekeloos
Oh sorry ik ga 45.000 km per jaar rijden. Buiten de Model S voldoet nu in mijn ogen geen huidige elektrische auto aan mijn eisen, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

25K in een auto stoppen om 2 jaar te overbruggen (heb je al besteld trouwens?) Vind het vrij fors. Ivm. de afschrijving (een enorm deel van je gebruikskosten natuurlijk) zou ik sowieso niet voor iets nieuws gaan. Mazda 3/6 CX-5 oid of een Mitsubishi Lancer/ASX zijn relatief voordelig & betrouwbaar. Echter zal je bij die laatste de Automaten met een lampje moeten zoeken gok ik zo.

Zou overigens een wat oudere lexus IS niet doen, Ondanks dat ik er groot fan van ben zijn die Toyota 2.2 Diesels niet zo betrouwbaar vanwege die onbetroubaarheid zou ik ook je huidige Golf niet overnemen als ik jou was.

Renault Megane Station is ook een voordelige optie, weet alleen niet of die ook Adaptieve cruise control heeft.
Voorbeeldje: http://voorraad.autodataw...t/megane/occ2306833-57235

[ Voor 48% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2016 16:33 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou gaan kijken voor een Mazda 6 recent model of pre-facelift in GT-M uitvoering. Als je eis voor geen CVT overboord gooit zou je ook nog de Kia Optima Hybrid kunnen overwegen (is er overigens ook als diesel).

Model S zou ik nooit privé of tweedehands kopen. Dan vervallen vrijwel alle subsidies en je wilt echt geen Tesla zonder garantie rijden (al zijn ze wel zeer courant).

Edit: ga er maar vanuit dat de Model 3 in 2018 nog niet leverbaar is... Er gaan al geruchten om dat we in Europa er waarschijnlijk tegen 2020 op kunnen rekenen. Tenslotte leveren ze US first en is daar al hartstikke populair.

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 12-04-2016 16:54 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 13:16

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mondeo HEV schijnt best een goede auto te zijn en ook erg zuinig (1 op 18 oid in de praktijk) wat ook mooi meegenomen is met dat aantal kilometers per jaar. Verder gewoon een luxe D segmenter, dus ruimte zat voor inzittenden en als je ooit veel bagage mee moet sjouwen dan past er makkelijk een dakkoffer (of twee) op.

Grillmeister

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:19
In de tekst staat niet of je de Model 3 al in bestelling hebt staan? Indien dat niet het geval is, is de kans groot dat de overbrugging meer is dan die 2 jaar. Je kan in 2018 niet zomaar een Tesla dealer binnenstappen en zeggen dat je volgende week (of over 3 maanden) een Model 3 op wil halen. Tesla heeft vorig jaar 50.000 auto's gemaakt en volgens mij zijn er al zo'n 350.000 Model 3 in bestelling. Volgens de plannen moet de fabriek in het eerste volledige jaar dat de Model 3 uit komt tussen de 100.000 en 200.000 auto's produceren. Grote kan dat je in 2018 dus nog 2 (misschien 3) jaar extra moet wachten.

Buiten de autokeuze om is bovenstaande wel iets om ook goed over na te denken.
Kortom: Reken voor de auto die er komt geen 2 jaar/90.000km maar houd ook rekening met 4 jaar/180.000km. Wat voor je keuze een verschil kan maken.

Verwijderd

Volvo V60 D6?

• Roekeloos
De Model 3 staat al in bestelling, maar ik besef me terdege dat het eerder nog 4 dan 2 jaar zal duren totdat hij geleverd zal worden. Maar daarnaast besef ik me ook dat er mogelijk al vóór die tijd serieuze alternatieven beschikbaar zijn.

Een V60 is zeker een optie, maar is die D6 wel echt zo zuinig? Mijn indruk is dat het vooral veel (meer dan nodig) PK's zijn. En voor de prijs van een occasion V60 D4 koop ik ook een occasion V70 D4, dus die V70 lijkt dan een stuk interessanter.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
V60 D6 is een hele fijne reisauto, veel ruimte, heel comfortabel. Heeft inderdaad veel en veel te veel vermogen, leuk op de snelweg maar in de bochten vanwege zijn gewicht en geen sperdifferentieel alles behalve een bochtenridder.

Afhankelijk van hoe je rijd kun je best 40km op een acculading halen. Wij zijn er met 4 man mee naar italie gereden, en volgens de boordcomputer reed de wagen bij 130-135 zo'n 1 op 15-16. Valt mij alleszins mee.

Mijn vader rijd er gemiddeld 1 op 30 mee, maar die kan heel veel elektrisch rijden. Als je er echt flinke afstanden mee af gaat leggen, dan nee, dan is het niet een super zuinige auto.
Net als de Outlander PHEV, doet op papier 1 op 50 maar in de praktijk loopt die auto 1 op 9 - 10 op de snelweg.

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:50
Eerste dat bij mij opkomt (omdat ik er net zelf 1 heb): Een Mazda 6. Maar die kun met jouw kilometrage het beste als diesel kopen. Dat in combinatie met een automaat en de adaptieve cruise control (=GT-M) kon nog wel eens een lastige opgave worden. In Nederland, wel te verstaan. Als je bereid bent tot importeren, dan zijn er in Duitsland genoeg te vinden.

That being said: Ik zou, als die Golf nu voldoet, eerst eens kijken of je die Golf kan overnemen. Dat kan nog wel een flink goedkoper zijn..

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Die Tesla Model S is denk ik iets wat je wil houden als de Model 3 uitkomt. De S'en zijn gewoon beter dan de 3's, maar dat is uiteraard ook te zien aan de prijs. Je hebt uiteraard nog wel flink verschil tussen een 60kWh model en een P90D. Een Model S heeft waarschijnlijk een heel ander gevoel dan alle andere auto's. Als je dat wil en het geld hebt, kan je dat doen natuurlijk.

Verder heb ik er ook weer niet heel verstand van, maar ik vind die Volvo's erg mooie auto's persoonlijk. Het verbruik is alleen sterk afhankelijk van hoe lang de afstanden zijn die je rijdt. Maar, dat is eigenlijk bij alle PHEV's wel zo. Als je vooral lange afstanden rijdt, is een hybride misschien helemaal niet zo interessant meer.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 25-04-2016 20:06 ]

• Er_Damn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-11 15:33
Heb je al gekeken voor Duitse occasions? Neem een 318/320 uit 2010-2012 waarbij je profiteert van een goede leeftijdskorting. Kijk op autoscout24 voor de auto en bereken met de invoercalculator van Autoweek de invoerkosten.

Ik denk dat je na 2 jaar rijden alsnog voor een redelijk bedrag verkocht/ingeruild krijgt. Met jouw budget kan je zelfs kijken voor een 325/520/525 zelfs.

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Dirk33 schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:46:
V60 D6 is een hele fijne reisauto, veel ruimte, heel comfortabel. Heeft inderdaad veel en veel te veel vermogen, leuk op de snelweg maar in de bochten vanwege zijn gewicht en geen sperdifferentieel alles behalve een bochtenridder.
Dat is een understatement, ding Is doodeng bij hard bochtenwerk.

Dingen!

• Roekeloos
De Golf gaat in ieder geval zeker niet overgenomen worden, de LM vraagt zeker 20% teveel.

Afvallers vanwege te hoge kosten voor afschrijving, onderhoud en brandstof bij 45 dkm per jaar:
- BMW 3
- Audi A4
- Volvo V70

Afvaller vanwege te weinig ruimte:
- Volvo V60

Op dit moment zie ik als opties:
- Andere Golf occasion (must: DSG en Dynaudio)
- Skoda Octavia occasion (must: DSG en Canton installatie)

• hjansen2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Gekeken naar een Audi A3 G-Tron? Een wat oudere vriend heeft deze besteld in de lease en heeft 'm laatst testgereden, 14% bijtelling, Bang en Olufsen geluidsysteem en volgens hem lekker ruim, evt. het S-pakket erop wat hij ook heeft gedaan! Misschien waard om naar te kijken

edit: Hij pakt een showroommodel met 760km gereden, doet een aanbetaling van een paar duizend euro, ik geloof 3 en betaalt over 4 jaar 650 euro maandelijks!

[ Voor 22% gewijzigd door hjansen2 op 04-05-2016 07:41 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Roekeloos schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:48:
Afvaller vanwege te weinig ruimte:
- Volvo V60
Nu ga ik voor beide af op foto's, maar hoe heeft een V60 te weinig ruimte voor je maar een Model 3 wel genoeg ruimte? Qua bagage iig is een Model 3 niet erg indrukwekkend (om het er nog niet over te hebben hoe je het erin moet krijgen, maar dat is weer een ander topic).

Verwijderd

Roekeloos schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:03:

Een V60 is zeker een optie, maar is die D6 wel echt zo zuinig? Mijn indruk is dat het vooral veel (meer dan nodig) PK's zijn. En voor de prijs van een occasion V60 D4 koop ik ook een occasion V70 D4, dus die V70 lijkt dan een stuk interessanter.
Model 3 heeft ook veel meer pk's dan nodig, die is nog een stukje sneller dan D6 hoor. De langzaamste Model 3 gaat binnen de 6 sec naar de 100, een V60 D6 doet daar ca. 6.6 sec over.

D6 heeft een relatief grote accu voor een plugin en komt op alleen stroom best een stukje. Lijkt me in combinatie met vermogen en het segment waarin de Model 3 gaat vallen (Benz C, BMW 3, daar schurkt ook de V60 tegenaan), een auto die redelijk wat weg heeft van die Model 3.

• Roekeloos
Sissors schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:14:
[...]

Nu ga ik voor beide af op foto's, maar hoe heeft een V60 te weinig ruimte voor je maar een Model 3 wel genoeg ruimte? Qua bagage iig is een Model 3 niet erg indrukwekkend (om het er nog niet over te hebben hoe je het erin moet krijgen, maar dat is weer een ander topic).
Bagageruimte van een Model 3 is nog niet bekend. Maar de S heeft 895 liter (!!) bagageruimte (voor + achter) welke betrekkelijk gemakkelijk bereikbaar is omdat het een hatchback is en geen sedan. Een V60 zit op 430 liter. Als de Model 3 hier een beetje tussenin zit kan ik er wel mee vooruit.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Roekeloos schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:48:
Op dit moment zie ik als opties:
- Andere Golf occasion (must: DSG en Dynaudio)
- Skoda Octavia occasion (must: DSG en Canton installatie)
Ik zou prive nooit een auto met VAG DSG bak willen hebben en er dan veel kilometers mee moeten rijden. In mij ogen veel te veel risico dat die bak er aan gaat! Kun je beter een auto overwegen met een normale automaat (ik heb zelf overigens net een Opel Insignia aangeschaft. Erg fijne auto en ziet er in mijn ogen erg fraai uit. Misschien is dat wat voor je?)

Have a wheelie good weekend!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Roekeloos schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:45:
Momenteel rijd ik als leasert een Golf Variant met adaptive cruise control, DSG, Dynaudio, CarNet (online verkeersinfo), etc. Ofwel: Ik houd van luxe en comfort, digitale gadgets, een goed audiosysteem en heb redelijk wat ruimte nodig voor ons kleine gezinnetje.

De situatie is dat ik van baan ga veranderen en daardoor mijn leaseauto moet inleveren. Geen enkel probleem! Als dit in 2018 zou gebeuren zou ik een Tesla Model 3 kopen en verder nergens over klagen. Maar het is nog geen 2018, dus ik zal een auto moeten aanschaffen ter overbrugging.

Eisen:
- Lage afschrijving en onderhouds/verbruikskosten i.v.m. veel kilometers (45 dkm per jaar)
- Goede stoelen
- Ruimte voor 5 personen en wat bagage
- Automaat

Wensen:
- Adaptive cruise control
- Goede geluidsinstallatie
- Online diensten (verkeersinfo, Spotify, etc.)

No-go areas:
- Hybride met CVT
- Auto's met het uiterlijk van een Prius

Mijn budget voor aanschaf is in principe maximaal ca. € 25K, maar zoals gezegd: het gaat om de totale gebruikskosten (afschrijving, onderhoud, brandstof). Alle vormen van "aanschaf" zijn voor mij een optie, van full operational lease tot aankoop nieuw/occasion.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën!

Opties waar ik zelf aan denk:
- BMW 318dA / 320 dA occasion uit ca. 2013
- Volvo V70 D4 occasion uit ca. 2013
- Overnemen Golfje van de leasemaatschappij (nu 60dkm op de teller)
- Tesla Model S van Marktplaats (budget moet dan verhoogd worden, maar het gaat om totale gebruikskosten...)
De model 3 zou ik nu alvast bestellen...
De eerste week zijn er 325.000 orders binnengekomen. Tesla mikt op een productiecapaciteit van 100.000 per jaar. Huidig aantal pre-orders 400.000. En Tesla heeft volgens annalisten een lastige deadline voor 1 juli 2017 gesteld om de productie te starten.

ALS het allemaal al lukt om volgend jaar te beginnen kun je zomaar 4 jaar moeten wachten op je Model 3...

Edit, lees net dat je al een pre-order hebt staan, dan zou het mee kunnn vallen.
Tja... Ik zou helemaal even afwachten totdat de levertijden wat acceptabeler worden. Daarnaast zijn het nu vooral fanboys die een Tesla rijden en de schijnbaar onbetrouwbaarheid van Tesla voor lief nemen. Maar ik heb van verschillende Model S eigenaars begrepen dat ze eens per maand in de garage staan. Geen idee of het echt klopt, maar het zou voor mij reden zijn om nog even af te wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 12-05-2016 10:51 ]

Youtube: DashcamNL

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 13:16

RoofTurkey

PredatorKalkoen

dfrenner schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:48:
[...]

De model 3 zou ik nu alvast bestellen...
De eerste week zijn er 325.000 orders binnengekomen. Tesla mikt op een productiecapaciteit van 100.000 per jaar. Huidig aantal pre-orders 400.000. En Tesla heeft volgens annalisten een lastige deadline voor 1 juli 2017 gesteld om de productie te starten.

ALS het allemaal al lukt om volgend jaar te beginnen kun je zomaar 4 jaar moeten wachten op je Model 3...

Edit, lees net dat je al een pre-order hebt staan, dan zou het mee kunnn vallen.
Tja... Ik zou helemaal even afwachten totdat de levertijden wat acceptabeler worden. Daarnaast zijn het nu vooral fanboys die een Tesla rijden en de schijnbaar onbetrouwbaarheid van Tesla voor lief nemen. Maar ik heb van verschillende Model S eigenaars begrepen dat ze eens per maand in de garage staan. Geen idee of het echt klopt, maar het zou voor mij reden zijn om nog even af te wachten.
De productiecapaciteit gaat zo'n 200.000 in het laatste halfjaar van 2017 worden en 500.000 over 2018 volgen Elon Musk, dit om het hoge aantal reserveringen tegemoet te komen. Naar verwachting kun je dus ergens eind 2018 al in een Model 3 rondrijden als je een reservering hebt staan.

Over de betrouwbaarheid kan ik alleen maar zeggen dat het minstens zo goed is als met elke andere auto. Het voordeel alleen is dat als er iets kapot is, het zo gefixed is (weinig spannende onderdelen). De mensen die ik ken met een Model S hebben slechts een of hooguit twee keer de garage bezocht en dat was om een schroefje in het interieur even goed aan te laten draaien (bij de middenarmsteun zat die erg los na een paar maandjes, maar na een keer goed aandraaien was dat verholpen).

Grillmeister

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RoofTurkey schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:59:
De productiecapaciteit gaat zo'n 200.000 in het laatste halfjaar van 2017 worden en 500.000 over 2018 volgen Elon Musk, dit om het hoge aantal reserveringen tegemoet te komen. Naar verwachting kun je dus ergens eind 2018 al in een Model 3 rondrijden als je een reservering hebt staan.

Over de betrouwbaarheid kan ik alleen maar zeggen dat het minstens zo goed is als met elke andere auto. Het voordeel alleen is dat als er iets kapot is, het zo gefixed is (weinig spannende onderdelen). De mensen die ik ken met een Model S hebben slechts een of hooguit twee keer de garage bezocht en dat was om een schroefje in het interieur even goed aan te laten draaien (bij de middenarmsteun zat die erg los na een paar maandjes, maar na een keer goed aandraaien was dat verholpen).
Tja, eerst zien dan geloven... Aandeelhouders zien het niet zo heel positief in, daar zal best een reden voor zijn...

Betrouwbaarheid heb ik zelf geen ervaring mee, ik rijd geen Tesla, alleen van horen zeggen... Laat mij voorlopig nog maar even lekker dieselen! Afgelopen weekend, weekendje weg geweest en bijna 1000km op een tank gereden. Het is al druk genoeg om dagen in te plannen en bezoekjes te plannen, als ik dan ook nog eens opladen moet gaan plannen zijn de dagen te kort...

Binnen een aantal jaar zal er ook best wat op accu gebied gaan gebeuren verwacht ik.

Youtube: DashcamNL

• PimEffting
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-11 15:47
Als je het kan betalen: een Tesla Model S. Maak vooral geen proefrit, want dan ben je verkocht.
Mocht je de initiële investering iets willen drukken, dan kun je natuurlijk ook voor een gebruikt exemplaar gaan.
Belangrijkste punt om op te letten is dat de modellen van voor eind 2014 géén autopilot hebben en daarna wel (standaard geactiveerd). Vanaf medio 2015 is het een softwarematige optie geworden (hardware altijd aanwezig). Daarom zijn de modellen uit 2013 (0% bijtelling) en 2014 iets voordeliger. Zelf vind ik auto-pilot een musthave, maar dat scheelt je wel 15k investering. Wat het uiteindelijk met de restwaarde doet weet ik niet. Laatste tip: de bouwkwaliteit is behoorlijk toegenomen. Een auto uit 2015 zit echt beter in elkaar dan een auto uit 2013.
Pagina: 1