Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telenet router + Acces Point (verbindingsproblemen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janvo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-09-2023
Hallo Iedereen,

We wonen in een bijbouw losstaand van ons huis(dat wordt verbouwt). In ons huis hangt een standaard telenet router (1,5j oud). Omdat we in de bijbouw amper draadloos bereik hebben van de router staat er een acces point in de bijbouw om ook daar draadloos internet te hebben. Acces point is een "D-Link DHP 1565" die met een netwerk kabel (50m) is verbonden met de telenet router. In de bijbouw gebruiken we op de acces point voornamelijk 4 toestellen; 2 laptops & 2 smartphones

Nu heb ik een (volgens mij) vaag probleem met de acces point;

De 2 laptops werken steeds perfect op het netwerk. Degelijke snelheid, geen onderbrekingen. Alles werkt gewoon perfect.

Maar op de 2 smartphones zit het probleem. Daar krijg ik op geen enkele manier deftig draadloos internet. Beide toestellen zeggen dat ze "verbonden" zijn. Apps zoals facebook en instagram blijven over het algemeen wel werken. Maar chrome browser doet het bijna nooit. Website van facebook in die chrome browser dan weer wel. App van de bank werkt ook even weinig als chrome zelf. Soms werkt er niets.
We gebruiken dan meestal onze 3G op onze gsm's en als we dan nog eens proberen verbinden met ons netwerk werkt alles wel even, maar binnen de 5min werkt sowieso de browser niet meer. Als je verbonden blijft, dan lukt het af en toe nog wel eens om browers etc te gebruiken, maar dat is zeer sporadisch.
Het gaat over een Nexus 4 en een huawei P8 lite. Ook al met andere gsm's geprobeerd; Iphone, nexus 5, maar exact zelfde probleem.

Ik ken over het algemeen niet veel van netwerken. Acces point instellen via cd is mij nooit gelukt, dus heb ik alles ingesteld via netwerk kabel en IP adres.
In het begin had ik zelfde naam van netwerk + zelfde paswoord ingesteld als bij de telenet router.
Achteraf heb ik de draadloze functies van de router uitgeschakeld zodat enkel acces point draadloos uitstuurde. Is geen oplossing
Daarna heb ik netwerk naam van de router veranderd zodat er gewoon twee draadloze netwerken zijn (we zitten toch vooral in bijbouw), is ook geen oplossing.
Er zijn geen toestellen "geblokeerd" in acces point. Nooit met ip-adressen ofzo gespeeld want ken ik niets van...

Ik heb ook al kabels gewisseld (onder grond liggen er twee), ook kabels tussen muuraansluiting en acces point zijn al gewisseld. Ter info: ik heb kabelstekkers en aansluitingen zelf gestoken (digibox die op andere kabel zit werkt perfect, en op onze laptops werkt ook alles perfect)

Dusja...Iemand een idee?

Alvast bedankt

Jan

Beste antwoord (via janvo op 14-04-2016 17:36)

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
janvo schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:29:
Stand van zaken:

- Netwerk kabel in Lan poort gestoken, zat in wan poort
- DHCP-uit: static ip stond reeds ingesteld voor ipv4, IP- adres wel verandert naar 192.168.0.51 ipv de standaard 192.168.0.1 (zou dat nuttig zijn?)
- Bij ipv6 stond er "link-local only" ipv "static ip". Ik heb dat ook op "static ip" gezet en het volgende ingevuld; FE80::CABE:19FF:FE65:9A7E/64 . Geen idee of dat nodig was, maar die code stond er ergens onder. Na het opslaan van settings staat ipv6 wel automatisch terug op "link-local only". Dus geen idee of dat een effect heeft gehad.
- UPNP heb ik nergens gevonden...zou het kunnen dat dat iets te maken heeft met routerinstellingen ipv AP? Vrij onduidelijk in manual of dat nu voor AP of router nodig is.

- digicorder zit op draad.

In ieder geval: tot nu toe werkt ons internet op onze gsm's langer dan ooit, dus ik denk/hoop dat het opgelost is. Maar nog een paar uur afwachten... Maar ik heb wel niet echt een idee hoe het is opgelost...dus het kan goed zijn dat het morgen weer naar de **** is.
  • Dit lijkt me het voornaamste probleem, zal dus wel opgelost zijn
-DHCP-uit: static ip stond reeds ingesteld voor ipv4, IP- adres wel verandert naar 192.168.0.51 ipv de standaard 192.168.0.1 (zou dat nuttig zijn?)
  • ook een belangrijke, het adres xxx.xxx.xxx.1 is meestal gereserveerd voor de router van het netwerk, maar je wil een AP, dus die mag niet op dit adres zitten.
- Bij ipv6 stond er "link-local only" ipv "static ip". Ik heb dat ook op "static ip" gezet en het volgende ingevuld; FE80::CABE:19FF:FE65:9A7E/64 . Geen idee of dat nodig was, maar die code stond er ergens onder. Na het opslaan van settings staat ipv6 wel automatisch terug op "link-local only". Dus geen idee of dat een effect heeft gehad.
  • die 'code' is een ipv6 adres :) een adres dat begint met fe80, is hierbij altijd een link-local adres. verder kan ik je helaas niet verder helpen in de effecten hiervan. misschien iemand met meer ervaring met ipv6
- UPNP heb ik nergens gevonden...zou het kunnen dat dat iets te maken heeft met routerinstellingen ipv AP? Vrij onduidelijk in manual of dat nu voor AP of router nodig is.
  • UPnP is een protocol om apparaten te laten communiceren met elkaar over het netwerk, dit zou geen invloed mogen hebben op connectieproblemen. zie hier

Alle reacties

• Twanne
Stating the obvious misschien, maar ben je zeker dat de 'access point' als access point fungeert. Dit is namelijk een router die je ook alleen als AP kan laten werken. Volgens dit zou er een knopje op moeten zitten voor de AP functie.

Wat de smartphones zelf betreft: zijn die up-to-date? Kan soms wel eens een verschil maken in de snelheid van de apps.
Zijn ze verbonden met het juiste netwerk (je persoonlijke SSID, niet de homespot of Wifree of zo?)

• janvo
Twanne schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:48:
Stating the obvious misschien, maar ben je zeker dat de 'access point' als access point fungeert. Dit is namelijk een router die je ook alleen als AP kan laten werken. Volgens dit zou er een knopje op moeten zitten voor de AP functie.

Wat de smartphones zelf betreft: zijn die up-to-date? Kan soms wel eens een verschil maken in de snelheid van de apps.
Zijn ze verbonden met het juiste netwerk (je persoonlijke SSID, niet de homespot of Wifree of zo?)
Knopje staat wel degelijk op AP.

Smartphones zijn ge-update ja, nieuwste versies van webbrosers. Android 5.0.1 en 5.1.1

Ze zijn verbonden met het juiste netwerk. Netwerken op de router in huis kunnen we niet of amper ontvangen in de bijbouw. Ik heb er nu twee aparte netwerken van gemaakt, duidelijk verbonden met netwerk van AP en dan nog werkt het niet.

Browers zeggen trouwens meestal dat DNS adres van de website niet kan worden gevonden. Misschien kan dat helpen?

gr, jan

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 10:09
Digibox krijgt beeld van coax, om te testen of die verbinding goed werkt ga je naar de tv gids en kijk je naar de programma's van een week later, die worden binnen gehaald via ip.

Zijn alle apparaten draadloos of enkel de gsm's?

Dat je instellingen aanpast in de interface ipv via cd is imho zelfs beter.
Uit de manual
- zet dhcp uit
- zet upnp uit
- verander ip adres naar een vrij adres, de d link kan geen ip adres uitgegeven via dhcp van je telenet modem accepteren.
- gebruik de WAN poort niet!

[ Voor 37% gewijzigd door flip75 op 12-04-2016 19:21 ]

• janvo
flip75 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:15:
Digibox krijgt beeld van coax, om te testen of die verbinding goed werkt ga je naar de tv gids en kijk je naar de programma's van een week later, die worden binnen gehaald via ip.

Zijn alle apparaten draadloos of enkel de gsm's?
Ik kan nu in TV-gids programmering zien tot maandag 25 april

Alle apparaten zijn draadloos. Op de 2 pc's werkt alles perfect, de 2 gsm's hebben beide hetzelfde probleem.

gr, jan

• flip75
Zie mijn toevoegingen...
Is je digicorder ook draadloos?

[ Voor 40% gewijzigd door flip75 op 12-04-2016 19:23 ]

• janvo
flip75 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:23:
Zie mijn toevoegingen...
Is je digicorder ook draadloos?
zag het, test ik zo meteen. thx

• janvo
Stand van zaken:

- DHCP-uit: static ip stond reeds ingesteld voor ipv4, IP- adres wel verandert naar 192.168.0.51 ipv de standaard 192.168.0.1 (zou dat nuttig zijn?)

In ieder geval: tot nu toe werkt ons internet op onze gsm's langer dan ooit, dus ik denk/hoop dat het opgelost is. Maar nog een paar uur afwachten... Maar ik heb wel niet echt een idee hoe het is opgelost...dus het kan goed zijn dat het morgen weer naar de **** is.

• flip75
Baby steps... Komt er wel.
Veel meer kan ik ook niet voor je betekenen.

IPv4 en IPv6 is een lastige, normaal hebje niks van doen met v6.

Acties:
  • Beste antwoord

• Twanne
janvo schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:29:
Stand van zaken:

• Dit lijkt me het voornaamste probleem, zal dus wel opgelost zijn
-DHCP-uit: static ip stond reeds ingesteld voor ipv4, IP- adres wel verandert naar 192.168.0.51 ipv de standaard 192.168.0.1 (zou dat nuttig zijn?)
  • ook een belangrijke, het adres xxx.xxx.xxx.1 is meestal gereserveerd voor de router van het netwerk, maar je wil een AP, dus die mag niet op dit adres zitten.
  • die 'code' is een ipv6 adres :) een adres dat begint met fe80, is hierbij altijd een link-local adres. verder kan ik je helaas niet verder helpen in de effecten hiervan. misschien iemand met meer ervaring met ipv6
  • UPnP is een protocol om apparaten te laten communiceren met elkaar over het netwerk, dit zou geen invloed mogen hebben op connectieproblemen. zie hier

• janvo
Na twee dagen, werkt nog steeds alles, hoera!

Bedankt voor het denkwerk en de uitleg, weer wat bijgeleerd :)

grts!

• flip75
Hartstikke goed, belang van RTFM :P 8)
Pagina: 1