Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanhobma
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09-2021
Na de vorige keer een mooie Sony VAIO S15 gekocht te hebben na advies op dit forum, is het na ongeveer 4 jaar weer tijd om een nieuwe uit te zoeken.

De laptop die ik zoek zal ik voornamelijk gebruiken voor de studie, waar ik veel multitask met o.a. macro's in excel en statistiek programma's, die mijn laptop momenteel niet meer helemaal trekt. Ook gebruik ik hem voor games van een aantal jaar oud. Ik wil de laptop gebruiken voor de komende jaren, hij moet wel futureproof zijn.

Qua specificaties denk ik dan aan i5 (niet de zuinige M-serie), 256GB SSD en minimaal 8GB aan RAM geheugen. Daarbij is full-HD een must, en zoek ik een laptop van onder de 2kg. Dit komt vooral omdat ik hem praktisch elke dag mee moet nemen naar de universiteit.

Mijn budget is rond de €1000,-, en liever minder dan meer (toch zo'n karige student).

Ik zat zelf te kijken naar de ASUS UX305UA: http://tweakers.net/pricewatch/482243/asus-zenbook-ux305ua-fc003t.html

Het enige nadeel van deze is dat die maar 4GB RAM heeft. Bij de specificaties staat dat dit te upgraden is, maar ik twijfel hierover aangezien ik op andere websites lees dat het RAM geheugen op de UX305UA is vastgesoldeerd op het moederbord. Verder vraag ik me af waarom dit model standaard met 4GB RAM wordt geleverd, terwijl het Amerikaanse model standaard 8GB heeft.

Anyways, dit is ongeveer de laptop die ik zoek, maar het heeft haken en ogen. Ik heb ook naar de Surface Pro 4 gekeken, maar dit ligt iets boven mijn budget. Ook de HP Envy en de Dell XPS 13 zijn alternatieven, maar elke laptop heeft zo zijn voor- en nadelen. Individueel kom ik er dan ook niet helemaal uit.

Ik hoor graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31

OgWok

U.N.C.L.E.

Denk dat het niet verkeerd is een mail aan Asus te sturen over de geheugen issues. Dan weet je hoe het zit.
Op de site van Asus staat 4/8GB en het lijkt erop dat je dit bij bestelling moet aangeven.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
De UX305 kan niet geüpgraded worden met extra geheugen, omdat dit op het moederbord zit gesoldeerd. Mogelijk iets boven je budget, maar voor 1150 euro heb je de pricewatch: Asus Zenbook UX305UA-FC002T met Core i7 6500U en 8GB werkgeheugen.

Je kunt ook voor een K501 gaan, die weegt 2kg, is wel 15,6", maar heeft uitstekende specs, inclusief GTX 950M: pricewatch: Asus K501UX-DM098T

Ik werk overigens voor ASUS, dus a) ik weet het zeker ;) b) ik ben mogelijk bevooroordeeld. Ik was echter allang tweaker voordat ik voor ASUS ging werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanhobma
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09-2021
Thanks voor de snelle reacties!

Yes, hij zit er dus op vastgesoldeerd, maar is het mogelijk om in Nederland de versie met 8GB werkgeheugen te bestellen?

De Core i7 heeft zeker de revue gepasseerd, maar het is net overkill voor mij. Iets te duur, en i7 heb ik toch niet echt nodig. Deze gulden middenweg die ik zoek is zeker niet te vinden?

EDIT: Nu ik even verder kijk in de prijsklassse iets boven mij, zou de HP Envy 13 (http://tweakers.net/pricewatch/466182/hp-envy-13-d020nd/specificaties/) dan niet een beter alternatief zijn dan de UX305 met i7 processor?

[ Voor 30% gewijzigd door gertjanhobma op 12-04-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
Alleen de Core i7 is uitgerust met 8GB. (of de Core M, maar die is zoals je zegt niet snel genoeg voor jou).

Of de Envy een beter alternatief is, hangt af van jouw voorkeuren. De Envy heeft een hoger resolutie scherm, dat glanzend is. Dat is zowel een voor- als een nadeel. Met name de accuduur zal door de hogere resolutie afnemen (de eerste UX305 was er ook met 3200x1800-scherm, en had een kortere accuduur dan de full hd-variant). En een mat vs glanzend scherm.