Oldskool radio hulp gevraagd (blaupunkt cassette)

Pagina: 1
Acties:

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16
Hallo,

Ik heb een oude radio uit 1985 (zie foto)

Nu kan ik nergens een manual vinden van dit type radio, en ik vroeg mij af wat aan aantal knoppen op deze radio doen. Op internet lastig info over te vinden, dus dacht misschien weet iemand hier het.

Het gaat mij om de knoppen U/M/L + het knopje rechts ernaast, en het knopje CPS + het knopje links ernaast.
Daarnaast krijg ik de REC functie niet werkend (kanaal opslaan) als ik hem ingedrukt houdt gaat hij gewoon naar het opgeslagen kanaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.vermeulens.nl/autoradio/radiopictures/Radio's/melbourne_sqr26.jpg

Bedankt.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:15

Fiber

Beaches are for storming.

U-M-L is schakelen tussen FM, Middengolf en lange golf...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
U/M/L betekent UKW/MW/LW, waarbij UKW gewoon Duits is voor FM. Ik vermoed dat je met het knopje daarnaast kunt schakelen tussen mono en stereo (alleen bij FM).

CPS is volgens mij Cassette Program Search. Dan kan hij doorspoelen naar het volgende nummer. Het knopje naast CPS is misschien voor Dolby ruisonderdrukking, maar dat weet ik niet zeker.

Punctuality is the politeness of kings

• DoubleYouPee
Duidelijk..

Nog ideeen m.b.t. record functie? Ik kan me niet bedenken hoe het anders zou moeten werken .. ingedrukt houden werkt niet.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:35
Misschien proberen om het knopje naast CSP simultaan met een nummertje in te drukken?
Staan namelijk wel in hetzelfde 'kader' .. (ik heb geen idee hoor.. ik roep maar wat)

*sowieso

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of het knopje CPS, of de balzak (links van CPS) ingedrukt houden en daarna 1 van de 5 nummertjes een keertje indrukken.

• DoubleYouPee
DonJunior schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:58:
Misschien proberen om het knopje naast CSP simultaan met een nummertje in te drukken?
Staan namelijk wel in hetzelfde 'kader' .. (ik heb geen idee hoor.. ik roep maar wat)
Dat heb ik ook al geprobeerd, werkt niet.

Ik kan ook geen andere radio's vinden die deze knoppen gebruiken..

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:35
Viper® schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:00:
Of het knopje CPS, of de balzak (links van CPS) ingedrukt houden[..]
Fijn.. koffie over mijn toetsenbord ;) >:)

*sowieso

• Viper®
  • Niet online
CPS
To skip or repeat music tracks on the cassette
cps

bron blaupunkt: http://www.blaupunkt.com/...B/7641471510001_BA_GB.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Viper® op 12-04-2016 12:07 ]

• DoubleYouPee
Ik heb het al :+ je kan het volume knopje indrukken... als je daarna 1t/m5 indrukt is hij opgeslagen :)

Balzak en de 2 rondjes zijn me nog niet helemaal duidelijk... ze kunnen aan/uit, maar er verandert niks.
Balzak lijkt alsof hij bij zoeken stations overslaat die niet 100% ontvangst hebben.. weet et niet zeker.

[ Voor 52% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-04-2016 12:12 ]

• Viper®
  • Niet online
DoubleYouPee schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:10:
Ik heb het al :+ je kan het volume knopje indrukken... als je daarna 1t/m5 indrukt is hij opgeslagen :)
Vandaar dat icoontje met O<ME 8)

• DoubleYouPee
Viper® schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:11:
[...]

Vandaar dat icoontje met O<ME 8)
PRESS ME :D }:O

edit: tekst is niet zo duidelijk meer bij die van mij :+

[ Voor 14% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-04-2016 12:12 ]

• DoubleYouPee
Nog iets gevonden op het interwebs..
Balzak = "réduction du souffle db"..volgens mij?
http://antique-autoradio-...6-Cata86_Folder-be_07.jpg

Volgens mij is dat interdaad noise suppression.. al denk ik dat het door de plaatsing alleen voor cassette is.

[ Voor 73% gewijzigd door DoubleYouPee op 12-04-2016 12:46 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08
DoubleYouPee schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:42:
Nog iets gevonden op het interwebs..
Balzak = "réduction du souffle db"..volgens mij?
http://antique-autoradio-...6-Cata86_Folder-be_07.jpg

Volgens mij is dat interdaad noise suppression.. al denk ik dat het door de plaatsing alleen voor cassette is.
Lijkt wel op Dolby NR (Noise Reduction). Daar weet ik iig 100% zeker van dat het alleen voor cassettes is.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Dus waren mijn vermoedens over CPS en Dolby toch niet zo raar :)

En volgens mij is die knop met twee rondjes daadwerkelijk om FM stereo/mono te schakelen.

Het zou moeten corresponderen met het iets andere logo met twee rondjes dat je rechts bovenin het display kunt zien. Bij goede stereo-ontvangst moet je dat logo zien en ik denk dat het uit gaat als je op het knopje met twee rondjes drukt:

Afbeeldingslocatie: https://public.dm2303.livefilestore.com/y3pYvobbheu_3jrmKRmkvL1GUry4zBuMgEZHj_6TsLnsM_45Q62KbZ64pQWZ8r5Hgnqmoh0vWXh5cNPVvw_lkkOQ53kqo0EKIBCaHwJIQvJ9Z_R6t7vGbR_EfB2kCZCqIT0/Blaup-Cata-1987_08.jpg?rdrts=135084558

[ Voor 81% gewijzigd door dreamscape op 12-04-2016 13:33 ]

Punctuality is the politeness of kings

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08
dreamscape schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:22:
Dus waren mijn vermoedens over CPS en Dolby toch niet zo raar :)

En volgens mij is die knop met twee rondjes daadwerkelijk om FM stereo/mono te schakelen.

Het zou moeten corresponderen met het iets andere logo met twee rondjes dat je rechts bovenin het display kunt zien. Bij goede stereo-ontvangst moet je dat logo zien en ik denk dat het uit gaat als je op het knopje met twee rondjes drukt:

[afbeelding]
Dat symbool met 2 rondjes betekent inderdaad 'stereo'. Als de ontvangst slecht is wil het stereogeluid weleens gaan 'haperen' en dat is behoorlijk irritant. Dan kun je 'm dus handmatig op mono zetten met dat knopje :)

Edit: Geldt alleen maar voor FM/UKW trouwens.

• DoubleYouPee
InZane schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:14:
[...]

Dat symbool met 2 rondjes betekent inderdaad 'stereo'. Als de ontvangst slecht is wil het stereogeluid weleens gaan 'haperen' en dat is behoorlijk irritant. Dan kun je 'm dus handmatig op mono zetten met dat knopje :)

Edit: Geldt alleen maar voor FM/UKW trouwens.
Hm net even geprobeerd maar krijg bij geeneen zender de 0 rondjes in het scherm. Ontvangst is goed, geen gekraak. Ach voor hetzelfde geld is het knopje stuk... binnenkort alles maar een schoonmaken.

Bedankt iedereen :Y
Pagina: 1