Te lage weerstand oliedrukmeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo,

De oliedruksensor van mijn auto (die voor de wijzer, niet die voor het lichtje) is kapot gegaan en heb hiervoor een aftermarket model aangeschaft omdat de originele niet meer leverbaar is (auto is zo'n 20 jaar oud).

Nu werkt deze sensor weer naar behoren, met dat verschil dat als ik de auto op contact zet de meter al direct zo'n 1.8bar aangeeft ipv op 0 bar te blijven staan; als ik de wagen eenmaal heb gestart zijn de waarden dus altijd 1.8bar te hoog dan wat het zou moeten zijn.

Nu heb ik geexpirimenteerd met een weerstand van 100-270ohm om de beginwaarde op 0 bar te zetten; dit is me gelukt met de 270ohm maar nu komt de meter wel zo'n 1 bar uit de hoek als de motor loopt (is normaal bij stationair draaien en warme motor) maar met gas geven komt hij nu niet meer boven de 1.5 bar uit terwijl hij zo'n 3.5 bar zou moeten aangeven bij 4000tpm en warme motor. Ik vermoed dat de weerstand meer tegenhoudt dan de bedoeling is.

Nu werkt de sensor intern met een rheostat weerstand... mijn vraag is HOE kan ik die 1.8bar compenseren zonder de werking van de sensor zelf nadelig te beinvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29

KrazyJay

Misschien iets heel stoms, maar staat het wijzertje niet gewoon verkeerd uitgelijnd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

DaWaN

'r you wicked ??

porto33 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 02:01:
Nu werkt de sensor intern met een rheostat weerstand... mijn vraag is HOE kan ik die 1.8bar compenseren zonder de werking van de sensor zelf nadelig te beinvloeden?
Wat voor auto betreft het precies?
Ik weet dat in de officiele service handboeken van de auto's die ik gereden heb (Honda / Mazda / Toyota) de werking van de sensoren exact staat beschreven inclusief de electronische eigenschappen. Mogelijk is deze informatie voor jouw auto ook te vinden: dan wordt het begrijpen van dit probleem en het vinden van een goede oplossing iets eenvoudiger :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hoi,

Het betreft een Alfa Romeo 164 Q4 uit 1996.
De sensor die ik heb gekocht zou compatible moeten zijn met deze wagen (en dus ook de meter) maar de beginweerstand staat dus al te laag van de sensor zelf.

Hieronder enkele waarden uit het handboek:

Druk bij motor op bedrijfstemperatuur (90C):
800-900 rpm . . . . 0.79 bar
5000 rpm . . . . . . 4.48 bar

De standaard waarden voor de originele oliedruksensor, zoals in het handboek beschreven:
0 bar = 290-320 ohms
0,41 bar = 270-290 ohms
3,99 bar = 103-133 ohms
7,99 bar = 0-25 ohms

Ik heb helaas niet de specs van de sensor zoals ik die nu heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Tja, als het verloop (druk vs. weerstand) anders is dan de vorige sensor ga je dat niet goedkrijgen met enkel een weerstand erbij. Hoe sluit je de weerstand aan trouwens?

Aan de curve van de originele te zien is het verloop inderdaad niet linear.

[ Voor 5% gewijzigd door FlyEragon op 12-04-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

DaWaN

'r you wicked ??

De meeste oliedruksensoren die te koop zijn, zijn VDO sensoren. Die VDO sensoren hebben meestal een range van 10 - 180 ohm.
Het lijkt erop dat je een VDO sensor hebt nu; deze heeft dus een andere range dan de originele sensor.
Helaas kun je met alleen weerstanden niet het signaal van de VDO sensor compatibel maken met jouw meter.
Opties die ik zie:
-Zoeken naar een sensor met de juiste druk/weerstandsrange
-Stukje elektronica opzoeken/ontwerpen/bouwen om het signaal te converteren naar de juiste range

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Bedankt voor de antwoorden.

@FlyEragon
De weerstand wordt serieel aangesloten, dus in-line tussen de meter en de sensor.
Een vriend van me heeft ook ooit eens een sensor gekocht die een offset had van 0.3 bar; hij heeft het toen opgelost met een weerstand van 47ohm ertussen te zetten. De wijzer begon op 0 bar en verder reageerde de sensor naar behoren dus ik vind het ietswat vreemd dat het bij mijn sensor niet 100% wilt werken.

@DaWaN
Als een VDO sensor dus begint op 180 ohm gaat mijn meter idd al een heel stuk uit de hoek staan terwijl er nog geen druk wordt opgebouwd; het kan dan wel kloppen wat je zegt. Volgens de spec zou ik dus een sensor moeten hebben die bij zo'n 270ohm begint. Ik zal eens verder zoeken naar de juiste sensor en anders idd naar een schakeling die het eea kan compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Ffe de sensor testen met een fietspomp ofzo? :) Ik zeg maar iets, op het gewenste bereik? Indien niet, andere, correcte sensor zoeken?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
het verschuiven van de nulstand is 1 ding. Maar grote kans dat de sensor dan ook een ander dynamisch bereik heeft.

Je zegt al dat de originele sensor ca 300 ohm verloopt van 0 naar 8 bar. Als die nieuwe sensor maar 150 ohm verloopt over dat drukbereik ga je het niet redden met enkel een verhoging van de nulstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Had je dit topic op alfabb.com al gezien?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1