Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 GHz Wifi USB + Windows 10. Welke werkt wel goed?

Pagina: 1
Acties:

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
De situatie:

Begane grond: Ziggo's Technicolor TC 7200, in 5GHz, "N" Only, 40 MHz. Geplaatst in een hoek van de kamer. Ernaast staat een simpele TP-Link 2.4 GHz router voor alles dat geen 5GHz kan.
Internet: Ziggo 150Mbit.

Eerste verdieping: Mijn PC, i5-6500, 16 GB ram, 120 GB 850 EVO voor windows 10 Pro 64, 240 GB 840 EVO voor temp SABNZBD. En heeft een TP-Link TL-WDN4800 PCI-E x1 Dual band adapter
De PC staat 3 meter verticaal van de router, en horizontaal 2 meter van de router.

Een kabel trekken is helaas niet mogelijk!

om dat een plaatje meer zegt dan alles hierboven:

Afbeeldingslocatie: http://natuurpics.nl/zooi/5GHz-probleem.jpg

Het probleem:
De interne WDN4800 haalt in deze opstelling maar +/- 10 MBps. Wat ik ook loop te finetunen met de antennes van deze kaart, hoger kom ik niet, tenzij ik de PC een kwart slag draai. Dan haal ik 14/15 MBps. Voor testen een acceptabele oplossing, maar niet voor permanent.
Omdat er nogal wat kabels achter de PC hangen, vermoedde ik dat er teveel storing was op het wifi signaal van de andere kabels.
Dus mijn idee is, USB3 WIFI adapter op een verlengkabel van twee meter. In de praktijk klopt het. Als een van de geteste USB3 WiFi adapters werkt, dan haal ik 18 /18.5 MBps. *O*

Ik heb tot nu toe al 4 verschillende dual band adapters getest, maar de resultaten variëren van "werkt totaal niet" tot "Stopt regelmatig compleet met werken". -O-

De adapters tot nu toe getest:

ICIDU NI-707552: Deze had ik nog liggen, Maar er zijn geen drivers voor Win10. Wordt wel herkend door Windows, maar installeert een driver die alleen de 2.4GHz band ondersteunt.

TP-Link TL-WDN3200: Ook deze slingerde hier nog rond. Er "Schijnen" Drivers voor te zijn, met support voor Win10 + 5GHz. Maar niet van TP-Link. diverse drivers geprobeert. Ook niet aan de praat kunnen krijgen op 5GHz.

TP-Link Archer T4U: Nieuw gekocht. Volgens de website: Win 10 + 5GHz support. *O* helaas verloor deze adapter minimaal 2x per dag de verbinding met de router. Erg fijn als je regelmatig Remote Desktop gebruikt. Dus weer retour winkel.

Netgear AC 1200 WiFi USB 3.0 Adapter (A6210-100PES): Voor aanschaf een halve dag lopen vergelijken. Er waren problemen mee geweest, maar die zouden opgelost zijn. Nou, die zijn nog niet opgelost. Verliest bij hoge belasting regelmatig de verbinding, of loopt helemaal vast, zo dat eruit halen en opnieuw inpluggen de enige oplossing is. Ja, dat werkt als je RDP gebruikt. Deze gaat binnenkort retour.

Hoe weet ik dat het niet aan de router ligt?
Ik gebruik de WDN4800 kaart nog steeds. Die is alleen in gebruik voor het Hyper-V mailservertje. Het guest OS kan daar geen gebruik van maken, dus kan ook geen conflicten geven. En die heeft totaal geen problemen als disconnects, vastlopers enz.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen? Adviezen voor een andere netwerk adapter? De Ziggo TC7200 in Bridge knallen, en een fatsoenlijke Dual Band router kopen? Ik weet het niet meer.

Edit: kleine toevoeging, Powerplugs (500 mbit model) heb ik vorig jaar al eens mee lopen spelen, en haalden

zo rond de 5 a 6 MBps, dus ook geen optie.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 20:28
De meeste adapters werken inmiddels prima onder Windows 10. Het enige wat normaal nodig kan zijn is even de laatste driver ophalen van de chipset fabrikant. Voor de NI-707552, TL-WDN3200 en A6210-100PES is dat bijvoorbeeld een driver van Mediatek, dus hier te vinden: http://mediatek.com/en/downloads1/downloads/

Voor de Realtek adapter (T4U) is de ervaring hier dat het ophalen van de driver via Windows Update doorgaans prima werkt, anders zou je eventueel de laatste kunnen krijgen via een website als http://www.station-drivers.com als de driver van TP-link geen soelaas biedt. De website van Realtek is doorgaans niet heel erg up-to-date en ook vaak offline.