Advies 5.0 surroundset met vloerstaanders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik zoek een?
Een 5.0 surroundset met vloerstaanders die laag genoeg gaan om (voorlopig) geen subwoofer nodig te hebben.

Twee vloerstaanders met een bijbehorende center vind ik het belangrijkste. Surrounds kan ik eerst ook wel mijn Jamo 98 speakers voor inzetten. Voor het gemak kijk ik even naar het totaalplaatje.

Wat is je budget?
Ben geen audiofiel, maar ik wil best wat investeren in een set waar ik de komende 10/15 jaar mee vooruit kan. Het moet echter wel in verhouding zijn voor de kwaliteit / geluid.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zo'n 70% voor film/series en 30% voor muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?

In oplopende prijsklasse.
Jamo S628 HCS
Erg betaalbare speaker. Nu ook over de Jamo 98's te spreken. Uit reviews lees ik dat midden en hoog wat achterblijft. Nog niet kunnen luisteren.
Afbeeldingslocatie: http://hangcenter.hu/images/stories/hangcenter/termekfotok/jamo/628/jamo_s_628_hazimozi_hangfalak_fek.jpg

Teufel Ultima 40 Surround "5.1-Set" (zonder sub)
Duitse speaker, positieve Duitse reviews. Vind de looks niet mooi.
Afbeeldingslocatie: http://d24p66wtav075e.cloudfront.net/media/teufel/oart_0/oart_u/k3227/thumbs/17969_67303.jpg

Monitor Audio Silver
Silver 6 heb ik kunnen luisteren en ben ik van onder de indruk. Zien er ook erg mooi uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.hembiobutiken.se/images/prod/217840_2.jpg

B&W CM10 + CM Centre 2 + CM1
Mooie serie, maar ook beter geluid dan Monitor Audio? Als ik hiermee in een keer klaar ben wil ik ze overwegen. In reviews lees ik dat desondanks de 3 woofers, ze niet heel laag gaan. Als ik bij deze set ook nog een sub nodig heb wordt het mij te gek.
Afbeeldingslocatie: http://www.audioweb.ro/uploads/product/large/41348-0-bowers-wilkins-cm10-s2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:22
Luidsprekers zijn heel erg persoonlijk. Ik heb zelf de Monitor Audio silver-serie en ben daar heel erg over te spreken, maar het kan zijn dat de klank je niet ligt. Er is maar 1 advies mogelijk: ga naar een fatsoenlijke hifi-zaak en ga luisteren.

Als het boven je budget dreigt te gaan kun je natuurlijk ook langzaam opbouwen, dan koop je nu alleen de vloerstaanders en als je bij hebt gespaard koop je er een center en rears bij. En nog later misschien een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Hier ga je geen passend antwoord op krijgen. Er zijn tientallen merken die niet mee neemt en daarmee honderden mogelijkheden om tot een 5.0 set te komen, zeker als je je budget tot een euro of 5000 (?) op zou willen hogen. Ga luisteren naar de speakers. Geluid is persoonlijk en de klank van een speaker haal je niet uit plaatjes of specificaties. Ga luisteren naar de CM10 en beslis of jij ze laag genoeg vindt gaan, niet omdat een reviewer dat zegt.

Wel een kleine kanttekening dat je niet alleen naar de speaker luistert bij een winkel, maar ook naar de akoestiek. Maar je krijgt dan wel een idee wat de speaker kan. De echte kenmerken van een speaker zullen niet heel anders zijn. Een schelle tweeter wordt niet opeens zijdezacht in het hoog. Maar een speaker vrij opstellen of in een hoek stoppen doet veel. Beste is dan ook thuis luisteren (wat bij een Teufel en een goede audio zaak kan).

Mijn inziens past bij elke set een subwoofer. Uit een subwoofer komt zo veel meer laag en druk dan de speaker op kan bouwen. Zeker als je aangeeft 70% film te kijken lijkt een subwoofer me onmisbaar. Films hebben een dedicated sub-kanaal, dat wil je toch niet missen....

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Geheel eens met bovenstaande post, een (goede) sub is eigenlijk altijd een toevoeging.
Bij een goede sub is de bas niet boomerig en juist heel strak en laag, iets wat vloerstaanders (en ook de jamo met ingebouwde sub) niet gaan halen.

Ik vond persoonlijk de teufel 40 er op de plaatjes ook niet heel mooi uit zien. Vervolgens heb ik ze bij een kennis mogen zien en horen en voor € 450,00 (stereo) een hele nette prijs/prestatie verhouding. Tevens vond ik ze er juist erg goed uitzien in het echt.

Aangezien je vooral films kijkt zou ik eerder iets minder geld uit geven aan de front speakers en er een goede sub bij nemen. Kijk bijvoorbeeld ook is naar de Dali zensor serie, zeer leuke speakers waarbij je vervolgens ook nog een mooie sub kunt plaatsen van bijvoorbeeld BK of SVS.

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 12-04-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speel al jaren met een 5.0 set met B&W speakers en heb nog nooit behoefte gehad om een sub te plaatsen. Wordt met films ruim voldoende uit mijn stoel geblazen en met muziek zie ik al helemaal geen noodzaak voor een sub. Maar geluid blijft een persoonlijke smaak. Ik heb een hekel aan een overkill aan bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bedankt! Ik begrijp aan de ene kant dat luisteren de enige manier is om er achter te komen, maar zo uniek vind ik mijzelf ook niet, dat ik de mening van anderen compleet links laat liggen.

Voor objectief luisteren zijn er veel variabelen, en de belangrijkste ben ik misschien wel zelf. Hoe is mijn stemming? Hoe is het eerste contact met personeel. Voel ik mij op mijn gemak? Luister je in een donker hol, of een huiskamersfeer.

In een blinde test zal ik twee dezelfde speakers op verschillende locaties een week later er echt niet uithalen.

Kijk er zal niemand zijn die de voorkeur geeft aan een Aldi zuilen van €89,- boven de B&W CM lijn. Maar ik kan mij wel voorstellen dat men dusdanig tevreden is met een Monitor Audio set, dat ze er echt niet het dubbele voor over hebben om de B&W CM10 in huis te halen.

Voor mij is de keuzen nu meer tussen:
a) Goedkoop een nieuwe set halen. Bijvoorbeeld Ultima 40 Surround "5.1-Set" voor €850,-.
b) Tweedehands een klasse hoger twee zuilen (+ center) halen. Bijv. Monitor Audio Silver of Focal Aria.

(En dan dus wel uiteindelijk een sub erbij heb ik begrepen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

M-ThijZ schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:55:
Kijk er zal niemand zijn die de voorkeur geeft aan een Aldi zuilen van €89,- boven de B&W CM lijn.
Als de sound van B&W je niet aan staat is dat toch echt mogelijk. Volgens mij onderschat je het klankverschil tussen verschillende merken en types. Plus dat je een bepaalde klank/eigenschap echt niet mooi kan vinden, luistermoeheid is geen verzinsel. Speakers koop je ook niet door even vijf minuten te luisteren. Toen ik eigenlijk voor 99,99% zeker was van mijn keuze heb ik nog steeds meerdere uren bij de Hobo gezeten om aan één stuk door te luisteren naar de speaker. Puur om zeker te zijn van de keuze.

Het is zo persoonlijk waardoor je nooit een antwoord gaat krijgen op deze vraag. Iedereen zal hier zijn of haar merk aandragen dan wel verdedigen. Je hebt immers met een reden voor die speaker gekozen. Dan wordt dit een eindeloos topic met een opsomming van allerlei merken en types.

Als je er echt zo makkelijk over denkt dan zou ik bij wijze van spreken die zuilen van de Aldi halen en er verder niet meer aan denken.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 14-04-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Naar mijn mening werkt het twee kanten op. Als je speakers gaat beluisteren, ga je verschillen horen en kun je op die manier jouw voorkeur in klank ontdekken. Aan de andere kant zullen de meesten (althans ik hoor er zelf bij) waarschijnlijk makkelijk wennen aan een bepaalde klank, wanneer er geen vergelijkingsmateriaal is.

Ik heb mijn Dali Zensor 5 en 1, m'n dynaudio excite x24, de bk xxls400,
de ruark audio mr1 bij de pc en de rha ma750 IEM's allen gekocht op reviews, zonder van tevoren te beluisteren. Ben ik er tevreden mee? Jazeker! Is er beter te krijgen voor het geld? Ongetwijfeld. Heb ik spijt dat ik niet ben gaan beluisteren? Nee.

Misschien zijn het "veilige" producten die 70% van de mensen goed of iig ruim voldoende vindt klinken, dat kan ook. Echter denk ik dat als je eenmaal in een bepaalde prijscategorie zit, je niet snel speakers zult vinden die je totaal niet aanstaan, tenzij je een vrij kritisch gehoor hebt.

Dat laatste weet je pas als je speakers bent gaan beluisteren of als je je aangekochte speakers al een tijdje hebt. Daarom zal ik ook niemand aanraden om te doen wat ik gedaan heb. Neemt niet weg dat het aankopen op reviewbasis niet goed kàn uitpakken, het is een risico. En als het tegenvalt kun je het alleen jezelf kwalijk nemen.

Wat luistermoeheid betreft, komt dat niet hoofdzakelijk voor bij drukke speakers waarbij bepaalde klanken overmatig aanwezig zijn? Ik had het iig bij mijn oude pc speakerset, de creative gigaworks t3. Volgens mij zijn het veelal ook speakers die direct een volle, aanwezige klank lijken te hebben. Speakers die wat terughoudender zijn, geven volgens mij minder kans op luistermoeheid.

Dali, dynaudio en misschien jamo, blijken "een typische Scandinavische sound" te hebben, wat meestal geassocieerd wordt met terughoudend, open, helder. Volgens mij. Monitor audio zou weer meer op de voorgrond zitten qua klank. Althans zo is het mij ooit verteld. Ruark audio heeft een "typisch Engelse klank" wat ik kan omschrijven als warm en detailrijk. Een klank die mij ook zeer aanspreekt.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 14-04-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Je hebt geen vergelijking omdat je niet bent gaan luisteren. Dan kan je natuurlijk tevreden zijn over je aankoop, maar je weet inderdaad niet of het beter kan. Plus dat er maar weinigen zijn die hun eigen aankoop durven bekritiseren, dat ligt niet in de aard van de gemiddelde persoon waar reviews ook weer veel gesponsord zijn en je dus geen eerlijk beeld krijgt. Geen problemen verder als je zo artikelen koopt, maar dan is een topic als dit ook niet nodig. Met zo'n uitgangspunt en een budget van 5 tot 5000 euro dan valt er weinig te discussiëren. Dit is eigenlijk dezelfde vraag als "ik zoek een auto en heb een Suzuki Alto gevonden en een Maserati Quattroporte". Beide zullen je van A naar B brengen, maar de ervaring is toch wel anders. En als je toch het verschil niet denkt te ervaren dan neem je toch de Suzuki?

Mijn inziens moet een speaker je geboeid houden. Luistermoeheid hoeft dan ook niet alleen te zijn op iets wat te aanwezig is, het kan ook zijn dat een speaker je aandacht als het ware verliest. Beide hebben niet mijn persoonlijke voorkeur. Dat hoor je ook pas na langere tijd luisteren. Het zou zonde zijn als je na enkele weken of maanden thuis luisteren naar je nieuwe aanwinst ze je gaan vervelen. Dat verschil zit niet alleen tussen merken, maar zelfs al in (sub)types. Precies ook de reden dat ik toentertijd de Focal Chorus W heb genomen en niet de V.

Ervaringen zijn altijd anders, het is smaak, ze zijn persoonlijk. Waardoor mijn persoonlijke ervaringen inderdaad net zo weinig toevoegen als jouw gehoorde/vertelde ervaringen. Ik weet voor mezelf wat er op de markt is en wat naar mijn smaak is, daar zit het verschil. Daarom zou ik bijvoorbeeld Jamo en Dynaudio nooit naast elkaar plaatsen qua sound, in ieder geval niet de S-reeks die je veel voorbij ziet/hoort komen.

Allemaal mijn mening natuurlijk. Misschien zit ik anders in deze hobby.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 14-04-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Tussen Jamo en B&W CM10 zit er nogal wat budgetverschil....

Ik ben begonnen met 2 deftige zuilen, en heb dan snel een center toegevoegd.
Budget is er zeker om nog speakers toe te voegen, maar ik zie en voel de nood niet meer.

Keuzes zijn zo persoonlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1