Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Hey,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een basis kennis heb van databases en de structuur daarvan. Ik ben bezig als hobby projectje een database te maken voor een spel (Black Desert Online) waarmee ik het volgende wil bereiken:

1. Selecteren van een recept, aangeven hoeveel ik van dat specifieke recept wil hebben.
2. Het weergeven van een "boodschappenlijst" voor dat specifieke recept en hoe je de ingrediënten verkrijgt.

Het probleem is dat een recept uit meerdere "subrecepten" kan bestaan.

Voorbeeld:
Sute Tea
1x Salt
3x Milk
3x Butter
Shaking 1x Salt en 1x Cream
Cream = Shaking 1x Melk en 1x Sugar
2x Tea With Fine Scent
14x Mineral Water
6x Cooking Honey
8x Roses
8x Fruit

Ik heb nu drie tabellen:
1. De "verkrijgingmethode" tabel
Hier staat bijvoorbeeld SHAKING, COOKING VENDOR, COOKING etc. in. Weinig interessant, maar handig om te kunnen selecteren.

2. Recepten tabel
Hier staat de naam van het recept, het effect (bijvoorbeeld 8% exp voor 60 min) en ingrediënt 1- 5 + aantal ingrediënt 1-5 in.

3. Ingrediënten tabel
Hier staan de simpele losse ingrediënten in zoals Sugar, Salt etc. waar je dit ingrediënt kunt krijgen. Maar ook staat hier bijvoorbeeld Butter in wat zowel een recept als een ingredient is. Butter staat dus ook in de receptentabel.

Hiermee lijkt me de structuur zoals het is.

Mijn vraag is nu:
Hoe (Query?, Form? ) krijg ik nou iets voor mijn neus waar ik een recept kan selecteren, een aantal kan ingeven en dat er dat een mooie boodschappenlijst verschijnt.

Dus bijvoorbeeld 2x Sute Tea =
2x Salt
6x Milk
6x Butter (Shaking 1x Salt and 1x Cream)
6x Salt
6x Cream (Shaking 1x Milk and 1x Sugar)
6x Melk
6x Sugar
4x Tea with Fine Scent (7x Mineral water, 4x Cooking Honey, 4x Rose, 4x Fruit)
28x Mineral Water
12x Cooking Honey
16x Rose
16x Fruit

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen of dat ik de database structuur anders moet maken?

Alvast bedankt.

Xbox Live: Ofthewell NL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst moet je een koppeltabel maken tussen de tabel Recept en de tabel Ingrediënten omdat ingrediënten in verschillende recepten kunnen voorkomen. Daarnaast moet je ook een koppeltabel maken voor Subrecepten. Hierin wordt in ieder geval het ID van het recept opgeslagen en daarbij nogmaals uit de tabel Recepten het unieke ID als "subReceptID". Hopelijk helpt dit je een beetje op weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:55:
Allereerst moet je een koppeltabel maken tussen de tabel Recept en de tabel Ingrediënten omdat ingrediënten in verschillende recepten kunnen voorkomen. Daarnaast moet je ook een koppeltabel maken voor Subrecepten. Hierin wordt in ieder geval het ID van het recept opgeslagen en daarbij nogmaals uit de tabel Recepten het unieke ID als "subReceptID". Hopelijk helpt dit je een beetje op weg
Je gaat me waarschijnlijk erg dom vinden, maar zoals gezegd ben ik maar slecht onderlegd qua databases.

Ik heb in de tabel recepten bijvoorbeeld een kolom Ingredientnaam 2 staan en deze haalt dmv een dropdown menu zijn waarden uit de tabel ingredienten. Is dat wat je bedoeld met een koppeltabel? (er is dus een koppeling naar de andere tabel).

Waar ikoverigens met name naar op zoek ben is hoe ik die gegevens kan weergeven volgens mijn specs.Gebruik ik daar een form, report, query oid voor? Gaat dat werken met mijn huidige database structuur?
Heb ik goed uitgelegd wat de structuur van de database is?

Xbox Live: Ofthewell NL