Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop kopen voor school

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-11 20:18
Beste Tweakers,

Als alles goed gaat straks met mijn examen dan ga ik volgend jaar mijn vervolgopleiding doen aan de hoge school Rotterdam. Ik wil daar de Studie Creative Media and Game Technolgies gaan volgen (voor de geïnteresseerden) en daarbij is het aanschaffen van een laptop noodzamelijk.

De school heeft een aantal minimum eisen voor de laptop bepaald
Eisen van school: http://puu.sh/oeLwH/c6df621829.png

Persoonlijke eisen:
8Gb RAM
i5 core (of i7 maar dat is waarschijnlijk te duur)
SSD 250Gb+
minimaal 1080p scherm

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voornamelijk voor school werk, dat wil zeggen programmeren, typen, browesen etc. Toch wil ik mijn laptop ook kunnen gebruiken om af en toe een keer een spelletje te spelen (denk hierbij aan wat lichtere games zoals Universim, Minecraft, Runescape) en wil ik mijn laptop af en toe gebruiken om films op te kijken.

Wat is je budget?
Boven de 1000 euro wil ik echt niet gaan, maar hoe goedkoper hoe beter. In deze situatie wil ik niet de beste laptop voor een bepaald bedrag hebben, ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn en toch aan de eisen voldoen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, elke dag mee naar school nemen in de trein. Reistijd is 45 minuten ongeveer. Op school zijn er vanzelfsprekend stopcontacten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zou zelf graag voor een Asus laptop gaan omdat ik zelf goede ervaring met dat merk heb (niet op gebied van laptops) en goed verhalen over gehoord heb. Het is geen eis, maar daar ligt wel mijn voorkeur.

In de eisen van school zag ik dat de videokaart geen 'shared memory' mocht gebruiken. Ik heb zelf echter geen idee hoe je kunt zien of een laptop dat heeft. Houd hier rekening mee.

Ik heb zelf een beetje rond gekeken in de pricewatch en kwam uiteindelijk op de Asus R556LJ-DM848T uit. Is dit een goede keus of is dit overkill?

Overigens zou ik ook graag jullie suggesties horen wat betreft andere laptops.

Bij voorbaat dank.

~Joël

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
oko2708 schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:52:
In de eisen van school zag ik dat de videokaart geen 'shared memory' mocht gebruiken. Ik heb zelf echter geen idee hoe je kunt zien of een laptop dat heeft. Houd hier rekening mee.
Geen shared memory betekend dat de GPU geen RAM geheugen mag gebruiken en enkel zijn eigen VRAM. Dit betekend dat geïntegreerde videokaarten zoals Intel HD graphics en een AMD APU afvallen.
Ik heb zelf een beetje rond gekeken in de pricewatch en kwam uiteindelijk op de Asus R556LJ-DM848T uit. Is dit een goede keus of is dit overkill?
Het zou helpen om te weten wat je precies moet doen met je laptop voor je opleiding.

Die laptop die je noemt heeft een Nvidia Geforce 920M als kaartje. Dat is echt de onderkant van het aanbod van Nvidia. Indien je zware grafische bewerkingen moet dan kan dat onvoldoende worden. Je CPU is ook een ULV exemplaar, voor zware berekeningen kan dat onvoldoende zijn. Maar dat ligt ook aan wat voor opleiding je ermee doet.

Met jouw budget is winkelen voor die specs is moeilijk. Een laptop die standaard met een SSD geleverd wordt heeft al een flink prijskaartje ten opzicht van achteraf zelf plaatsen.

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-11 17:53
Niet zo zeer een aanbeveling voor een laptop, meer een algemene tip. Mocht je een laptop willen halen voor volgend schooljaar, wacht dan even een 2-3 maanden. De back to school acties beginnen in de zomer en dan zijn vaak ook de 2016 versies van vele fabrikanten te koop.

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-11 20:18
CMD-Snake schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:43:

Geen shared memory betekend dat de GPU geen RAM geheugen mag gebruiken en enkel zijn eigen VRAM. Dit betekend dat geïntegreerde videokaarten zoals Intel HD graphics en een AMD APU afvallen.
Okee bedankt. Ik dacht al zoiets maar ik wist het niet zeker.
CMD-Snake schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:43:
Het zou helpen om te weten wat je precies moet doen met je laptop voor je opleiding.

Die laptop die je noemt heeft een Nvidia Geforce 920M als kaartje. Dat is echt de onderkant van het aanbod van Nvidia. Indien je zware grafische bewerkingen moet dan kan dat onvoldoende worden. Je CPU is ook een ULV exemplaar, voor zware berekeningen kan dat onvoldoende zijn. Maar dat ligt ook aan wat voor opleiding je ermee doet.
Ik had inderdaad misschien iets duidelijker moeten beschrijven wat het uiteindelijke doel voor de laptop was. Ik zal dat nog even doen.

Ik ga dus de opleiding CMGT doen. Die opleiding richt zich vooral op het ontwikkelen van websites, apps en software. Een onderdeel van die studie is het maken van een eigen game om ons met een aantal programmeer talen bekend te maken.

Ik zal dus met mijn laptop voor het grootste deel bezig zijn met het bijhouden van aantekeningen en het maken van notities in de les in programma's zoals Microsoft office.

Verder zal de laptop een aantal wat zwaardere programma moeten kunnen draaien zoals Adobe Muse, Dreamweaver en Photoshop.

Ook vind ik het belangrijk dat ik in een keer een goed laptop koop. Niet een goedkoop ding waarbij ik na twee jaar weer toe ben aan een nieuwe. (wat tot nu toe mijn ervaring is geweest met verschillende laptops).

Om nog even terug te komen op de GPU. Ik zal er denk ik geen zware grafische taken mee hoeven uitvoeren. Wel moeten er codes gecompileerd worden en moet het de casual Photoshop kunnen trekken, maar meer dan dat hoeft ook niet.

Ik heb zelf nog even verder gezocht en kwam daarbij uit bij de Asus V502UX-DM183T. Deze laptop is 50 euro duurder, maar is wel uitgerust met een i7 en GeForce GTX 950M in plaats van een i5 en een 920M. Nou heb ik vrij weinig verstand van GPU's maar dat lijkt mij toch een upgrade die het prijsverschil van 50 euro wel waard is toch? Ik vraag me wel af of de glanzende beeldscherm coating hierbij een probleem vormt, voor het kleuren schema en contrast is dat natuurlijk een plus (zeker aangezien ik er ook films op wil kijken), maar lichtreflectie zou misschien een probleem kunnen vormen
Oppernerd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:47:
Niet zo zeer een aanbeveling voor een laptop, meer een algemene tip. Mocht je een laptop willen halen voor volgend schooljaar, wacht dan even een 2-3 maanden. De back to school acties beginnen in de zomer en dan zijn vaak ook de 2016 versies van vele fabrikanten te koop.
Bedankt voor de Tip. Ik ga ook zeker nog even wachten met de aankoop, maar ik vind het fijn om vast te weten wat ik wil. Bovendien kom ik er door deze discussie achter of het systeem wat ik in gedachte had een beetje OK is. Mocht ik nog een aantrekkelijke aanbieding tegen komen dan zal ik me daar zeker nog even in verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door oko2708 op 12-04-2016 17:48 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
CGMT zegt mij werkelijk niets. Maar je gaat dus verschillende dingen ontwikkelen.
oko2708 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:40:
Ik heb zelf nog even verder gezocht en kwam daarbij uit bij de Asus V502UX-DM183T. Deze laptop is 50 euro duurder, maar is wel uitgerust met een i7 en GeForce GTX 950M in plaats van een i5 en een 920M. Nou heb ik vrij weinig verstand van GPU's maar dat lijkt mij toch een upgrade die het prijsverschil van 50 euro wel waard is toch? Ik vraag me wel af of de glanzende beeldscherm coating hierbij een probleem vormt, voor het kleuren schema en contrast is dat natuurlijk een plus (zeker aangezien ik er ook films op wil kijken), maar lichtreflectie zou misschien een probleem kunnen vormen
Die i7 is wederom een ULV model. Dat is dus een dual core. De U-suffix van de CPU wijst daarop. Je zoekt eigenlijk CPU's met of de M-suffix (normale mobiele exemplaren) of de HQ-suffix Die laatste presteren het beste.

Is een instap workstation laptop niet beter hier? Denk aan een Dell Precision , HP Zbook G3 of een Lenovo W550. Ze zijn wel duurder, maar dan heb je ook wat. Daar zit ook vaak een stevige videokaart in.

Dit is een laptop waar je goed mee voor de dag kan komen: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V50ET

Je hebt een Core i7 6700HQ, 8GB DDR4 geheugen en deze komt geloof ik met een Nvidia Quadro M1000M standaard. De bouwkwaliteit is erg goed van de ZBooks. Het prijskaartje is wel 500 EUR boven je budget.

Alternatief een Dell Precision 7000 in 15 inch uitvoering: http://www.dell.com/nl/be...c=xctop7510emea&ref=PD_OC

Dit soort laptops hebben ook geen enkele moeite om een paar virtuele machines te draaien als dat moet.

Soms kan je ook een laptop kopen via je school met korting. Misschien dat jouw school ook zo'n actie heeft.

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
Is deze niet iets? pricewatch: Clevo N150RF
Het is een barebone maar op laptopplus kan je deze verder configureren.
Dit lijkt mij aan jouw eisen te voldoen:
I7 6700hq
Nvidia gtx 965m
16gb ram
Ssd van 240gb
Exclusief windows deze kan je vaak gratis krijgen via of universiteit of Hogeschool of voortgezet onderwijs. Via sites als surfspot of slim.nl
Deze laptop komt dan uit op €1050.90 dus 50 euro boven je budget alleen kan je met een kortingscode 50 euro er vanaf snoepen wat hem dus "precies" op de Max van je budget maakt.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 06:44
http://www.laptopshop.nl/...700-15isk-80nv00pkmh.html

i5 6300HQ

GTX 960

256 GB SSD

En het belangrijkste, een IPS scherm

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Let op eisen van TS: 250gb opslag en er moet een VGA connector zijn. Verder ook zo goedkoop mogelijk.

TS, is dit wat?

http://tweakers.net/price...-aspire-v5-591g-562r.html

Voordeel van deze is dat je een kleine SSD hebt voor je Windows, en een grote harde schijf hebt voor je andere data. Verder voldoet hij aan al je eisen.

Ik zou je trouwens niet blindstaren op het merk van een laptop zelf. Het is over het algemeen de gebruiker die bepaalt hoe hard een laptop slijt ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1