Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

Even een brainstorm dingetje

Opstelling
Ik heb een Denon avr x2000
1 paar speakers staan in de huiskamer, 2e set staat in de keuken (zone 2)

sinds kort heb ik de HTPC voorzien van spotify. deze staat op 8 meter van de AVR verbonden via een HDMI kabel

Probleem :
als ik van de huiskamer naar de keuken loop is het daar stil. want de avr kan maar voor 1 zone een hdmi signaal doorzetten :? En zover ik kan zien kan ik het 2e setje speakers niet gewoon betitelen als kopie van zone 1. Dus het is onmogelijk om zowel in de keuken als in de woonkamer geluid te hebben via HDMI

Oplossing ::
. even kijken of ik nu geniaal, of zwaar stompzinnig bezig ben.
Vraag 1 : zie ik iets over het hoofd waardoor het wel kan ?
Vraag 2 : Kan ik de output van de koptelefoon doorlussen naar een analoge ingang op de AVR, en zo toch in 2 ruimten dezelfde muziek hebben ? Of creeer ik dan een of andere enge feedbackloop die me hele versterker frituurt ? (even afgezien van hoe stompzinnig het eruit ziet als je zo een kabel terug moet laten lopen. )

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 12-04-2016 10:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, je ziet niks over het hoofd.
En doorlussen lijkt me niet slim ;)

Vermoedelijke reden dat HDMI niet naar zone 2 kan: dan heb je twee verschillende processing lines nodig op 1 digitaal pad. Immers, je zou ook met 7.2 kunnen draaien en dan heb je geen zone2 meer. Maar de Denon weet natuurlijk niet waar je speakers staan ;)

Wat ik zou doen: voor een paar tientjes een Chromecast Audio aan de digitale (of desnoods analoge, want goed on board DAC) ingang hangen en daar spotify op draaien. Dat kan volgens mij wel gewoon naar zone 2.
Ieder ander alternatief is volgens mij duurder of complexer.
En niet de gewone GC pakken, want die heeft niet die audio only uitgang maar alleen HDMI, daar schiet je dus geen drol meer op tov je HTPC ;)

[ Voor 34% gewijzigd door The Eagle op 11-04-2016 22:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:04:
Nee, je ziet niks over het hoofd.
En doorlussen lijkt me niet slim ;)
Waarom niet ? aangezien dat nu net de crux van de vraag was :P
Vermoedelijke reden dat HDMI niet naar zone 2 kan: dan heb je twee verschillende processing lines nodig op 1 digitaal pad. Immers, je zou ook met 7.2 kunnen draaien en dan heb je geen zone2 meer. Maar de Denon weet natuurlijk niet waar je speakers staan ;)
Maar hij hoeft alleen de bestaande analoge uitgang van 1 line te knubbelen aan 1 analoge ingang, welke hij ook al heeft. Dus ik vind dat een zwak excuus :P

IK heb eerlijk gezegd nog niet aan gedacht / mee geexperimenteerd met ze als 7,2 aansluiten. maar ik dacht niet dat er een optie was om dan wel gewoon geluid over de voor en achter speakers (maar niet de center) te geven

Ga ik mee klooien . alleen ik ben bang dat dat zowiezo niet werkt aangezien ik dan niet de individuele volumes kan regelen.
Wat ik zou doen: voor een paar tientjes een Chromecast Audio aan de digitale (of desnoods analoge, want goed on board DAC) ingang hangen en daar spotify op draaien. Dat kan volgens mij wel gewoon naar zone 2.
Ieder ander alternatief is volgens mij duurder of complexer.
n drol meer op tov je HTPC ;)
Das wel echt de laatste optie :P
Ik heb nog spotify unlimited, dus alleen windows cliënten :P

Daarnaast ben ik volgens mij dan beter af om alsnog een analoge kabel te trekken van de htpc naar de versterker*, en dan nog een manier vinden om windows zowel geluid over analoog als hdmi te laten gaan.

(*zou ik ook lang gedaan hebben, alleen de buis zit vol :( )

* heuveltje klungelt nog wat verder.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
heuveltje schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:00:
want de avr kan maar voor 1 zone een hdmi signaal doorzetten :?
Klopt. Hoe lager de serie des te minder type signalen kunnen deze doorzetten. Analoog gaat bij lagere series veelal wel naar Zone 2, maar dan houdt het op. Serie hoger en er komen digitale ingangen bij. De hoogste modellen hebben zelfs een extra HDMI Out voor een 3e zone.
En zover ik kan zien kan ik het 2e setje speakers niet gewoon betitelen als kopie van zone 1. Dus het is onmogelijk om zowel in de keuken als in de woonkamer geluid te hebben via HDMI
Puur met het gebruikt van Main Zone en Zone 2 is het inderdaad niet mogelijk met alleen HDMI omdat de receiver dat signaal niet doorzet naar de andere zones.
Vraag 1 : zie ik iets over het hoofd waardoor het wel kan ?
Heb je actieve of passieve speakers op Zone 2 aangesloten? Volgens de handleiding kan beide namelijk. Als je passief bent gegaan kan je de receiver instellen op slechts één zone. De speakers in de keuken zijn dan Surround Back Right en Surround Back Left. Speel je muziek af en stel de receiver in op "MULTI CH STEREO". Resultaat is dan muziek op alle speakers.

Enige is dat met films je effecten ook uit de keuken komen...
heuveltje schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:00:
Vraag 2 : Kan ik de output van de koptelefoon doorlussen naar een analoge ingang op de AVR, en zo toch in 2 ruimten dezelfde muziek hebben ? Of creeer ik dan een of andere enge feedbackloop die me hele versterker frituurt ? (even afgezien van hoe stompzinnig het eruit ziet als je zo een kabel terug moet laten lopen. )
Zodra je een kabel in de Headphone Out stopt schakelt de receiver de eindtrappen uit, dan heb je over geen één speaker meer geluid.

Tevens de topictitel wat aangepast: spelfout (Demon) en overbodige leestekens verwijderd (.,)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:48:
[...]

Klopt. Hoe lager de serie des te minder type signalen kunnen deze doorzetten. Analoog gaat bij lagere series veelal wel naar Zone 2, maar dan houdt het op. Serie hoger en er komen digitale ingangen bij. De hoogste modellen hebben zelfs een extra HDMI Out voor een 3e zone.
Dat vreesde ik al. Ik had wel begrepen dat ik geen 2 verschillende hdmi bronnen kon doorzetten.
Maar dat je er 1 niet gewoon naar 2 kunt zetten had ik niet verwacht/van te voren uitgevonden. Zwaar iritant/domme keuze van Demon :(
Heb je actieve of passieve speakers op Zone 2 aangesloten? Volgens de handleiding kan beide namelijk. Als je passief bent gegaan kan je de receiver instellen op slechts één zone. De speakers in de keuken zijn dan Surround Back Right en Surround Back Left. Speel je muziek af en stel de receiver in op "MULTI CH STEREO". Resultaat is dan muziek op alle speakers.

Enige is dat met films je effecten ook uit de keuken komen...
passief. En ga ik er mee experimenteren.
Denk echter dat dat iritant word, omdat ik die in de keuken vaak niet aan wil.
Zodra je een kabel in de Headphone Out stopt schakelt de receiver de eindtrappen uit, dan heb je over geen één speaker meer geluid.
Doh. dan houd dat idd op :(
Niet over nagedacht, bij mijn laatste 2 versterkers moest je dan met de hand de speakers uitzetten.

Tevens de topictitel wat aangepast: spelfout (Demon) en overbodige leestekens verwijderd (.,)
Oeps. iets te veel diablo gespeeld gister :P

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 12-04-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
heuveltje schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:45:
[...]
Dat vreesde ik al. Ik had wel begrepen dat ik geen 2 verschillende hdmi bronnen kon doorzetten.
Maar dat je er 1 niet gewoon naar 2 kunt zetten had ik niet verwacht/van te voren uitgevonden. Zwaar iritant/domme keuze van Demon :(
Niet alleen Denon beperkt zich in de mogelijke ingangen voor extra zones per serie. Ook de andere merken doen hier vrolijk aan mee.
passief. En ga ik er mee experimenteren.
Denk echter dat dat iritant word, omdat ik die in de keuken vaak niet aan wil.
Toegegeven, het is niet de mooiste oplossing maar volgens mij wel de enige met deze eisen in combinatie met deze Denon.

Ik weet niet hoe snel je in het menu kan schakelen van Zone 2 naar 7.x geluid. Als dat een snelle stap is zou je voor de film de versterkte uitgangen kunnen schakelen naar Zone 2 zodat je weer 5.1 over houdt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1