Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-08 07:50
Ik ben al heel lang bezig proberen te achterhalen waardoor mijn laptop toch steeds zo sloom reageert.

Het blijkt nu (denk en hoop ik dan) na vele uren gezocht te hebben dat wanneer ik bijvoorbeeld de laptop in de slaapstand zet met de FN key of de helderheid van het scherm verander met de FN key dat hierna mijn laptop enorm sloom wordt, zowel mappen openen als internet.
Ik moet eerst opnieuw herstarten wat heel lang duurt (2.30 minuut) terwijl er een samsung 250gb ssd schijf in zit, hierna werkt de laptop weer vlot.
Als ik de laptop gewoon uitschakel en weer inschakel blijft hij traag reageren, dus ik moet echt herstarten.
Ik heb vervolgens geprobeerd de nieuwste drivers van de videokaart (Intel HD-3000) te updaten, helaas zonder succes.
Ook de chipset drivers zijn up-to-date .
Hardware check heb ik al vele malen doorlopen met allerlei programma's maar geen foutmelding.

Het gaat om een Dell Latitude E6320 met i5 processor, 4gb geheugen, 250gb ssd en dus intel hd-3000 videokaart.

Het is niet onoverkomelijk om de laptop gewoon te blijven gebruiken op deze manier maar toch zal het mooi zijn als ik de FN key ook kan gebruiken zonder dat dit invloed heeft op de performance ...

Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt en wat ik hier aan kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 20:32

larshack

Zonder melk en suiker

Drivers updaten al geprobeerd? Je kunt daar de Intel driver update utility voor gebruiken.

Laat maar, te snel gelezen...
Wat je nog wel kunt doen is kijken of er een bios update is, maar ik denk dat het toch een driver issue is met je gpu.

[ Voor 47% gewijzigd door larshack op 11-04-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Staat in mijn post, ja dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check je BIOS ff. Staat me bij dat sommige Dell's een hotkey hebben voor het instellen van powersaving op hardwareniveau. Long shot maar het onderzoeken waard :)
Sowieso is een keer helemaal door je BIOS heen lopen nooit weg, weet je tenminste wat er allemaal kan :)

Edit: toevallig Dell Quickset geinstalleerd? Zo ja, check daar eens. En flikker er dan meteen al die bloatware vanaf, nergens goed voor ;)

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 11-04-2016 20:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Heb al aardig wat tijd gespendeerd in het bios .
Dell quickset zegt me zo niks.
Verder heb ik er een schone installatie op met alleen het hoognodige.

PS het valt me op dat nadat de laptop uit de slaapstand komt ook hetzelfde euvel vertoont als de FN key, dus slooooom ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt geeneens in de task manager gekenen naar de processen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Fish schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:46:
Je hebt geeneens in de task manager gekenen naar de processen ?
Hoe kom je aan die wijsheid ...? Het komt er een beetje sneu uit die opmerking.
Maar goed wel gekenen hoor 😉

[ Voor 14% gewijzigd door Brabso op 11-04-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Brabso schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:23:
[...]

Hoe kom je aan die wijsheid ...? Het komt er een beetje sneu uit die opmerking
Uiteraard wel geen verschil kunnen waarnemen 😉
Uhm je rept er anders geen woord over, als een computer traag is is dit een van de eerste plekken om te kijken en te vermelden. maar ja wij hebben en kristallen bol en we weten alles wat jij gedaan hebt. dit hoef je natuurlijk niet te vertellen en het is logisch dat we dit er uit moeten trekken

btw zag je niet het vraagteken ? je had op zijn minst het kunnen beantwoorden ..
dus .. niet dat je gekeken hebt. maar zijn er processen die veel cpu eten/disktime ... etc

succes met het versnellen van je laptop

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 11-04-2016 22:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
ik heb het inderdaad niet vermeld omdat ik dit logisch vond.
Maar de toon maakt de muziek zeggen ze, jou vraag kwam er nogal beroerd uit 😜
PS ik heb je vraag beantwoord, wel ff goed lezen hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Brabso schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:33:
Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt en wat ik hier aan kan doen ?
Dell biedt in ieder geval geen ondersteuning aan voor Windows 10 op jou laptop, het kan dus zijn dat je ergens een driver conflict hebt:
Dell is not testing or developing Windows 10 drivers for this product. If you choose to upgrade, some features, applications, and connected devices may not work as expected.
Heb je missende drivers in Apparaatbeheer?

Het kan ook zijn dat er gewoon iets mis is met je Windows installatie. Opstarten van Windows op een SSD hoort geen 2,5 minuut te duren, maar hooguit één minuut. (En dat is al veel) Waarmee voer je een clean install uit? Met de Media Creation Tool of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Geen missende drivers.
En inderdaad van de ondersteuning weet ik het maar voor de rest werkt het als een trein behalve dan de slaapstand en fn key + pijltjes combi welke dus een trage laptop veroorzaken.
Ik heb windows 10 dmv een installatie-dvd (gedownload van microsoft site) geinstalleerd, eerst alles geformateerd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

W10 is al bijna een jaar uit. Dat deze laptop niet wordt ondersteund is geen goed teken. Kan best zijn dat je nu tegen 1 van de redenen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
Kijk in je taakmanager naar de processorsnelheid. Ik heb een keer gehad dat mijn Dell laptop na ontwaken uit de slaapstand de cpu altijd op de laagste stand bleef draaien. Dus was het ding erg sloom. Een update van de BIOS heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:37:
Kijk in je taakmanager naar de processorsnelheid. Ik heb een keer gehad dat mijn Dell laptop na ontwaken uit de slaapstand de cpu altijd op de laagste stand bleef draaien. Dus was het ding erg sloom. Een update van de BIOS heeft het probleem opgelost.
Goeie tip, ik keek altijd juist naar hoog verbruik processor.
Ik heb al de nieuwste bios driver maar misschien kan ik deze downgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Bios nogmaals de laatste update gegeven zonder succes.
Het is denk ik dan kiezen of delen, windows 10 met mankement slaapstand en FN toets of windows 7 weer installeren en dan afwachten hoe deze reageert op FN toets en slaapstand.
Het staat mij ook nog bij dat de brightness het in het begin van windows 10 helemaal niet deed en dat deze later wel werkte door een update van windows zelf.
Kan ik deze update van windows gericht zoeken en dan verwijderen of opnieuwe installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je er refresh doet dan ben je alle Windows updates kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
KillerAce_NL schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:53:
Ben ik nu mee bezig thnx 👍
Dan heb ik ook alles geprobeerd denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
KillerAce_NL schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 17:53:
Helaas heeft dat ook niet geholpen ...
Ik vraag me ook af of het wel echt de video driver is die het conflict veroorzaakt, welke driver kan het nog meer zijn die met de FN key en de slaapstand te maken heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
Zolang je niet laat zien/vertelt over wat er in taakbeheer (of liever nog de resource monitor) te zien is, blijft het wel erg "glazen bol" hier. Maar goed, laat ik dan ook maar eens een gok doen: dptf drivers of settings blijven "hangen" na een slaapstand. Zet anders in je BIOS DPTF eens uit (mits dit allemaal beschikbaar op dit ding is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
Taakbeheer is niks waar te nemen, deze heb ik al eens gepost in een ouder topic samen met allerlei testuitslagen.
Wat me gisteren opviel is dat de laptop door de Dell System Manager Application driver sloom wordt, dus deze niet installeren. En verder dat de laptop zonder de Dell controlvault driver ook sloom wordt, dus deze moet juist wel geinstalleerd worden.
Zelf heb ik het idee dat een en ander toch echt een driver kwestie is veroorzaakt door deze Dell Controlvault Driver waar je verder niks aan kan doen tenzij Win.7 weer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Ik krijg in Windows 10 'gestotter' wat ik vooral ook in mijn muis werk.(stottert tijdens bewegingen).

De oplossing is dat ik bij de muis settings thema op NONE heb gezet ipv standaard thema.

Las ik ergens online omdat ik eerst dacht dat mijn muis/hdd of ram kapot aan het gaan was.

Sindsdien geen ramdom stutter/slowness meer ;)
Pagina: 1