Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging van RPi NAS/server max. €130

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Aangezien mijn Pi 2 dood lijkt te zijn, en zowiezo nooit echt geschikt was als goedkope NAS/server ben ik nu al een tijdje op zoek naar een vervanger. Ik ben zo onder andere langs de Odroid C2 gekomen, en het Up-board, maar dat Up-board is nog niet uitgekomen en er zijn ook geen reviews of benchmarks van. Ondertussen kijk ik dus of ik niet zelf wat kan regelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet dus een NAS achtig systeem worden, maar wel redelijk zelf in te richten. Het zal waarschijnlijk Debian gaan draaien, misschien FreeNAS, maar dat wil minstens 8GB hebben en zal dus waarschijnlijk niet in het budget passen. Uiteraard komen er Samba shares op. Verder wil ik ZNC (IRC bouncer), OpenVPN server, een DLNA server, Couch Potato, Usenet client, Sonarr, torrent client, OwnCloud (voor dat laatste is een 64 bit systeem nodig, 32 bit PHP is namelijk anus), en mogelijk nog enkele dingen. Ik verwacht dat het zwaarste wat gaat gebeuren het repareren en uitpakken van Usenet downloads is. Dit wil ik dus graag vooral goedkoop, en als het even kan ook enigszins zuinig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik wilde oorspronkelijk rond de 50 euro kijken. Toen ging het naar de 100 met het Up-board, maar waarschijnlijk moet ik toch rond de 120 of 130 gaan zitten. Dat is dan wel mijn uiterste limiet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb wel wat harde schijven (1 SATA, 1 USB). Van opslag ben ik dus al voorzien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De meest basale onderdelen, een moederbord, een CPU (mits niet inbegrepen), een voeding en RAM. Eventueel een kast, maar daar valt vast ook gratis aan te komen. Gewoon van de kringloop of marktplaats een oud kreng plukken, of desnoods timmer ik van hout iets in elkaar en druk ik er een paar schroeven in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alles wat enigszins degelijk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een lichte voorkeur voor mini ITX spul, het zou mooi zijn als het wat kleiner is, aangezien het een doorontwikkeling niet zijn van mijn RPi NAS. Daarnaast bij voorkeur enigszins zuinig, want het systeem zal wel zo'n 24/7 draaien.

Ga je overklokken?
Ik ga er niet van uit.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar builds. Ik ga waarschijnlijk naar het laatste kijken. Elke opeenvolgende build is waarschijnlijk weer een stukje sneller dan het vorige. Jullie kunnen dat controleren. En wellicht weten jullie iets beters. Het mag van alles zijn, als het maar goedkoop is, maar (tot zover met dit budget mogelijk) wel redelijk snel.

Hieronder zijn de systemen die ik op het oog had. Mogelijk gebruik ik ze alleen als guideline, en ga ik ook nog rondneuzen op V&A. Mocht ik bijvoorbeeld een tweedehandse G3900 vinden, of bijvoorbeeld zelfs een G4400 voor die net iets betere prestaties. In dat geval hanteer ik de prijzen in het lijstje dat ik als guideline gebruik als bovenlimiet.

Odroid C2
Up-Board
Atom N3150 systeem
AMD Athlon 5350 systeem
Intel Celeron G3900 systeem

• PvdVen777
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 13:29
Zelf heb ik meerdere eigen NAS -alike- oplossingen gebouwd voor eigen gebruik.
Belangrijk voor mij was dat het 24/7 stabiel moest draaien en daarom ook low power moest zijn.
Ik ben zelf niet specifiek voor ultra compact gegaan omdat ik wat flexibeliteit wilde hebben m.b.t. tot plaatsen van schijven (ik gebruik momenteel Raid5 met 3 SATA schijven).
Een compact ATX board met low power celeron of mini itx met eventueel Atom CPU heb ik prima ervaringen mee.
Zelf ben ik uiteindelijk uitgekomen op Windows server als OS. Ik ben erg fan van Linux, maar op de een of andere manier gaat dat mij mij in de praktijk altijd mis. Ondanks dat ik geen exotische hardware heb willen bij de meeste distro's bij mij zelfs de installatie vaak al niet goed starten (rara ??).

Je hebt zelf al een paar mooie opties aangedragen.
Daarbij moet ik wel opmerken het UP-board geen SATA heeft. In mijn oplossingen had ik steeds meerdere SATA poorten nodig, waarin ik ik enkele gevallen voorzat m.b.v. een insteekkaart.
De UP2 die nu in ontwikkeling is zou misschien wel een hele mooie optie zijn.

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
T.o.v van een rpi kun je makkelijk vooruit gaan, maar ik denk dat je met onderstaaande altijd nog kunt upgraden, zonder je basis te hoeven upgraden. krachtiger cpu, groter geheugen.

ik heb freenas wel eens gebruikt, maar vond de hoge specs overkill voor wat ik wilde gebruiken. eerder had ik gewoon default samba shares, maar heb er later openmediavault (grafisch schilletje is soms toch net wat makkelijker) op geinstalleerd. werkt super en draait op een Intel atom met 1gb ddr2 ram. OS op een usb stick gezet, zodat ik alle sata porten vrij had voor disks.

Up-board. ik heb er geen ervaring in, alleen zoals PvdVen777 ook al zegt, er zit geen sata connectors aan, of of je koppelt je disks via USB, zoals je nu ook waarschijnlijk al doet op je rpi? voor development vind ik het heerlijke boardjes. Wil je echter upgraden op hetzelfde device? Ja, dat kun je vergeten.

je kan het Gigabyte moederbord ook in een ddr4 opstelling kiezen indien dat je voorkeur heeft.

Moederbord: Socket 1151, met DDR4 ondersteuning, max 32GB, 4 sata porten, 1x PCI-e en 2x extra USB porten t.o.v. de Gigabyte
Geheugen: gekozen voor 4GB. voor een nas meestal meer dan voldoende. Wil je toch voor een Freenas setup, dan zul je die moeten vervangen voor een 8GB stick.
Voeding. 300Watt. ook voldoende. Niet modulair. Ik heb van voedingen minder verstand, maar kom deze meerdere malen tegen in de andere desktop advies topics.

Uitpakken van usenet files is voornamelijk disk activiteit. Dus ik weet niet of je daar op snelheid gaat winnen. Voornaamste is dat je nas stabiel blijft draaien. Ga je van dezelfde disk een film kijken dan ga je wel issues krijgen denk ik.(als ik mijn eigen nas opstelling er naast hou).

Qua budget wordt het denk ik lastig om op 100euro uit te komen, maar dan zou V&A wel een uitkomst kunnen bieden. Onderstaand een indicatie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 39,-€ 39,-
1MSI H110M ECO€ 53,90€ 53,90
1Crucial CT4G4DFS8213€ 26,50€ 26,50
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 46,93€ 46,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,33

je kan ook voor dit gaan. Freenas zal wel lastig worden, maar zijn bordjes met ingebouwde CPU, 1gbps nic, ddr3 geheugen (1 slot). Nadeel. maar 2 sata porten,

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000M-ITX/PH€ 62,50€ 62,50
1Crucial CT102464BA160B€ 39,-€ 39,-
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 46,93€ 46,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,43

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Bedankt voor de bijdragen, maar ondertussen heb ik allang een servertje gebouwd. Dit topic is van maanden geleden. Tweedehands een mITX bordje, een oude 2500T, wat oud RAM en een goedkope kast inclusief voeding, en dan ben je al een heel eind.

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
lol. ik zie nu pas de datum haha.