Microsoft Azure account verwijderen kan "technisch" niet.??

Pagina: 1
Acties:

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-12 11:43
Via https://azure.microsoft.com/en-us/ kun je een gratis Trial periode van Azure aanvragen, en kun je eens ondergaan wat de mogelijkheden van Microsoft's 'Azure Cloud Services' zoal te bieden heeft.

Bij het aanmaken van zo'n gratis account doorloop je een registratieprocedure (zoals bij zoveel sites), geef je wat persoonlijke data op (NAW, tel, email adres, etc). Maar in dit geval ook een creditcard nummer, dat zij willen ter verificatie. Er wordt nadrukkelijk op gewezen dat er geen incasso zal plaatsvinden voor het gratis account dat je aanmaakt, en dat het puur ter verificatie dient.

Best leuk en interessant natuurlijk, MAAR... nu is het zo:

Na account te hebben aangemaakt en tijdje met Azure te hebben geexperimenteerd, wil ik mijn account (en alle daarbij behorende persoonlijke gegevens (waaronder dus die creditcard info) verwijderen.
Ik vind dat nergens op de site (zoals je haast nooit ergens een mogelijkheid vind om je account te verwijderen), dus ik stuur een mail naar de support desk met het verzoek mijn gratis account te beëindigen en tevens al mijn persoonlijke data te verwijderen.

Ik krijg als reactie dat dat "technisch" niet mogelijk is. Zij kunnen mijn account op inactief zetten, maar het account (en de persoonlijke gegevens opgegeven bij de registratie) kunnen dus niet verwijderd worden.

Ik vraag mij af: is dat wel toegestaan?

Wij hebben, als ik zo kijk bij de "Autoriteit Persoonsgegevens" (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl ) toch zegt op inzage en tegens Correctie & Verwijder recht? https://autoriteitpersoon...correctie-en-verwijdering

Mijn vraag is dan ook: Handelt Microsoft hier tegen de (Nederlandse) wetgeving inzake bescherming persoonsgegevens? Of zit het anders? Mogelijk stelt Microsoft eigen voorwaarden, maar wat is dan leidend? De (Nederlandse/internationale) wetgeving, of Microsoft zijn eigen voorwaarden?

gr, Mathijs

[ Voor 0% gewijzigd door pastafan op 11-04-2016 17:42 . Reden: link correctie ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat zegt de autoriteit als je ze tipt met https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/notify of contact opneemt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Maar wat heeft een Amerikaans bedrijf met NL wetgeving te maken dan? En je kunt er donder op zeggen dat dit met Amerikaans recht wel goed zit, daar neemt Microsoft natuurlijk geen risico's mee.

Maar kun je niet inloggen op Azure en daar gewoon al je gegevens vervangen door fake informatie?

Specs

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-12 08:51
bvk schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:31:
Maar wat heeft een Amerikaans bedrijf met NL wetgeving te maken dan? En je kunt er donder op zeggen dat dit met Amerikaans recht wel goed zit, daar neemt Microsoft natuurlijk geen risico's mee.

Maar kun je niet inloggen op Azure en daar gewoon al je gegevens vervangen door fake informatie?
Ben je als bedrijf niet verplicht om je aan de wetgeving van het land te houden waar je je diensten aanbied ?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Vaelin schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:39:
[...]
Ben je als bedrijf niet verplicht om je aan de wetgeving van het land te houden waar je je diensten aanbied ?
Nee, dat is te simpel. In het bijzonder geldt het niet zomaar voor diensten die je aanbiedt over Internet. Die zouden namelijk ook heel goed onder de regelgeving kunnen vallen van het land van waaruit je de diensten aanbiedt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

In de EU heb je meestal te doen met de Ierse variant van Microsoft (uiteraard om belastingtechnische redenen).
Maar dan gelden wel de EU regels daaromtrent. Zover ik weet is dit dan ook allemaal op EU niveau geregeld.

Maar met welke rechtspersoon van Microsoft je precies te doen hebt zou TS moeten nakijken.

• pastafan
gambieter schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:46:
En wat zegt de autoriteit als je ze tipt met https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/notify of contact opneemt?
Dat heb ik al gedaan. Maar geen reactie op gehad. Het blijkt ook 'standaard werkwijze' te zijn van deze autoriteit (staat ergens op de site), je hoort alleen wat van ze als ze vragen aan je hebben mbt de melding, of meer informatie nodig hebben.

Dus ja; deze kwestie gemeld bij hen (vorige week), maar heb niet echt het gevoel dat dat iets op gaat leveren......

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De link in de OP verwijst ook naar een VS-specifieke dienst. Hierbij gaat natuurlijk op: geen informatie geven die je later weer verwijderd wilt hebben. Zelfs wijzigen betekent vaak dat de eerdere backups de info nog hebben, versleuteld etc.
pastafan schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:12:
Dus ja; deze kwestie gemeld bij hen (vorige week), maar heb niet echt het gevoel dat dat iets op gaat leveren......
Ten eerste: een week en dan al klagen? Verder: zoals hierboven al aangegeven, geen informatie verstrekken die je later weer verwijderd wilt hebben. Diensten waar men om een creditcard vraagt gewoon weigeren. Zie het maar als een wijze les.

[ Voor 49% gewijzigd door gambieter op 12-04-2016 11:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pastafan

Nee, credit card info is niet te vervangen. Andere NAW gegevens ook niet, zelfs niet in te zien.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
is het niet gewoon gekoppeld aan billing.microsoft.com btw?

• pastafan
gambieter schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:12:
De link in de OP verwijst ook naar een VS-specifieke dienst. Hierbij gaat natuurlijk op: geen informatie geven die je later weer verwijderd wilt hebben. Zelfs wijzigen betekent vaak dat de eerdere backups de info nog hebben, versleuteld etc.

[...]

Ten eerste: een week en dan al klagen? Verder: zoals hierboven al aangegeven, geen informatie verstrekken die je later weer verwijderd wilt hebben. Diensten waar men om een creditcard vraagt gewoon weigeren. Zie het maar als een wijze les.
Is het voor mij zeker. Ik had verwacht dat Microsoft wel professioneel genoeg is om op de juiste wijze (zoals wetgeving voorschrijft) om te gaan. Denkfout dus. Overigens heb ik mijn creditcard laten blokkeren dus afschrijven is zowiezo niet meer mogelijk.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pastafan schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:21:

Is het voor mij zeker. Ik had verwacht dat Microsoft wel professioneel genoeg is om op de juiste wijze (zoals wetgeving voorschrijft) om te gaan. Denkfout dus. Overigens heb ik mijn creditcard laten blokkeren dus afschrijven is zowiezo niet meer mogelijk.
Weinig professioneler dan alle andere grote jongens, waar precies hetzelfde speelt (al dan niet openlijk toegegeven).

Je zal verbaast zijn hoeveel in Nederland gevestigde bedrijven dit al niet kunnen/willen/gaan doen, maar jusit als je weet dat bij zulke grote bedrijven dit allemaal niet zo makkelijk gaat en je bent blijkbaar zeer gesteld op je gegevens/privacy, waarom uberhaubt in zee?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• pastafan
defusion schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:20:
is het niet gewoon gekoppeld aan billing.microsoft.com btw?
Ja en Nee. Deze site biedt wel de mogelijkheid om enkele NAW gegevens te wijzigen, maar creditcard info niet. Bovendien: mijn Azure account wordt niet weergegeven bij de abonnementen. Bovendien: wie zegt er dat als je hier wat wijzigt, het in andere systemen nog wordt doorgevoerd? Ik kan dat zelf niet controleren want via de Azure portal zelf kan ik mijn NAW gegevens niet controleren.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pastafan schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:41:
Mogelijk stelt Microsoft eigen voorwaarden, maar wat is dan leidend? De (Nederlandse/internationale) wetgeving, of Microsoft zijn eigen voorwaarden?

gr, Mathijs
Wetgeving is (uiteraard) leidend als het bedrijf zich (ook) richt op de Nederlandse markt.

Wat als IANAL ik me wel afvraag of het mogelijk relevant is dat het op de zakelijke markt is gericht? Oftewel is het het probleem van MS dat je je persoonlijke CC hebt gegeven ipv een zakelijke CC?

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

pastafan schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:41:
Via https://azure.microsoft.com/en-us/ kun je een gratis Trial periode van Azure aanvragen, en kun je eens ondergaan wat de mogelijkheden van Microsoft's 'Azure Cloud Services' zoal te bieden heeft.
...
Ik krijg als reactie dat dat "technisch" niet mogelijk is. Zij kunnen mijn account op inactief zetten, maar het account (en de persoonlijke gegevens opgegeven bij de registratie) kunnen dus niet verwijderd worden.

Ik vraag mij af: is dat wel toegestaan?
Het AP heeft hier zelf over te zeggen:
kan de verantwoordelijke verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt.
(bold accentuatie is van mij)
Met daarbij de volgende uitleg:
Voorts biedt het artikel de verantwoordelijke de mogelijkheid gegevens af te schermen, indien de verwerking ervan onrechtmatig zou zijn. Het is bijvoorbeeld nodig dergelijke gegevens toch te bewaren met het oog op mogelijke gerechtelijke procedures. Deze mogelijkheid werd overigens ook reeds op grond van artikel 31 WPR aanwezig geacht. (II, nr. 3, blz. 160)
Dit zal ook zijn waar MS zich op beroept. Stel dat er iets gebeurd vanaf/met een dergelijk account en MS geen gegevens kan overhandigen aan opsporingsdiensten omdat de "klant" zijn gegevens weer verwijderd wilde hebben?

MS zal voor diverse diensten die worden geleverd diverse gegevens van haar klanten willen hebben. Deze gegevens verwijderen kan voor gaten in de administratie zorgen waar bijvoorbeeld rijksoverheden (belasting, opsporingsdiensten, etc.) niet blij mee zijn. Het doel van de verwerking zal in deze zijn om een sluitende administratie te hebben omtrent uitgifte van Azure accounts. Dit in verband met abuse, eigen statistieken, toekomstige upsell-mogelijkheden, etc. In dit geval zijn de gegevens correct, en doen ze ter zake voor de verwerking en kun je die dus niet zomaar laten verwijderen.

Disclaime: IANAL :)

[ Voor 8% gewijzigd door Foamy op 12-04-2016 14:15 . Reden: verduidelijking ]

blub

• bvk

bvk

pastafan schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:18:
[...]

Nee, credit card info is niet te vervangen. Andere NAW gegevens ook niet, zelfs niet in te zien.
Ik kreeg deze vandaag in de mail:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51234770/Azure2.PNG

Als jij die ook gekregen hebt is dit misschien een mooie kans om er een opmerking over te maken ;)

Specs

• pastafan
bvk schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:38:
[...]

Ik kreeg deze vandaag in de mail:

[afbeelding]

Als jij die ook gekregen hebt is dit misschien een mooie kans om er een opmerking over te maken ;)
Dank je! Nee, mail (nog) niet gekregen, maar misschien komt die nog .....

• bvk

bvk

Graag gedaan!

Maar ik denk dat die mail dan alleen naar "echte" (dus reeds betalende) klanten is verzonden en niet naar de klanten met een proefabonnement.

Want anders had je die mail al lang en breed gekregen..

Specs

Pagina: 1