Aantal overlappende cirkels in een bepaalde oppervlakte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
Ik ben bezig met een opdracht waarbij ik moet berekenen hoeveel cirkels met een straal van ca. 250 km in de oppervlakte van een gebied passen.

De cirkels hebben een bepaalde straal (van 250 km) die het maximale bereik van het distributiepunt aangeeft.

Ik wil nu berekenen hoeveel van die cirkels er passen in de oppervlakte, zodat een dekkend netwerk ontstaat. Hierbij wil ik ook graag ervoor zorgen dat er geen distributiepunt aan de rand van het land komt te staan, omdat er in zee niet geleverd kan worden.

Is er een manier om dit uit te rekenen, zodat ik het optimale aantal cirkels krijg?

Tot nu toe heb ik alleen gevonden op internet hoe ik het aantal cirkels binnen een cirkel kan uitrekenen, maar deze overlappen elkaar ook niet. Misschien gebruik ik verkeerde zoektermen, dat kan ook.

Dus dit idee (maar dan over heel Nederland):
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/s8pwl68bh/nederland_l.jpg

P.S. Ik weet niet of dit in het goede forum staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Japsuh op 11-04-2016 16:46 ]

Beste antwoord (via Japsuh op 11-04-2016 23:09)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Relatief eenvoudig denk ik.
Bij de efficiëntste verdeling heb je maar 3 overlappende cirkels waarbij je 1 kruising hebt waarbij de drie . De 4e cirkel ligt dan tegen de 1e aan.
Kijk eens op http://www.hhofstede.nl/modules/sirenes.htm en dan bij het gedeelte Het driehoeksrooster.
Met driehoeken zijn de afstanden en oppervlaktes wel zelf uit te rekenen. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51

talin

ES-MA

is dit huiswerk?

en dan missen we een heleboel info.
zoals in de randstad heb je een hele andere dekking nodig dan in bijvoorbeeld groningen, dicht bevolkt tegenover dun bevolkt, wegennet etc.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Moet er ook niet rekening worden gehouden met de frequentie en kwantiteit van het leveren? Want ik kan mij voorstellen dat 1 cirkel in Overijssel misschien wel voldoende is, maar dat dit in de Randstad zwaar onvoldoende is. Tevens heb je natuurlijk niet alleen te maken met een hemelsbrede afstand, maar ook met (snel) wegen die met druk verkeer ook weer voor vertraging kunnen zorgen, etc.

Er zijn zoveel factoren om een 'dekkend netwerk' te realiseren.. Zelfs voor bijvoorbeeld GSM masten; ook dan heeft de geografie te maken met het bereik, zijn er storingspunten in het land, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Ja, soort van huiswerk. Andere factoren hoeven er niet bij (is sterk versimpeld, anders had ik deze er ook bij genoemd), ik hoef alleen maar te weten hoeveel cirkels met een diameter van 500 km er in een oppervlakte passen en hoe dit een beetje wiskundig kan benaderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Japsuh op 11-04-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Atlas, passer en gaan met die banaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:44
Heel simpel gezegd zou je oppervlakte van Nederland kunnen delen door de oppervlakte van een cirkel (pi x straal x straal)

Maar door de vorm van Nederland gaat dat niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Haha, ja dat snap ik ook, maar dan overlappen ze niet hè. Maar zover ik kan zien wordt het toch uittekenen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:42

Fiber

Beaches are for storming.

Vreemde opdracht. Je wil natuurlijk helemaal niet weten hoeveel cirkels er (maximaal) in Nederland passen maar hoeveel je er minimaal nodig hebt voor 100 procent (of iets minder) dekking...

Ik denk trouwens dat je bij een straal van 250 meter al een heel eind komt met één cirkel... :)

Zie ook bijvoorbeeld: http://www.kilometerafsta...rondom-plaats-trekken.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 11-04-2016 17:30 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Ja klopt Fiber, dat heb ik misschien niet duidelijk genoeg beschreven. Zoals jij het formuleert is een stuk duidelijker :). Overigens is Nederland een voorbeeld, het gaat om heel Europa. Ik zal jouw link eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:42

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk niet dat daar een formule voor is maar gewoon een kaart en gezond verstand en inzicht in welke plaatsen geschikt zijn voor een distributiecentrum door de ligging qua snelwegen, aanbod van personeel, voorwaarden van gemeentes, ruimte op het bedrijven terrein, etc. Een bedrijf als DHL of zo laat dat echt niet aan een computer over maar heeft daarvoor gewoon slimme mensen in dienst die daar over nadenken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Ja, ik vrees het ook, maar ik kon het proberen... Bedankt in ieder geval allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En vergeet grondprijzen niet. Als je veel mensen wil bereiken, dan is een distributiecentrum waarschijnlijk slim om op ze zetten op de Champs-Elysees, eentje op Picadilly Circus, en wellicht dat je er naast de St. Pieter ook nog wel eentje moet plaatsen. Alleen is die grond dan weer net wat te duur, 50km opschuiven en je zit een stuk beter qua prijs, en je bedient nog bijna evenveel mensen. Maar dat gaat misschien wat ver voor deze opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Wat je zegt klopt inderdaad, maar gaat inderdaad wel wat te ver. Het is wel een goede toevoeging op de limitaties, dus bedankt voor je aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kartonnen doos pakken, kaart op de bodem plakken, vullen met tennisballen. Dat klopt niet helemaal, maar bij de juiste schaal van de kaart klopt het goed genoeg.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
even jouw huiswerk voor je maken...

benader de cirkels eens als 6 hoeken..

Afbeeldingslocatie: http://cache3.asset-cache.net/xc/185047508.jpg?v=2&c=IWSAsset&k=2&d=KeOLkKnFCbTeV9jqUIiLgfkcx4zlIN0MSteRJtmaOLi1c7KFlp7AzrpZMe-hCBe90

een honingraat patroon benadert redelijk een overlappende cirkel..

De rest moet je zelf even doen..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Relatief eenvoudig denk ik.
Bij de efficiëntste verdeling heb je maar 3 overlappende cirkels waarbij je 1 kruising hebt waarbij de drie . De 4e cirkel ligt dan tegen de 1e aan.
Kijk eens op http://www.hhofstede.nl/modules/sirenes.htm en dan bij het gedeelte Het driehoeksrooster.
Met driehoeken zijn de afstanden en oppervlaktes wel zelf uit te rekenen. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt! Toch een kwestie van verkeerde zoektermen denk ik, want een uitleg hiervan was ik naar op zoek (ik vond wel iets over honingraat, maar geen uitleg).
Pagina: 1