Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LSA patch panel

Pagina: 1
Acties:

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 21:51
He,

Ik heb een nieuwbouwhuis en heb overal netwerkkabels (cat 7) getrokken. Nu loopt ik alleen tegen een probleempje aan bij de installatie van het patch panel.

De inbouwdozen zijn geïnstalleerd conform de EIA/TIA T568B kleuren (rechts).
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraat.com/forumposts/netwerk/rj45.gif

Het patch panel heeft echter een andere codering, namelijk per kleurenpaar. Ik heb daar geen foto van, maar de volgorde is:

1. Blauwwit
2. Blauw
3. Oranjewit
4. Oranje
5. Groenwit
6. Groen
7. Bruinwit
8. Bruin

Mogelijk zijn de organje (+wit) net andersom, maar dat durf ik niet te stellen (ben momenteel niet thuis).

Als ik de kabel volgens de kleuren in het patch panel volg, dat loopt m'n netwerktester echter niet netjes op van 1 tm 8. Ik heb inmiddels de kleuren oranje en groen (met bijbehorende witte) gewisseld in het patch panel (het verschilt tussen het 568A en 568B schema). Dan loopt m'n netwerktester bijna goed, namelijk 12364578. Dus alleen de 6 komt dan vreemd naar voren. Zie dit filmpje.
[YouTube: https://youtu.be/SYqfRPwTmQI]

Mijn vraag is eigenlijk, hoort de netwerktester netjes op te lopen van 1tm8 of kan het zo zijn dat hij verspringt zoals bij mij, waarbij de 6 vóór de 4 komt? Het lijkt me ergens wel logisch, omdat het aderparen bestaan uit 12, 36, 45 en 78. Als ik echter een patchkabel aansluit op de netwerktesters, dan lopen de lampjes netjes op van 1tm8...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hij hoort netjes van 1 naar 8 te lopen maar volg de volgorde op de LSA-stroken. Op de WCD's geldt hetzelfde; die connectorvolgorde in je plaatjes is alleen maar voor 8p8c connectoren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rob1985
aj...dan ben ik wel weer even bezig om alles weer goed te doen. Heb bij WCD's de kleursticker van de WCD's aangehouden. Is echt een monnikenwerk geweest. Sommige kabels zitten muurvast en krijg ik (denk ik) niet meer goed als ik opnieuw aan de slag moet. Zou 'reverse engineering' niet een optie zijn, zodat ik aansluit bij de volgorde bij de WCD's?

[ Voor 8% gewijzigd door rob1985 op 11-04-2016 17:02 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Je moet de aderparen die erin zitten namelijk bij elkaar houden. Anders krijg je nooit een goede verbinding.

• rob1985
Ok, helder. Helaas.Dan wordt het klussen :(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je straks weer thuis bent, maak even een foto van de situatie. Zoals je 't omschrijft doe je 't goed namelijk maar de vraag is of wat je denkt dat je doet ook echt is wat je doet :)

• rob1985
Ik heb het als volgt aangesloten nu en dat gaat het op de netwerktester dus mis in de zin van 12364578 (zie filmpje wat ik eerder poste).

WCD:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraat.com/forumposts/netwerk/wcdklein.jpg

Patch paneel
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraat.com/forumposts/netwerk/panelklein.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door rob1985 op 12-04-2016 22:39 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:13
(Je onderste plaatje doet het niet. Ok, nu wel.)

Bij de WCD (en trouwens ook bij het patchpaneel): de kleurtjes volgen die bij "B" (bij WCD: bovenste regel) staan. Iig zitten de groene, de blauwe en minstens een van de witte draadjes verkeerd in het WCD.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Wat ik ook niet snap is dat je peperdure cat7 aanschaft en dan al die dure (overbodige) kwaliteit te niet doet door zo beroerd af te monteren.

Die twist in de paren is uiterst noodzakelijk en je moet die zo lang mogelijk handhaven.
Dus tot vlak bij de punchdown connector.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rob1985 schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:17:
Ik heb het als volgt aangesloten nu en dat gaat het op de netwerktester dus mis in de zin van 12364578 (zie filmpje wat ik eerder poste).

WCD:
[afbeelding]

Patch paneel
[afbeelding]
Bij je WCD moet je aanhouden (vlnr op de foto)

bruin
bruin-wit
blauw-wit
blauw
groen
groen-wit
oranje
oranje-wit

Tenzij dat paneel trouwens volgens 568A gelabeld is (is op de foto niet te zien), dan moet je oranje en groen omdraaien.

Verder inderdaad, het afmonteren kan beter :P

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 11-04-2016 20:25 ]

• rob1985
Thanks!!! Bij de WCD's zat een handleiding hoe ik moest monteren, die heb ik aangehouden. Dat is de fout geweest. De herstelwerkzaamheden zijn zo te zien redelijk beperkt. Paar kabeltjes wisselen (heb over het algemeen bewust wat ruimte over gelaten bij het strippen, voor eventuele foutjes.

De cat7 kabel was eigenlijk helemaal niet duur, € 110 voor 100 meter duplexkabel (http://www.amazon.de/Liga...oh_aui_detailpage_o00_s00. Oftewel ongeveer € 0,50 per meter :) Cat 6 was ook voldoende, maar dat scheelde eigenlijk niks in prijs, dus toen maar cat7 gekozen.

Het was de eerste keer dat ik afmonteerde. Dus heb lopen stuntelen en had geen idee tot hoe ver dat 'zilverpapier' moest blijven zitten. Die laatste paar centimeter leken me niet echt relevant. Ik zal het bij het patchpaneel netter doen. Als ik in de toekomst dan nog een keer tijd en zin heb, zal ik de WCD's ook netjes afmonteren voor zover dat lukt. Eerst verhuizen ;)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Dat zilverpapier is van geen belang, in een huis installatie is afscherming volkomen nutteloos.

Wat van belang is dat je de getwistte aderparen zo lang mogelijk getwist(= in elkaar gedraait) laat, dus zo dicht mogelijk bij de punchdown getwist laten.

En er zal toch wel een trekontlasting in dat patchpanel zitten, want zonder dat trek je de aders er binnen de korste keren uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 11-04-2016 21:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rob1985
Ik heb het nog even getest. De volgorde van CyBeR werkt als een tierelier. Kleine moeite :) Het netjes afmonteren zal ik op een later moment nog doen. Bij de belangrijkste zal ik het nog proberen even snel te doen voor of tijdens de verhuizing.

Dank voor de hulp! Ik was hier zelf niet aan uitgekomen!

edit: voor de goede orde nog een plaatje van een aangepaste wcd, waarbij de twist zo ver mogelijk in stand is gelaten. Zal vast nog beter kunnen, maar het is een verbetering.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraat.com/forumposts/netwerk/wcdgoedklein.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door rob1985 op 12-04-2016 22:44 ]

Pagina: 1